Mijn snelste gemiddelde rit als lifter 177.6 kmh, maar in Polen van Swiecko (grens met D) tot de tolpoort voor Poznan. Kruissnelheid was 200 kmh, gemiddelde lager vanwege de tolpoorten en een heel enkele keer een inhaler - duidelijk dat het rustig was op de weg.
Snel rijden op Duitse Autobahn
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Re: Snel rijden op Duitse Autobahn
-
- expressweg
Zou ik nu niet meer doen. Er staat namelijk een flitser in vorm van zo'n aanhanger
Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg
Dat zou je zeggen, daar hoef je het taboe niet op tafel te brengen. En het zou opties laten voor dynamische maximumsnelheden of alleen overdag. Maar als gezegd heb ik niet het idee dat dit maatwerk geleverd wordt. Zo’n maarwerkoplossing legt de hele discussie natuurlijk ook op deelstaat-niveau neer - dat wordt niets anders dan wat verdeel en heers.Schelpenpaadje schreef: ↑ma 01 aug 2022, 9:16Als het om de excessieve racers en veiligheid gaat is 140 al een hele verbetering. Daarvoor zal vast ook een wat groter draagvlak zijn dan vmax 130 en de handhaving wordt iets makkelijker.
Waarschijnlijker is dat steeds meer onbeperkte delen van een beperking worden voorzien zodat de discussie over een algehele snelheidslimiet niet gevoerd hoeft te worden.
Doe dan maar iets als standaard 140, wellicht alleen 7 tot 19 uur. Dat geeft de principiële Duitsers tenminste nog het idee dat zij meer mogen dan de andere landen die het in hun ogen niet begrepen hebben.
Misgunnen gebeurt natuurlijk meer dan genoeg op de weg, en daarbuiten. Zie alleen al gedrag wanneer er geritst moet worden. Maar “gun mensen nou hun lolletje” en “het valt toch best mee” zijn ook zinnetjes om wegkijken te rechtvaardigen wanneer dingen niet goed gaan. “Als ik er lol in heb om naar het Herendiner van het Amsterdams Studentencorps te gaan en over hoeren te blaten, waarom wordt daar nou zo moeilijk over gedaan?” - dat soort werk. Het probleem van de gunfactor voorop stellen is ook dat het de langzamere weggebruiker automatisch in het defensief brengt, precies zoals Johan Derksen het ook altijd probeert. “Waarom zat jij daar op de linkerstrook? Je misgunt me zeker mijn plezier?” Zoals ik wel vaker heb gezegd, betekent Freie Fahrt in de praktijk dat een middengroep die 140 rijdt dan maar defensief in de remmen gaat om ruimte te geven. Terwijl je zo’n groep geen enkele vraag zou moeten stellen wanneer die naar links wil om die snelheid te behouden.ViggenneggiV schreef: ↑ma 01 aug 2022, 13:46Ik heb soms het idee (ook de 100 vmax in NL) dat mensen andere mensen graag iets misgunnen. Maar dat is gevoel. Nogmaals verkeersgedrag moet verantwoord zijn tov de situatie op dat moment en bij druk verkeer is optrekken en remmen om te duwen imo ook totaal not done. Ook niet bij een vmax van 100 of 130.
Als eerder gezegd kijk ik hier nog het meeste naar als een eerder economisch verdelingsvraagstuk. Ging het maar om gunnen alleen, de beschikbare ruimte op de weg is op de meeste wegen op de meeste tijdstippen gewoon te krap. En dat probleem is in twintig jaar flink gegroeid, wat er ook met daadwerkelijk agressief rijgedrag mag zijn gebeurd. Er ontstaan bij een verzadigde Autobahn simpelweg files door te grote snelheidsverschillen, zoals je die krijgt wanneer mensen denken hun recht op Freie Fahrt wel even te kunnen claimen. En ja, dan misgun ik mensen dat - omdat het hun lolletje tegen de doorstroming van honderden anderen is.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 01 aug 2022, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Op 9 juli heb ik een flitsbunker (wat een omgebouwde aanhanger is, wist ik niet) gezien richting Venlo:sven_engelen schreef: ↑ma 01 aug 2022, 15:37Zou ik nu niet meer doen. Er staat namelijk een flitser in vorm van zo'n aanhanger

Flitsmeister geeft drie vaste flitsers aan bij Nettetal, maar het was dus alleen de meest zuidelijke die ik tegenkwam. Hoewel de tegenrichting wat lastiger te zien was door de hoge vangrails.
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 01 aug 2022, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Deze keer ben ik het wel met je eens. Of toch zeker op 2x2 snelwegen: 130 overdag, in de nacht kan wat harder eventueel wel nog maar niet ongelimiteerd.sven_engelen schreef: ↑zo 31 jul 2022, 21:25 Ik zou het niet erg vinden als de autobahn een vmax van 130 overdag heeft. Dan is het een keer afgelopen met dat irritante gerace op vooral drukke aders.
-
- 2x2 autosnelweg
De ontwikkeling dat langzaam steeds meer stukken worden begrensd is al even gaande. Ik heb niet het idee dat Duitsers massaal in verzet komen dat zij op deze manier iets van hun vrijheden op de Autobahn inleveren.Pino schreef: ↑ma 01 aug 2022, 18:16Dat zou je zeggen, daar hoef je het taboe niet op tafel te brengen. En het zou opties laten voor dynamische maximumsnelheden of alleen overdag. Maar als gezegd heb ik niet het idee dat dit maatwerk geleverd wordt. Zo’n maarwerkoplossing legt de hele discussie natuurlijk ook op deelstaat-niveau neer - dat wordt niets anders dan wat verdeel en heers.Schelpenpaadje schreef: ↑ma 01 aug 2022, 9:16Als het om de excessieve racers en veiligheid gaat is 140 al een hele verbetering. Daarvoor zal vast ook een wat groter draagvlak zijn dan vmax 130 en de handhaving wordt iets makkelijker.
Waarschijnlijker is dat steeds meer onbeperkte delen van een beperking worden voorzien zodat de discussie over een algehele snelheidslimiet niet gevoerd hoeft te worden.
Doe dan maar iets als standaard 140, wellicht alleen 7 tot 19 uur. Dat geeft de principiële Duitsers tenminste nog het idee dat zij meer mogen dan de andere landen die het in hun ogen niet begrepen hebben.
Dynamische snelheden is iets dat jij er nu bij betrekt. Deelstaten zouden daartoe in theorie kunnen besluiten maar volgens mij is dat niet echt een thema.
