[BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina
Aha, mooie research. Vergeleken met andere M-wegen in de regio is de M8 inderdaad zeer secundair, en afgaande op satellietbeelden had ik vastgesteld dat deze weg haast niet verhard kon zijn. Sowieso is het moeilijk om de exacte route van de M8 in het grensgebied te volgen, het lijken niet meer dan gravelwegen die regelmatig in een andere richting lopen. Google Maps geeft het Bosnische deel helemaal niet aan, maar de mapping van Google is in Bosnië de slechtste van heel Europa.
-
- 2x4 autosnelweg
Op de kaart van Freytag & Berndt staat de M8 ten oosten van Foca aangegeven op de weg die naar Milijeno (ten oosten van Gorazde) loopt. Ergens halverwege verdwijnt dat nummer.Palance schreef:Ergens moet ik nog wegenkaarten van BiH hebben liggen, ik zal eens opzoeken hoe het daar precies opstaat.
Aan de Montenegrijnse kant staat het nummer aangeduid bij een zeer onbeduidende weg die dood loopt op de Bosnische grens. Aan het andere uiteinde komt die weg in Pljevlja uit.
Tussen beide takken van de M8 staat op de kaart geen noemenswaardige wegen ingetekend. Wel staat er een grensovergang op waarnaar aan beide zijden geen wegen lopen; dat zal de door jou bedoelde grensovergang wel zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Die kaart heb ik dus ook en net geprobeerd er een stukje van te scannen: Je ziet er ook een grensovergang in de middle of nowhere, zonder wegen. Heel typisch: Elk flutweggetje in het land staat op de kaart, behalve deze dus
Foča ligt ten westen van deze kaartuitsnede.

Volgens deze kaart (die dan weer afkomstig is van de Bosnische versie van de ANWB) lijkt het erop dat er 2 wegen de grens overgaan, de R457 en die M8, die als een soort stippellijn de grens overgaat.

Volgens deze kaart (die dan weer afkomstig is van de Bosnische versie van de ANWB) lijkt het erop dat er 2 wegen de grens overgaan, de R457 en die M8, die als een soort stippellijn de grens overgaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Mijn analyse is dat bij de toekenning van het routenummer er een betere verbinding over deze bergpas gepland is geweest. Lijkt me evident dat de oorlogshandelingen en de daaropvolgende splitsing er vooral toe geleid heeft dat deze weg er nooit gekomen is in de vorm van een doorgaande weg. En dat de catering moeilijkheden ondervindt. Kaarten worden in bergen namelijk gemaakt door mensen die de route aflopen (of rijden) en hun traject op papier in tekenen. In de jaren '90 had men hier overduidelijk geen zin in...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
Je bedoelt dat daar geen voedsel bezorgd wordt?Vinny schreef:En dat de catering moeilijkheden ondervindt.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
spellingscontroleblues...
Cartrering. Hmmm, kennelijk een jargon-woord. Hoe ik het ook schrijf, er komt een rood kringetje om...
Cartrering. Hmmm, kennelijk een jargon-woord. Hoe ik het ook schrijf, er komt een rood kringetje om...
-
- 2x3 autosnelweg
Ik zou zeggen: cartografie. Of het in kaart brengen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik bedenk me nu ineens dat de Nederlandse term het "inmeten" is.
Met de moderne hulpmiddelen en goede lucht- en sattelietfoto's kunnen snelween heel eenvoudig worden ingetekend (soms ook op basis van de registratie van mobiele telefoons en navigatieapperatuur), maar voor bospaden geldt dat het ouderwetse handwerk nog gewoon beoefend moet worden, aangezien het exacte verloop vaak onzichtbaar is op foto's.
Met de moderne hulpmiddelen en goede lucht- en sattelietfoto's kunnen snelween heel eenvoudig worden ingetekend (soms ook op basis van de registratie van mobiele telefoons en navigatieapperatuur), maar voor bospaden geldt dat het ouderwetse handwerk nog gewoon beoefend moet worden, aangezien het exacte verloop vaak onzichtbaar is op foto's.

-
- Wegnummerfotograaf
Kartering geeft geen kringetje. 

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Knooppunt Mahovljani nabij Banja Luka. Hier sluit straks de snelweg van Banja Luka naar Doboj op aan. De aanleg daarvan begint binnenkort.

-
- 4x5 autosnelweg
een goedkoop trompetje had misschien de financiële ruimte gegeven om ook vluchtstroken toe te passen...
-
- Hoofdmoderator
Ik kan me ook niet voorstellen dat het hier van dusdanig belang is (qua drukte) dat het knooppunt dermate vloeiend moet worden uitgevoerd.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
Het doet mij denken aan Knooppunt Neufchâteau. Ook een nodeloos grote verkeerswisselaar.
-
- expressweg

Een trompet daar was wel erg krap geworden, een beetje te vergelijken met KP Lankhorst...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x4 autosnelweg
En het verkeer rond Banja Luka is drukker dan je op het eerste gezicht zou denken.
-
- woonerf
Tijdwinst: minstens een uur, in de zomer waarschijnlijk twee uur. Geen idee hoe de weg er verder uitziet, alle keren was er dichte mist tot in Banja Luka of sneeuwde het. Tolpoort staat in Banja Luka, zal wel een keer in gebruik worden genomen dit jaar.Chris schreef:E661 Banja Luka - Gradiška
Vandaag is 27 kilometer van de snelweg E661 in het noorden van Bosnië-Herzegovina opengesteld. Deze snelweg verbindt Banja Luka (hoofdstad entiteit Sprska) met de grensstad Gradiška. Later moet een nieuwe brug over de grensrivier Sava gebouwd worden, zodat de snelweg rechtstreeks op het Kroatische snelwegennet wordt aangesloten.
Mocht je er per ongeluk rijden, hou rekening met paard & wagen, wandelaars, groente- en fruitstallen, auto's zonder licht en spookrijders. De bevolking is nog niet gewend aan zo'n weg

Vraag: klopt het dat men in BiH weer geld heeft voor straatverlichting? Tot mijn stomme verbazing was de straatverlichting op heel plaatsen weer ingeschakeld langs de hoofdstraten - geen verschil tussen de Federatie en Srpska in dit geval.
-
- 4x5 autosnelweg
Zie ik nou nóg een suffix achter de M14.1? (Rechts-midden op het kaartje)

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
-
- Moderator
Een Macedonisch bouwbedrijf heeft het laagste bod gedaan om de 35 kilometer lange autosnelweg van Banja Luka naar Prnjavor aan te leggen voor een prijs van € 158 miljoen. Andere bieders zaten tussen € 183 en € 250 miljoen, waaronder een Chinees bouwbedrijf.
Tevens is uit een studie bekend geworden dat de beste manier van tolheffing in het Servische deel van Bosnië-Herzegovina (Republika Srpska) een gesloten tolsysteem is. Tolheffing moet ingevoerd worden op de bestaande autosnelweg tussen Banja Luka en Gradiška, de nieuw te bouwen snelweg van Banja Luka naar Doboj en een snelweg van Doboj naar Vukosavlje. Die laatste snelweg moet min of meer een verlenging van de Kroatische A5 worden. Ook wordt aanbevolen om een laag toltarief te heffen om tolontwijking te voorkomen.
Tevens is uit een studie bekend geworden dat de beste manier van tolheffing in het Servische deel van Bosnië-Herzegovina (Republika Srpska) een gesloten tolsysteem is. Tolheffing moet ingevoerd worden op de bestaande autosnelweg tussen Banja Luka en Gradiška, de nieuw te bouwen snelweg van Banja Luka naar Doboj en een snelweg van Doboj naar Vukosavlje. Die laatste snelweg moet min of meer een verlenging van de Kroatische A5 worden. Ook wordt aanbevolen om een laag toltarief te heffen om tolontwijking te voorkomen.
-
- Moderator
Aanleg van de A1 tussen Vlakovo en Tarčin, net ten westen van Sarajevo. Dit segment is 20 kilometer lang.

-
- Moderator
Er zijn maar twee knooppunten in Bosnië, maar het zijn wel allebei groots opgezette halve sterknooppunten:
Dit is bij Sarajevo:

Dit is bij Sarajevo:

-
- Secretaris
*Wacht op het pleidooi van Vinny voor trompetknooppunten in plaats van sterknooppunten.* 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 4x5 autosnelweg
De nieuwe grensovergang Bijača met Kroatie wordt te weinig gebruikt. Wachttijden bij de grensovergang Doljani (M17) bij het Kroatische Metković zijn lang, soms tot wel anderhalf uur in het weekend. Dan sta je mooi want er zijn amper voorzieningen, ik ben blij dat ik afgelopen juni maar 20 minuutjes hoefde te wachten om BiH in te komen.
De douane doet dan een oproep om juist de nieuwe grensovergang te gebruiken waar op de drukste momenten nauwelijks wachttijd is, hoogstens 15-20 minuten. Men wijt het enerzijds aan onwetendheid over het bestaan van de nieuwe weg en grensovergang, anderzijds vanwege gebrek aan goede infrastructuur en toeleidende wegen aan beide kanten van de grens.
De douane doet dan een oproep om juist de nieuwe grensovergang te gebruiken waar op de drukste momenten nauwelijks wachttijd is, hoogstens 15-20 minuten. Men wijt het enerzijds aan onwetendheid over het bestaan van de nieuwe weg en grensovergang, anderzijds vanwege gebrek aan goede infrastructuur en toeleidende wegen aan beide kanten van de grens.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Wij hebben twee weken geleden per interrail door Europa gereisd en zijn van Split naar Mostar met de bus gegaan. De grensovergang Metkovic was (op donderdag) behoorlijk druk, maar de bus kon gelukkig langs de file. Vervolgens vanaf Mostar per trein doorgereisd naar Sarajevo. Enkele wegenfoto's van de bus- en treinreis heb ik in onderstaande link gepost. Het eerste stuk is Kroatië, inclusief een nieuw stukje A1 bij Ploce. Daarna de grensovergang bij Metkovic en dan via de M-17 naar Mostar. Vervolgens per trein naar Sarajevo.
Picasa-album
Picasa-album
-
- Moderator

Ziet er spannend uit, of komt dat vooral door de zoom?
Soort van split-screen

Mooi!
Doet me wat aan Warschau denken van ons tripje vijf jaar geleden

Bescheiden treintje...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
In het zuidoosten van Bosnië is een nieuw tracé van de M20 opengesteld over de bergpas Čemerno. De oude weg was bochtig en smal, deze nieuwe weg is een flinke verbetering. De 2.109 meter lange tunnel Čemerno is tevens de langste van het land.

-
- 4x5 autosnelweg
Heel mooi, hoewel die oude route ook best leuk was om te rijden.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Van Facebook: In Ključ zijn ze nog vergeten een wegwijzer aan te passen, er is nog een verwijzing naar Titov Drvar (tegenwoordig gewoon Drvar geheten).

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
In de zomervakantie heb ik met de auto Oost-Europa bezocht, onder andere Bosnië-Herzegovina. Veel wegenfoto's heb ik niet, maar ik kan zeggen dat het een hele ervaring is om er eens heen te gaan! We zijn allerlei typen wegen tegengekomen, van grindpad (stond op de kaart
) tot de sublieme snelweg A1 tussen Lašva en Sarajevo (tol: KM 5,40 ofwel € 2,70). We zijn het land binnengekomen bij de grenspost tussen Hrvatska en Bosanska Kostajnica. We zijn vertrokken richting de Kroatische kust via de grenspost bij Metković.
Onderweg op de M16 van Banja Luka naar Sarajevo, voor de kruising met de M5 richting Bihać en Kroatië. Veel wegwijzers zijn er overigens niet.

Zelfde kruispunt, maar nu een geel bord en met Cyrillisch schrift.

Op de M17 van Sarajevo naar Mostar. De nieuwe snelweg in aanbouw met in de achtergrond de mooie overspanning van een dal voor de spoorlijn.

De M17 loopt door een bijzonder ruige kloof.

Langs de weg M17 tussen Jablanica en Mostar.

Onderweg op de M16 van Banja Luka naar Sarajevo, voor de kruising met de M5 richting Bihać en Kroatië. Veel wegwijzers zijn er overigens niet.

Zelfde kruispunt, maar nu een geel bord en met Cyrillisch schrift.

Op de M17 van Sarajevo naar Mostar. De nieuwe snelweg in aanbouw met in de achtergrond de mooie overspanning van een dal voor de spoorlijn.

De M17 loopt door een bijzonder ruige kloof.

Langs de weg M17 tussen Jablanica en Mostar.

-
- Moderator
A1
In het noorden van Bosnië-Herzegovina zijn de contracten voor de aanleg van 11 kilometer A1 getekend. Het gaat om het deel vanaf de grensovergang Svilaj tot aan Odžak. De aanleg kost € 61 miljoen, plus € 10 miljoen voor de grensovergang. De brug over de Sava wordt aangelegd als onderdeel van de Kroatische A5. Beide delen moeten eind 2014 worden opengesteld.
Hier in rood de route:

In het noorden van Bosnië-Herzegovina zijn de contracten voor de aanleg van 11 kilometer A1 getekend. Het gaat om het deel vanaf de grensovergang Svilaj tot aan Odžak. De aanleg kost € 61 miljoen, plus € 10 miljoen voor de grensovergang. De brug over de Sava wordt aangelegd als onderdeel van de Kroatische A5. Beide delen moeten eind 2014 worden opengesteld.
Hier in rood de route: