Afbeelding

Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Km357 » do 11 jun 2020, 9:42

Veel liever nog die spanning dan het overgecontroleerde éénarmige bandiet systeem uit de Benelux, FR enz...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jun 2020, 9:55

de_Aristocraat schreef: do 11 jun 2020, 7:14Geef eens een definitie van een rustige snelweg? Want die zijn er in Duitsland genoeg, alleen de vraag is op welk tijdstip. Als je denkt aan weekenden en uren buiten de spits, dan valt het op grote delen buiten bebouwd gebied reuze mee.
Dat geldt voor vrijwel elk land. Maar beleid stem je niet af op de pak 'm beet 20% van de kilometers die dan gemaakt worden, maar op de 80% van de kilometers die op andere tijden gemaakt worden.

Op Nederlandse snelwegen is het 's nachts en in de weekenden (zeker op zaterdag- en zondagochtend) ook een ander verhaal.
Als voorbeeld is voor mij de A1 tussen Hamburg en Bremen, die ik vaak op dat soort tijdstippen neem en waar je prima op hogere snelheden kunt doorrijden. Daar zitten mensen elkaar niet in de weg en zou een Tempolimit helemaal niets toevoegen. Dus ik denk helemaal niet dat een algemeen Tempolimit passend zou zijn voor Duitsland, gezien het feit dat er nog genoeg ruimte is om hogere snelheden te blijven rijden.
Ik denk dat voor elk land een maximumsnelheid passend zou zijn. Duitsland is het enige land ter wereld dat geen maximumsnelheid op autosnelwegen heeft, terwijl ze zeker niet de beste of meest geschikte snelwegen hebben om zo hard te rijden. Waarom zou het niet passend zijn? Omdat ze het anno 2020 nog steeds niet hebben? Zoals ik al zei: het is een relict uit het verleden. Vroeger leuk, maar tegenwoordig volstrekt achterhaald. Dat er dan een A20 is, of heel wat meer snelwegen op zondag, waar je gerust wat harder kan rijden, neemt niet weg dat het niet hebben van een maximumsnelheid niet meer van deze tijd is. Het zorgt ook tevens voor excessen. Er zit nog een heel verschil tussen 150-160 rijden en snelheden van 200+. Maar ook dat laatste komt vaak genoeg voor.

Iemand die met 200+ rijdt heeft veel grotere snelheidsverschillen met anderen, een veel langere remweg, neemt veel meer ruimte in, dat zou je niet moeten willen. En ik vermoed dat je toch nog altijd liever een verkeersongeval met 130 km/u hebt dan met 200 km/u.
In Duitsland is het seinen met je grootlicht overigens wettelijk toegestaan, het staat in de StVO omschreven dat je d.m.v. lichtsignalen voorliggers erop mag attenderen dat je wilt inhalen. Pas als je lichtsignalen gebruikt i.c.m. andere handelingen (bumperkleven, toeteren, etc.) dan kan het meespelen in "Nötigung", maar dat heeft niets met de lichtsignalen an sich te maken.
Ik weet dat het is toegestaan. Neemt niet weg dat als ik volledig legitiem met 140 km/u een treintje vrachtwagens inhaal, dat seinen nogal agressief en dwingend overkomt. Ik doe wat ik kan, ik probeer zo snel mogelijk langzamere voertuigen in te halen, ik rij al harder dan de adviessnelheid, en ik pas er voor om in een klein gat naar rechts te duiken en op de rem te trappen om iemand die 200+ km/u rijdt maar voorbij te laten. Daarmee doe ik mijns inziens niet verkeerd, want ik mag ook gewoon langzamere voertuigen inhalen en ik hoef niet per se aan de kant voor iemand die zo nodig nog sneller wil rijden. En ja, ik spiegel heus wel van tevoren. Maar een ander voertuig met 200+ km/u zie je ook niet altijd aankomen, zeker niet als je een langere inhaalactie gaat inzetten.

Ook irritant: dat er geseind wordt terwijl duidelijk te zien is dat er nog iemand voor je rijdt. Als ik achter aan ander zit, wat heeft het dan voor zin om te seinen?

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 11 jun 2020, 10:20

Ik denk ook dat de Duitse auto-industrie een rol speelt bij het beleid, veel luxe premium auto's komen natuurlijk uit Duitsland (BMW, Mercedes, Audi, Porsche) mocht er een maximumsnelheid komen, dan kan het effect kunnen zijn dat er minder auto's verkocht worden met veel vermogen, wat direct hun eigen economie raakt.