-
- 4x3 autosnelweg
Misschien mis ik ontwikkelingen, maar ik heb het idee dat er maar nauwelijks stukken begrensd bij komen. Je hebt een periode gehad dat er veel begrenzingen kwamen -Baden-Württemberg vond het in de jaren ‘90 ineens nodig op grote stukken van hun belangrijkste snelwegen- maar naar mijn gevoel is de kaart die op de Autobahnatlas staat en die sinds 2009 niet meer is bijgewerkt nog steeds behoorlijk actueel. Verbredingen zijn ook bijna nooit aanleiding geweest tot aanpassing. En aangezien ieder debat over het thema bijna alleen maar lijkt te draaien om milieu en veiligheid, lijkt de concrete drukte op een stuk weg ook iets wat helemaal niet wordt meegenomen.
-
- expressweg
Richting Mönchengladbach staat er niets maar bij Breyell is de laatste tijd steeds meer een hotspot aan het worden voor mobiele flitsers. De vmax is ook begrijpelijk want de weg maakt een aantal scherpe bochten en gaat dwars door het dorp.Wesso schreef: ↑ma 01 aug 2022, 18:35Op 9 juli heb ik een flitsbunker (wat een omgebouwde aanhanger is, wist ik niet) gezien richting Venlo:sven_engelen schreef: ↑ma 01 aug 2022, 15:37Zou ik nu niet meer doen. Er staat namelijk een flitser in vorm van zo'n aanhanger
Flitsmeister geeft drie vaste flitsers aan bij Nettetal, maar het was dus alleen de meest zuidelijke die ik tegenkwam. Hoewel de tegenrichting wat lastiger te zien was door de hoge vangrails.
Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg
Deze hele discussie zit bomvol emotie, interpretatie en mensen die voor eigen kerk preken. En ook nu kun je van tevoren uittekenen wat Pino gaat zeggen, wat Sven gaat zeggen, hoe ik er over denk en een eventuele reactie van Frans of onze Aristocraat zal inhoudelijk vermoedelijk niemand enorm gaan verbazen. Wat daarbij opvalt is dat sommigen veel negatieve ervaringen hebben die anderen totaal niet kunnen onderschrijven, waardoor we blijven hangen in onze gewoontes en dus dezelfde resultaten halen om de discussie later weer opnieuw te beginnen.
Misschien stellen we de verkeerde vragen of zingen we de verkeerde klaagzang. Is het eigenlijk wel reëel om te verwachten dat een Vmax van 120 - 140 de irritaties gaat oplossen? Of significant gaat bijdragen aan het oplossen van problemen?
Ik geloof daar geen zak van. In Nederland hebben we precies dezelfde irritaties, het is alleen makkelijker om vinger te wijzen naar degene met de zware voet, die volgens de politiek correcte extreem degelijke burgers per definitie degenen zijn die overal schuld aan hebben, klimaat, veiligheid, slecht aangeharkt grind bij het paleis van koning pils,...
Sterker nog, misschien neemt de ergernis wel toe, Herr opperschoolmeester die met 125 links plakt want je mag toch maar 130 dus Rechtsfahrgebot... leck mich..., tegen iemand die 140 op de teller doet want dan zit ie toch onder de flitsgrens...
Verander die getallen naar 100 en je hebt min of meer dezelfde situatie in NL.
Mijn observatie met vele duizenden autobaan kilometers door alle hoeken behalve het hoge noorden;
1. Als ik het kalm aan doe, maar volgens de regels inhaal; kan ik het aantal keren dat ik last had van dergelijk vervelend gedrag achter me, terwijl ik me min of meer correct gedroeg op 1 hand tellen. De belangrijkste regels voor correct inhalen zijn: Voorrang verlenen bij rijstrookwissel, wat niet vasthangt aan Vadvies of iets dergelijks; en vlot inhalen.
2. Als je een beetje communiceert en het "spelletje" samen met anderen speelt en probeert samen te werken ipv oorlog te maken, is het rijden veel soepeler en minder vermoeiend. Zeker als de anderen meedoen. Gaat in vakantietijd moeilijker dan daarbuiten.
3. De meeste mensen die zich in de nesten werken doen dat omdat ze reactief rijden en achter de situatie aanlopen in plaats van vooruit te denken/kijken. Geld voor hardrijders en brave borsten. En niet alleen op de autobaan en niet alleen in Duitsland. Alleen als iemand met 180 in de ankers moet is dat spectaculair en roepen we hard "zie je wel?!" Terwijl exact dezelfde fouten op dertien in een dozijn rotondes ook voorkomen, maar waar de meesten niks van zeggen omdat ze het gewend zijn en die "fout" zelf wellicht ook maken.
4. Als je mensen moeite ziet hebben met hoge snelheden, zijn dat vaak mensen die het vermoedelijk niet gewend zijn en weinig ervaring daarmee hebben.
- Buitenlanders.
- Jonge bestuurders die net een rijbewijs hebben.
- Kleine stadsautotjes met kentekens uit de grote steden.
- in vakantie tijd is het effect veel meer dan daarbuiten.
5. Tot 180 ongeveer lijken de meesten best redelijk in te schatten, daarboven gaat dat snel achteruit terwijl je eigen rijtaak ook navenant aanstrengender begint te worden. Je ziet ook dat de bestuurders die ik hiervoor noemde het zichzelf soms moeilijk maken, maar tot deze snelheid zichzelf nog niet telkens in groot gevaar brengen. Dit is ook de snelheid waarmee je snelheidsverschil met vrachtwagens theoretisch hetzelfde is als de BUBEKO Vmax t.o.v. bomen e.d.
6. Echte excessen, 220+ terwijl er ander verkeer op de baan is, zijn ook voor ervaren bestuurders moeilijk inschatten.
Ik ben fel tegen een 120 a 140 limiet. Maar ik kan me heel goed vinden in een 180 limiet, icm Vricht 130 en VBA's die ook 150 ofzo kunnen tonen.
Dan laat je bijna iedereen zo rijden als ze gewend zijn en zoals prima kan; maar je roomt de pieken wat af, beschermd onervaren bestuurders wat tegen zichzelf en met de hogere VBA snelheden kun je wat beter bijregelen als de flow moeilijk is omdat mensen door snelle bestuurders moeilijk kunnen inhalen.
Lijkt mij de meest pragmatische oplossing, maar de politiek wil er niet aan.
Verder even een voorbeeld (sorry Sven dat ik jouw als voorbeeld eruit pik, hadden ook anderen kunnen zijn, maar jij schrijft het het duidelijkste):
(Nogmaals, zeg niet dat jij dat ook doet, dat weet ik niet.)
Desalniettemin ligt de crux in de genomen m.M.n. niet bij lage Vmax, maar bij rekening houden met elkaar en samenwerken, waarbij de regels zo goed mogelijk toepast moeten worden.
