Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Sondermaut
stadsweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Sondermaut » za 06 aug 2022, 16:03

De Duitsers zijn onverwacht best goed in satire. Extra 3 is een zeer populair satireprogramma. ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 15 aug 2022, 21:00

^^ Ze hebben dan ook veel bruggetjes geslagen die tot oefenstof vergaan zijn. :shutup:

Klein beetje terug naar het topic:
Link

Dietrich
zandpaadje

Bericht door Dietrich » wo 24 aug 2022, 13:33

Wij rijden nu zo'n beetje 30/35 jaar elk jaar wel een aantal keer door DLD. Ook omdat we in de grensstreek wonen natuurlijk, en ik moet zeggen, de laatste paar jaar zijn de idiote snelheidsverschillen wel afgenomen.

Als er nog wel eens een Raser voorbijkomt dan is dat vaak van een of andere firma die toeristen een 'the time of their life' experience mee willen laten maken.

Onze snelheid komt meestal niet boven de 125 en dat is prima te doen, heel af en toe als het verkeer ertoe dwingt gaat het wel eens wat sneller, maar dat is maar hoogst zelden.

Nu reden wij jarenlang met diverse Mitsubishi's, Galants, Spacewagon, Grandis (tussendoor nog een Mazda Premacy) en toen onze dochter uit huis ging een tweetal Colt Turbo's.
Dat knipperen en weg afdrukkerige hebben wij in die Mitsubishi periode nooit meegemaakt, maar om wat te besparen, hebben wij daarna een Toyota Prius gekocht.

In die vier jaar dat we die auto hadden was het ineens schering en inslag met knipperaars, bumperklevers, toeteraars enz. en dat dus overal, terwijl ik mijn weggedrag niet veranderd had, en onze gemiddelden nog steeds rond de 125 lagen.
Mijn vrouw dacht echt dat het aan mij lag, en ik begreep het ook niet echt, totdat we na 4 jaar onze Prius inruilden voor een Lexus IS300h.

Ineens was die druk weg, niemand knipperde meer, niemand kleefde op mijn bumper en getoeterd werd er al helemaal niet meer.
Ook nu we met onze tweede Lexus NX300h rijden worden we op de een of andere manier met respect behandeld, alsof we hoger worden ingeschaald qua autorijden dan een berijder van een Toyota Prius.

Blijkbaar roept een Prius nogal wat aversie op.
Heel opmerkelijk.

Enfin, op 11 September gaan we naar Montenegro met de Lexus.
Zin in.
Never trust anyone without a sense of humor.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 24 aug 2022, 13:57

Herkenbaar, ik heb enkele maanden in een toyota aygo gereden van bj 2007, en ik merkte wel dat men sneller voor mij de rotonde opsprong, sneller overging tot bumperkleven, daarvoor had ik een BMW compact, en toen maakte ik dat nauwelijks mee.

Maar getoeter en seinen heb ik niet vaak meegemaakt, ik reed dan ook vooral in Nederland over de snelweg. :)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 24 aug 2022, 14:17

^^ Je weet dat deze hele draad gaat over de Duitse Autobahn :s

yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi » za 27 aug 2022, 19:25

exroosje schreef: wo 03 aug 2022, 18:21 Ik kom niet zo vaak in Duitsland (meestal alleen met de jaarlijkse vakantie rit) en elk jaar heb ik weer het idee dat het aantal "rasers" minder wordt.
Afgelopen maandag van Gunzburg naar Arnhem eigenlijk nauwelijks mensen mij ingehaald, terwijl ik telkens doortrok naar 150-160 (waar het kon, vooral tussen Frakfurt en Keulen).

Op zaterdag Munchen Ulm trok ik iets harder door, tot ca 180 (dat reed wat rustiger en niet telkens terug naar 100/120/130) maar dezelfde ervaring. Nergens een 200+ rijder gezien.

