Snel rijden op Duitse Autobahn
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

-
- Moderator
Ik reis bijna altijd buiten het hoogseizoen door Duitsland en mijn indruk is ook dat het echte hard rijden (160+) een stuk minder is dan vroeger. Niet alleen nu vanwege de hogere benzineprijzen, maar het is een trend die je al langer ziet. Komt wellicht toch ook wel door het intensiever geworden verkeer en vele werkzaamheden waardoor het allemaal niet zo zinvol meer is. Ik ken die (sterke) verhalen van vroeger nog wel van mensen die beweerden met 180 door heel Duitsland te rijden.
-
- 2x3 autosnelweg

Maar op een rustige avond kun je A14 - A38 Nossen - Drammetal echt wel 90% van de afstand 180 rijden. En als het laat(rustig) genoeg is op de A44 Kassel - Dortmund ook. A2 lijken meer beperkingen te komen, maar op een doordeweekse avond kun je als het mee zit hele stukken hoge snelheden vasthouden (en als je pech hebt loop je twee uur vertraging op). A8, A9, A3,...
Het word minder, maar het zijn echt geen sterke verhalen.
Verder mijn totaal niet wetenschappelijk onderbouwde indrukken:
- Bij dure brandstof raakt de portemonnee leeg, die dan geen extra gewicht op het rechterbeen kan plaatsen om harder te rijden.
- Toeristen rijden in de vakantie soms even hard, maar buiten de vakantie niet. Duitsers rijden buiten de vakantie hard en in de vakantie juist minder.
-
- Moderator
Dit soort voorbeelden zijn natuurlijk wel te vinden, maar dat is misschien 0,01% van het totale Duitse Autobahnverkeer (afgelegde kilometers en qua tijdstippen).
Ik las een tijd terug ook al dat maar een minuscuul percentage van het totale Duitse verkeer met snelheden van boven de 140 of 150 wordt gereden. En dat daarom vanuit het oogpunt van besparing een maximumsnelheid eigenlijk niks doet.
-
- 2x3 autosnelweg

Uiteraard, een groot deel van de vervoersprestatie vindt inderdaad plaats op drukke wegen en drukke tijden. Daarom zijn die wegen op die momenten ook druk...
Maar moeten we daarom op andere tijden en/of plekken ook aan de lijn lopen terwijl dat niks oplost?
Juist in de avond is het fijn dat je er gebruik van kunt maken. Cross je na het werk nog ff naar München of Berlijn. Even op en neer naar concert in Frankfurt, verjaardag in Kassel,...
-
- 4x3 autosnelweg
Kijkend naar mijn eigen landgenoten is het passeren van de grens bij Emmerich al een reden om te beginnen met uitleven. Evenals de laatste vijftig kilometer voor de grens bij terugkeer. Zwitsers hebben iets vergelijkbaars. Het gevoel om “los” te zijn lijkt belangrijker dan kijken naar de vraag of dit de minst slechte plek is om hard te gaan rijden. Bij Duitsers zie ik het op wat andere manieren. Zit je in wat drukker verkeer op een Freie Fahrt stuk, dan wordt ieder moment om even naar 160 te kunnen aangegrepen, ook al moet je in no time weer naar 130. Gevolg: onrustig wegbeeld. Komt zeker op die momenten nog iets bij: jij mag te goeder trouw denken dat je een “minst slecht moment” pakt, je zult nooit kunnen zien voor wie rechts jij vormen van hinder veroorzaakt doordat die zich gedwongen ziet daar te blijven hangen omdat hij niet in het treinpad van een TGV wil komen. En dan komt er nog een, en nog een.
Maar goed, mijn probleem is ergens ook dat ik vooral door Duitsland rijd als het drukker is: rond schoolvakanties, op vrijdag voor een weekend weg, en dan over de belangrijkere wegen. Dat geeft natuurlijk ook zijn eigen dynamiek.