Misschien stellen we de verkeerde vragen of zingen we de verkeerde klaagzang. Is het eigenlijk wel reëel om te verwachten dat een Vmax van 120 - 140 de irritaties gaat oplossen? Of significant gaat bijdragen aan het oplossen van problemen?
Ik geloof daar geen zak van. In Nederland hebben we precies dezelfde irritaties, het is alleen makkelijker om vinger te wijzen naar degene met de zware voet, die volgens de politiek correcte extreem degelijke burgers per definitie degenen zijn die overal schuld aan hebben, klimaat, veiligheid, slecht aangeharkt grind bij het paleis van koning pils,...
Sterker nog, misschien neemt de ergernis wel toe, Herr opperschoolmeester die met 125 links plakt want je mag toch maar 130 dus Rechtsfahrgebot... leck mich..., tegen iemand die 140 op de teller doet want dan zit ie toch onder de flitsgrens...
Verander die getallen naar 100 en je hebt min of meer dezelfde situatie in NL.
Mijn observatie met vele duizenden autobaan kilometers door alle hoeken behalve het hoge noorden;
1. Als ik het kalm aan doe, maar volgens de regels inhaal; kan ik het aantal keren dat ik last had van dergelijk vervelend gedrag achter me, terwijl ik me min of meer correct gedroeg op 1 hand tellen. De belangrijkste regels voor correct inhalen zijn: Voorrang verlenen bij rijstrookwissel, wat niet vasthangt aan Vadvies of iets dergelijks; en vlot inhalen.
2. Als je een beetje communiceert en het "spelletje" samen met anderen speelt en probeert samen te werken ipv oorlog te maken, is het rijden veel soepeler en minder vermoeiend. Zeker als de anderen meedoen. Gaat in vakantietijd moeilijker dan daarbuiten.
3. De meeste mensen die zich in de nesten werken doen dat omdat ze reactief rijden en achter de situatie aanlopen in plaats van vooruit te denken/kijken. Geld voor hardrijders en brave borsten. En niet alleen op de autobaan en niet alleen in Duitsland. Alleen als iemand met 180 in de ankers moet is dat spectaculair en roepen we hard "zie je wel?!" Terwijl exact dezelfde fouten op dertien in een dozijn rotondes ook voorkomen, maar waar de meesten niks van zeggen omdat ze het gewend zijn en die "fout" zelf wellicht ook maken.
4. Als je mensen moeite ziet hebben met hoge snelheden, zijn dat vaak mensen die het vermoedelijk niet gewend zijn en weinig ervaring daarmee hebben.
- Buitenlanders.
- Jonge bestuurders die net een rijbewijs hebben.
- Kleine stadsautotjes met kentekens uit de grote steden.
- in vakantie tijd is het effect veel meer dan daarbuiten.
5. Tot 180 ongeveer lijken de meesten best redelijk in te schatten, daarboven gaat dat snel achteruit terwijl je eigen rijtaak ook navenant aanstrengender begint te worden. Je ziet ook dat de bestuurders die ik hiervoor noemde het zichzelf soms moeilijk maken, maar tot deze snelheid zichzelf nog niet telkens in groot gevaar brengen. Dit is ook de snelheid waarmee je snelheidsverschil met vrachtwagens theoretisch hetzelfde is als de BUBEKO Vmax t.o.v. bomen e.d.
6. Echte excessen, 220+ terwijl er ander verkeer op de baan is, zijn ook voor ervaren bestuurders moeilijk inschatten.
Ik ben fel tegen een 120 a 140 limiet. Maar ik kan me heel goed vinden in een 180 limiet, icm Vricht 130 en VBA's die ook 150 ofzo kunnen tonen.
Dan laat je bijna iedereen zo rijden als ze gewend zijn en zoals prima kan; maar je roomt de pieken wat af, beschermd onervaren bestuurders wat tegen zichzelf en met de hogere VBA snelheden kun je wat beter bijregelen als de flow moeilijk is omdat mensen door snelle bestuurders moeilijk kunnen inhalen.
Lijkt mij de meest pragmatische oplossing, maar de politiek wil er niet aan.
Verder even een voorbeeld (sorry Sven dat ik jouw als voorbeeld eruit pik, hadden ook anderen kunnen zijn, maar jij schrijft het het duidelijkste):
Ik heb nooit bij jou in de auto gezeten en heb het ook nog nooit met een gele Corsa aan de stok gehad, dus het is niet direct op jou gericht. Maar dit zijn uitspraken die ook wel veel gedaan worden door figuren die de StVO niet (willen) kennen en die hem voor anderen gooien en tergend traag inhalen om dan degene die legaal 160+ reed de schuld in de schoenen te schuiven, omdat ze zelf gewoon op de CC willen blijven voorthobbelen zonder vooruit denken of rekening houden met anderen.sven_engelen schreef: ↑zo 31 jul 2022, 15:12Mensen die nog harder gaan en agressief beginnen te flitsen en bumperkleven als je iemand met 140 inhaalt irriteer ik me enorm aan. Ik rij niet harder voor ze. Ze halen me maar in als ik klaar ben met zelf inhalen. Hou verdomme afstand. De Vadvies is nog altijd 130.
Desalniettemin ligt de crux in de genomen m.M.n. niet bij lage Vmax, maar bij rekening houden met elkaar en samenwerken, waarbij de regels zo goed mogelijk toepast moeten worden.
-
- expressweg
Even een TL;DR waar ik later op terugkom maar om even antwoord te geven op het stukje wat je van mij hebt gequote:duikgek89 schreef: ↑ma 01 aug 2022, 22:20 Verder even een voorbeeld (sorry Sven dat ik jouw als voorbeeld eruit pik, hadden ook anderen kunnen zijn, maar jij schrijft het het duidelijkste):
Ik heb nooit bij jou in de auto gezeten en heb het ook nog nooit met een gele Corsa aan de stok gehad, dus het is niet direct op jou gericht. Maar dit zijn uitspraken die ook wel veel gedaan worden door figuren die de StVO niet (willen) kennen en die hem voor anderen gooien en tergend traag inhalen om dan degene die legaal 160+ reed de schuld in de schoenen te schuiven, omdat ze zelf gewoon op de CC willen blijven voorthobbelen zonder vooruit denken of rekening houden met anderen.sven_engelen schreef: ↑zo 31 jul 2022, 15:12Mensen die nog harder gaan en agressief beginnen te flitsen en bumperkleven als je iemand met 140 inhaalt irriteer ik me enorm aan. Ik rij niet harder voor ze. Ze halen me maar in als ik klaar ben met zelf inhalen. Hou verdomme afstand. De Vadvies is nog altijd 130.
Nee, ik flikker 'm er niet voor. Ik kijk wel in mijn spiegels voor ik in ga halen en zie ik iemand met hoge snelheid aankomen dan hou ik ook wel even ver van tevoren in zodat ik er vlot weer verder voorbij kan. Het gaat mij om de gasten die als ik aan het inhalen ben, dat al ver van tevoren zien en toch met 180 willen doordrukken. En dat zijn er meer dan genoeg die dat doen en bij dat soort gasten blijf ik mijn snelheid van 140 km/u ook gewoon vasthouden en schuif ik zodra ik kan op naar rechts. Dáár zit mijn irritatie en dáárom ben ik voor een snelheidslimiet overdag. 's-Avonds boeit me echt niet. Dan is het rustig genoeg om 240 km/u te rijden als je dat wil. Hard rijden op de autobahn is niet alleen haantjesgedrag kunnen vertonen door alleen maar gas te geven en last-minute te remmen voor ze op iemand stuiten die wel een normale snelheid rijdt. En ook ik heb duizenden kilometers autobahn erop zitten, maar ieders ervaring is anders.
Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg

Desalniettemin, als je met 140 iemand aan het inhalen bent die 135 rijdt, dan doe je dat gewoon fout.
-
- 2x3 autosnelweg
Je schetst een utopisch beeld. De Autobahn is gewoon een afspiegeling van de maatschappij en daar zitten alle leeftijden in. Dat botst wel eens. Vreemde kostgangers kom je ook tegen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind dat duikgek best valide punten heeft, maar sluit me ook aan bij sven.
In verreweg de meeste gevallen waar mensen met verschillende snelheden elkaar tegenkomen gaat het gewoon goed. Ik merk in Duitsland dat bestuurders er ook meer aan gewend zijn om op elkaar in te spelen. Als Nederlander is het over de grens vaak even overschakelen maar heb je door goed vooruit en achteruit te kijken weinig last van langzamere en sneller rijdende auto's.
Natuurlijk is het goed om naar de regels en normen te kijken en je niet te laten leiden door emotie. In de regels staat naar mijn weten niets over een minimaal snelheidsverschil tijdens een inhaalactie. Ik ben het eens dat een verschil van 5 km/u weinig is, misschien wel te weinig. Maar sowieso hangt de vraag of iemand de linker rijstrook te lang bezet houdt ook van andere zaken af, zoals beschikbare ruimte om terug te gaan en de snelheid van vooruit rijdend verkeer in de eigen en andere rijstroken. De keren dat iemand mij al seinend aan de kant probeerde te drukken was dat in een situatie waarin op mijn rijgedrag weinig op te merken viel. Een bestuurder die mij de les meent te moeten lezen omdat hij even van het gas moet laat zich net zo goed leiden door zijn emoties en hormonen.
En zelfs dan nog moeten snelle bestuurders medeweggebruikers het naar mijn mening kunnen incasseren als iemand ze te laat ziet of een inschattingsfout maakt. Als je ongehinderd wilt racen met je speeltje kun je beter naar een afgesloten circuit gaan.
Het gedrag waarover ik het heb maak ik in Nederland eigenlijk nooit mee omdat iemand die zoveel harder rijdt overduidelijk zelf in de fout is. In de Duitse delen met vmax is het me ook nooit overkomen dus men past zich hier wel degelijk aan.
Ik rijd zelden harder dan 150 en zie er het nut ook niet echt van in. Je wint amper tijd en het kost een hoop brandstof. En er zitten zeker types bij die op menen op grond van hun snelheid en wagen meer rechten dan anderen te hebben. Het is wat mij betreft geen grote noodzaak de onbeperkte snelheid af te schaffen maar ik zou er ook geen moeite mee hebben als de snelheden iets meer zouden nivelleren.
In verreweg de meeste gevallen waar mensen met verschillende snelheden elkaar tegenkomen gaat het gewoon goed. Ik merk in Duitsland dat bestuurders er ook meer aan gewend zijn om op elkaar in te spelen. Als Nederlander is het over de grens vaak even overschakelen maar heb je door goed vooruit en achteruit te kijken weinig last van langzamere en sneller rijdende auto's.
Natuurlijk is het goed om naar de regels en normen te kijken en je niet te laten leiden door emotie. In de regels staat naar mijn weten niets over een minimaal snelheidsverschil tijdens een inhaalactie. Ik ben het eens dat een verschil van 5 km/u weinig is, misschien wel te weinig. Maar sowieso hangt de vraag of iemand de linker rijstrook te lang bezet houdt ook van andere zaken af, zoals beschikbare ruimte om terug te gaan en de snelheid van vooruit rijdend verkeer in de eigen en andere rijstroken. De keren dat iemand mij al seinend aan de kant probeerde te drukken was dat in een situatie waarin op mijn rijgedrag weinig op te merken viel. Een bestuurder die mij de les meent te moeten lezen omdat hij even van het gas moet laat zich net zo goed leiden door zijn emoties en hormonen.
En zelfs dan nog moeten snelle bestuurders medeweggebruikers het naar mijn mening kunnen incasseren als iemand ze te laat ziet of een inschattingsfout maakt. Als je ongehinderd wilt racen met je speeltje kun je beter naar een afgesloten circuit gaan.
Het gedrag waarover ik het heb maak ik in Nederland eigenlijk nooit mee omdat iemand die zoveel harder rijdt overduidelijk zelf in de fout is. In de Duitse delen met vmax is het me ook nooit overkomen dus men past zich hier wel degelijk aan.
Ik rijd zelden harder dan 150 en zie er het nut ook niet echt van in. Je wint amper tijd en het kost een hoop brandstof. En er zitten zeker types bij die op menen op grond van hun snelheid en wagen meer rechten dan anderen te hebben. Het is wat mij betreft geen grote noodzaak de onbeperkte snelheid af te schaffen maar ik zou er ook geen moeite mee hebben als de snelheden iets meer zouden nivelleren.
-
- 4x3 autosnelweg
In de StVO staat nergens dat ik niet mag inhalen met maar 5 kmh sneller; sterker nog vrachtwagens doen het aan de lopende band. Maar als ik het als personenauto doe, word ik geacht iemand in de weg te zitten en roep ik agressie over mezelf af? Kijk, misschien is net een dotje gas extra prettig, maar het is niet iets dat ook maar iemand van je af mag dwingen in een land waarin rechtspraak bestaat dat je niet naar rechts hoeft uit te voegen als je binnen de twintig seconden je volgende inhaalactie zult uithalen. Vermeende Duitse cultuur dat je op moet rotten is strijdig met de duiding van de StVO door rechters.
We blijven hier weer uitkomen in het cirkeltje waarbij iemand die 140 rijdt permanent verantwoording schuldig is aan wie er met 160+ langs wil. Dat vind ik gewoon de wereld op zijn kop. En ja, dit heb ik vaak gezegd, maar niemand heeft me ooit kunnen uitleggen waarom het normaal is dat Duitsland hier afwijkt van feitelijk alle andere landen met snelweg. Dus wanneer het probleem weer eens ontkend wordt, blijf ik het herhalen. Ik hoor hier sowieso teveel taal die doet denken aan victim blaming in andere maatschappelijke debatten: “je moet het je allemaal niet zo aantrekken”, “je moet het spelletje gewoon meespelen,” “je mag ook niets meer tegenwoordig.” Het ene debat is het andere niet, maar Freie Fahrt kun je prima schuiven in het lijstje privileged white men-dingetjes waar vraagtekens bij worden gezet. Niet uit kift, maar omdat er geen redelijke grondslag voor is te vinden.
-
- 2x3 autosnelweg
Wat er wel staat:Pino schreef: ↑ma 01 aug 2022, 23:16In de StVO staat nergens dat ik niet mag inhalen met maar 5 kmh sneller; sterker nog vrachtwagens doen het aan de lopende band. Maar als ik het als personenauto doe, word ik geacht iemand in de weg te zitten en roep ik agressie over mezelf af? Kijk, misschien is net een dotje gas extra prettig, maar het is niet iets dat ook maar iemand van je af mag dwingen in een land waarin rechtspraak bestaat dat je niet naar rechts hoeft uit te voegen als je binnen de twintig seconden je volgende inhaalactie zult uithalen. Vermeende Duitse cultuur dat je op moet rotten is strijdig met de duiding van de StVO door rechters.
5km/h is naar mijn idee niet wezenlijk sneller. Als je dat toch doet en gaatjes overslaat die je had kunnen benutten dan is dat ergerlijk. Wat nog geen excuus is voor je achterligger om de dwaas te gaan uithangen, maar zoals ik aangaf, ook als ik kalm aan doe heb ik van die ergernissen geen last.Überholen darf ferner nur, wer mit wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende fährt.
Wellicht het verschil dat ik dan best even 138 wil rijden om er mensen langs te laten.
Dus degene die treuzelt mag zijn wil opleggen en de regels in zijn voordeel uitleggen, maar als anderen dat proberen zijn ze fout? Hoezo meten met twee maten?We blijven hier weer uitkomen in het cirkeltje waarbij iemand die 140 rijdt permanent verantwoording schuldig is aan wie er met 160+ langs wil. Dat vind ik gewoon de wereld op zijn kop.
Naar mijn mening allebei fout. Maar ik begin te vermoeden waarom jij zo'n ander beeld hebt dan ik. Hang je wellicht wat teveel de kaaskop uit? "Ik doe wat ik wil want volgens mijn interpretatie van de regels die ik handig vind mag dat en de rest zoekt het maar uit."
Sorry dat ik het zo cru opschrijf, maar ik probeer te begrijpen waarom jij er zo'n last van hebt terwijl ik die situaties nauwelijks herken. En nee, ik rij niet altijd plankgas.
Waarom zou je een snellere bestuurder niet waar het kan ruimte geven? Ik doe dat waar mogelijk, ook buiten Duitsland. Op stukken zonder Vmax is het juist wel prettig dat men vlot voorbij is.
Hoezo afwijkt? Vind je het in Nederland wel prima om met 104km/h iemand in te halen die 99km/h rijdt? En vind je dat ook nog ok als je voorligger dat doet? En als je voorligger een witte plaat heeft en op de middelste strook rijdt? Al die situaties kunnen net zo goed hinderlijk zijn.En ja, dit heb ik vaak gezegd, maar niemand heeft me ooit kunnen uitleggen waarom het normaal is dat Duitsland hier afwijkt van feitelijk alle andere landen met snelweg.
Ook in Frankrijk, de gemiddelde Fransman kan aardig gaan lopen drukken en drammen...
Het probleem waar met name de vakantierijders last van lijken te hebben...Dus wanneer het probleem weer eens ontkend wordt, blijf ik het herhalen.
Hoezo victim blaming? Wat een flauwekul. Verder wordt helemaal niet beweerd dat je het je niet moet aantrekken. Natuurlijk is het vervelend als achterliggers de dwaas gaan uithangen, zeker als je oprecht geloofd goed bezig te zijn. En dat gedrag achter je is ook gewoon fout.Ik hoor hier sowieso teveel taal die doet denken aan victim blaming in andere maatschappelijke debatten: “je moet het je allemaal niet zo aantrekken”, “je moet het spelletje gewoon meespelen,” “je mag ook niets meer tegenwoordig.”
Met spelletje bedoel ik de samenwerking tussen bestuurders, wat uiteindelijk het beste werkt.
Wat is de grondslag voor de limiet dan? De meeste "problemen" die je noemt, heb ik buiten D meer last van... Lost een limiet niks aan op.Het ene debat is het andere niet, maar Freie Fahrt kun je prima schuiven in het lijstje privileged white men-dingetjes waar vraagtekens bij worden gezet. Niet uit kift, maar omdat er geen redelijke grondslag voor is te vinden.
-
- expressweg
En Duitsers kennende zul je dat veel krijgen. Als je de duitse dashcamfilmpjes op Youtube bekijkt dan is het aantal mensen dat in een krampf schiet als niet exact de regels wordt gevolgd schribarend hoog.
-
- dorpsstraat
Ik sluit mij in deze van harte bij Duikgek aan.
Ik had gisteren al eens een stukje geschreven in de zelfde lijnen, maar niet gepost daar de meningen hier nogal sterk en ongenuanceerd zijn.
Ook ik heb al meer dan genoeg km's op de Autobahn mogen maken, zowel met snelle(re) auto's als met een trage camper.
In alle gevallen vind ik Duitsland een stuk prettiger rijden dan Nederland. Want Nederland zit bomvol "stuurvasthouders" die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen en daarbij ook nog ernstig "snowflake" gedrag vertonen.
Erg jammer, want zo hoeft het allemaal niet. Men ziet het ook terug in de maatschappij an sich. Steeds egoïstischer, steeds meer "privileged" gedrag.
Houd gewoon rekening met anderen, zoals je zelf ook wilt dat anderen rekening met jou houden.
Niet iedereen zal er even positief op reageren, dat zijn dus die onverbeterlijke egoïsten. Die zijn er altijd al geweest en zullen er ook altijd blijven. Maar laat dat geen reden zijn om zelf ook zo te worden.
