Snel rijden op Duitse Autobahn
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Snel rijden op Duitse Autobahn
Snel rijden is een ding. Alleen is 417 km/h uiteraard, voorzichtig gezegd, overdreven.
Eigenlijk zou zo iemand vervolgd moeten worden voor wat in Nederland artikel 5 heet.
Eigenlijk zou zo iemand vervolgd moeten worden voor wat in Nederland artikel 5 heet.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat hij zelf een video heeft gemaakt van z'n capriolen en dat als bewijsmateriaal kan en zal gebruikt zijn pleit dan wel weer in zijn voordeel. Op zich was zijn grootste misdrijf stilstaan (en eigenlijk parkeren) op de pechstrook van de oprit.
-
- 2x2 autosnelweg
Dit was te verwachten, hoe lomp het ook is valt het op basis van de wet niet mee hier chocola van te maken.
-
- verkeersader
Dat is toch precies wat de Duitse rechter heeft onderzocht? Zowel qua drukte als het weer waren de omstandigheden goed. Einde discussie.
Hamburg, meine Perle
-
- expressweg

Svenlo
-
- autoweg
-
- Moderator
Ik heb op de heenweg van Nordhorn naar Frankfurt an der Oder gereden en op de terugweg van Kempten naar Nordhorn, door Duitsland. Het viel mij op dat het snelle rijden echt een stuk minder is, sowieso waren behoorlijke delen van de A2 dynamisch begrensd, maar ook waar geen snelheidsbegrenzing is reed verreweg het meeste verkeer niet veel sneller dan 140-145, met af en toe iemand die nog wat boven de 150 ging, maar lui die echt voorbij stuifden heb ik eigenlijk niet meer gezien.
Wellicht toch de hogere benzineprijzen. Of dat het snelle rijden steeds minder nuttig wordt gezien vanwege het toch wel drukke verkeer, zelfs op zondag. Je kan wel goed opschieten maar je kan niet meer hele stukken veel sneller dan 150 rijden.
Wellicht toch de hogere benzineprijzen. Of dat het snelle rijden steeds minder nuttig wordt gezien vanwege het toch wel drukke verkeer, zelfs op zondag. Je kan wel goed opschieten maar je kan niet meer hele stukken veel sneller dan 150 rijden.
-
- autoweg
Dezelfde indruk als ik had vorige week, zelfs op de onbegrensde stukken van de A2 en A30 waar toch wel ruimte was om harder te rijden. Op de plekken met limieten daarentegen werd door veel mensen wel harder gereden.
Gisteren nog de 300 aangetikt bij Montabaur . Per ICE, dat wel.
Gisteren nog de 300 aangetikt bij Montabaur . Per ICE, dat wel.

-
- polderweggetje
Voorgaande kan ik gedeeltelijk beamen. Gisteravond en begin deze nacht terug gekomen vanuit Füssen.
Op de a8 van Ulm naar Stuttgart en op de a5 van Karlsruhe naar kruising met a6 reden er best nog heel wat auto's 170. Boven de 200 slechts een enkeling.
Het viel me op dat op de a3 van Frankfurt naar Keulen er amper harder werd gereden dan 150: kan natuurlijk ook het begin nachtelijke uur zijn, maar het zicht was erg goed.
In die regionen van Duitsland is er nog veel freie fahrt (buiten de baustellen) en mocht dat ingeperkt gaan worden, dan ga ik dat missen. Niet eens zozeer om te kunnen rasen, want dat doe ik alleen wanneer het verkeersbeeld het toelaat. Meer om de reden dat een vmax van bv 130 op rustige tijden de rechte strecken van driebaans eeuwig laten duren. Beieren is veel groter dan Nederland en het moet met de auto wel leuk blijven.
Veel beter voor het milieu ook dan met het vliegtuig
Op de a8 van Ulm naar Stuttgart en op de a5 van Karlsruhe naar kruising met a6 reden er best nog heel wat auto's 170. Boven de 200 slechts een enkeling.
Het viel me op dat op de a3 van Frankfurt naar Keulen er amper harder werd gereden dan 150: kan natuurlijk ook het begin nachtelijke uur zijn, maar het zicht was erg goed.