Van vroeger nog wel eens de ervaring dat er opeens iets in je spiegels opdook met veel grotere snelheid. Lijkt een verre herinnering.
Grappig dat ieders ervaring anders is? Ik kom meerdere keren per jaar in Duitsland (1x richting Tsjechie ieder jaar dus dan doorkruis je heel D) en het valt me juist op dat er altijd wel enkele auto's boven de 200 km/u rijden. De echt extreme snelheden (250+) zie ik bijna niet meer, klopt. 160-180 zie ik regelmatig zelfs.

Hoe zuidelijker/oostelijker in Duitsland hoe hoger de snelheden is het voor mijn gevoel.

Overigens doet mijn auto bij 200 km/u 3000 toeren (lang leve de 8 bak) dus voor mij is dat een makkelijke cruise snelheid in D. Uiteraard als het verkeer zoeits toelaat.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 27 aug 2022, 20:38

^^ M'n archaïsche 159 met handbak doet ook maar 3000 toeren bij 200 hoor.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 27 aug 2022, 21:40

CasablancaMarocco schreef: wo 24 aug 2022, 13:57 Herkenbaar, ik heb enkele maanden in een toyota aygo gereden van bj 2007, en ik merkte wel dat men sneller voor mij de rotonde opsprong, sneller overging tot bumperkleven, daarvoor had ik een BMW compact, en toen maakte ik dat nauwelijks mee.

Maar getoeter en seinen heb ik niet vaak meegemaakt, ik reed dan ook vooral in Nederland over de snelweg. :)
Ik denk dat dit vooral komt omdat men bij bepaalde auto's ook bepaalde bestuurders verwacht, waar je liever niet achter blijft sukkelen. Laat ons zeggen de tegenpool van de jakkeraar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 aug 2022, 22:33

Tja, een Aygo is natuurlijk ook nog geen Prius. Verder is hier wel vaker langskomen dat buitenlandse kentekens op meer agressie mogen rekenen van sommige razers. Beide ongetwijfeld in de categorie “dat is er niet een van ons, sterker nog ik vind ze op voorhand onsympathiek en hij zal de mores van de Autobahn zeker niet begrijpen.” Althans, wat zo’n idioot dan duidt als de mores.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » ma 29 aug 2022, 8:07

yup_tdi schreef: za 27 aug 2022, 19:25 Grappig dat ieders ervaring anders is? Ik kom meerdere keren per jaar in Duitsland (1x richting Tsjechie ieder jaar dus dan doorkruis je heel D) en het valt me juist op dat er altijd wel enkele auto's boven de 200 km/u rijden. De echt extreme snelheden (250+) zie ik bijna niet meer, klopt. 160-180 zie ik regelmatig zelfs.
Klopt. Ik kom wekelijks in Duitsland en dan met name op de A4 tussen NL en Köln en de A61 richting Koblenz. Ik zie ook met regelmaat 160-180 en een enkele uitschieter raast ook wel eens voorbij. Ik constateer ook dat er nog genoeg mensen hard rijden. De A4, zeker in het weekend, leent zich hier ook voor.

Sendis
dorpsstraat

Bericht door Sendis » vr 28 apr 2023, 8:45

A11 AD Barnim (toen nog Schwanebeck geheten) ri. Stettin/ Szczecin tot Eberswalde-Finow. Nog ten tijde van de oude betonplaten. Bar slechte weg toen, geen vluchtstroken, doorkruisend een prachtig donker loofbossenlandschap.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 28 apr 2023, 10:26

^^ Voormalig stuk Reichsautobahn. 8-) Inmiddels compleet heraangelegd volgens moderne standaarden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 28 apr 2023, 11:28

Oké maar wat heeft dit te maken met snel rijden op de Autobahn? :offtopic:
Svenlo

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 28 apr 2023, 13:54

^^ gokje: dat het daar toen absoluut niet mogelijk was, hoewel toegestaan? :lol:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 28 apr 2023, 23:13

^^ Precies. :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jul 2023, 18:56

Vorige maand Emmen - Hamburg - Flensburg gereden en terug.

Het viel mij wel op dat het snelle rijden nog minder is geworden. Op zondagochtend over de bijna lege A31: er leek bijna niemand sneller dan 150 te gaan. Op de 2x3 A1 en 2x3 A7 hetzelfde: met 130 wordt je wel voortdurend ingehaald, maar niet meer met grote snelheidsverschillen.

