Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » wo 10 jun 2020, 14:10

Snelheden van meer dan 200 km/h horen niet op de openbare weg thuis. Ook niet op de Autobahn. :down: Daarvoor is een circuit de enig aangewezen plaats. :!:

Zelf rij ik op de Autobahn 150 - 160 km/h. Dat vind ik hard zat. Een algemene maximum snelheid op de Autobahn zou ik overigens toejuichen. Daarbij denk ik aan een algemene limiet van 130 (op drukke delen) tot 150 (op rustige delen, bijvoorbeeld oostelijk deel A20). In het Ruhrgebiet: overdag 110, 's nachts 130.

En LKW mogen mij op Bundesstrassen best 80 i.p.v. de achterhaalde 60 aanhouden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 16:34

^^ Snelheden van 150-160 km/u zijn al flink hard op wegen met maar twee rijstroken per richting, en de wegen met drie of meer rijstroken per richting zijn er vaak te druk voor. Ook 150+ is een maximumsnelheid die in andere landen niet voorkomt. Polen en Bulgarije hebben dan nog 140 km/u, net als Irak en Saoedi-Arabië. In Texas komt sporadisch 85 mph (137 km/u) voor. Italië heeft de mogelijkheid voor 150 km/u op bepaalde wegvakken in de wet staan, maar dat is in de praktijk nooit gebruikt. Oostenrijk heeft de proef met 140 km/u ook al weer gestopt.

Nee, doe het dan maar gelijk in lijn met andere landen en maak van de huidige adviessnelheid van 130 km/u maar gewoon de maximumsnelheid. Ik denk dat verzekeraars, die nu claims kunnen afwijzen als er harder dan de adviessnelheid is gereden, ook niet zitten te wachten op een hogere Vmax. In stedelijke gebieden kunnen lokaal dan lagere snelheden worden vastgesteld indien nodig, zoals dat ook nu al gebeurt.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 10 jun 2020, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 10 jun 2020, 16:37

^^ Op snelwegen als BAB 19, BAB 20 en BAB 24 is een snelheid van 150 of 160 km/h een prima snelheid. Kan je tientallen kilometers volhouden zonder van je cc af te hoeven. Het zijn in zijn algemeenheid geen erg drukke wegen en het gros van het verkeer rijdt er redelijk door. Zo gek zou een Vmax van 150 of 160 km/h op dat soort wegen niet zijn wat mij betreft.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 16:41

^^ Ik snap je punt, ik heb zelf met de BMW van het werk ook wel eens stevig doorgereden op een ritje van Hamburg naar Rostock en weer terug. Wat je zegt klopt helemaal. Maar landelijke wetgeving pas je echter niet aan op die handvol uitzonderingen, maar op de overgrote meerderheid aan situaties. Er zijn in veel andere landen ook wel snelwegen waar je prima 150 zou kunnen rijden. Gebeurt ook niet.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 10 jun 2020, 17:06

^^ Nee, maar Duitsland is een groot land en er zijn tal van snelwegen waar die 150 of 160 prima kan. Zeker niet op alle wegen, maar dan zou je eventueel met lagere limieten kunnen werken. Dat gebeurt nu natuurlijk ook op tal van plekken al. En áls er al een landelijke limiet zou moeten komen, dan zie ik echt niet in waarom deze bijvoorbeeld op 130 km/h gezet zou moeten worden en niet op bijvoorbeeld 150 km/h. Zoals aangegeven zou dat op de door mij aangegeven wegen een prima snelheid zijn. Dat is nu een normale kruissnelheid voor vele mensen en zou ik nog verre van onder het kopje 'stevig doorrijden' willen scharen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 17:21

^^ Er zijn heel veel grote landen die wegen hebben waar 150 prima kan. Toch gebeurt het niet.

Ik ben het met je eens dat 150 nog niet extreem snel is, maar op heel veel wegen is het ook gewoon geen geschikte snelheid. De wegen die je noemde zijn veelal Autobahnen van het tweede plan; de A24 is dan nog de verbinding Hamburg-Berlijn, maar de A19 en A20 zijn in Duitse context geen belangrijke wegen. Het zijn wegen waarvan de intensiteiten grotendeels onder de 30.000 mvt/dag blijven. Voor het grootste deel van het eencijferige hoofdnet is 150-160 bij ook maar een klein beetje drukte eigenlijk al te snel. En sommige wegen hebben wel lage intensiteiten (denk aan de A1 tussen Daun en Saarbrücken), maar daar maakt het verticaal alignement hoge snelheden niet altijd wenselijk. Aangezien een groot deel van Duitsland uit glooiend middelgebergte bestaat, komt het er uiteindelijk op neer dat 150-160 dan vooral goed zou kunnen op wat rustige vlakke wegen in het noorden en oosten. Het is maar een fractie van de Autobahnkilometers die op die wegen wordt afgelegd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 10 jun 2020, 17:26

Idealiter wil je een lappendeken aan snelheden voorkomen. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om op de rustige tijdstippen op de rustige snelwegen (bij een Vmax van 130 of 140) hogere snelheden te gedogen door een hogere flitsmarge te hanteren o.i.d.
Hoe graag ik zelf ook hard mag rijden, vind ik geen limiet op de openbare weg niet echt meer van deze tijd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 10 jun 2020, 17:40

Misschien moeten we Duitsland maar laten beslissen en dienen mensen die gewoon zijn aan absurd lage limieten zoals nu in NL, maar ook in Vlaanderen en hun betuttelde opinie door Duitsland niet al te serieus genomen te worden.

Kwestie van de boel eens in perspectief te plaatsen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 jun 2020, 17:53

^^ Duitsland beslist, maar het staat mij (en ons) vrij om hier een mening over te hebben. Noem jij het vooral betuttelend; mijn mening over dat een maximumsnelheid van 130-140 vooral de grote middengroep beschermt ten laste van hoofdzakelijk een paar jakkeraars die wel wat standje cq betutteling kunnen gebruiken mag ook bekend zijn.
Coen Tunnel schreef: wo 10 jun 2020, 17:21 Het zijn wegen waarvan de intensiteiten grotendeels onder de 30.000 mvt/dag blijven. Voor het grootste deel van het eencijferige hoofdnet is 150-160 bij ook maar een klein beetje drukte eigenlijk al te snel. En sommige wegen hebben wel lage intensiteiten (denk aan de A1 tussen Daun en Saarbrücken), maar daar maakt het verticaal alignement hoge snelheden niet altijd wenselijk.
Ik denk dat ook de hoeveelheid vrachtverkeer een rol moet spelen. Een rustiger 2x2-weg met veel vrachtverkeer is ook geen weg waar hoge snelheden heel logisch zijn. De suggestie dat hard rijden prima is op “tal van” Duitse autosnelwegen vind ik een wat beperkte weergave van de werkelijkheid, zie mijn eerdere post daarover. En landen als Frankrijk en Spanje hebben verhoudingsgewijs veel meer wegen waar ruim boven 130 best zou kunnen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 10 jun 2020, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 17:55

Km357 schreef: wo 10 jun 2020, 17:40 Misschien moeten we Duitsland maar laten beslissen en dienen mensen die gewoon zijn aan absurd lage limieten zoals nu in NL, maar ook in Vlaanderen en hun betuttelde opinie door Duitsland niet al te serieus genomen te worden.

Kwestie van de boel eens in perspectief te plaatsen.
Pleiten om van de nu geldende adviessnelheid van 130 km/u de maximumsnelheid te maken, heeft helemaal niks te maken met gewoon zijn aan absurd lage limieten. Want Europees gezien is 130 km/u echt niet langzaam.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 10 jun 2020, 18:36

^^ Nou ik vind het best langzaam, en een hele hoop Duitsers in hun land kennelijk ook.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 10 jun 2020, 18:46

Duitsers hebben dan ook veel meer discipline in het verkeer, Nederlanders hebben een vervelend trekje in hun karakter, en dat is 'politie agent spelen', als ze zien dat je met hoge snelheid aankomt, halen ze expres in, zodat je moet afremmen, het zijn vooral mannelijke 65+ers in een toyota yaris incl fietsendrager die dit doen.

Ik ben benieuwd hoeveel jaar Duitsland nog limietloos is, tot die tijd geniet ik er lekker van. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 18:54

CasablancaMarocco schreef: wo 10 jun 2020, 18:46het zijn vooral mannelijke 65+ers in een toyota yaris incl fietsendrager die dit doen.
:lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 18:59

Km357 schreef: wo 10 jun 2020, 18:36 ^^ Nou ik vind het best langzaam, en een hele hoop Duitsers in hun land kennelijk ook.
Je zit met een aantal factoren:

- Snelheidsverschillen met overig verkeer (bv. vrachtverkeer)
- Reactietijden en remafstanden
- Leesbaarheid van verkeersborden en bewegwijzering
- Wegcapaciteit (een auto die 200 km/u rijdt neemt nu eenmaal meer ruimte in als je 2 seconden afstand moet houden dan een auto die 130 km/u rijdt)
- Technische mogelijkheden van de voertuigen (in veel A-segmenters met beperkte motorinhoud is harder dan 130/140 rijden vaak niet comfortabel)

Alles bij elkaar maakt dat 120/130 km/u niet voor niets in veel Europese landen de gangbare Vmax is. Er zijn maar weinig landen waar het 100 of 110 is, er zijn ook maar weinig landen waar het 140 is. De meerderheid van de landen hanteert 120 of 130 als Vmax. Daar zijn heel valide redenen voor.

Mijn koekblik kan als het moet op het vlakke ook wel 165, maar dat is simpelweg niet comfortabel meer, het geeft enorm veel geluid en de acceleratie gaat op een gegeven moment steeds langzamer. Ik rij in Duitsland met mijn wagen nog maar zelden harder dan 140. Ik heb ook de indruk dat er maar weinig verkeer sneller gaat dan 140 km/u, en als dat wel gebeurt is het tochwel vrij vaak hetzelfde type auto's waarmee dat gebeurt.

De meerderheid die gewoon normaal rond de adviessnelheid van 130 wil rijden hoeft niet te lijden onder de paar coureurs die het gaspedaal diep willen intrappen, en al van verre zitten te seinen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 jun 2020, 19:17

^^ Wat je zegt over Europa kun je best breder trekken: op de hele wereld heeft maar een handvol gebieden een limiet boven 130. En dat zijn vrijwel allemaal gebieden met zeer lage verkeersintensiteiten. Maar natuurlijk is de rest van de wereld allemaal geïndoctrineerd door het absurde Nederlands-Vlaamse denken :geenlach:
CasablancaMarocco schreef: wo 10 jun 2020, 18:46 Duitsers hebben dan ook veel meer discipline in het verkeer, Nederlanders hebben een vervelend trekje in hun karakter, en dat is 'politie agent spelen', als ze zien dat je met hoge snelheid aankomt, halen ze expres in, zodat je moet afremmen, het zijn vooral mannelijke 65+ers in een toyota yaris incl fietsendrager die dit doen.
De Duitse discipline wordt vaak nogal overschat. Ze zijn dramatisch in rechts houden. Zeker zodra een rijbaan meer dan drie stroken heeft, maar ook op twee stroken moeten en zullen ze naar links als een soort ego-kwestie. Om daar dan heel onregelmatig te gaan rijden: even voor tien seconden het gas in en dan weer vol in de remmen.

En agentje spelen doen ze ook hoor, door je naar rechts te rammen terwijl je een volkomen legitieme inhaalmanoeuvre aan te houden bent maar er nog even iemand met 180 langs wil. Om maar niet te beginnen over wat je zoal overkomt als je met een vrachtwagenbusje rijdt, dat nog als personenauto geldt, en er geldt een vrachtwageninhaalverbod. Ik ben ooit eens langs de kant gezet; de jaren ‘80-snor die mobiel aangifte tegen me had gedaan stond wat beteuterd naast zijn Mercedes toen de politie constateerde dat ik gewoon mocht inhalen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 10 jun 2020, 19:42

^^ Als je inhaalt en er opeens aan 180 nog "iemand opeens langs wil" dan heb je niet gespiegeld, en hebben ze alle recht om je daar attent op te maken.
Persoonlijk heb ik het heel moeilijk met dit betuttelend gedrag, zeker door mensen uit landen waar de sterftecijfers op autosnelwegen hoger zijn dan op Duitsland z'n ongelimiteerde stukken.

Als je 130 wil doen? Prima, stoor je dan ook niet aan iemand die mag 200-250 doen. Simpel nee? Wel nee...

Moeilijk, heel moeilijk kennelijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 20:24

^^ Ik was vorige week nog met 130 km/u een aantal vrachtwagens aan het inhalen. Dan ben je dus even wat langer bezig. Maar ik ga ook niet naar rechts als ik 5 seconden later alweer bij de volgende vrachtwagen ben. Komt er ineens in mijn achteruitkijkspiegel weer zo'n Audi aan met seinende koplampen en een snelheid van tegen de 200. Moet ik voor zo iemand aan de kant gaan? Waarom?

Nou, toch echt niet dat ik daarvoor zo'n klein gat induik en in de remmen moet om achter een vrachtwagen vast te zitten. Ik wil best nog even wat gas bijgeven naar rond de 140 km/u om de inhaalactie iets sneller af te ronden, maar daar moeten ze het maar mee doen.
Km357 schreef: wo 10 jun 2020, 19:42Persoonlijk heb ik het heel moeilijk met dit betuttelend gedrag, zeker door mensen uit landen waar de sterftecijfers op autosnelwegen hoger zijn dan op Duitsland z'n ongelimiteerde stukken.
Ik weet vrijwel zeker dat Nederland niet bij die landen hoort. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 jun 2020, 20:34

Km357 schreef: wo 10 jun 2020, 19:42 Als je inhaalt en er opeens aan 180 nog "iemand opeens langs wil" dan heb je niet gespiegeld, en hebben ze alle recht om je daar attent op te maken.
Heeft niets met spiegelen te maken. Er kan tijdens iedere inhaalmanoeuvre in Duitsland -hoe goed je ook gespiegeld hebt of zelfs als je in een treintje rijdt- iemand met hoge snelheid op je afkomen en menen dat alles en iedereen hier en nu voor hem uit de weg moet (zie ook post Coen Tunnel hierboven). Wat ik principieel geen realistische verwachting vindt, maar in Duitsland wordt dat ikke-ikke getolereerd. Ik vind het ook geen realistische verwachting dat degene die met 140 op de rechterstrook iemand wil inhalen die ruim langzamer rijdt moet wachten omdat er ergens in de verte iemand met hoge snelheid aan komt sjezen. Je deelt de weg met elkaar, maar uiteindelijk neemt een vrij kleine minderheid aan jakkeraars de grote meerderheid in gijzeling. Om opkomen tegen dat soort asociaal gedrag als betutteling te bestempelen is gewoon om lachend bij neer te vallen.

Schermen met sterftecijfers van ongelimiteerde snelwegen tegenover die van complete landen is natuurlijk ook niet serieus te nemen. Vergelijk de sterftecijfers van de A7 in Oost-Groningen met een ongelimiteerd stuk en je vergelijkt appels met appels.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 10 jun 2020, 20:36

Opeens vinden we hier mensen op dit forum die gaan beweren dat mensen die aan 200 - legaal - komen aangereden niet dienen te rekenen op anderen. Maar zij die 130 doen, rekenen wel dat zij als - soort van wegpolitie - voorrecht hebben op anderen.

I rest my case.

:nothanks:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 10 jun 2020, 20:46

Chris schreef: di 09 jun 2020, 14:40 Zo te zien op de A81 Würzburg - Heilbronn.

Deze man rijdt 310 km/h bij laagstaande zon. Dit soort stunts gaan wel ver, hij haalt anderen met 300 km/h in terwijl die anderen dus allemaal de laagstaande zon in de spiegel hebben (en die racer dus amper zien aankomen). In de andere richting schat iemand hem niet goed in bij 275 km/h en moet hij een noodremming maken.

Dit soort lui zijn denk ik de oorzaak dat we steeds meer richting een snelheidslimiet op de Autobahn gaan. 160 of 170 is wel eens leuk, maar dit is niet normaal autorijden, maar racen.

Link
Deze man heeft duidelijk geen verantwoordelijkheidsgevoel in zijn lichaam. Driften bij de op- en afrit van de snelweg en bij een laagstaande zon zulke snelheden rijden. :nothanks: Bovendien heeft hij zijn emoties ook niet onder controle door telkens boos te worden op andere weggebruikers die 'slechts' 160km/u rijden. Ik mag hopen dat naar aanleiding van dit filmpje het rijbewijs en de auto in beslag zijn genomen en dat hij flinke geldboete of gevangenisstraf heeft gekregen.

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » wo 10 jun 2020, 21:14

CasablancaMarocco schreef: wo 10 jun 2020, 18:46 Duitsers hebben dan ook veel meer discipline in het verkeer,
Mwah, het is naar mijn mening nou niet zo geweldig hoor. Ze hebben er toch behoorlijk moeite met rechts rijden op 3x3 wegen en vaak ook nog wel op 2x2 wegen, terwijl dat in Nederland meestal alleen speelt op wegen van meer dan 3x3 of wanneer er een spitsstrook is.
Spiegelen is vaak wel weer beter, als ook het aan de snelheid houden bij wegwerkzaamheden.
CasablancaMarocco schreef: wo 10 jun 2020, 18:46 Nederlanders hebben een vervelend trekje in hun karakter, en dat is 'politie agent spelen', als ze zien dat je met hoge snelheid aankomt, halen ze expres in, zodat je moet afremmen, het zijn vooral mannelijke 65+ers in een toyota yaris incl fietsendrager die dit doen.
Grappig, het zijn mijn inziens juist de Duitsers die zo nodig 'politie agent spelen'. Niet wanneer het een legale (maar hoge) snelheid is natuurlijk, maar wel wanneer het een minimale overtreding betreft.
Coen Tunnel schreef: wo 10 jun 2020, 20:24 ^^ Ik was vorige week nog met 130 km/u een aantal vrachtwagens aan het inhalen. Dan ben je dus even wat langer bezig. Maar ik ga ook niet naar rechts als ik 5 seconden later alweer bij de volgende vrachtwagen ben. Komt er ineens in mijn achteruitkijkspiegel weer zo'n Audi aan met seinende koplampen en een snelheid van tegen de 200. Moet ik voor zo iemand aan de kant gaan? Waarom?

Nou, toch echt niet dat ik daarvoor zo'n klein gat induik en in de remmen moet om achter een vrachtwagen vast te zitten. Ik wil best nog even wat gas bijgeven naar rond de 140 km/u om de inhaalactie iets sneller af te ronden, maar daar moeten ze het maar mee doen.
Die in de Audi is waarschijnlijk gewoon een aso, maar het kan best zijn dat het vanuit de Audi eruit ziet alsof het voor jou prima mogelijk was even naar rechts te gaan om hem voorbij te laten gaan. Als jij die mogelijkheid had, maar het niet deed is dat ook niet bepaald netje. Even naar rechts en weer terug naar links om iemand anders de ruimte te geven is voor mij de standaard. Rekening houden met elkaar, daar gaat het om in het verkeer. Daarbij moet je dus soms het gas los laten, wat sneller dan normaal van baan wisselen en dus ook even zigzaggen om iemand voorbij te laten. Dat zeg ik dan natuurlijk wel zonder er bij te zijn, dus uiteraard de kanttekening dat het daadwerkelijk veilig en praktisch mogelijk is.

In Duitsland mag je op een groot gedeelte van het onw 100 km/h, ook op wegen met scherpe bochten. Dat je die snelheid mag betekend niet dat het moet of kan. Een bestuurder heeft een eigen verantwoordelijkheid en dat zie je dus ook terug op de snelweg. Zoals wij dat met corona in Nederland doen, is het in Duitsland zo met het verkeer. In Duitsland kun je nog steeds veilig 200+km/h rijden. Die paar aso's veranderen dat ook niet. De wereld lijkt al veel te veel op een rubbere tegel en daarnaast dit:
Km357 schreef: di 09 jun 2020, 16:12 Nochtans gebeuren vrijwel de meeste ongevallen op de autobahn tussen vrachtwagens en bij baustelles en niet op de ongelimiteerde secties.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 10 jun 2020, 21:23

Gezien de hoeveelheid verschillende auto's op dat kanaal ga ik ervanuit dat het niet zijn eigen auto's zijn. ;)

Dit is geen rijden meer, dit is racen. Ik ben van mening dat je best flink hard kan rijden op de Autobahn, maar dan moet je wel rekening houden met het overige verkeer. Ik rij ook graag 240km/h op de uitgestorven stompjes van de A1 door de Eifel, maar bij snelheden boven de 200 moet je heel erg rekening gaan houden met het overige verkeer, wat gigantisch veel focus kost. Dat doet deze vent duidelijk niet, het overige verkeer zijn voor hem obstakels op zijn racebaan.

Wanneer ik 200+ rijdt, laat ik altijd direct het gas los wanneer er rechts twee auto's achter elkaar rijden, want je weet nooit of er iemand in gaat halen, en ik kom er liever niet achter of onze auto goed een noodstop kan maken bij dergelijke snelheden. Maar ja, daar lijkt niet iedereen mee bezig. Een kennis van mij stuurde een Gopro-filmpje door waarin hij 326km/h reed op de A59 bij Fijnaart, dan ben je ook niet goed bij je hoofd.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 10 jun 2020, 21:32

Elektrische auto's houden het qua accu capaciteit niet lang vol als je +150 km op de teller hebt staan, ik vermoed dat er in de toekomst dus sowieso wat minder snel gereden gaat worden, ook in Duitsland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 21:49

Km357 schreef: wo 10 jun 2020, 20:36 Opeens vinden we hier mensen op dit forum die gaan beweren dat mensen die aan 200 - legaal - komen aangereden niet dienen te rekenen op anderen. Maar zij die 130 doen, rekenen wel dat zij als - soort van wegpolitie - voorrecht hebben op anderen.

I rest my case.

:nothanks:
Er mag dan geen maximumsnelheid zijn, de adviessnelheid is in Duitsland niet voor niets 130. Dan mogen mensen die best negeren, maar er zijn ook voldoende mensen die zich aan die adviessnelheid houden. En nee, niemand heeft voorrechten, ik wacht ook vaak genoeg met een inhaalactie omdat ik goed spiegel en het soms beter is dat ik even het gas loslaat dan dat iemand anders keihard op de rem moet trappen. Ik ga heus niet zomaar naar links omdat ik denk dat ik met 130 meer rechten zou hebben. Zeker niet. Maar soms ben je ook gewoon met een normale inhaalactie bezig, of zit je zelfs achter iemand anders die ook inhaalt, en dan komt er zo'n dikke bak met een Lichthupe en/of de richtingaanwijzer naar links aan, om maar zijn plek op te eisen.

Legaal 200 km/u rijden mag zeker in Duitsland. Maar verwacht niet dat je continu vrij baan hebt en iedereen maar voor je aan de kant gaat. Dat heb je ook in Nederland niet als je 's avonds legaal 130 km/u rijdt, om maar eens een voorbeeld dichterbij huis te nemen.
carman6 schreef: wo 10 jun 2020, 21:14Die in de Audi is waarschijnlijk gewoon een aso, maar het kan best zijn dat het vanuit de Audi eruit ziet alsof het voor jou prima mogelijk was even naar rechts te gaan om hem voorbij te laten gaan. Als jij die mogelijkheid had, maar het niet deed is dat ook niet bepaald netje. Even naar rechts en weer terug naar links om iemand anders de ruimte te geven is voor mij de standaard.
Voor mij ook, als het kan. Ik rij vaak in Duitsland en ik rij echt niet onnodig links. Maar als ik op de A7 tussen Schweinfurt en Kirchheim licht heuvelop met 140 km/u een treintje vrachtwagens die rond de 70 km/u rijden inhaal ga ik niet in een gat van hooguit 5 seconden duiken omdat er iemand met 200 km/u aankomt. Want dan mag ik gelijk keihard op de rem trappen om meneer de coureur voorbij te laten. Zo zit het ook niet. Degene die achterop komt kan ook best anticiperen op de situatie en het gas even loslaten. En ik geef heus wel even volgas bij als ik zo iemand in de achteruitkijkspiegel zie opduiken, zodat ik zo snel mogelijk de inhaalactie afrond. Ik zie niet in wat daar niet netjes aan zou zijn.
In Duitsland mag je op een groot gedeelte van het onw 100 km/h, ook op wegen met scherpe bochten. Dat je die snelheid mag betekend niet dat het moet of kan. Een bestuurder heeft een eigen verantwoordelijkheid en dat zie je dus ook terug op de snelweg. Zoals wij dat met corona in Nederland doen, is het in Duitsland zo met het verkeer. In Duitsland kun je nog steeds veilig 200+km/h rijden. Die paar aso's veranderen dat ook niet.
Er zijn er ook bij die per se 200 willen rijden, ook al leent de weg zich er niet voor (qua ontwerp of qua verkeersdrukte). In sommige gevallen kun je inderdaad relatief veilig 200 km/u rijden. In andere gevallen is het, ondanks het ontbreken van een maximumsnelheid, misschien niet verstandig. Iemand die dit toch per se wil doen kan blijkbaar die eigen verantwoordelijkheid niet nemen. In ieder geval niet de verantwoordelijkheid om een veilige keuze voor zichzelf en anderen te maken.
Chrysa schreef: wo 10 jun 2020, 21:23 Gezien de hoeveelheid verschillende auto's op dat kanaal ga ik ervanuit dat het niet zijn eigen auto's zijn. ;)

Dit is geen rijden meer, dit is racen. Ik ben van mening dat je best flink hard kan rijden op de Autobahn, maar dan moet je wel rekening houden met het overige verkeer. Ik rij ook graag 240km/h op de uitgestorven stompjes van de A1 door de Eifel, maar bij snelheden boven de 200 moet je heel erg rekening gaan houden met het overige verkeer, wat gigantisch veel focus kost. Dat doet deze vent duidelijk niet, het overige verkeer zijn voor hem obstakels op zijn racebaan.

Wanneer ik 200+ rijdt, laat ik altijd direct het gas los wanneer er rechts twee auto's achter elkaar rijden, want je weet nooit of er iemand in gaat halen, en ik kom er liever niet achter of onze auto goed een noodstop kan maken bij dergelijke snelheden. Maar ja, daar lijkt niet iedereen mee bezig. Een kennis van mij stuurde een Gopro-filmpje door waarin hij 326km/h reed op de A59 bij Fijnaart, dan ben je ook niet goed bij je hoofd.
Ik reed met mijn oude Swift eerder graag hard over de Duitse Autobahn, de 160 of hoger heb ik meermaals aangetikt. Op de A3 in de afdaling van Siebengebirge richting Kreuz Bonn/Siegburg (toen die nog onbegrensd was, dat is volgens mij niet meer het geval) ooit zelfs 193 op de GPS, wat natuurlijk belachelijk hard is met zo'n ding. Zeker als je er later achterkomt dat de banden eigenlijk geschikt zijn voor snelheden tot 190 km/u. :lol:

