- SPOILER: TOON
[BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
-
- zandpaadje
-
- zandpaadje
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina
Wat gaan de toltarieven voor die weg worden (er zat een foto van een tolpoortje bij)?
-
- 4x5 autosnelweg
Een enkeltje van Sarajevo naar Kakanj is nu iets meer dan 2 Euro (4,20 mark (bron)). Dat zal dus niet heel veel meer gaan worden,
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Vandaag is 10 kilometer A1 opengesteld tussen Bilješevo en Kakanj, ten zuiden van Zenica.

-
- 4x5 autosnelweg
Een kombord waar het cyrillisch is weggepoetst en is vervangen door het oud-Slavische glagolitische schrift.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Ik vraag me één ding af over Bosnië-Herzegovina.. Iemand een idee of google ooit een gedetailleerde kaart voor dit land op gaat stellen? Ik had deze na al die jaren zonder kaart wel verwacht.
-
- 4x5 autosnelweg

Zijn dat dezelfde rune-achtige-schrifttekens die je ook her en der in Hongarije tegenkomt ?
-
- 4x5 autosnelweg
Het schrift heeft ooit het huidige Hongarije bereikt, maar ik durf niet te zeggen of het nu precies hetzelfde is.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Hoeveel mensen zijn er eigenlijk die dat schrift nog kennen? In ieder geval minstens een inwoner van Livno, maar verder zullen het er niet veel zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vermoed vrijwel helemaal niemand.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
De aanleg van de nieuwe snelweg van Banja Luka naar Doboj is wat concreter geworden. Het westelijk deel daarvan tussen Banja Luka en Prnjavor gaat nu de aanbesteding in. Doel is om op korte termijn een oost-westsnelweg door het noordelijk deel van de Republiek Srpska te realiseren. Het aan te leggen deel tot Prnjavor verloopt door een relatief eenvoudig gebied, met wat lage heuvels, de snelweg verloopt voornamelijk door een brede vallei. Het halve sterknooppunt Mahovljani ten noorden van Banja Luka met de snelweg E661 is al gerealiseerd.
-
- Moderator
A1 Sarajevo - Mostar
Een stuk van 8 kilometer van de A1 tussen Vlakovo en Lepenica (ten westen van Sarajevo) is aanbesteed aan het Turkse consortium Cengiz Insaat Sanayi ve Tikaret. De aanleg kost € 176 miljoen, of € 22 miljoen per kilometer, een behoorlijk duur stuk snelweg. Twee andere aansluitende trajecten zijn ook in aanbesteding, waarvan de totale volume € 380 miljoen bedraagt. Eerder was Strabag geïnteresseerd voor het deel, maar die waren met € 213 miljoen een stuk duurder.

Een stuk van 8 kilometer van de A1 tussen Vlakovo en Lepenica (ten westen van Sarajevo) is aanbesteed aan het Turkse consortium Cengiz Insaat Sanayi ve Tikaret. De aanleg kost € 176 miljoen, of € 22 miljoen per kilometer, een behoorlijk duur stuk snelweg. Twee andere aansluitende trajecten zijn ook in aanbesteding, waarvan de totale volume € 380 miljoen bedraagt. Eerder was Strabag geïnteresseerd voor het deel, maar die waren met € 213 miljoen een stuk duurder.

-
- 2x4 autosnelweg
Komt er nog een verbinding met de bestaande A1 richting Zenica?
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij is het gewoon een verlenging van die A1
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Vermoedelijk wel, helaas kent Google Earth veel plaatsen in Bosnië-Herzegovina niet of laat ze heel ergens anders zien. (zelfs de hoofdstad Sarajevo is in Google Earth 15 kilometer te westelijk geplaatst).
-
- 2x3 autosnelweg

En als je de stad zelf gevonden denkt te hebben, stuurt Google je naar een hotel dat Sarajevo heet.

-
- 4x5 autosnelweg
Kanton Sarajevo is gewoon één van de 10 kantons van de Federatie van BiH.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
De aanduiding van de stad Sarajevo hoort in het centrum te liggen. Het ligt in Google Earth echter 15 kilometer westelijker. Ik kom dat vaker tegen wanneer ik plaatsnamen zoek in persberichten of naar aanleiding van foto's. Vaak kom je dan heel ergens anders uit, soms zelfs op plekken waar helemaal geen bebouwing is. Als ik zoek op Vlakovo, Bosnia komt Google Earth met een resultaat in Sicilië. Als ik op Lepenica zoek dan komt hij in de bergen ten noordwesten van Zenica uit.
Plaatsaanduiding Sarajevo:

Plaatsaanduiding Sarajevo:

-
- 2x4 autosnelweg
Geven ze dan niet per ongeluk het centrum van het stadsdeel van Sarajevo dat in Srpska ligt aan?
-
- stadsweg

-
- 4x5 autosnelweg
Nee, het grootste deel ligt zuidelijker, hoewel het formeel oostelijk Sarajevo (Istočno Sarajevo) heet. Het oude centrum van Sarajevo ligt echter in het oostelijke deel van de langgerekte stad (en ligt in de Federatie).
Ik vond nog een 'einde kombord' van het kanton Sarajevo op de grens met Srpska

Ik vond nog een 'einde kombord' van het kanton Sarajevo op de grens met Srpska

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- zandpaadje
Wij vonden de wegen in Bosnie over het algemeen oké, maar in bergachtige gebieden lagen er soms echt wel hele grote rotsblokken op de weg en was het wel heel gevaarlijk! Ik spreek hier over het grensgebied met Montenegro, in het noorden.. Oppassen geblazen!
-
- 4x5 autosnelweg
Het grensgebied met Montenegro ligt niet niet in het noorden 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Mooie video van een roadtrip van Mostar naar Sarajevo (M17). Het mooiste deel om te rijden zie je vanaf 1:38, dan gaat de weg door de Neretva-kloof
[youtube]9d1Hp5w8k-8&sns[/youtube]
[youtube]9d1Hp5w8k-8&sns[/youtube]
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ten oosten van Pale in de M5 ligt de 852 meter lange Stambolčić-tunnel (Lokatie). Deze tunnel is een oude tunnel die gebruikt werd voor een enkelsporige smalspoorlijn. Het behoeft geen nadere mededeling om uit te leggen dat die tunnel best smal is
Er wordt al heel lang gewerkt aan een nieuwe tunnel, namelijk al 22(!!) jaar aan een tunnel van 1100 meter, momenteel wordt verlichting aangebracht. Naar verwachting gaat deze eind maart open.
Wat foto's van de nieuwe tunnel:

De nieuwe tunnel links en de oude, huidige, tunnel rechts.

Een reportage over de tunnel (Servisch, maar tussen de interviews door zijn er ook beelden te zien):
[youtube]5UYDI38eBWU[/youtube]
Een video zonder commentaar
[youtube]M7l5kOphH6k[/youtube]
Goed, verkeer moet nu dus door de oude, smalle en onverlichte tunnel. Ik heb er zo'n 10 jaar geleden zelf ook doorheen gereden, en het is echt een enge tunnel., zeker als je, zoals ik toen, vooraan rijdt en dus niet kan navigeren op de lichten van je voorligger. Verkeer kan er uiteraard maar in 1 richting doorheen, verkeer wordt met een verkeerslicht geregeld. De mooiste video van een ritje door de oude tunnel kon ik niet embedden, hij is te vinden via de onderstaande link (rit van west naar oost)
http://blip.tv/bosanek/04-prolazak-kroz ... ne-5852779
Deze video is zonder reclame vooraf - maar van mindere kwaliteit:
[youtube]tECEXc8n47Y[/youtube]

Er wordt al heel lang gewerkt aan een nieuwe tunnel, namelijk al 22(!!) jaar aan een tunnel van 1100 meter, momenteel wordt verlichting aangebracht. Naar verwachting gaat deze eind maart open.
Wat foto's van de nieuwe tunnel:

De nieuwe tunnel links en de oude, huidige, tunnel rechts.

Een reportage over de tunnel (Servisch, maar tussen de interviews door zijn er ook beelden te zien):
[youtube]5UYDI38eBWU[/youtube]
Een video zonder commentaar
[youtube]M7l5kOphH6k[/youtube]
Goed, verkeer moet nu dus door de oude, smalle en onverlichte tunnel. Ik heb er zo'n 10 jaar geleden zelf ook doorheen gereden, en het is echt een enge tunnel., zeker als je, zoals ik toen, vooraan rijdt en dus niet kan navigeren op de lichten van je voorligger. Verkeer kan er uiteraard maar in 1 richting doorheen, verkeer wordt met een verkeerslicht geregeld. De mooiste video van een ritje door de oude tunnel kon ik niet embedden, hij is te vinden via de onderstaande link (rit van west naar oost)
http://blip.tv/bosanek/04-prolazak-kroz ... ne-5852779
Deze video is zonder reclame vooraf - maar van mindere kwaliteit:
[youtube]tECEXc8n47Y[/youtube]
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
De oude tunnel kan mooi gebruikt worden als fietspad. Dan moet wel nog even verlichting worden aangebracht. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Op de Wegenwiki stond over de M8 dat het wegnummer aan zowel de Bosnische als de Montenegrijnse kant bestond, maar niet met elkaar verbonden zouden zijn. Mij heeft dit altijd al verbaasd, ik kan me niet voorstellen dat ze in Joegoslavië zo vooruitdenkend waren om wegen bij voorbaat al nummers te geven om later te verbinden (zoals onze eigen A4).
Het gebied ken ik zelf niet goed, ik ben zelf 2 keer in Foča geweest, 1 keer vóór, en 1 keer na de oorlog. Van een M8 herinner ik me niets, wel dat het gebied ten oosten van de stad inderdaad erg onherbergzaam is. Onherbergzaam genoeg om tijdens en vooral na de oorlog oorlogsmisdadigers lang te kunnen verstoppen voor internationale troepen.
Van kaarten word ik niet veel wijzer, sommigen geven wel een doorgaande weg aan, sommigen niet. Ik heb dan maar de vraag eens uitgezet op lokale SSC-fora, en heb uiteindelijk antwoord gekregen: Er is daar wel degelijk een verbinding tussen beide landen. De weg is echter zeer slecht (grotendeels niet geasfalteerd) en de grensovergang is alleen bedoeld voor lokale bewoners. Mijn antwoordgever gaf nog mee dat deze route sowieso niet aan te raden is, behalve voor natuurliefhebbers en avonturiers. Ik heb ooit een filmpje gezien van de weg, maar kan hem helaas niet zo snel terugvinden.
Ik heb de beide M8-pagina's op de wiki aangepast. Daarmee loopt de M8 overigens alsnog niet door want volgens deze kaart is een deel van de weg in Montenegro hernummerd - een kaart waarop dan weer wel te zien is dat er een verbinding tussen beide landen bestaat.
Ergens moet ik nog wegenkaarten van BiH hebben liggen, ik zal eens opzoeken hoe het daar precies opstaat.
Het gebied ken ik zelf niet goed, ik ben zelf 2 keer in Foča geweest, 1 keer vóór, en 1 keer na de oorlog. Van een M8 herinner ik me niets, wel dat het gebied ten oosten van de stad inderdaad erg onherbergzaam is. Onherbergzaam genoeg om tijdens en vooral na de oorlog oorlogsmisdadigers lang te kunnen verstoppen voor internationale troepen.
Van kaarten word ik niet veel wijzer, sommigen geven wel een doorgaande weg aan, sommigen niet. Ik heb dan maar de vraag eens uitgezet op lokale SSC-fora, en heb uiteindelijk antwoord gekregen: Er is daar wel degelijk een verbinding tussen beide landen. De weg is echter zeer slecht (grotendeels niet geasfalteerd) en de grensovergang is alleen bedoeld voor lokale bewoners. Mijn antwoordgever gaf nog mee dat deze route sowieso niet aan te raden is, behalve voor natuurliefhebbers en avonturiers. Ik heb ooit een filmpje gezien van de weg, maar kan hem helaas niet zo snel terugvinden.
Ik heb de beide M8-pagina's op de wiki aangepast. Daarmee loopt de M8 overigens alsnog niet door want volgens deze kaart is een deel van de weg in Montenegro hernummerd - een kaart waarop dan weer wel te zien is dat er een verbinding tussen beide landen bestaat.
Ergens moet ik nog wegenkaarten van BiH hebben liggen, ik zal eens opzoeken hoe het daar precies opstaat.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net