-
- expressweg
Sorry maar dit is echt onzin. Als er een bepaalde groep is die tegenwoordig gezapige slome traagrijders zijn geworden dan zijn het wel de Vlamingen. Hier in Zeeuws-Vlaanderen is het bij momenten echt een ramp met Belgische platen die 65-70 rijden op de kaarsrechte 80-wegen.
Vlamingen zijn ook meester in het slapen voor een verkeerslicht: blijven staan als het groen is.
In Nederland wordt over het algemeen juist meer doorgereden en is men oplettender, wel heb je natuurlijk het bekende fenomeen van de zondagsrijders.
-
- 2x2 autosnelweg

Situationeel bewijs? Vast wel, maar het valt me ieder jaar wel op.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat klopt en is soms best linke soep, van die figuren die in een veel zwaarder geladen auto dan ze gewend zijn ineens menen iets te moeten toen waar ze totaal geen ervaring mee hebben.Pino schreef: ↑wo 03 aug 2022, 19:16Kijkend naar mijn eigen landgenoten is het passeren van de grens bij Emmerich al een reden om te beginnen met uitleven. Evenals de laatste vijftig kilometer voor de grens bij terugkeer. Zwitsers hebben iets vergelijkbaars. Het gevoel om “los” te zijn lijkt belangrijker dan kijken naar de vraag of dit de minst slechte plek is om hard te gaan rijden.
Maar die paar typische stukjes na de grens vind ik nou niet representatief voor het hele land.
Als gezegd, dig allemaal heb ik nooit als problematisch ervaren. Als ik niet met het juiste tempo naar links kan moet ik wachten tot er ruimte is. Soms vervelend maar tegelijk ook volledig normaal.Bij Duitsers zie ik het op wat andere manieren. Zit je in wat drukker verkeer op een Freie Fahrt stuk, dan wordt ieder moment om even naar 160 te kunnen aangegrepen, ook al moet je in no time weer naar 130. Gevolg: onrustig wegbeeld. Komt zeker op die momenten nog iets bij: jij mag te goeder trouw denken dat je een “minst slecht moment” pakt, je zult nooit kunnen zien voor wie rechts jij vormen van hinder veroorzaakt doordat die zich gedwongen ziet daar te blijven hangen omdat hij niet in het treinpad van een TGV wil komen. En dan komt er nog een, en nog een.
In NL met 106GPS kan dat ook gebeuren, maar donder je hem er naar het schijnt gewoon voor.
Dat zal meespelen, het lukt niet altijd maar ik probeer de ergste momenten juist te mijden.Maar goed, mijn probleem is ergens ook dat ik vooral door Duitsland rijd als het drukker is: rond schoolvakanties, op vrijdag voor een weekend weg, en dan over de belangrijkere wegen. Dat geeft natuurlijk ook zijn eigen dynamiek.
-
- 4x3 autosnelweg
Zo kun je ernaar kijken. Ik heb er een wat economischer blik op: laat een groep weggebruikers los op een stuk Autobahn met hun normale rijstijl. Dus een hoeveelheid vrachtwagens die een 85 rijden, een groep trage personenauto’s rond 110-130, paar bussen rond de 100, een groep personenauto’s op 130-150 en de mensen die als het even kan nog harder rijden. Die laatste groep is dan de kleine minderheid, want dat zijn ze in de realiteit ook. Ze rijden dat traject twee keer: een keer met Freie Fahrt en een keer met vmax 140 of 150. En dan ga je rekenen hoe lang die groep van, zeg, 1000 weggebruikers in totaal zal doen over 100 kilometer. Het is mijn verwachting dat de opgetelde rijtijd van de 1000 lager zal zijn als de vmax geldt (en uiteraard is gevolgd). Wat dan komt doordat de grote meerderheid die 130-150 wil rijden daar op delen van het traject niet aan toekomt door de treinpaden ingenomen door de 150+ groep (in combinatie met het feit dat zij zo hoffelijk zijn hem er niet links voor te gooien), en die vertraging bij deze grote groep wegvalt in het vmax-scenario. Al gaat het iedere keer maar om een 10 seconden op lagere snelheid wachten voordat je naar je voorkeurssnelheid terug kunt, vele malen 10 seconden tellen op naar meer tijd dan de minuten die de 150+ groep wint.duikgek89 schreef: ↑wo 03 aug 2022, 22:13Als gezegd, dig allemaal heb ik nooit als problematisch ervaren. Als ik niet met het juiste tempo naar links kan moet ik wachten tot er ruimte is. Soms vervelend maar tegelijk ook volledig normaal.Bij Duitsers zie ik het op wat andere manieren. Zit je in wat drukker verkeer op een Freie Fahrt stuk, dan wordt ieder moment om even naar 160 te kunnen aangegrepen, ook al moet je in no time weer naar 130. Gevolg: onrustig wegbeeld. Komt zeker op die momenten nog iets bij: jij mag te goeder trouw denken dat je een “minst slecht moment” pakt, je zult nooit kunnen zien voor wie rechts jij vormen van hinder veroorzaakt doordat die zich gedwongen ziet daar te blijven hangen omdat hij niet in het treinpad van een TGV wil komen. En dan komt er nog een, en nog een.