Met de Golf Variant van mijn ouders heb ik op de A44 en A46 ooit geprobeerd hoe hard die kon (antwoord: 196 km/u), de BMW van mijn werk heb ik tussen Lübeck en Rostock op de vrij lege A20 een keer op de staart getrapt en ik kwam tot 225 km/u. Op dat moment kroop de naald nog maar langzaam omhoog - er had nog wel meer ingezeten, maar ik heb het niet geprobeerd. Op de terugweg over de A20 en A1 van Rostock naar Hamburg heb ik veelal 160 op de cruise control gereden, want 225 km/u rijden kostte inderdaad veel focus.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 jun 2020, 22:03

Coen Tunnel schreef: wo 10 jun 2020, 21:49 Er mag dan geen maximumsnelheid zijn, de adviessnelheid is in Duitsland niet voor niets 130. Dan mogen mensen die best negeren, maar er zijn ook voldoende mensen die zich aan die adviessnelheid houden. En nee, niemand heeft voorrechten, ik wacht ook vaak genoeg met een inhaalactie omdat ik goed spiegel en het soms beter is dat ik even het gas loslaat dan dat iemand anders keihard op de rem moet trappen. Ik ga heus niet zomaar naar links omdat ik denk dat ik met 130 meer rechten zou hebben.
Dit is geen rechten-discussie, maar een discussie over hoe je schaarse ruimte op het asfalt het beste verdeelt. Dat is waar verkeersregels in het algemeen voor verzonnen zijn, en dit is ook weinig anders dan een verdelingsvraagstuk. Als je er puur naar kijkt in termen van economisch nut, zijn alle weggebruikers op een bepaald wegvak beter af wanneer die ene razer in zijn hok blijft. Want iedereen, behalve de razer, komt sneller en veiliger aan op zijn bestemming. Dat is geen 1 tegen 1, maar 1 tegen een paarhonderd. Dat wordt pas anders wanneer het wegvak behoorlijk rustig is. Want dan is zowel die groep van een paarhonderd kleiner als de kans dat een weggebruiker in die groep nou net achter een langzamere weggebruiker zit wanneer er een razer aankomt.

Het perspectief van "wie denkt dat langzamere weggebruiker wel dat hij is door de snellere weggebruiker te hinderen" miskent dat dit gaat over snelwegen met flinke gebruikersaantallen, waarbij die 200-rijder op permanente basis 'gevechten' met eenlingen aan het voeren is. Met welk maatschappelijk nut ook alweer?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2020, 4:07

Man man man, want een gejank hier op elkaar zeg. De traagrijders spelen politieagentje en moeten ruimte maken. De hardrijders drukken je seinend van de weg en het zijn altijd de dikke asobakken.

Hou nou gewoon eens rekening met elkaar! Ga er nou niet meteen vanuit dat iemand zijn gedraging negatief bedoelt. Die hardrijdende seiner geeft met zijn seintje aan dat ie eraan komt en vraagt zich af of je hem gezien hebt. En die traagrijder die hem ervoor flikkert 'om jou een lesje te leren' kan jou over het hoofd hebben gezien wat niet gek is als je 200+ doet.

Kost je een stuk minder energie als je gewoon eens wat vaker je schouders ophaalt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » do 11 jun 2020, 7:14

Coen Tunnel schreef: di 09 jun 2020, 23:11
Dat is toch echt een luxeprobleem. En dat soort snelheden zijn eigenlijk alleen maar geschikt voor rustige snelwegen. Het probleem is dat de bestuurders die zo hard willen rijden, dat eigenlijk altijd willen doen. Die zitten dan links te plakken en te seinen, en anderen die net 130-140 km/u met het verkeer meerijden moeten maar aan de kant gaan. Het zorgt voor ergernis en het verslechtert de doorstroming door met zulke hoge snelheden te rijden.

Ook in Duitsland rijdt de meerderheid geen snelheden tussen de 180 en 230 km/u, veel kleinere auto's halen dat niet of nauwelijks. En 130 km/u (of iets meer of minder) is wereldwijd gezien gewoon al een prima snelheid voor snelwegen. Want het is Duitsland dat nu afwijkt door geen Vmax te hebben, en dat terwijl de wegen in Duitsland niet de beste van Europa zijn.

130 km/u zou veel meer passend zijn. Ook in Duitsland. Of nee: juist in Duitsland. Geen maximumsnelheid is een relict uit het verleden. Anno 2020 moet je dit niet meer willen.
Dat het een luxeprobleem is, dat staat buiten kijf.

Geef eens een definitie van een rustige snelweg? Want die zijn er in Duitsland genoeg, alleen de vraag is op welk tijdstip. Als je denkt aan weekenden en uren buiten de spits, dan valt het op grote delen buiten bebouwd gebied reuze mee. Als voorbeeld is voor mij de A1 tussen Hamburg en Bremen, die ik vaak op dat soort tijdstippen neem en waar je prima op hogere snelheden kunt doorrijden. Daar zitten mensen elkaar niet in de weg en zou een Tempolimit helemaal niets toevoegen. Dus ik denk helemaal niet dat een algemeen Tempolimit passend zou zijn voor Duitsland, gezien het feit dat er nog genoeg ruimte is om hogere snelheden te blijven rijden.

En de uitzonderingen die jij noemt die zich achteloos snel door het (te drukke) verkeer willen bewegen, daar vraag ik mij toch heel erg sterk van af of je dat gedrag gaat veranderen door een Tempolimit. In Nederland zijn die snelheidsverschillen misschien een stuk kleiner, maar hier hangen ook genoeg mensen op je bumper omdat ze net iets harder willen rijden, en dat men een algemeen Tempolimit.

In Duitsland is het seinen met je grootlicht overigens wettelijk toegestaan, het staat in de StVO omschreven dat je d.m.v. lichtsignalen voorliggers erop mag attenderen dat je wilt inhalen. Pas als je lichtsignalen gebruikt i.c.m. andere handelingen (bumperkleven, toeteren, etc.) dan kan het meespelen in "Nötigung", maar dat heeft niets met de lichtsignalen an sich te maken.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 11 jun 2020, 8:30

Attietattie schreef: do 11 jun 2020, 4:07 Man man man, want een gejank hier op elkaar zeg. (...)
Kost je een stuk minder energie als je gewoon eens wat vaker je schouders ophaalt.
Daar hebben we ook een mooi woord voor: anticiperen noemt men dat. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 11 jun 2020, 8:36

In de regel vind ik nog steeds dat men in Duitsland beter rekening houdt met ander verkeer dan hier... Zeker sinds het hier 100 is / de corona is toegeslagen :nuts:

Maar goed, ik rij vooral op de noord-duitse snelwegen (de BAB31/BAB28/BAB29/BAB27, stukje BAB1 rond Bremen en de BAB7 stukje richting Hannover), kan me zo voorstellen dat mentaliteit regionaal ook nog verschillend is.

Ik vind het namelijk (kan ook de drukte zijn) op de BAB28 het laatste stukje voor Bremen (bij Delmenhorst), en ook rondom Oldenburg op de ring dat men veel minder bezig is met het verkeer dan op de andere stukken. Of het nou stadsverkeer is (itt tot verkeer tussen de steden), wat een stukje snelweg pakt, en door de maximumsnelheid ook denkt niet meer te moeten rondkijken, of echt mentaliteit anders is....

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 11 jun 2020, 9:39

Ik zou niet zo snel een regionaal verschil in mentaliteit verwachten, maar je rijdt hoofdzakelijk wel op snelwegen door plat en dunbevolkt gebied, met vrij lage intensiteiten. Dat geeft een ruimte die hoffelijk rijden met alle snelheden veel makkelijker maakt.

Want natuurlijk is dat waar het van alle kanten om moet draaien: dat weggebruikers van ieder soort een redelijke rit kunnen hebben op de Autobahn. Iedereen moet anticiperen en ruimte maken. Zowel bij degene die zijn auto naar links toe “ervoor gooit” als er een veel snellere weggebruiker in zicht is als bij de jakkeraar die “schoonveeg-gedrag” vertoont op een redelijk drukke weg, gaat dat mis. Ikzelf klaag over schoonveeg-gedrag omdat ik meen me toch echt wel te bekommeren om snelle weggebruikers, maar ook vind dat er principiële 200-rijders zijn die het onmogelijke van me vragen gezien de drukte ter plaatse. Sta duidelijk niet alleen in die ervaring. Maar om het dan terug te brengen naar de kern van de discussie over wenselijkheid van een maximumsnelheid: dit is wel een spanning die in Duitsland veel meer bestaat dan elders. Mentaliteitskwestie of rechtstreeks gevolg van Freie Fahrt en nul handhaving in zones mét snelheidsbeperking? En in het laatste geval: wat is de toegevoegde waarde voor de maatschappij van deze spanning?
Laatst gewijzigd door Pino op do 11 jun 2020, 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.