In die regionen van Duitsland is er nog veel freie fahrt (buiten de baustellen) en mocht dat ingeperkt gaan worden, dan ga ik dat missen. Niet eens zozeer om te kunnen rasen, want dat doe ik alleen wanneer het verkeersbeeld het toelaat. Meer om de reden dat een vmax van bv 130 op rustige tijden de rechte strecken van driebaans eeuwig laten duren. Beieren is veel groter dan Nederland en het moet met de auto wel leuk blijven.
Veel beter voor het milieu ook dan met het vliegtuig
-
- 2x5 autosnelweg
A3 tussen Frankfurt en Keulen vind ik niet eens fijn om hard door te trappen, de bochten zijn vrij scherp en het aantal snelheidsbeperkingen is vrij irritant.
-
- 4x3 autosnelweg
Kun je beter A61 rijden, zeker op een vrijdagavond wanneer het vrachtverkeer wel zo’n beetje opdroogt. Nu geldt op de A61 op grote delen ook 130, maar controle is er niet en je zou zeker niet de enige rijden die op rustige tijdstippen 170 rijdt.
Overigens: ze zullen het in Bayern wel moeilijk vinden, maar Frankrijk is veel groter dan Bayern en dat is toch echt prima te berijden met een maximumsnelheid van 130 waar je waar mogelijk een 15-20 kilometer boven gaat zitten. Dat ge-Mia san Mia en daarom hebben wij recht op freie Fahrt: sorry …
Overigens: ze zullen het in Bayern wel moeilijk vinden, maar Frankrijk is veel groter dan Bayern en dat is toch echt prima te berijden met een maximumsnelheid van 130 waar je waar mogelijk een 15-20 kilometer boven gaat zitten. Dat ge-Mia san Mia en daarom hebben wij recht op freie Fahrt: sorry …
-
- 2x2 autosnelweg

Frankrijk komt ook geen eind aan met dat getreuzel. Waar je je beter wat aan kunt houden daar het wemelt van de geautomatiseerde struikrovers.
Op de A10 zou je ook perfect 200 kunnen rijden. Op sommige stukken A6 ook. De tolwegen lonen zich vrij goed voor Conduire Libre.
De tolvrije snelwegen zijn een ander verhaal, dat is toch een kapot gereden oude zooi.
-
- 4x3 autosnelweg
Een lege A61 vind ik heerlijk; het wordt je in het heuvelland zoveel makkelijker gemaakt met het zoveel modernere alignement (des te raarder dat het stuk ten noorden van Kerpen echt bloedirritant rijdt). Voor de afwisseling kijk ik dan wel naar buiten, zeker in de zomernacht.
Het echte punt is: hoe vaak tref je de A61 nog zo leeg aan?
Het echte punt is: hoe vaak tref je de A61 nog zo leeg aan?
-
- 2x2 autosnelweg
-
- polderweggetje
Mooi om in korte tijd te lezen dat dit onderwerp nog steeds leeft!
De a3 is inderdaad bochtig, maar ik prefereer de drieebaans boven de tweebaans a61. Ik vind de a61 echt ellenlang, zeker met grootste deel vmax 130.
Vroeger reed ik altijd de a61, maar met nachtrijden liever de a3 en stau informatie blijven checken.
Franse tolwegen rijden lekker, maar wat mij betreft zou vmax ook hoger mogen. Truth, ook ingegeven door capaciteit van de auto (vroeger was 190 rijden al een technische limitatie, nu.... )
De a3 is inderdaad bochtig, maar ik prefereer de drieebaans boven de tweebaans a61. Ik vind de a61 echt ellenlang, zeker met grootste deel vmax 130.
Vroeger reed ik altijd de a61, maar met nachtrijden liever de a3 en stau informatie blijven checken.
Franse tolwegen rijden lekker, maar wat mij betreft zou vmax ook hoger mogen. Truth, ook ingegeven door capaciteit van de auto (vroeger was 190 rijden al een technische limitatie, nu.... )
-
- polderweggetje
Over het noorden van Kerpen gesproken: op de a4 onder Keulen stond aangekondigd dat de a61 richting Venlo vanaf 2 juli tot half? december 2022 afgesloten zou zijn (detour via vlak voor Aachen en dan richting Düsseldorf).
Dat zou best een verzwaring van traject Keulen-Aachen-eindhoven kunnen betekenen...