Als mijn verwachting juist is, is alleen dat gegeven al een rechtvaardiging voor een maximumsnelheid. Niks “vervelend maar volkomen normaal” maar juist “het testosterongedrag van een kleine minderheid kost de grote meerderheid extra tijd, dus er is een algemeen belang bij een maximumsnelheid.” Als dat niet van het hele Freie Fahrt-wegennet gezegd kan worden, zou het tenminste je beslissingsmodel moeten zijn voor een individueel wegvak.
-
- polderweggetje

Wanneer de (aso) rasers een kleine minderheid zijn, zullen ze zelden continu treintjes vormen.
Dat ze door de tijd heen steeds een kleiner aantal worden, lijken de meeste reageerders hier het wel over eens, gezien hun (en mijn) persoonlijke geposte ervaringen.
Stel dat je theorie wel opgaat, dan nog zal het economisch gewin minimaal zijn, vanwege de kleine groep rasers.
Imo worden files meer veroorzaakt door automobilisten die onnodig remmen en/ of andere de ruimte niet geven om zacht rijdend te ritsen.
Vmax lijkt mij dan ook niet relevant op dat aspect. En hoewel tijdwinst door harder te rijden relatief ook weinig lijkt, is het bij rustig verkeer op een grote afstand toch absoluut veel. Sinds de vmax in NL van 130 naar 100 ging doe ik over 250 km op een zaterdag er toch een half uur langer over (2,5 uur ipv bijna 2 uur). Laat staan wanneer 600 km door Duitsland...
Milieu vind ik persoonlijk een gezocht argument. De wagens zijn de laatste 20 jaar zoveel schoner geworden (check de uitstoot van jullie oude kentekens maar!), maar los daarvan wat 1 vliegtuig of cruiseschip al uitstoot... kan ik heel vaak met auto en heel lang 200+ voor rijden...
-
- 4x3 autosnelweg
Je zult mij ook niet over milieu horen. Hoewel je tegenover de afgenomen vervuiling natuurlijk wel kunt zeggen dat het nu echt vlak voor twaalf is en nú verder terugbrengen belangrijker is dan kijken wat er in dertig jaar is gebeurd. Beetje de huidige boeren-discussie.
Volgens mij is de gedachte dat je met razen op gemiddeldes zou kunnen komen rond de 140. Met streven naar 145 kom je denk ik op een 120-125 uit. Op jouw rit van 600 kilometer dus drie kwartier winst (noodzaak voor extra tankstop bij de razer laat ik buiten beschouwing, evenals mogelijke extra rustpauzes in de 145-groep). Maar goed, als jij tijdens jouw ruim vier uur razen 180 man vijftien seconden vertraging in de maag hebt gesplitst, omdat zij zich inhielden om jou raas-ruimte te geven, hebben zij jouw winst betaald. Of 270 man tien seconden - da’s er ongeveer een per minuut die jij over jouw 600 kilometer doet. De pure focus op de tijdwinst van de razer vertelt bij schaarser wordende asfalt-ruimte gewoon maar een beperkt deel van het verhaal. Hij lijkt wel het enige wat de razer ziet; degenen die hij die extra tijd in de maag splitst blijven namelijk ongezien door iemand die alleen maar goedkeurend ziet dat het asfalt voor hem leeg blijft.
Volgens mij is de gedachte dat je met razen op gemiddeldes zou kunnen komen rond de 140. Met streven naar 145 kom je denk ik op een 120-125 uit. Op jouw rit van 600 kilometer dus drie kwartier winst (noodzaak voor extra tankstop bij de razer laat ik buiten beschouwing, evenals mogelijke extra rustpauzes in de 145-groep). Maar goed, als jij tijdens jouw ruim vier uur razen 180 man vijftien seconden vertraging in de maag hebt gesplitst, omdat zij zich inhielden om jou raas-ruimte te geven, hebben zij jouw winst betaald. Of 270 man tien seconden - da’s er ongeveer een per minuut die jij over jouw 600 kilometer doet. De pure focus op de tijdwinst van de razer vertelt bij schaarser wordende asfalt-ruimte gewoon maar een beperkt deel van het verhaal. Hij lijkt wel het enige wat de razer ziet; degenen die hij die extra tijd in de maag splitst blijven namelijk ongezien door iemand die alleen maar goedkeurend ziet dat het asfalt voor hem leeg blijft.
-
- polderweggetje

Wanneer ik flink doortrap zie ik ook dat soms! mensen om middenbaan remmen (heb ik al mijn gas los gelaten of iets geremd omdat ik anticipeer dat ze misschien toch naar links komen).
Dus ik ontken zeker jouw gevoel/ mening niet. Echter maak ik dat soms mee, simpelweg omdat ik alleen doortrap wanneer het verkeersbeeld het toelaat en zoveel als mogelijk vooruit kijk.
Imo zijn de treintjes - en irritatie- juist groter wanneer bij een vmax mensen met paar km verschil inhalen (want een vmax zorgt ervoor dat mensen niet met 10 km verschil inhalen). Ook dan is het van rechter baan lastig om naar links te gaan. Snel inhalen en weer naar rechts is een betere methode dan de 'km plus één inhaalmanoeuvre'. Dat laatste wordt met vmax in de hand gewerkt (zo vaak in NL meegemaakt). Ook het harmonica remeffect en aanleiding tot file of aanrijding is imo hierdoor groter.
P.s. Ik weet dat je milieu inderdaad niet als argument hebt gebruikt, maar ik wilde het toch benoemen. Ik ben het met je eens dat alle beetjes helpen, maar lagere vmax is wat milieu betreft druppel op gloeiende plaat tov de echte vervuilers in Nederland (laat staan buiten onze landsgrenzen, maar dat is voor andere fora
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is ook mijn observatie.ViggenneggiV schreef: ↑do 04 aug 2022, 1:11Imo zijn de treintjes - en irritatie- juist groter wanneer bij een vmax mensen met paar km verschil inhalen (want een vmax zorgt ervoor dat mensen niet met 10 km verschil inhalen). Ook dan is het van rechter baan lastig om naar links te gaan. Snel inhalen en weer naar rechts is een betere methode dan de 'km plus één inhaalmanoeuvre'. Dat laatste wordt met vmax in de hand gewerkt (zo vaak in NL meegemaakt). Ook het harmonica remeffect en aanleiding tot file of aanrijding is imo hierdoor groter.
Ik snap echt de gedachte van Pino wel, maar vraag me af of de rekensom op deze manier wel juist is.
Waarop baseer je dat die mensen die nu een paar seconde moeten wachten, dat straks niet moeten? Sterker nog, ik moet in NL ook vaak wachten tot ik naar links kan.
