[BiH] Bosnië en Herzegovina - Bosna i Hercegovina - Босна и Херцеговина

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Tarzan
dorpsstraat

Re: [BiH] Bosnië en Herzegovina - Bosna i Hercegovina - Босна и Херцеговина

Bericht door Tarzan »

Chris schreef: wo 26 nov 2025, 19:40 De A1 in het dal van de rivier Bosna ten noorden van Zenica. In december moet 11 kilometer worden geopend maar het is mij niet helemaal duidelijk van waar tot waar. Op satellietbeelden van mei 2025 leek het deel ten zuiden van Nemila nog niet zo ver gevorderd dat het nu al zou kunnen openen.
Heb het even opgezocht (Bron: N1 nieuwszender -> https://www.youtube.com/watch?v=M-KOHcp90cc) het gaat om 11km vanaf Nemila richting het noorden, op de Duitse versie van OSM is het wel iets duidelijker, heb even een screenshot gemaakt en het stuk gemarkeerd:

Afbeelding

De Europese Investerings Bank (EIB) heeft er ook duidelijke documentatie beschikbaar over exacte tracés en zelfs welke huizen er bijv. gesloopt gaan worden. Zie PDF's: https://www.eib.org/attachments/registers/169760934.pdf (deel 1) en https://www.eib.org/attachments/registers/169773781.pdf (deel 2)

Later (periode en datum nog niet vastgesteld) volgt dan het zuidelijke deel vanaf Nemila richting Vranduk.
...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De grensbrug over de Sava bij Gradiška opent 11 december voor het verkeer.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Tarzan schreef: ma 01 dec 2025, 11:02
Chris schreef: wo 26 nov 2025, 19:40 De A1 in het dal van de rivier Bosna ten noorden van Zenica. In december moet 11 kilometer worden geopend maar het is mij niet helemaal duidelijk van waar tot waar. Op satellietbeelden van mei 2025 leek het deel ten zuiden van Nemila nog niet zo ver gevorderd dat het nu al zou kunnen openen.
Heb het even opgezocht (Bron: N1 nieuwszender -> https://www.youtube.com/watch?v=M-KOHcp90cc) het gaat om 11km vanaf Nemila richting het noorden, op de Duitse versie van OSM is het wel iets duidelijker, heb even een screenshot gemaakt en het stuk gemarkeerd:

Afbeelding
Dit klopt toch niet, het aangegeven stuk is veel korter dan 11 kilometer, eerder circa 5 kilometer. En er is daar geen aansluiting.

Ik denk dat het wel gaat om een stuk van Nemila naar Golubinja (waar wel een aansluiting is), maar dat de aangegeven afstand van 11 kilometer niet klopt, het is amper 9 kilometer.

De aansluiting bij Nemila is volgens mij tijdelijk, omdat het aansluitende deel vanuit Zenica zo vertraagd is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Palance schreef: wo 03 dec 2025, 19:19 De grensbrug over de Sava bij Gradiška opent 11 december voor het verkeer.
Kennelijk is dit toch niet geopend, het heeft blijkbaar iets te doen met de douane en btw-registratie ofzo. Men noemt het reputatieschade voor Bosnië.

https://www.klix.ba/vijesti/bih/kristo- ... /251211189

"Unfortunately, we have not received the approval of the Management Board for the Regulation on Systematization, and now we have something that is pending, a great damage to the international reputation of BiH and equally for every individual and the economy," she said in Banja Luka.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Klopt, een beetje vaag verhaal naar mijn mening. Het gaat over verdeling van belastingen tussen de Federatie en Srpska.

Het was tot het allerlaatst onduidelijk of de grens wel zou openen. De ceremonie zou wel plaatsgevonden moeten hebben, maar meer ook niet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

a great damage to the international reputation of BiH
Grappig zinnetje, het is voor zover ik weet hier helemaal niet in het nieuws geweest. Het is dat ik het forum volg. Qua repuatieschade valt dat wel mee dus :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Tarzan
dorpsstraat

Bericht door Tarzan »

Chris schreef: wo 03 dec 2025, 19:24 Dit klopt toch niet, het aangegeven stuk is veel korter dan 11 kilometer, eerder circa 5 kilometer. En er is daar geen aansluiting.