Dat zou best een verzwaring van traject Keulen-Aachen-eindhoven kunnen betekenen...
-
- 4x3 autosnelweg
Ja verrek, die afsluiting gaat vandaag in. Op weg naar de meeste delen van Nederland zou ik vanaf Erfttal trouwens eerder via Nijmegen rijden dan via Aachen.
-
- zandpaadje
Ik heb inmiddels best wat Autobahntrajecten gereden, maar de enige stukken waar ik écht langere tijd goed gas kon geven (190+) waren op de A3 Aschaffenburg-Würzburg, de A4 door Sachsen en Thüringen, de A38 tussen Göttingen en Halle, de A33 bij Bielefeld en stukken op rustige snelwegen in de Eiffel/RLP. Meeste trajecten zijn 2x2, begrensd, bezaaid met wegwerkzaamheden of simpelweg te druk.
Desalniettemin zou het wel heel jammer zijn als (wanneer...) er toch een Vmax van 130 komt. Niet alleen voor die stukjes 215 rijden, maar vooral ook om 150/160 te cruisen, wat nog wél op heel veel plekken kan en heel relaxt rijdt.
Desalniettemin zou het wel heel jammer zijn als (wanneer...) er toch een Vmax van 130 komt. Niet alleen voor die stukjes 215 rijden, maar vooral ook om 150/160 te cruisen, wat nog wél op heel veel plekken kan en heel relaxt rijdt.
-
- 2x3 autosnelweg

Freie Fahrt wordt door sommigen gezien als een heilige graal, maar het is puur een gevoelskwestie.
-
- expressweg
Ik rij zelf meestal 140 op de autobahn. Dan ga je de meesten voorbij maar rij je alsnog een prima snelheid. Autobahnracers begin ik naarmate ik meer ervaring op de autobahn heb, steeds irritanter te vinden. Mensen die 150/160 rijden gaan nog. Mensen die nog harder gaan en agressief beginnen te flitsen en bumperkleven als je iemand met 140 inhaalt irriteer ik me enorm aan. Ik rij niet harder voor ze. Ze halen me maar in als ik klaar ben met zelf inhalen. Hou verdomme afstand. De Vadvies is nog altijd 130.
Svenlo
-
- 2x2 autosnelweg
De Duitse autosnelwegen zijn qua wegontwerp en qua intensiteiten van het auto- en vrachtverkeer helemaal niet geschikt voor snelheden boven de 130km/u à 140km/u. Bovendien overschatten veel mensen die met hoge snelheid >160km/u rijden hun rijkunsten schromelijk.David93 schreef: ↑zo 31 jul 2022, 15:00 Ik heb inmiddels best wat Autobahntrajecten gereden, maar de enige stukken waar ik écht langere tijd goed gas kon geven (190+) waren op de A3 Aschaffenburg-Würzburg, de A4 door Sachsen en Thüringen, de A38 tussen Göttingen en Halle, de A33 bij Bielefeld en stukken op rustige snelwegen in de Eiffel/RLP. Meeste trajecten zijn 2x2, begrensd, bezaaid met wegwerkzaamheden of simpelweg te druk.
-
- autoweg
Mijn ervaring is dat het pas boven 200 km/h echt vervelend gaat worden. Jarenlang met snelheden tot 195 km/h door Duitsland gereden (toegegeven, dat is onderhand ook al weer 20 jaar geleden) en dat vond ik heel goed te doen. Zelfs flinke stukken gewoon op cruisecontrol gereden, want steeds dat gaspedaal op de vloer houden daar krijg je ook wel eens een lamme voet van.
Een keer met de auto van de baas gereden, die haalde 220, en die laatste 25 km/h maakt een wereld van verschil uit qua vooruitkijken en remweg. Daarvoor wil je wel graag een wat legere weg. Maar zodra de weg leeg is kun je dat ook weer goed rijden.
Maar je moet je snelheid natuurlijk wel wat aanpassen. Op een 2x2 met veel verkeer op de rechterbaan is het minder prettig dan op een 2x3, en je weet gewoon dat er eens een vrachtwagen slecht kijkt dus daar moet je op anticiperen.
Een keer met de auto van de baas gereden, die haalde 220, en die laatste 25 km/h maakt een wereld van verschil uit qua vooruitkijken en remweg. Daarvoor wil je wel graag een wat legere weg. Maar zodra de weg leeg is kun je dat ook weer goed rijden.
Maar je moet je snelheid natuurlijk wel wat aanpassen. Op een 2x2 met veel verkeer op de rechterbaan is het minder prettig dan op een 2x3, en je weet gewoon dat er eens een vrachtwagen slecht kijkt dus daar moet je op anticiperen.
Laatst gewijzigd door Egbert op zo 31 jul 2022, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Het grootste probleem is dat de snelwegen te vaak te druk zijn voor echt hogere snelheden - de 2x2’s uiteindelijk evenzeer als de 2x3’s die behalve breder ook overeenkomstig drukker zijn. Maar dat mensen zich daar regelmatig niet naar gedragen, en dan agressief gaan reageren op mensen die naar hun mening niet snel genoeg uit de weg gaan. Waarbij het dan natuurlijk ook zo is dat jij met jouw 140-150 km/h niet kunt inschatten wat voor soort reactie je zult krijgen van dat ding wat met hoge snelheid op je af komt over de linker rijstrook en dan blijf je toch maar rechts hangen. In zoverre geldt feitelijk een recht van degene die zijn gaspedaal het diepste indrukt, die het hardste staat te flashen met groot licht en die tegen iedereen die het maar horen wil staat te roepen dat langzamere weggebruikers (en in het bijzonder de buitenlanders) het niet begrijpen. En zelfs degenen die zich niet schuldig maken aan de laatste twee, maar wel 180+ willen rijden en dan remmen, profiteren mee van dergelijk huftergedrag. Wat er voor mij dus inderdaad voor zorgt dat ik rijden over de Autobahn alleen maar onprettiger ben gaan vinden.
Freie Fahrt is verzonnen in een tijd dat ruimte op het asfalt nog lang niet zo’n schaars goed is als nu. Het aantal trajecten met begrenzing is in de afgelopen 25 jaar echter nauwelijks omhoog gegaan. Het is nu veel meer dan vroeger een vraagstuk hoe je eerlijk verdeelt, en alle ruimte laten aan razers, terwijl de middengroep maar in de remmen gaat achter een tragere weggebruiker, zie ik niet als eerlijke verdeling. Dat er tijdstippen en snelwegen zijn waar de schaarste veel beperkter is en beide groepen dus naast elkaar kunnen bestaan, maakt dit niet anders. Dat is eigenlijk een laatste-strohalm-argument vergelijkbaar met laatste strohalmen waaraan ontkenners van klimaatverandering zich vasthouden.
Freie Fahrt is verzonnen in een tijd dat ruimte op het asfalt nog lang niet zo’n schaars goed is als nu. Het aantal trajecten met begrenzing is in de afgelopen 25 jaar echter nauwelijks omhoog gegaan. Het is nu veel meer dan vroeger een vraagstuk hoe je eerlijk verdeelt, en alle ruimte laten aan razers, terwijl de middengroep maar in de remmen gaat achter een tragere weggebruiker, zie ik niet als eerlijke verdeling. Dat er tijdstippen en snelwegen zijn waar de schaarste veel beperkter is en beide groepen dus naast elkaar kunnen bestaan, maakt dit niet anders. Dat is eigenlijk een laatste-strohalm-argument vergelijkbaar met laatste strohalmen waaraan ontkenners van klimaatverandering zich vasthouden.
-
- expressweg
Ik zou het niet erg vinden als de autobahn een vmax van 130 overdag heeft. Dan is het een keer afgelopen met dat irritante gerace op vooral drukke aders.
Svenlo
-
- expressweg

Waarschijnlijker is dat steeds meer onbeperkte delen van een beperking worden voorzien zodat de discussie over een algehele snelheidslimiet niet gevoerd hoeft te worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zet de Cruise-Control meestal op 165 en kan die ook zo ingesteld laten staan op verschillende trajecten tussen München en Frankfurt. Op de A9 en A3 is het inderdaad het meest haalbaar om hem even tot de 200 open te trekken.