Gevoelsmatig is dat niet significant minder, maar wel anders; in Duitsland moet ik de TGV even voorbij laten en kan naar links, in NL blijven er maar stoptreinen komen die trams oplopen...
Daarnaast, 140 a 145 gemiddeld is mogelijk. Maar niet altijd en niet op elke route. Het zou helpen als mensen op die dagen concluderen "jammer maar gaat niet lukken" en de CC op 150 zetten, terwijl soms eerder het tegenovergestelde gebeurd: Onder Termindruck nog harder proberen te planken.
-
- 4x3 autosnelweg

Ik herken trouwens irritaties over Nederlandse treintjes ook wel. Op stukken 100, of bij hogere vmax bij grotere drukte, zie ik die in het bijzonder. Ik denk niet dat ze specifiek vmax-eigen zijn, en even boven een maximumsnelheid gaan zitten om sneller in te kunnen halen zie ik ook niet als het probleem. Dat soort gedrag zou je ergens juist moeten toejuichen. Maar daarom zie ik het dus ook niet als rechtvaardiging van Freie Fahrt.
-
- verkeersader

In principe is men daartoe gerechtigd, maar daarbij gunt men vaak de ander hún positie niet. En bij een laag verkeersaanbod is dat geen probleem, want er is immers ruimte genoeg? Maar bij het huidige verkeersaanbod is de weg gewoon te vól voor een concept als Freie Fahrt en dáár ontstaat de onderlinge irritatie en wrijving met dito rijgedrag als gevolg.
En hoe los je dat nou op? Met het op zich voor de hand liggende 'we moeten een beetje rekening houden met elkaar' komen we er in ieder geval niet, want zo denken en handelen mensen nou eenmaal niet, veel dan toch, op de weg althans. Toch?
Voor mij ligt dáár de vraag om een Vmax op drukke trajecten. En wat die Vmax dan zou moeten zijn, tja, daar kun je vervolgens oeverloos over discussiëren.
Laatst gewijzigd door Teetje op do 04 aug 2022, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- verkeersader
Ik zou wel wat zien in het (helaas nog nooit geeffectueerde ) italiaanse plan van 130 op 2x2, 150 op meerstrooks .
Omdat het wel de praktijk is vind ik alsnog Italie over het algemeen beter opschieten als Duitsland. Idem voor Frankrijk (ook al rijden de Fransen tegenwoordig wel een stuk rustiger itt de italianen)
Omdat het wel de praktijk is vind ik alsnog Italie over het algemeen beter opschieten als Duitsland. Idem voor Frankrijk (ook al rijden de Fransen tegenwoordig wel een stuk rustiger itt de italianen)
-
- 2x2 autosnelweg
Ja ik zou die paar Vlamingen die echt in de verre westhoek echt niet als standaard nemen. We leven uiteraard in 2 verschillende hoeken, maar die 80% die in de Vlaamse Ruit wonen zijn voor mij de standaard. En lang verhaal kort, die taffelen echt niet.Davy schreef: ↑wo 03 aug 2022, 19:59Sorry maar dit is echt onzin. Als er een bepaalde groep is die tegenwoordig gezapige slome traagrijders zijn geworden dan zijn het wel de Vlamingen. Hier in Zeeuws-Vlaanderen is het bij momenten echt een ramp met Belgische platen die 65-70 rijden op de kaarsrechte 80-wegen.
Vlamingen zijn ook meester in het slapen voor een verkeerslicht: blijven staan als het groen is.
In Nederland wordt over het algemeen juist meer doorgereden en is men oplettender, wel heb je natuurlijk het bekende fenomeen van de zondagsrijders.
-
- verkeersader
Ik denk dat de berekening van Pino erg afhangt van hoeveel verkeer er per categorie en in totaal is. Bij lage intensiteiten zal het oponthoud van de wachters denk ik niet opwegen tegen de snelheidswinst van de hardrijders. Als ik op een stil stuk autobahn lange stukken 180 of harder kan rijden zie ik op de navigatie de verwachte aankomsttijd met minuten er af vliegen.
Als je het experiment van Pino gaat berekenen op gemiddeld brandstofverbruik zal die waarschijnlijk wel altijd ruim in het voordeel zijn van die waar er een vmax is.
Maar ik vind autorijden ook gewoon leuk en het gaat mij voornamelijk om rijplezier. Hard rijden in Duitsland gaat bij mij zelden om haast of om sneller op eindbestemming te zijn, maar gewoon om een fijne rit te hebben. Overigens kom ik vrij regelmatig in Duitsland en ga ik er ook nooit heen speciaal met het idee het gaspedaal eens flink in te trekken. Ik heb ook een hekel aan het continu optrekken en aftremmen (= geen rijplezier) dus ik pas mijn snelheid altijd aan de drukte aan. En bij regen is het natuurlijk al helemaal een no-go. Ik ben eigenlijk ook tegen de mensen die speciaal naar Duitsland gaan om hard te rijden, want dan is het immers een teleurstelling als dat niet lukt en ga je misschien forceren wat de veiligheid niet ten goede komt.
En hoewel ik het ook best leuk vind op lege stukken tot 200+ door te trappen vind ik het ook wel een beetje een gimmick waarvan ik er ook niet mee kan zitten als dat niet meer mogelijk is. Maar ik kom vaak genoeg in Duitsland op plekken en momenten dat je met gemak lange stukken 160 kunt rijden en dat is dan wel erg prettig.
Als je het experiment van Pino gaat berekenen op gemiddeld brandstofverbruik zal die waarschijnlijk wel altijd ruim in het voordeel zijn van die waar er een vmax is.
Maar ik vind autorijden ook gewoon leuk en het gaat mij voornamelijk om rijplezier. Hard rijden in Duitsland gaat bij mij zelden om haast of om sneller op eindbestemming te zijn, maar gewoon om een fijne rit te hebben. Overigens kom ik vrij regelmatig in Duitsland en ga ik er ook nooit heen speciaal met het idee het gaspedaal eens flink in te trekken. Ik heb ook een hekel aan het continu optrekken en aftremmen (= geen rijplezier) dus ik pas mijn snelheid altijd aan de drukte aan. En bij regen is het natuurlijk al helemaal een no-go. Ik ben eigenlijk ook tegen de mensen die speciaal naar Duitsland gaan om hard te rijden, want dan is het immers een teleurstelling als dat niet lukt en ga je misschien forceren wat de veiligheid niet ten goede komt.
En hoewel ik het ook best leuk vind op lege stukken tot 200+ door te trappen vind ik het ook wel een beetje een gimmick waarvan ik er ook niet mee kan zitten als dat niet meer mogelijk is. Maar ik kom vaak genoeg in Duitsland op plekken en momenten dat je met gemak lange stukken 160 kunt rijden en dat is dan wel erg prettig.
-
- verkeersader
Een andere factor is natuurlijk de overstap op elektrisch rijden, bij 180 vliegen dan niet de minuten er af maar de kms range.... (resulterend in minuten erbij door en extra laadstop...)
De snelrijders lobby werd altijd sterk gevoed door de duitse auto industrie , die ook meer dan andere landen autos ontwikkelde voor hard rijden.
Die benefit zijn ze nu grotendeels kwijt... Zou de lobby dan ook minder worden?
De snelrijders lobby werd altijd sterk gevoed door de duitse auto industrie , die ook meer dan andere landen autos ontwikkelde voor hard rijden.
Die benefit zijn ze nu grotendeels kwijt... Zou de lobby dan ook minder worden?
-
- 2x3 autosnelweg
Er zijn genoeg snelwegen waar je gedurende 40% of meer van de tijd goed kunt doortrappen...
Maar niet op zaterdag in de vakantietijd en ook niet maandagochtend in de Rijn - Roer ruimte...
Doordeweeks na 19:00 heeft iedereen braaf avondbrood op en hangt op de bank, dan is de situatie echt wel anders.
-
- 4x3 autosnelweg
Naarmate batterijen worden verbeterd, kunnen er natuurlijk ook exemplaren komen die hoge snelheid beter aan kunnen. Hoewel razen net als bij een verbrandingsmotor natuurlijk altijd “slurpen” zal blijven, dus dan komt op een gegeven moment batterij-inhoud en oplaadtijd in beeld.
Een ander item is elektronica. Als ik merk met welke regelmaat mijn boordcomputers (in auto van een Duits merk) in paniek raken over allemaal kleine dingetjes, denk ik dat die een snelheid van 180+ echt niet aan zullen kunnen. Of die het naar links uitvoegen met 140 niet aan zal kunnen vanwege de mogelijkheid een 180-rijder ergens ver weg. En dan denk ik aan de FDP, die natuurlijk tegen nieuwe regels zijn en dat dan rechtvaardigen met van dat blij-liberale wijzen naar komende innovatie als excuus voor alles bij het oude laten -“wij zijn tegen een snelheidslimiet en zetten in op meer veiligheid door autonoom rijden”. Nou, als er iets gaat leiden tot vrijheidsbeknotting, is het allemaal aan de boordcomputer.
-
- 2x3 autosnelweg

Duitse producten en software is soms een beetje een pijnlijke combinatie.
-
- expressweg
Bij een fatsoenlijk snel ladende auto ligt die sweet-spot kortere rijtijd vs langere laadtijd toch best in de buurt of zelfs voorbij 180 km/h.
-
- polderweggetje
Gisteravond vertrokken en zit nu broodje leberkase te eten in de autohof onder knooppunt Inntal. Weinig echte hardrijders onderweg. Speciaal gecheckt voor de fora leden door met meerdere snelheden te rijden ;-)
Bij 150 werd ik amper ingehaald (op stukken zonder vmax).
Bij kreuz Kerpen de a61 gekozen, omdat er op a3 file stond. Ik verbaasde me erover hoe snel die grote baustelle bij knooppunt Walldorf uit de grond is gestampt. 1,5 maand geleden was die er volgens mij nog niet aan deze kant van de weg.
Bij 150 werd ik amper ingehaald (op stukken zonder vmax).
Bij kreuz Kerpen de a61 gekozen, omdat er op a3 file stond. Ik verbaasde me erover hoe snel die grote baustelle bij knooppunt Walldorf uit de grond is gestampt. 1,5 maand geleden was die er volgens mij nog niet aan deze kant van de weg.
-
- expressweg
De baustellen opwerken zijn de Duitsers wél snel in. Opruimen daarentegen...ViggenneggiV schreef: ↑vr 05 aug 2022, 4:28 Ik verbaasde me erover hoe snel die grote baustelle bij knooppunt Walldorf uit de grond is gestampt. 1,5 maand geleden was die er volgens mij nog niet aan deze kant van de weg.

Svenlo
-
- 4x3 autosnelweg
Bij voorkeur vlak vóór vakanties / lange weekends. Want inrichten wanneer de mensen van het Autobahnamt op vakantie zijn, dat moet je natuurlijk niet willen. https://www.der-postillon.com/2017/04/o ... n.html/amp
-
- polderweggetje

Vooral die laatste zin. Zou zo een Speld artikel kunnen zijn.
Tsjah wat dat betreft zou het ook NL kunnen zijn: budgetten tijdig helemaal reserveren/ opmaken, anders krijgen we volgend jaar minder.
Toch vind ik het aantal baustellen op 'mijn' routes (alles binnen kwadrant van venlo/ aachen tot neurenberg in noorden en Karlsruhe tot salzburg in zuiden) de laatste jaren een stuk minder dan in het verleden.
-
- 2x3 autosnelweg
Der Postillon is de Duitse tegenhanger van de Speld.ViggenneggiV schreef: ↑vr 05 aug 2022, 23:52
Vooral die laatste zin. Zou zo een Speld artikel kunnen zijn.
-
- polderweggetje

Danke schön. Mijn gevoel voor iets is soms beter dan mijn kennis erover blijkt ;-)