Ik vind het een goed filmpje omdat het precies dat weergeeft waarmee je te maken krijgt als je met (zeer) hoge snelheden rijdt. Rijden met hoge snelheden moet je inderdaad leren. Uiterste concentratie is absoluut vereist. Bij het rijden met hoge snelheden krijg je te maken met "tunnelvisie": je ziet alleen dat wat voor je gebeurd en je blikveld vernauwd zich.
Bij zeer snel rijden:
- wees uiterst geconcentreerd
- anticipeer nog meer dan je al doet
- HOU AFSTAND!
- kijk ver vooruit
- hou zeker dan altijd twee handen aan het stuur (stand: "10 voor 2" of "kwart voor drie")
- beheers je en wordt niet overmoedig (zelfbeheersing!)
Het is altijd erg belangrijk, en bij hoge snelheden nog meer, dat JIJ de auto beheerst, niet andersom! Dat betekent dus dat je je voertuig altijd onder controle moet hebben. Vergeet nooit dat bij hoge snelheden het snelheidsverschil tussen jou en het overige verkeer aanzienlijk is. Bij te hoge snelheden kan één inschattingsfout of ander foutje je daarom letterlijk het leven kosten. Er is gewoon buitengewoon weinig ruimte voor fouten. Daarom is ook ZELFBEHEERSING erg belangrijk: weet tot hoever je kunt gaan en ga niet sneller dan jij in de gegeven situatie verantwoord vindt.
Inhoudelijk betekent dit dat, als je zeer snel wilt rijden, dit alleen moet doen:
- bij voorkeur alleen bij daglicht
- als de verkeersdrukte het toelaat
- alleen bij goed zicht (dus NIET bij regen!)
- droog wegdek
- kwaliteit van het wegdek moet goed zijn
Persoonlijk rij ik in Duitsland niet harder dan, af en toe, 180. Ik hou een kruissnelheid van tussen de 140 en 160 aan. Dat is hard zat. Bij die snelheden ben je nog redelijk goed in staat om op tijd te anticiperen op een plotseling noodgeval, mits je natuurlijk zelf voldoende geanticipeerd hebt. Bij hogere snelheden wordt dat steeds moeilijker. En ook met deze snelheden schiet je toch aardig snel op.
Snelheden van 200 km/h en meer horen naar mijn mening niet op de openbare weg thuis. Zelfs niet op de Autobahn. Als je echt wil scheuren: ga naar een circuit!