Er zijn zoveel trajecten al begrensd, plus de enorme hoeveelheid wegwerkzaamheden, veel momenten dat het te druk is, inhalende vrachtwagens, etc. dat het echt snelle rijden maar op een beperkt aantal routes en tijdstippen nog lekker kan.

Scholz heeft gisteren nog weer een snelle invoering van een snelheidslimiet afgekeurd, omdat er geen meerderheid voor is (FDP is tegen).

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 14 jul 2023, 20:34

En als uiteindelijk slechts zo'n 5-10% wenst legaal hard te rijden en de rest niet...is dat voor de politiek en de bevolking dan zo'n probleem? Ik zie er juist een mooie oplossing in op lange termijn. Het totaal tegenovergestelde van onze zone 30's.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 14 jul 2023, 21:55

^^ Het draagvlak ontbreekt daarvoor.
Daarnaast is het veel interessanter om iets een stuk duurder te maken dan te verbieden ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 jul 2023, 20:25

Chris schreef: vr 14 jul 2023, 18:56 Vorige maand Emmen - Hamburg - Flensburg gereden en terug.

Het viel mij wel op dat het snelle rijden nog minder is geworden.
Noord-Duitsland is ook wel anders vergeleken met het zuiden. Ik heb het gevoel dat vooral in Bayern, maar ook wel deels in Baden-Württemberg en Hessen een stuk sneller gereden wordt. M'n laatste rit over de A96 tussen Lindau en München, en terug, werd toch wel begeleid door de nodige automobilisten die rond de 180 wensten te rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 jul 2023, 21:00

Ik heb vorige maand in het zuiden anders ook zo ervaren, dat het met het heel hard rijden wel meevalt. Dus ook op de A96 en A81.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 15 jul 2023, 21:05

Het zal bij vlagen snel gaan. Misschien in de avond en nacht.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 jul 2023, 21:56

Mee eens. Je kunt ook vaak genoeg "pech" hebben, of juist "geluk". Het is heel erg afhankelijk van het moment. Een enkele rit als ervaring zegt niet zoveel, al ben ik het wel met Chris eens dat over het algemeen steeds iets minder hard in Duitsland gereden wordt. Neemt niet weg dat de rijcultuur in Noord-Duitsland wel iets anders is, vergeleken met het oosten, midden of zuiden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 15 jul 2023, 22:00

Mijn auto haalt gemakkelijk 180, maar ik ervaar het als vermoeiend om langer dan enkele minuten die snelheid aan te houden. Je maakt je erg afhankelijk van het rijgedrag van andere weggebruikers.

Met langere ritten in Duitsland zal de max rond de 130-150 zitten, een enkele keer 160 - maar niet veel meer. Maar aangezien boven de 130 echt veel brandstof kost...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 15 jul 2023, 23:24

Indien toegestaan en mogelijk, rij ik in Duitsland 150 - 160 km/h. Heerlijke cruise snelheid. :woop:

Ja, het kan sneller. Maar dat wordt zeker op langere afstanden oncomfortabel: bij hogere snelheden (vanaf ongeveer 180 km/h en zeker bij 200+) is constante alertheid en anticiperen vereist. Je ontwikkelt dan ook een tunnelvisie. Je kunt je aandacht geen moment laten verslappen. Met zulke hoge snelheden rijden, wordt op den duur erg vermoeiend en daardoor ook gevaarlijk.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 16 jul 2023, 0:09

Ik heb nu pas eigenlijk een eerste auto die boven de 190 uit kan komen maar ik moet zeggen dat ik dat op de autobahn zelden doe. Heb het ooit een keer op de A555 tussen Wesseling en Bonn geprobeerd op het rechte stuk met 2x3 rijstroken en het was een extreem rustige zondag en dan is het wel eens grappig om je auto eens te testen maar moet zeggen dat ik er niet laaiend enthousiast van werd. Het was vooral de benzinemeter die heel snel zakte wat me sindsdien tegenhoudt het gas vol open te trekken. Maar hij ligt zelfs met 197 stabiel op zijn vier rubbers en de vering werkt ook prima met die snelhied. Toch rij ik in Duitsland met de Golf vaak zo'n 130-140 op CC en dan houdt het wel op. Vaak is het tóch veel te druk om überhaupt harder te rijden.
Svenlo