-
- stadsweg
Mijn hoogste absolute snelheid als lifter op de Autobahn was lange tijd 230 kmh in een rit van ruim 500 kilometer (november 2003) grotendeels op de A2 naar Berlijn; mei 2014 trapte een chauffeur even naar de 240 kmh (rit van 226 km) op de A3 richting Neuremberg, maar voor zover op de Autobahn gemiddeld ruim lager dan de rit naar Berlijn.
Hoogste gemiddelde snelheid als lifter was minimaal drie keer boven de 150 kmh in ritten tussen 70 en 250 km; bij twee van deze drie ritten was de Vmax 220. Mogelijk vaker, want ik bereken de Vavg pas 9.5 jaar (exact de helft van mijn liftercarrière).
Dit jaar was het hoogste gemiddelde in D ca. 129 kmh inclusief passage op niet-asw door Würzburg (kruissnelheid 180 kmh) over 170 km afstand.
Oeps, off topic, snel liften is natuurlijk geen snel rijden...
Hoogste gemiddelde snelheid als lifter was minimaal drie keer boven de 150 kmh in ritten tussen 70 en 250 km; bij twee van deze drie ritten was de Vmax 220. Mogelijk vaker, want ik bereken de Vavg pas 9.5 jaar (exact de helft van mijn liftercarrière).
Dit jaar was het hoogste gemiddelde in D ca. 129 kmh inclusief passage op niet-asw door Würzburg (kruissnelheid 180 kmh) over 170 km afstand.
Oeps, off topic, snel liften is natuurlijk geen snel rijden...
-
- polderweggetje
Laat ik voorop stellen dat het verkeersgedrag minimaal altijd afhankelijk moet zijn van de situatie op de weg en het weer.
Dat gezegd hebbende (zou Ho Pin zeggen) verbaast me een aantal reacties hier wel.
Mijn ervaring is dat het aantal hard rijdende klevers en flitsende koplampen een stuk minder is geworden dan 10 a 15 jaar terug. Mijn eigen referentie snelheid is daarbij 130.
En ja ook ik heb langere stukken 200+ gereden met minuutje vmax 260 en gemiddelde van 140 van volle tank naar lege tank. Uiteraard op bijna lege snelwegen. Auto rijden blijft anticiperen.
Ik heb soms het idee (ook de 100 vmax in NL) dat mensen andere mensen graag iets misgunnen. Maar dat is gevoel. Nogmaals verkeersgedrag moet verantwoord zijn tov de situatie op dat moment en bij druk verkeer is optrekken en remmen om te duwen imo ook totaal not done. Ook niet bij een vmax van 100 of 130.
Dat gezegd hebbende (zou Ho Pin zeggen) verbaast me een aantal reacties hier wel.
Mijn ervaring is dat het aantal hard rijdende klevers en flitsende koplampen een stuk minder is geworden dan 10 a 15 jaar terug. Mijn eigen referentie snelheid is daarbij 130.
En ja ook ik heb langere stukken 200+ gereden met minuutje vmax 260 en gemiddelde van 140 van volle tank naar lege tank. Uiteraard op bijna lege snelwegen. Auto rijden blijft anticiperen.
Ik heb soms het idee (ook de 100 vmax in NL) dat mensen andere mensen graag iets misgunnen. Maar dat is gevoel. Nogmaals verkeersgedrag moet verantwoord zijn tov de situatie op dat moment en bij druk verkeer is optrekken en remmen om te duwen imo ook totaal not done. Ook niet bij een vmax van 100 of 130.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
Wij haalden op ons best 160 km/h gemiddeld. En daarvoor moest je echt constant tegen de 200 proberen te rijden. De A61 oprijden bij Kerpen was altijd fijn daar staat "Venlo 60 km". "Ah, 20 minuten tot de grens" dacht je dan. En als het dan wat later op de avond is lukt dat ook wel.Frank_NL schreef: ↑ma 01 aug 2022, 12:31 Mijn hoogste absolute snelheid als lifter op de Autobahn was lange tijd 230 kmh in een rit van ruim 500 kilometer (november 2003) grotendeels op de A2 naar Berlijn; mei 2014 trapte een chauffeur even naar de 240 kmh (rit van 226 km) op de A3 richting Neuremberg, maar voor zover op de Autobahn gemiddeld ruim lager dan de rit naar Berlijn.
Ik keek ook niet zo gek veel naar snelheidsborden zoals de