Ik denk dat het wel gaat om een stuk van Nemila naar Golubinja (waar wel een aansluiting is), maar dat de aangegeven afstand van 11 kilometer niet klopt, het is amper 9 kilometer.
Je hebt wel gelijk denk ik, heb even verder zitten uitpluizen het is inclusief de tunnel die 3.659 meter is (bron) Als ik de afstand uitreken op de kaart van OSM via https://map.meurisse.org/?lon=17.988567 ... 28&zoom=13 kom ik uit ca. 10 km
...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik vond deze foto uit de jaren 70 met de plannen voor de Gradski Autoput, de stadssnelweg, door Sarajevo.

Afbeelding

Er was voorzien in een tunnel Bjelave van 2 kilometer die deels onder de oude stad door zou gaan. Ook waren er nog 2 tunnels voorzien aan de oostzijde van de stad, Kovači en Jekovac.

De plannen leken wel wat op die van Amsterdam: Stukken oude stad afbreken om een snelweg aan te leggen. Gelukkig is dat ook hier nooit doorgegaan.
Je kunt op Streetview wel een beetje zien hoe lastig het is een tunnelin-/uitgang + snelweg te bouwen in dit terrein en met deze bebouwing. De exacte route kan ik niet goed vinden, maar globaal lukt het wel. Vanwege de vele straatnaamswijzigingen na het uiteenvallen van Joegoslavië was het was lastig zoeken, maar bv M. Obilića heet nu Safvet-bega Bašagić en het zou dan ergens hier moeten zijn. En de H. Veljkova heet nu Muse Ćazima Ćatića en dat is ergens hier

Deze weg zou ergens in de buurt van de huidige M5xM18 aan moeten sluiten aan de oostkant van de stad. Daar vlakbij ligt trouwens een ongebruikte brug, en ik begreep van diverse fora dat dit viaduct samenhang heeft met dat tracé, wat best zou kunnen omdat het vlakbij dat knooppunt ligt: https://www.google.nl/maps/@43.858837,1 ... N0gBUAM%3D
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag is 9 kilometer (ik heb het nagemeten) van de A1 geopend tussen Poprikuše en Nemila. Men noemt het 11 kilometer vermoedelijk omdat het de oplevering van ook een kort deel voorbij Poprikuše omvat met een brug over de Bosna. Afgerond kom je dan wellicht op 11 kilometer uit. Dat kan echter pas geopend worden als het volgende deel verder noordwaarts ook opent.

De tunnel Golubinja blijkt 'Bosna' te heten.
Afbeelding

Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Daar kan je nog mooi frontaal tegen de tunnelwand aanklappen :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://sarajevotimes.com/sarajevo-belg ... the-other/

Een artikel in de Sarajevo Times over het gebrek aan voortgang aan de bouw van de autosnelweg tussen Sarajevo en Belgrado, met name aan Bosnische zijde.

Ik denk zelf dat het hele plan om vanuit Sarajevo oostwaarts een autosnelweg aan te leggen richting Goražde en Višegrad onrealistisch is, gezien de beperkte economische omvang van het land en dramatische demografie, om zo'n kostbaar project te financieren. Er zijn in Europa nauwelijks autosnelwegen door dermate complex berglandschap aangelegd. Er zijn geen grote valleien zoals in de Alpen. Het voorgenomen traject voorziet in de bouw van 133 bruggen en 53 tunnels.

Het meest reëel lijkt mij een boog via de A1 naar Doboj, en dan via Brčko naar Bijeljina. Daar zijn ook plannen voor, alhoewel het kennelijk lastig is een tracé vast te leggen door het district Brčko. Een afsnijding via Tuzla is al een heel stuk lastiger.

Het land heeft al een opgave om de A1 aan te leggen, wat nu vanaf Sarajevo noordwaarts tot Doboj echt vorm krijgt, maar zuidelijk van Sarajevo is het terrein nog lastiger. En je hebt de altijd conflicterende belangen tussen de FBiH en Republika Srpska. Coördinatie tussen beide entiteiten is lastig, bij Doboj is dat nu eindelijk gelukt, maar verder noordwaarts naar Odžak ook nog steeds niet. En dat is nog een eenvoudige situatie waar de belangen enigszins samenvallen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://sarajevotimes.com/banja-luka-sp ... -to-begin/

Nog een artikel in de Sarajevo Times over een snelweg. Kennelijk is gepland om een 186 kilometer lange autosnelweg van Banja Luka naar Split aan te leggen. 99 kilometer zou door de Republika Srpska verlopen, 65 kilometer door de federatie BiH en 22 kilometer in Kroatië.

Dodik heeft gezegd dat volgend jaar de bouw moet starten tussen Banja Luka en Mrkonjic Grad. Dodik is echter niet meer de president van de Republika Srpska, hij is afgezet, veroordeeld tot celstraf en mag 6 jaar lang geen publieke functie meer uitoefenen. Hij bekleedde meer dan 25 jaar hoge posities.

Deze route zou de reistijd in het westen van het land enorm verkorten, maar het is ook een snelwegproject door lastig terrein en daardoor complex en kostbaar. Het lijkt mij net zo weinig realistisch als een autosnelweg vanaf Sarajevo oostwaarts.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dit gaat er nooit van komen. In de regionale media is ook al uitgelegd dat zo’n tracé door de Federatie geen zin heeft omdat het gebied gewoon leeg is (geen noemenswaardige plaatsen en/of industrie) en de Kroaten zitten er niet op te wachten omdat het de A1 Zagreb-Split zou ontlasten hetgeen minder tolinkomsten zou betekenen.

Dit is de globale route.
Afbeelding
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Chris schreef: ma 29 dec 2025, 20:13Dodik heeft gezegd dat volgend jaar de bouw moet starten tussen Banja Luka en Mrkonjic Grad.
Neem dit als een laatste echo van iemand, die zichzelf nog belangrijk vindt, maar buitenspel is gezet. Zie ook het kaartje op pagina 2 van dit topic - het zijn de wilde dromen van de Republika Srpska. Juist het gebied waar de weg doorheen zou moeten lopen, raakt steeds verder ontvolkt.

Voorlopig zou ik al tevreden zijn, wanneer ten zuiden van Banja Luka er iets wordt gedaan aan de combinatie weg en overhangende rots. Streetview. Dat valt onder verantwoordelijkheid van de Republika Srpska.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De M111 die de verbinding vormt tussen Sarajevo en Foča is al ruim een week dicht voor alle verkeer doordat deze brug zowat op instorten staat.
Afbeelding

Afbeelding

Personenwagens kunnen omrijden via Kalinovik, maar dat is deels erg smal en niet overal verhard.
Op dit item van het journaal zie je de eerste 15 seconden wat beelden en om 1:37 zelfgemaakte/zelfgeschreven bewegwijzering om omrijdend verkeer toch nog een beetje in goede banen te leiden in dut deel van het land.
Link
Vrachtverkeer moet een grotere omleiding volgen via Ustiprača en Rogatica, maar ook daar liggen een paar bruggen die extra ondersteund moeten worden.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Tussen 1991 en 1994 heeft het ‘land’ Herceg-Bosna bestaan. Het had zich min of meer los verklaard van Bosnië en Herzegovina, maar ook weer niet helemaal. Officieel was het Kroatische Republiek Herceg-Bosna, met de bedoeling de belangen van het Kroatische volk te beschermen tijdens de (aanloop naar de) oorlog in BiH.

Ik vond pas wat documenten van het ‘staatsblad’ van dit republiekje, Daar kwam ik o.a. een voorbeeld tegen van hoe de voorkant van een rijbewijs moest zijn. Blijkbaar had men ook de landencode HR H-B bedacht voor een ovaaltje. Ik heb zo’n ovaaltje of document met HR H-B overigens nooit in het echt gezien.
Afbeelding

Dit landje had ook eigen kentekenplaten. Die leken sterk op de Kroatische, alleen is het wapen na de regiocode anders dan de Kroatische versie. Deze kentekens heb ik destijds wel veelvuldig gezien. Ondanks dat dit landje tegen het einde van de oorlog opging in de Federatie BiH, zijn die platen nog tot 1998 gebruikt.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Werk aan het zuidportaal van de tunnel Kvanj, ten zuiden van Mostar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 »

Palance schreef: za 28 feb 2026, 19:07 Dit landje had ook eigen kentekenplaten. Die leken sterk op de Kroatische, alleen is het wapen na de regiocode anders dan de Kroatische versie. Deze kentekens heb ik destijds wel veelvuldig gezien. Ondanks dat dit landje tegen het einde van de oorlog opging in de Federatie BiH, zijn die platen nog tot 1998 gebruikt.
Afbeelding
Ik heb zo'n plaat in mijn bezit, ik meen uit Travnik. Ik heb ook platen van de Servische en Bosnische gebieden.