Het is natuurlijk leuk voor een ondernemer, om een Porsche te kopen, en dat je dan legaal kan experimenteren met het vermogen en snelheid.

Of het wenselijk is, is een ander verhaal, ook ik merk dat ik minder ontspannend inhaal in Duitsland als bijvoorbeeld in Frankrijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 11 jun 2020, 10:22

Km357 schreef: do 11 jun 2020, 9:42 Veel liever nog die spanning dan het overgecontroleerde éénarmige bandiet systeem uit de Benelux, FR enz...
Uit de rest van de wereld, bedoel je. Want ga nu niet lopen te beweren dat jouw voorkeurssysteem ook maar enige navolging heeft buiten Duitsland, waar het onder druk staat. Over handhavingsstandaard kan gesproken worden, maar een wettelijk free-for-all met deze spanning als gevolg is en blijft een Duitse Alleingang.

Maar goed, jij recht op je eigen mening.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 11 jun 2020, 10:29

Coen Tunnel schreef: do 11 jun 2020, 9:55 Ook irritant: dat er geseind wordt terwijl duidelijk te zien is dat er nog iemand voor je rijdt. Als ik achter aan ander zit, wat heeft het dan voor zin om te seinen?
Die bestuurder wil dat jij alvast plaats maakt, zodat hij je voorligger kan lastig vallen. ;)

Overigens: het verschil tussen een ongeval met 130 of 200 km/h is afhankelijk van het voertuig, er blijft iets meer of iets minder van over. Hoe het met de inzittenden afloopt is ook afhankelijk van het voertuig: bij een kleine lichte sportieve auto is de kans dat je het ongeval overleefd kleiner dan wanneer je onderweg bent in een zware SUV met een V8 onder de motorkap. Feit blijft in ieder geval dat het voertuig schade oploopt en de kans op letsel voor de inzittenden toeneemt met de snelheid.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jun 2020, 13:18

Hajo schreef: do 11 jun 2020, 10:29
Coen Tunnel schreef: do 11 jun 2020, 9:55 Ook irritant: dat er geseind wordt terwijl duidelijk te zien is dat er nog iemand voor je rijdt. Als ik achter aan ander zit, wat heeft het dan voor zin om te seinen?
Die bestuurder wil dat jij alvast plaats maakt, zodat hij je voorligger kan lastig vallen. ;)
Ja, ik ben wel eens aan de kant gegaan voor zo'n dwingeland, gelijk er weer achteraan gedoken. "En nu?", dacht ik. Ik moet de verleiding dan wel onderdrukken om zelf maar even te seinen of er plaats gemaakt kan worden. :lol:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2020, 13:27

Kan ook een andere reden hebben he. Ik maak er een hobby van om te seinen naar mensen als ze geen richting aangeven. Laatst had ik er eentje die naar links kwam zonder richting. Ik seinen, hij meteen terug naar rechts en ik er met een slakkengang voorbij. :doeidoei:

Die blik is onbetaalbaar. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 11 jun 2020, 18:16

Attietattie schreef: do 11 jun 2020, 13:27 Kan ook een andere reden hebben he. Ik maak er een hobby van om te seinen naar mensen als ze geen richting aangeven. Laatst had ik er eentje die naar links kwam zonder richting. Ik seinen, hij meteen terug naar rechts en ik er met een slakkengang voorbij. :doeidoei:

Die blik is onbetaalbaar. :lol:
Attietattie schreef: do 11 jun 2020, 4:07

Hou nou gewoon eens rekening met elkaar!

Kost je een stuk minder energie als je gewoon eens wat vaker je schouders ophaalt.

Je berichten zijn wel wat tegenstrijdig, want expres er langzaam voorbij, is natuurlijk ook wel bewust om de ander dwars te zitten.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2020, 18:42

CasablancaMarocco schreef: do 11 jun 2020, 18:16expres er langzaam voorbij, is natuurlijk ook wel bewust om de ander dwars te zitten.
En dit is het beste voorbeeld van wat ik bedoel, thanks. Jij vult in dat ik dat doe om te jennen, maar het tegendeel is waar.

Als ik op de cc een bepaalde snelheid rijd en degene die zijn richting niet gebruikt, kiest ervoor om 'rechts te blijven' hoef ik blijkbaar niet van de cc af en kan ik er gewoon op mijn eigen snelheid voorbij.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 12 jun 2020, 0:22

Chrysa schreef: wo 10 jun 2020, 21:23 Gezien de hoeveelheid verschillende auto's op dat kanaal ga ik ervanuit dat het niet zijn eigen auto's zijn. ;)
(..)
Dat werd mij wel duidelijk door de latex handschoenen die hij droeg in deze tijden. :nuts:
Chrysa schreef: wo 10 jun 2020, 21:23 (..)
Dit is geen rijden meer, dit is racen. (..)
Eens.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 jun 2020, 7:31

Km357 schreef: do 11 jun 2020, 9:42 Veel liever nog die spanning dan het overgecontroleerde éénarmige bandiet systeem uit de Benelux, FR enz...
In Nederland kun je behoudens de trajectcontroles maanden rondrijden zonder dat je een snelheidscontrole meemaakt.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 16 jun 2020, 20:13

Als ik 160 of meer rij op de Autobahn heb ik echt mijn ogen wel uit mijn kassen puilen. Zodra ik auto's wat dichter op mekaar zie rijden of een richtingaanwijzer aan zie gaan laat ik meteen het gas los met mijn voet klaar op de rem. Duwen doe ik niet aan. Seinen alleen als er wel degelijk ruimte is voor de bestuurder voor me om naar rechts te gaan. Zo niet laat ik mijn snelheid zakken en hou ik voldoende afstand. Zo moet het rijden op de autobahn. Helaas zijn er heethoofden op de autobahn die anders denken en de snelweg als één grote racebaan zien. Daar hebben we het circuit voor. :nothanks:
Svenlo

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 16 jun 2020, 20:33

^^ Lijkt me eerder dat 160 op een weg je angst aanjaagt en dat je misschien beter het niet doet terwijl je nog altijd anderen de ruimte geeft om het wel te doen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 16 jun 2020, 20:46

^^ Nee? Als je met 190 op de autobahn rijdt (en dat doe ik regelmatig met de Auris) en iemand gooit zijn auto onverwacht naar links moet je erop voorbereid zijn. Als je dat niet doet en hij pakt je in de flank heb je een probleem.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 jun 2020, 0:16

sven_engelen schreef: di 16 jun 2020, 20:13 Als ik 160 of meer rij op de Autobahn heb ik echt mijn ogen wel uit mijn kassen puilen.
Dan moet je het gewoon niet doen. Jij of jouw auto zijn dan niet voor hoge snelheden gemaakt.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 17 jun 2020, 1:21

Ja, het kost meer aandacht maar ik hou het wel vol. Het betekent echter wel gas loslaten wanneer er rechts meerdere mensen in een treintje rijden, omdat je nooit weet wat die mensen gaan doen. Bij mij kost dat in ieder geval niet te veel energie omdat het een automatisme is, tenzij ik langere rijden 200+ rijdt.

Met die Opel van jou zou ik het ook niet durven. :nothanks:

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 17 jun 2020, 7:36

Km357 schreef: di 16 jun 2020, 20:33 ^^ Lijkt me eerder dat 160 op een weg je angst aanjaagt en dat je misschien beter het niet doet terwijl je nog altijd anderen de ruimte geeft om het wel te doen.
Volgens mij lees jij wat anders dan ik. Ik lees iemand die wel verstandig omgaat met hard rijden. Of lees jij "mijn ogen wel uit mijn kassen puilen" als "met het angstzweet op mijn voorhoofd"?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 17 jun 2020, 8:01

^^ Ogen die uit kassen puilen is niet positief. Zeker als dat dient te gebeuren om wat sneller te kunnen rijden, doe het dan gewoon niet. Als het niet rustig en ontspannen kan, hou je dan aan je gewone snelheid. Dat is verstandig op de Autobahn.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 17 jun 2020, 9:25

Egbert schreef: wo 17 jun 2020, 7:36
Km357 schreef: di 16 jun 2020, 20:33 ^^ Lijkt me eerder dat 160 op een weg je angst aanjaagt en dat je misschien beter het niet doet terwijl je nog altijd anderen de ruimte geeft om het wel te doen.
Volgens mij lees jij wat anders dan ik. Ik lees iemand die wel verstandig omgaat met hard rijden. Of lees jij "mijn ogen wel uit mijn kassen puilen" als "met het angstzweet op mijn voorhoofd"?
Dat dus. Ik zit echt niet te angsthazen op de autobahn als ik hard rij maar ik ben wel extra alert en hou voldoende afstand als het nodig is.
Svenlo

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 17 jun 2020, 10:03

Je hoeft geen 200 / 160 te rijden, als je 100 wil rijden moet je dat lekker zelf weten.
Zolang je ander verkeer niet hindert, verleen dus voorrang als je gaat inhalen aan overig verkeer....

Zowel met de V40 als de Mondeo reed ik rustig tegen de 200 aan op de autobahn, zeker op de rustige trajecten in het noordwesten. Dat kan daar vrij goed, helemaal als je er aan gewend bent.
Handjes aan het stuur, sommige stukken ook gewoon op de cruisecontrol (al kon die bij de Volvo tot 180). En dan merk je eigenlijk ook dat je best wel met het overige verkeer meerijdt op rustige momenten, sneller kom je haast niet tegen, langzamer een enkeling en nog wat vrachtverkeer.

Nadeel is dat als je dan bij Nieuweschans de grens over komt, heel erg moet wennen aan de Nederlandse situatie, nu met de 100 helemaal :geeuw: :geeuw:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 17 jun 2020, 10:55

Mijn gemiddelde snelheid in Duitsland met mijn Punto ligt denk ik zo rond de 140/150. Mijn Punto vindt hogere snelheden niet leuk, en ik ook niet wanneer ik naar mijn verbruik kijk. De A280 richting Nederlandse grens is echter een uitzondering. Daar trek ik hem altijd maximaal door, om hem voor de grens lekker af te zakken. :lol:

DjIdee schreef: wo 17 jun 2020, 10:03 Nadeel is dat als je dan bij Nieuweschans de grens over komt, heel erg moet wennen aan de Nederlandse situatie, nu met de 100 helemaal :geeuw: :geeuw:
Ik reed even geleden (toen je nog legaal Duitsland in mocht) 170 op de A280 richting Nederlandse grens. Toen moest ik dus van 170 naar 100. Dat voelt oprecht aan alsof je een 30-zone binnenrijdt. :lol:
I'm average height... in Thailand.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 17 jun 2020, 21:45

Er is nu een Hollander die het met regen probeert. :facepalm:

https://www.youtube.com/watch?v=CuF5s-ySbBs

POV: New 2020 V8 600hp AUDI RS6 C8 reaching TOP SPEED of 300 km/h+

Kentekennummer is in ieder geval in beeld. :top:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 17 jun 2020, 21:49

^^ Dat kan Dave Roelvink in ieder geval niet geweest zijn. Die had hem na 100 meter in de vangrail geparkeerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2020, 21:55

Dat is wel een enorm stupide chauffeur. Ja het gaspedaal intrappen dat kan iedereen, maar dit getuigt toch van nul verkeersinzicht voor zulke snelheden? Verkeer dat achter een vrachtwagen hangt met 292 km/h naderen = grote kans dat zij de snelheid van die Audi onderschatten en naar links komen.

Afbeelding

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 17 jun 2020, 22:15

^^ Ja. Dit is oerdom :facepalm:
Svenlo

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 jun 2020, 22:25

Heb er een tactvolle reactie onder gezet. Hopelijk realiseert de beste chauffeur dat het niet om de meeste views om YT gaat.
:neenee:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 17 jun 2020, 22:33

Blijkbaar is deze video onderdeel van een uitgebreidere test: https://www.manify.nl/audi-rs6-c8/. De hoofdredacteur woont bij Waldo om de hoek.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 jun 2020, 22:40

Interessant dat je me erop attendeert. Komt als wat poeha op me over, veel geld...decadentie :yes:

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 18 jun 2020, 7:54

Is het dezelfde als deze? https://legacy.dumpert.nl/mediabase/793 ... obahn.html
Ik vind het wel meevallen. Ja, het gaat snel, maar op zich niet gevaarlijk.
Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar ook met 120 kan een vrachtwagen je van de weg drukken.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 18 jun 2020, 10:48

Manify... Ach ja.

Die rolt op aandacht, en krijgt genoeg spul toegestopt (van bv importeurs) om een mooi verhaaltje te lezen, zodat in het digitale blaadje mensen met teveel geld dat spul gaan kopen...

Doelgroep overigens (spend hard, play hard, but not work hard (want das niet leuk)) die van mij best onder het vergrootglas van wat diensten mag komen te liggen, maar goed, zal wel weer misplaatste jaloezie zijn :heygrr: