:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Sondermaut
stadsweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Sondermaut » za 06 aug 2022, 16:03

De Duitsers zijn onverwacht best goed in satire. Extra 3 is een zeer populair satireprogramma. ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 15 aug 2022, 21:00

^^ Ze hebben dan ook veel bruggetjes geslagen die tot oefenstof vergaan zijn. :shutup:

Klein beetje terug naar het topic:
Link

Dietrich
zandpaadje

Bericht door Dietrich » wo 24 aug 2022, 13:33

Wij rijden nu zo'n beetje 30/35 jaar elk jaar wel een aantal keer door DLD. Ook omdat we in de grensstreek wonen natuurlijk, en ik moet zeggen, de laatste paar jaar zijn de idiote snelheidsverschillen wel afgenomen.

Als er nog wel eens een Raser voorbijkomt dan is dat vaak van een of andere firma die toeristen een 'the time of their life' experience mee willen laten maken.

Onze snelheid komt meestal niet boven de 125 en dat is prima te doen, heel af en toe als het verkeer ertoe dwingt gaat het wel eens wat sneller, maar dat is maar hoogst zelden.

Nu reden wij jarenlang met diverse Mitsubishi's, Galants, Spacewagon, Grandis (tussendoor nog een Mazda Premacy) en toen onze dochter uit huis ging een tweetal Colt Turbo's.
Dat knipperen en weg afdrukkerige hebben wij in die Mitsubishi periode nooit meegemaakt, maar om wat te besparen, hebben wij daarna een Toyota Prius gekocht.

In die vier jaar dat we die auto hadden was het ineens schering en inslag met knipperaars, bumperklevers, toeteraars enz. en dat dus overal, terwijl ik mijn weggedrag niet veranderd had, en onze gemiddelden nog steeds rond de 125 lagen.
Mijn vrouw dacht echt dat het aan mij lag, en ik begreep het ook niet echt, totdat we na 4 jaar onze Prius inruilden voor een Lexus IS300h.

Ineens was die druk weg, niemand knipperde meer, niemand kleefde op mijn bumper en getoeterd werd er al helemaal niet meer.
Ook nu we met onze tweede Lexus NX300h rijden worden we op de een of andere manier met respect behandeld, alsof we hoger worden ingeschaald qua autorijden dan een berijder van een Toyota Prius.

Blijkbaar roept een Prius nogal wat aversie op.
Heel opmerkelijk.

Enfin, op 11 September gaan we naar Montenegro met de Lexus.
Zin in.
Never trust anyone without a sense of humor.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 24 aug 2022, 13:57

Herkenbaar, ik heb enkele maanden in een toyota aygo gereden van bj 2007, en ik merkte wel dat men sneller voor mij de rotonde opsprong, sneller overging tot bumperkleven, daarvoor had ik een BMW compact, en toen maakte ik dat nauwelijks mee.

Maar getoeter en seinen heb ik niet vaak meegemaakt, ik reed dan ook vooral in Nederland over de snelweg. :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 24 aug 2022, 14:17

^^ Je weet dat deze hele draad gaat over de Duitse Autobahn :s

yup_tdi
woonerf

Bericht door yup_tdi » za 27 aug 2022, 19:25

exroosje schreef: wo 03 aug 2022, 18:21 Ik kom niet zo vaak in Duitsland (meestal alleen met de jaarlijkse vakantie rit) en elk jaar heb ik weer het idee dat het aantal "rasers" minder wordt.
Afgelopen maandag van Gunzburg naar Arnhem eigenlijk nauwelijks mensen mij ingehaald, terwijl ik telkens doortrok naar 150-160 (waar het kon, vooral tussen Frakfurt en Keulen).

Op zaterdag Munchen Ulm trok ik iets harder door, tot ca 180 (dat reed wat rustiger en niet telkens terug naar 100/120/130) maar dezelfde ervaring. Nergens een 200+ rijder gezien.

Van vroeger nog wel eens de ervaring dat er opeens iets in je spiegels opdook met veel grotere snelheid. Lijkt een verre herinnering.
Grappig dat ieders ervaring anders is? Ik kom meerdere keren per jaar in Duitsland (1x richting Tsjechie ieder jaar dus dan doorkruis je heel D) en het valt me juist op dat er altijd wel enkele auto's boven de 200 km/u rijden. De echt extreme snelheden (250+) zie ik bijna niet meer, klopt. 160-180 zie ik regelmatig zelfs.

Hoe zuidelijker/oostelijker in Duitsland hoe hoger de snelheden is het voor mijn gevoel.

Overigens doet mijn auto bij 200 km/u 3000 toeren (lang leve de 8 bak) dus voor mij is dat een makkelijke cruise snelheid in D. Uiteraard als het verkeer zoeits toelaat.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 27 aug 2022, 20:38

^^ M'n archaïsche 159 met handbak doet ook maar 3000 toeren bij 200 hoor.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 27 aug 2022, 21:40

CasablancaMarocco schreef: wo 24 aug 2022, 13:57 Herkenbaar, ik heb enkele maanden in een toyota aygo gereden van bj 2007, en ik merkte wel dat men sneller voor mij de rotonde opsprong, sneller overging tot bumperkleven, daarvoor had ik een BMW compact, en toen maakte ik dat nauwelijks mee.

Maar getoeter en seinen heb ik niet vaak meegemaakt, ik reed dan ook vooral in Nederland over de snelweg. :)
Ik denk dat dit vooral komt omdat men bij bepaalde auto's ook bepaalde bestuurders verwacht, waar je liever niet achter blijft sukkelen. Laat ons zeggen de tegenpool van de jakkeraar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 aug 2022, 22:33

Tja, een Aygo is natuurlijk ook nog geen Prius. Verder is hier wel vaker langskomen dat buitenlandse kentekens op meer agressie mogen rekenen van sommige razers. Beide ongetwijfeld in de categorie “dat is er niet een van ons, sterker nog ik vind ze op voorhand onsympathiek en hij zal de mores van de Autobahn zeker niet begrijpen.” Althans, wat zo’n idioot dan duidt als de mores.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » ma 29 aug 2022, 8:07

yup_tdi schreef: za 27 aug 2022, 19:25 Grappig dat ieders ervaring anders is? Ik kom meerdere keren per jaar in Duitsland (1x richting Tsjechie ieder jaar dus dan doorkruis je heel D) en het valt me juist op dat er altijd wel enkele auto's boven de 200 km/u rijden. De echt extreme snelheden (250+) zie ik bijna niet meer, klopt. 160-180 zie ik regelmatig zelfs.
Klopt. Ik kom wekelijks in Duitsland en dan met name op de A4 tussen NL en Köln en de A61 richting Koblenz. Ik zie ook met regelmaat 160-180 en een enkele uitschieter raast ook wel eens voorbij. Ik constateer ook dat er nog genoeg mensen hard rijden. De A4, zeker in het weekend, leent zich hier ook voor.