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » zo 16 jul 2023, 22:07

Met onze Iveco Daily mag ik ook graag even een kwartiertje of zo het gaspedaal tegen de bodem aandrukken.
Sinds wij met deze nieuwe beschikken over 204 paardenkrachten en ook zo'n fijne ZF 8-bak is deze begrensd op 162 Km/u.
Voor die 162 moet het dan ook niet waaien, geen teveel overig verkeer, vlak stuk etc. dus heb ik ontdekt dat het in Duitsland wel geaccepteerd wordt als ik met 150 inhaal in tegenstelling tot Nederland waar ik vrijwel continue moet bewijzen dat ik doormiddel van een dot gas, linkerrijstrookwaardig ben.
Mijn ervaring is dat wij bij terugkomst uit Denemarken richting zuiden, ook op lange stukken 150, zelden werden ingehaald.
Indruk was ook bij mij dat daar in ieder geval de goegemeente ongeveer 130 rijdt.
Ben in ieder geval blij dar er nog geen maximumsnelheid in z'n algemeenheid daar is aangenomen.
Weet trouwens niet of ik met snelheden boven de 130 met onze 35S21 nog wel verzekerd ben.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 17 jul 2023, 18:05

^^ Jawel, hoor.

De advies snelheid van 130 kmh is precies dat: een advies. Daar waar het is toegestaan, mag je dus sneller rijden dan 130 zonder bang te hoeven zijn voor een boete.

Echter: als je buiten je schuld bij een ongeval betrokken raakt, is het mogelijk dat je als bestuurder toch deels aansprakelijk wordt gesteld als kan worden bewezen dat je sneller hebt gereden dan de advies snelheid van 130 kmh.

De Duitse rechtspraak staat vol jurisprudentie op dit vlak. Je ziet vaak dat bestuurders die sneller reden dan 130, toch voor een deel, bijvoorbeeld voor 30%, aansprakelijk werden gesteld.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » ma 17 jul 2023, 18:49

Onder de huidige omstandigheden op de Autobahnen is het denk ik vrijwel onmogelijk nog echt topsnelheden te rijden. Begin deze eeuw kon ik nog in 8 uur Nederland Oostenrijk rijden, waarbij dan op de A9 Nūrnberg Mūnchen kruisen rond de 200 mogelijk was. De top van de toenmalige auto, 250 begrensd, heb ik alleen later in de avond in 2004 eens gereden op de A31 noordwaarts over een langere afstand.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » wo 19 jul 2023, 12:46

Aantal weken terug nog op een vroege zaterdagavond vanuit het Sauerland (rond 19:00 vertrokken) terug gereden naar Nederland (A46-A44-A1-A2-A3), het is me al wel vaker opgevallen dat het op zaterdagavond relatief rustig is op de autobahn, in ieder geval op die route. Heb zeker op de A2 best lange stukken 200+ kunnen rijden en uiteindelijk op een leeg stukje A3 nog even de 240 aangetikt (op de GPS). Het kan nog wel hoor.

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » vr 21 jul 2023, 3:09

^^ Zoals de meeste hierboven al aangeven is het inderdaad heel wisselend met de hoge snelheden in Duitsland, zelf woonachtig in de grensregio dus ook met enige regelmaat op de autobahn te vinden, hoewel de meeste snelwegen net over de grens met vmax zijn, is dat niet overal zo. Van de week terug gereden vanuit vliegveld Düsseldorf om 03:00u nadat ik iemand had afgezet, ik was praktisch de enigste auto, vooral veel vrachtverkeer, dan is de snelheid 150/160 op de cruise prima met maar 2 rijstroken.

Van het voorjaar in zuid Duitsland geweest, zeker op de breed uitgebouwde snelwegen is 180 de gemiddelde snelheid (in het weekend s'ochtends vroeg) toch wel door de meeste bestuurders op links. Daar doe ik dan zelf maar al te graag aan mee :woop: