Tja, dát is logisch: hoe harder je rijdt, hoe minder de tijd om te reageren en hoe harder je moet remmen.
Bij hoge(re) snelheden is het natuurlijk wel veilig en geeft het meer ruimte om te anticiperen op onverwachte situaties. Maar zie jij jezelf bij 80km/u 40 meter achter je voorganger rijden? Dat vind ik wat aan de voorzichtige kant. Ik heb diverse keren meegemaakt dat Duitsers dus massaal in de ankers gingen bij een snelheidsverlaging om maar die onderlinge afstand te kunnen bewaren. Krampachtig, vond ik het. Men zou misschien beter eerder aangeven dat er een snelheidsverlaging aankomt, zoals de Fransen en Belgen dat doen. Dat geeft tijd en ruimte om je snelheid rustig aan te passen. Lijkt mij veiliger dan zo abrupt te moeten remmen.duikgek89 schreef: ↑di 02 aug 2022, 19:01Waarom inefficient? Vind je het teveel of te weinig?En dan is er het afstandhouden, de 'de-helft-van-je-snelheid-in-meters' regel. M.i. leidt dit tot inefficient gebruik van de beschikbare hoeveelheid asfalt en geeft soms rare (lees: krampachtige) situaties, zie mijn opmerking over het remmen.
Ja, dat mag natuurlijk. Mijn beleving is juist dat, met name op drukkere momenten, 105 km/u op de cc prima rijdt. Ik ervaar dan geen last van anderen die misschien sneller willen dan is toegestaan. Toegegeven, erg druk kan ik me er ook niet over maken. ook niet bij het inhalen.
Ik erger me meer aan automobilisten die invoegen en menen daarbij voorrang te kunnen nemen. Van die figuren die op de taper rijden, zien dat ik niet naar links kan opschuiven en dan toeterend en gebarend mij de schuld geven van het feit dat ik geen ruimte maak. En al die opmerkingen over in slaap vallen, tja....

Na 19u zul je mij in NL ook niet vaak sneller zien rijden. Het kost alleen maar méér benzine en op de afstanden die ik rijdt (tot 100 km) is de tijdwinst nihil.
Maar goed, ik dwaal af.
In het buitenland pas ik mijn snelheid aan, aan de daar geldende Vmax. Of ik blijf rustig rechts zitten. Geen probleem voor mij. Maar in Duitsland op de Autobahn de adviesnelheid van 130 km/u aanhouden is een héle opgave, soms.
Zoals ik al eerder postte zorgen de vele gedwongen snelheidswisselingen op sommige AB's voor de onrust die ik ervaar. Een meer gelijkmatige situatie over langere afstand werkt beter denk ik. Een Vmax van 130 (of voor mijn part 140 of 150) kan daaraan bijdragen.