Ik had gisteren al eens een stukje geschreven in de zelfde lijnen, maar niet gepost daar de meningen hier nogal sterk en ongenuanceerd zijn.
Ook ik heb al meer dan genoeg km's op de Autobahn mogen maken, zowel met snelle(re) auto's als met een trage camper.
In alle gevallen vind ik Duitsland een stuk prettiger rijden dan Nederland. Want Nederland zit bomvol "stuurvasthouders" die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen en daarbij ook nog ernstig "snowflake" gedrag vertonen.
Erg jammer, want zo hoeft het allemaal niet. Men ziet het ook terug in de maatschappij an sich. Steeds egoïstischer, steeds meer "privileged" gedrag.
Houd gewoon rekening met anderen, zoals je zelf ook wilt dat anderen rekening met jou houden.
Niet iedereen zal er even positief op reageren, dat zijn dus die onverbeterlijke egoïsten. Die zijn er altijd al geweest en zullen er ook altijd blijven. Maar laat dat geen reden zijn om zelf ook zo te worden.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.
-
- verkeersader
We hebben het hier nu natuurlijk steeds over de tegenstelling hardrijders - rustiger rijders gehad, maar er spelen w.m.b. nog een aantal factoren mee die het rijden op de Duitse Autobahnen tot een niet ontspannen activiteit kunnen maken.
Het aantal Freie Fahrt trajecten slinkt/is geslonken de afgelopen jaren. En het aantal snelwegracers daarmee ook, althans, dat is mijn observatie. Er voor in de plaats kwamen lokale snelheidsbeperkingen, al dan niet vast, tijdelijk (Baustellen), Lärmschutz (alhoewel meestal alleen in de nacht) en last but not least de dynamische Vmax, zoals b.v. in en rond het Ruhrgebied.
De lengte van die trajecten met beperkte snelheid zijn vaak kort, met als gevolg dat je voortdurend bezig bent met versnellen en afremmen. Remmen, iets wat Duitsers váák en hárd doen: zodra ze een bord met '100 km' zien langs de kant van de weg, hup in de ankers. Terwijl ik de voorkeur geef aan remmen op de motor. Maar het effect van die wisselende snelheidsbeperkingen is dat je over een lappendeken van Vmax's rijdt. In andere landen heb je dat écht een stuk minder hetgeen gewoon méér rust geeft.
En dan is er het afstandhouden, de 'de-helft-van-je-snelheid-in-meters' regel. M.i. leidt dit tot inefficient gebruik van de beschikbare hoeveelheid asfalt en geeft soms rare (lees: krampachtige) situaties, zie mijn opmerking over het remmen.
En het grappige is, dat zodra je de Autobahn verlaat en je op het OWN komt, een Vmax van slechts 70 km/u ineens geen enkel probleem of beperking in vrijheid meer vormt, want veilig! Terwijl, stevig een bergweg oprijden, kijk, dát is nou mijn ultieme vrijheidsbeleving op de weg. Maar dat terzijde.
Mijn beleving (ik zeg bewust beleving, want misschien klopt er technisch gezien helemaal niets van) is dat snelheidsverschillen te klein, maar zeker ook te groot kunnen zijn om iedereen het gevoel te geven 'lekker te kunnen doorrijden'. Neem de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, waarbij iedereen op een kluitje héél dicht tegen die 100, of het liefst er 3 km overheen (ik ook hoor) zit.
Een Vmax van 130 km/u wordt natuurlijk niet voor niets in de meeste Europese landen gehanteerd: het werkt gewoon goed! Mits natuurlijk met zo min mogelijke onderbrekingen van stukjes met een lagere Vmax.
Afgelopen zaterdagavond reed ik van Frankfurt naar Düsseldorf over de A3. Een weg die door zijn ligging (veel bochten, hellingen) m.i. gebaad zou zijn met een Vmax van 130 km/u. En natuurlijk is dit een héél andere weg dan b.v. de vlakke en rechte A1 tussen Bremen en Hamburg.
Misschien zouden de Duitsers het wat meer vanuit het grote geheel moeten bekijken en wat minder vanuit de gedachte 'oh hier een potentieel gevaarlijk/lastig stukje, laten we daar de Vmx even beperken'.
Het aantal Freie Fahrt trajecten slinkt/is geslonken de afgelopen jaren. En het aantal snelwegracers daarmee ook, althans, dat is mijn observatie. Er voor in de plaats kwamen lokale snelheidsbeperkingen, al dan niet vast, tijdelijk (Baustellen), Lärmschutz (alhoewel meestal alleen in de nacht) en last but not least de dynamische Vmax, zoals b.v. in en rond het Ruhrgebied.
De lengte van die trajecten met beperkte snelheid zijn vaak kort, met als gevolg dat je voortdurend bezig bent met versnellen en afremmen. Remmen, iets wat Duitsers váák en hárd doen: zodra ze een bord met '100 km' zien langs de kant van de weg, hup in de ankers. Terwijl ik de voorkeur geef aan remmen op de motor. Maar het effect van die wisselende snelheidsbeperkingen is dat je over een lappendeken van Vmax's rijdt. In andere landen heb je dat écht een stuk minder hetgeen gewoon méér rust geeft.
En dan is er het afstandhouden, de 'de-helft-van-je-snelheid-in-meters' regel. M.i. leidt dit tot inefficient gebruik van de beschikbare hoeveelheid asfalt en geeft soms rare (lees: krampachtige) situaties, zie mijn opmerking over het remmen.
En het grappige is, dat zodra je de Autobahn verlaat en je op het OWN komt, een Vmax van slechts 70 km/u ineens geen enkel probleem of beperking in vrijheid meer vormt, want veilig! Terwijl, stevig een bergweg oprijden, kijk, dát is nou mijn ultieme vrijheidsbeleving op de weg. Maar dat terzijde.
Mijn beleving (ik zeg bewust beleving, want misschien klopt er technisch gezien helemaal niets van) is dat snelheidsverschillen te klein, maar zeker ook te groot kunnen zijn om iedereen het gevoel te geven 'lekker te kunnen doorrijden'. Neem de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, waarbij iedereen op een kluitje héél dicht tegen die 100, of het liefst er 3 km overheen (ik ook hoor) zit.
Een Vmax van 130 km/u wordt natuurlijk niet voor niets in de meeste Europese landen gehanteerd: het werkt gewoon goed! Mits natuurlijk met zo min mogelijke onderbrekingen van stukjes met een lagere Vmax.
Afgelopen zaterdagavond reed ik van Frankfurt naar Düsseldorf over de A3. Een weg die door zijn ligging (veel bochten, hellingen) m.i. gebaad zou zijn met een Vmax van 130 km/u. En natuurlijk is dit een héél andere weg dan b.v. de vlakke en rechte A1 tussen Bremen en Hamburg.
Misschien zouden de Duitsers het wat meer vanuit het grote geheel moeten bekijken en wat minder vanuit de gedachte 'oh hier een potentieel gevaarlijk/lastig stukje, laten we daar de Vmx even beperken'.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik ga geen oordeel geven over mijn eigen rijstijl, houd het er maar op dat hetzelfde rijgedrag in Nederland (onder regimes met 100, 120 en 130), Frankrijk, Italië en Spanje nou niet direct leidt tot het soort reactie dat ik in Duitsland af en toe krijg bij dezelfde rijstijl. Dat brengt de conclusie wel erg dichtbij dat het iets is dat op Duitsland terug te voeren is en niet op kaaskop-rijden. Het is zo simpel als dat ik, als het even kan, een 15 kilometer boven de maximumsnelheid zit - de adviessnelheid op Freie Fahrt-stukken. Dat zet me denk ik op de 95e percentiel: 95% van de weggebruikers rijdt ongeveer even hard of langzamer. Dealen met de 5% moet altijd en overal, roept ook in Duitsland overigens bijna nooit agressie van anderen op. Maar je ziet gewoon wat voor impact het heeft wanneer iemand op de 95e percentiel, die tegen de ontwerpsnelheid van de weg rijdt, gewoon al op voorhand wordt voorzien van het predikaat treuzelaar. En in een constant defensief zit dat het wel een egoïst zal zijn, iemand die zijn rijbewijs bij drie pakjes boter heeft gekregen.duikgek89 schreef: ↑di 02 aug 2022, 1:00 Dus degene die treuzelt mag zijn wil opleggen en de regels in zijn voordeel uitleggen, maar als anderen dat proberen zijn ze fout? Hoezo meten met twee maten?
Naar mijn mening allebei fout. Maar ik begin te vermoeden waarom jij zo'n ander beeld hebt dan ik. Hang je wellicht wat teveel de kaaskop uit? "Ik doe wat ik wil want volgens mijn interpretatie van de regels die ik handig vind mag dat en de rest zoekt het maar uit."
Sorry dat ik het zo cru opschrijf, maar ik probeer te begrijpen waarom jij er zo'n last van hebt terwijl ik die situaties nauwelijks herken. En nee, ik rij niet altijd plankgas.
De schaarse ruimte op de weg, en je eigen rijvoorkeuren samen oplossen? Het zou heerlijk zijn. Maar met de uitschieters naar boven die Duitsland kent, kan het alleen echt wanneer het minder druk is dan gangbaar is op de Duitse wegen. Dertig jaar terug kon het prima, net zoals je toen ook meestal 160 kon over de Autosole en je op menig Franse tolweg nu nog steeds wel 160 kunt. Nu vind ik het een gepasseerd station, en als je er puur economisch naar kijkt (dus los van hoe mensen het gedrag van anderen ervaren) verdeel je schaarse ruimte gewoon beter wanneer je geen treinpaden vast hoeft te houden voor TGVs maar wanneer de TGVs zich wat meer voegen naar de intercities. Vanaf daar loopt het vanzelf over in hoe ik het rijden van de Autobahn ervaar: dat permanente in je spiegel kijken of er niet toch zo’n TGV aankomt - doe mij maar Frankrijk en Italië waar zeker 4.5 van de snellere 5% niet aan komt jakkeren, maar snelheidsverschil juist gelijkmatiger samen kan worden opgelost.
Laatst gewijzigd door Pino op di 02 aug 2022, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Bij mij is het heel simpel, ik zit niet met percentielen en de gedachte "20 jaar geleden kon het nog veilig maar die tijd zijn we gepasseerd" achter het stuur in Duitsland. Eens ik de grens gepasseerd ben en ik zit op het eerste stuk zonder limiet, draai ik het gas open. Hou het voor jezelf plezierig en geniet van het feit dat we een buurland hebben waar dit gewoon mogelijk is.
-
- 4x3 autosnelweg
Gezien het aantal bestuurders wat rond de 130-140 rijdt, is er eigenlijk vrij weinig behoefte om harder te rijden dan 140. En qua weginrichting is Duitsland zo wat één van de minst geschikte landen om hard te rijden 

-
- 2x3 autosnelweg
Qua 'uitlaatkleppen' is Duitsland één van de landen waar je met je brave burgerwagen volledig uit je stekker kunt gaan op een circuit. Laat dat dan het laatste toevluchtsoord zijn voor de Freie Fahrt-adepten als er een redelijke Vmax is ingevoerd 

-
- verkeersader
Sterke meningen? Ja, die vind je hier. Ongenuanceerd? Nou, dat valt best wel mee eigenlijk op dit forum vind ik. Er wordt hier bij uitstek verder gekeken dan neuslengte, er wordt gevraagd, er wordt beantwoord, er wordt geargumenteerd.
En ja, dat gebeurt nogal eens op het scherpst van de snede. Maar eigenlijk altijd met respect voor de mening en de kennis van de ander.
En nu we het tóch over 'genuanceerde' meningen hebben....

-
- 2x2 autosnelweg
Zo lang je het veilig doet, waar het is toegestaan, en je je tegenover andere weggebruikers niet gedraagt alsof je een ambulance of politievoertuig bent, gun ik je dat van harte.Wimpie25 schreef: ↑di 02 aug 2022, 14:51 Bij mij is het heel simpel, ik zit niet met percentielen en de gedachte "20 jaar geleden kon het nog veilig maar die tijd zijn we gepasseerd" achter het stuur in Duitsland. Eens ik de grens gepasseerd ben en ik zit op het eerste stuk zonder limiet, draai ik het gas open. Hou het voor jezelf plezierig en geniet van het feit dat we een buurland hebben waar dit gewoon mogelijk is.
-
- 2x3 autosnelweg
Soms kun je het limietbordje niet op tijd lezen om het met uitrollen af te kunnen en zul je vanaf hoge snelheid in de ankers moeten. Doe je dat niet mag je vroeger of later een keer een maandje lopen of met de trein.Teetje schreef: ↑di 02 aug 2022, 9:49De lengte van die trajecten met beperkte snelheid zijn vaak kort, met als gevolg dat je voortdurend bezig bent met versnellen en afremmen. Remmen, iets wat Duitsers váák en hárd doen: zodra ze een bord met '100 km' zien langs de kant van de weg, hup in de ankers. Terwijl ik de voorkeur geef aan remmen op de motor.
Waarom inefficient? Vind je het teveel of te weinig?En dan is er het afstandhouden, de 'de-helft-van-je-snelheid-in-meters' regel. M.i. leidt dit tot inefficient gebruik van de beschikbare hoeveelheid asfalt en geeft soms rare (lees: krampachtige) situaties, zie mijn opmerking over het remmen.
Mijn beleving is dus echt anders.Pino schreef: ↑di 02 aug 2022, 14:02Ik ga geen oordeel geven over mijn eigen rijstijl, houd het er maar op dat hetzelfde rijgedrag in Nederland (onder regimes met 100, 120 en 130), Frankrijk, Italië en Spanje nou niet direct leidt tot het soort reactie dat ik in Duitsland af en toe krijg bij dezelfde rijstijl. Dat brengt de conclusie wel erg dichtbij dat het iets is dat op Duitsland terug te voeren is en niet op kaaskop-rijden.duikgek89 schreef: ↑di 02 aug 2022, 1:00 Dus degene die treuzelt mag zijn wil opleggen en de regels in zijn voordeel uitleggen, maar als anderen dat proberen zijn ze fout? Hoezo meten met twee maten?
Pakken we mijn ritje van vandaag op de NL A12 er even bij. Ik was wat aan de late kant vertrokken, dus ik wilde de heenweg wat vlotter rijden. Wat gebeurt er? Anderen gooien zich ervoor, blijven naast anderen rijden zonder inhalen en maken ook maar moeilijk plaats, zelfs als dat makkelijk kan. Goed, die 3 minuten ga ik dan niet inlopen, soit. Je mag nou eenmaal maar 100 en geen 130, pech gehad.
Dat ik met Vmax+30 niet hoef te verwachten vrij baan te hebben, helemaal logisch. Maar het rijden van de Vmax vind ik een verdraaid slecht excuus om links naast anderen te blijven plakken en hangen... En zo slecht je door voorliggers vooraan komt, zo zit er dan ook standaard weer een malloot als een gek te kleven, terwijl een ander probeert rechts in te halen terwijl daar ook totaal geen ruimte voor was.
Na mijn afspraak op de weg terug had ik de tijd. Cruise control op 106km/h GPS dus; dacht ik. En wat gebeurd er? Juist, men probeert je nog steeds van de weg te rijden, of door geen voorrang verlenen bij rijstrookwissel of door te kleven.
Misschien zet jij gewoon de CC op 106 en kijkt er verder niet na, ik vind het irritant.
Frankrijk net zo, als je ongeveer Vmax wilt rijden wordt je vaak compleet onnodig geblokkeerd, afstand houden als je verder ivm verkeer niet verder kunt doet men ook maar half,... Kun je allemaal wel op inspelen, maar dat kan op een weg zonder Vmax ook.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ervaar het echt niet zo erg als jij schetst. Ja, iemand kan verschrikkelijk klootviolen maar dat zie ik zelden. Ik rij rustig 120 uiterst links terwijl anderen voortsukkelen. Als er eentje met 105 voor me blijft hangen is dat vervelend, maar gaat vanzelf weer naar rechts als ik even wacht. Ik ben ook niet de enige die van lekker doorrijden houdt, dus ik voel me geen jakkerende einzelgänger.duikgek89 schreef: ↑di 02 aug 2022, 19:01 Pakken we mijn ritje van vandaag op de NL A12 er even bij. Ik was wat aan de late kant vertrokken, dus ik wilde de heenweg wat vlotter rijden. Wat gebeurt er? Anderen gooien zich ervoor, blijven naast anderen rijden zonder inhalen en maken ook maar moeilijk plaats, zelfs als dat makkelijk kan. Goed, die 3 minuten ga ik dan niet inlopen, soit. Je mag nou eenmaal maar 100 en geen 130, pech gehad.
Dat ik met Vmax+30 niet hoef te verwachten vrij baan te hebben, helemaal logisch. Maar het rijden van de Vmax vind ik een verdraaid slecht excuus om links naast anderen te blijven plakken en hangen... En zo slecht je door voorliggers vooraan komt, zo zit er dan ook standaard weer een malloot als een gek te kleven, terwijl een ander probeert rechts in te halen terwijl daar ook totaal geen ruimte voor was.
Na mijn afspraak op de weg terug had ik de tijd. Cruise control op 106km/h GPS dus; dacht ik. En wat gebeurd er? Juist, men probeert je nog steeds van de weg te rijden, of door geen voorrang verlenen bij rijstrookwissel of door te kleven.
Misschien zet jij gewoon de CC op 106 en kijkt er verder niet na, ik vind het irritant.
106 rijden op de CC is gewoon echt niet fijn. Alleen als het rustig is, maar dan val je in slaap.
-
- 2x3 autosnelweg
Je hela!! Dan hou ik me min of meer aan de limiet (nouja binnen flitsgrens) en dan heb ik niet alleen alsnog gekloot, ik krijg nog op mijn lazer ook nog!!
-
- 2x3 autosnelweg
-
- polderweggetje
Dat dus.... vmax van 100 overdag in Nederland is echt niet fijn (zeker niet in weekend).
Cc aan op 104 a 107 en door alles afgeleid zijn en bijna in slaap vallen door de verveling.
Ik ben nog zo een iemand die zich aan de vmax houdt. En als er geen vmax is lekker doorrijden met in achtneming van het verkeersbeeld. Houdt me ook meer gefocust en geeft mij echt plezier in auto rijden.
Ik moet er niet aan denken om heel Duitsland met 107 te doorcruisen...
Cc aan op 104 a 107 en door alles afgeleid zijn en bijna in slaap vallen door de verveling.
Ik ben nog zo een iemand die zich aan de vmax houdt. En als er geen vmax is lekker doorrijden met in achtneming van het verkeersbeeld. Houdt me ook meer gefocust en geeft mij echt plezier in auto rijden.
Ik moet er niet aan denken om heel Duitsland met 107 te doorcruisen...
-
- 2x4 autosnelweg
Alle boeren protesteren en hebben (nog) geen enkele concrete maatregel rond stikstof opgelegd gekregen.
Verkeer protesteert niet en dus moet je met 100 km/h door het land tuffen. Vrijwel altijd (bekende uitzonderingen zoals de A10-west uitgezonderd) een veel te lage Vmax.
Dan ga ik ook maar 120 rijden. Je wilt immers ook een keer thuis komen.
Verkeer protesteert niet en dus moet je met 100 km/h door het land tuffen. Vrijwel altijd (bekende uitzonderingen zoals de A10-west uitgezonderd) een veel te lage Vmax.
Dan ga ik ook maar 120 rijden. Je wilt immers ook een keer thuis komen.