[BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina
Dat is goedkoper, maar ik denk dat de Kroaten willen voorkomen dat het zuidelijke deel wordt afgesneden van de rest van het land, mocht BiH weer een instabiel land worden. dan is de doortocht tenminste gegarandeerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Bron (vrij vertaald)Republika Srpska (RS): Strabag bouwt voor 3 miljard Euro aan het snelwegennet
De Comissie voor consessies van RS heeft gisteren aan de regering van de RS het groene licht gegeven om een overeenkomst te tekenen met het Oostenrijkse bouwconcern “Strabag voor de bouw van het snelwegennet ter waarde van 3 miljard Euro.
De overeenkomst behelst de bouw van snelwegen en autowegen met een lengte van 432 kilometer. Met een geschatte waarde van 2,9 miljard Euro. Daarnaast bouwt Strabag, in samenwerking met de Federatie (FBiH) 48 kilometer van de Koridor 5c, het deel dat door de RS loopt.
De Oostenrijkers mogen voor 30 jaar tol incasseren met de mogelijkheid deze termijn te verlengen met nog eens 15 jaar.
De Oostenrijkers hebben zich verplicht om in ieder geval het deel Banja Luka-Gradiska in 2009 af te hebben. Dit deel wordt geheel door de regering gefincancieerd.
De verwachting is dat de regering van RS binnen 3 maanden het akkoord zal tekenen.
Naast Banja Luka-Gradiska (33 km) gaat het om de delen Banja Luka-Kupres (110km, tot aan de grens van BiH), Banja Luka-Doboj (72 km), Banja Luka-Novi Grad (71km), Doboj-Jakes-Bijeljina-Servische grens (98km) en het deel van Koridor 5c (48km)
Nog voor het tekenen zal de regering een onafhankelijk consulent laten kijken om eventuele fouten die miljoenen zouden kunnen kosten te onderscheppen. Dat wordt hetzij Deloitte hetzij Luis Berger, het besluit daarover is nog niet gevallen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Dat klopt, maar dat zal toch in de regio rond Neum, overwegend Kroatisch, toch niet zo'n probleem zijn.Palance schreef:Dat is goedkoper, maar ik denk dat de Kroaten willen voorkomen dat het zuidelijke deel wordt afgesneden van de rest van het land, mocht BiH weer een instabiel land worden. dan is de doortocht tenminste gegarandeerd.
-
- woonerf
3 December word er een nieuwe stuk snelweg geopend 7,8km tussen Visoko en Dobrinje.
Begin 2008 begint de bouw van 9km snelweg tussen Dobrinje en Kakanj. 2009 moet de snelweg tussen Sarajevo en Zenica af zijn.
De bouw van de ringweg rond Sarajevo is gisteren begonnen!
De bouw van de tolhuisjes is ook al begonnen en moet voor eind december klaar zijn.
Foto is 4 weken geleden genomen.

Begin 2008 begint de bouw van 9km snelweg tussen Dobrinje en Kakanj. 2009 moet de snelweg tussen Sarajevo en Zenica af zijn.
De bouw van de ringweg rond Sarajevo is gisteren begonnen!
De bouw van de tolhuisjes is ook al begonnen en moet voor eind december klaar zijn.
Foto is 4 weken geleden genomen.

Laatst gewijzigd door bosnia op wo 28 nov 2007, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- woonerf
Ringweg rond Sarajevo is het lichtgroene gedeelte op de kaart (Sarajevska zaobilaznica)
Ringweg is 15km lang. De bouw is gisteren begonnen en moet in 2010 af zijn.
Tunnels Ostrik, 270m; Ozega, 400m; Treševine, 165m
Viaducten: Ostrik, 140 m; Rjecica, 90 m; Reljavo, 170 - 190 m; Rajlovac, 900m
bruggen Bosna 1, 70m; Bosna 2, 70m
knooppunt Butila (grootste knooppunt van de hele V5 bestaande uit 3 lage):Vlakovo

Ringweg is 15km lang. De bouw is gisteren begonnen en moet in 2010 af zijn.
Tunnels Ostrik, 270m; Ozega, 400m; Treševine, 165m
Viaducten: Ostrik, 140 m; Rjecica, 90 m; Reljavo, 170 - 190 m; Rajlovac, 900m
bruggen Bosna 1, 70m; Bosna 2, 70m
knooppunt Butila (grootste knooppunt van de hele V5 bestaande uit 3 lage):Vlakovo

-
- 4x5 autosnelweg
Het wordt eens tijd. Sarajevo heeft nou niet echt goede uitvalswegen: Het overgrote deel kan filerijden via de grootste weg (Zmaja od Bosne, vanuit het westen), en iets minder druk maar ook minder praktsich is de route vanuti Vogošča vanuit het noorden. De huidige 'officiele' rondweg is een smalle 1+1-weg tegen de bergen aangeplakt met daaraan ook nog eens vele woningen en is feitelijk een ontsluitingsweg. Maar wel een waar veel vrachtverkeer komende vanuit oost-Bosnië en Servië langsdendert (ik heb aan een hotel geslapen aan die rondweg, en geloof me - die is druk en gevaarlijk).
Ik zie trouwens dat het lijkt alsof die stadssnelweg (gradski autoput) eindigt bij de Baščarsija. Dat is midden in het centrum, klopt dat wel??? Of wordt deze dm.v een tunnel op de een of andere manier onder de stad doorgeleid om wat hogerop uit te komen (ten oosten van de stad)?
Ik zie trouwens dat het lijkt alsof die stadssnelweg (gradski autoput) eindigt bij de Baščarsija. Dat is midden in het centrum, klopt dat wel??? Of wordt deze dm.v een tunnel op de een of andere manier onder de stad doorgeleid om wat hogerop uit te komen (ten oosten van de stad)?
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
Zou het eerlijk gezegd niet wetenPalance schreef:Ik zie trouwens dat het lijkt alsof die stadssnelweg (gradski autoput) eindigt bij de Baščarsija. Dat is midden in het centrum, klopt dat wel??? Of wordt deze dm.v een tunnel op de een of andere manier onder de stad doorgeleid om wat hogerop uit te komen (ten oosten van de stad)?

-
- woonerf
Zapadni prilaz gradu donker groen op de kaart, is nog niet helemaal af.

-
- woonerf
De bouw van de Sjeverna lognituda(Donker rood op de kaart) is ook al begonnen.

-
- woonerf
-
- 4x5 autosnelweg
Wow, dat is hard gegaan sinds ik er voor het laatst was (4 jaar terug) 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
heheh er is veel veranderd in die 4 jaar.Palance schreef:Wow, dat is hard gegaan sinds ik er voor het laatst was (4 jaar terug)
Oftopic:

2004:

2007:

2006:

2007:

enzv

-
- polderweggetje
Inderdaad. Er is nog een beetje werk aan, als ik dat plannetje bekijk en vergelijk met de indrukken die ik ter plaatse opdeed afgelopen zomer. Ik vraag me ook af waarom er gesproken wordt van een snelweg naar Dobrinja. Wellicht heeft het wel een politieke betekenis, maar er komt geen enkele snelweg naar Dobrinja.Palance schreef:Het wordt eens tijd. Sarajevo heeft nou niet echt goede uitvalswegen: Het overgrote deel kan filerijden via de grootste weg (Zmaja od Bosne, vanuit het westen), en iets minder druk maar ook minder praktsich is de route vanuti Vogošča vanuit het noorden. De huidige 'officiele' rondweg is een smalle 1+1-weg tegen de bergen aangeplakt met daaraan ook nog eens vele woningen en is feitelijk een ontsluitingsweg. Maar wel een waar veel vrachtverkeer komende vanuit oost-Bosnië en Servië langsdendert (ik heb aan een hotel geslapen aan die rondweg, en geloof me - die is druk en gevaarlijk).
Tussen Koševo en Novo Sarajevo is er iets dat op een dubbele tunnel lijkt waarvan maar de helft in gebruik is. Wellicht is de andere koker niet meer dan een aanzet. Aan de kant Koševo is er een stuk aansluitende viaduct met plaats voor twee rijbanen, maar daarvan is slechts de helft in gebruik. Het geheel eindigt ten Zuiden van het stadion in iets dat lijkt op de aanzet voor een afrit. Wellicht is het de bedoeling dat dit ooit op twee rijbanen wordt afgebouwd. Verder naar het Oosten moet dan weer een tunnel volgen om onder de volgende berg door te gaan, dat is de stippellijn op het plannetje. Op Google Maps kan je wel wat zien. Maar zoals ik al zei: er is nog een beetje werk aan.Palance schreef:Ik zie trouwens dat het lijkt alsof die stadssnelweg (gradski autoput) eindigt bij de Baščarsija. Dat is midden in het centrum, klopt dat wel??? Of wordt deze dm.v een tunnel op de een of andere manier onder de stad doorgeleid om wat hogerop uit te komen (ten oosten van de stad)?
-
- woonerf
Het belangrijste is dat de bouw van de ringweg rond Sarajevo is begonnen.
-
- woonerf
-
- woonerf
Snelweg lang Visoko. De gele pijl stelt de Bosnische piramide voor

-
- woonerf
Vandaag is een nieuwe stuk snelweg geopend 7.6km tussen Visoko en Dobrinje.
De bouw van de snelweg tussen Dobrinje en Kakanj (9km) Begint begin volgend jaar.
Is wel in het Bosnisch
http://www.dnevniavaz.ba/dogadjaji/teme ... nje-visoko
De bouw van de snelweg tussen Dobrinje en Kakanj (9km) Begint begin volgend jaar.
Is wel in het Bosnisch

-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
bosnia schreef:Vandaag is een nieuwe stuk snelweg geopend 7.6km tussen Visoko en Dobrinje.
Is wel in het Bosnisch![]()
Wellicht kun je toch beter een vertaling posten. (ik heb er zelf geen tijd voor om uitgebreid te gaan vertalen).
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik doe het zelf wel even (vrij vertaald):
Traject Dobrinja-Visoko geopend
Het nieuwgebouwde traject Dobrinja-Visoko van de snelweg Sarajevo-Zenica is toegankelijk voor het verkeer.
De werkzaamheden op dit traject van 7,6 km lengte duurden van januari tot november Met het vrijgeven aan het verkeer bedraagt de totale lengte van het gebouwde stuk snelweg Zenica-Sarajevo nu 28 kilometer.
De weg is geopend door de president van de Federatie BiH Borjana Krišto en de premier van de Federatie Nedžad Branković.
Traject Dobrinja-Visoko geopend
Het nieuwgebouwde traject Dobrinja-Visoko van de snelweg Sarajevo-Zenica is toegankelijk voor het verkeer.
De werkzaamheden op dit traject van 7,6 km lengte duurden van januari tot november Met het vrijgeven aan het verkeer bedraagt de totale lengte van het gebouwde stuk snelweg Zenica-Sarajevo nu 28 kilometer.
De weg is geopend door de president van de Federatie BiH Borjana Krišto en de premier van de Federatie Nedžad Branković.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Grappig: Ik kwam een foto tegen over nieuwe verkeersborden in Bosnië-Herzegovina. Deze doet wel heel erg Belgisch aan :

In Srpska zijn de opschriften cyrillisch. Ik kwam voor het eerst een bord tegen met 2 schriften. Dit is in Brčko, een stad tegen de grens met Kroatië dat formeel tot geen van beide entiteiten behoort.

In Srpska zijn de opschriften cyrillisch. Ik kwam voor het eerst een bord tegen met 2 schriften. Dit is in Brčko, een stad tegen de grens met Kroatië dat formeel tot geen van beide entiteiten behoort.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Forumbeheerder
Over Belgisch pijlbordfoto. Dat bord op de achtergrond rechts doet wel beetje Luxemburgs/Belgisch aan 

-
- 4x5 autosnelweg
Dat bord dat je daar ziet is deze:

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Op de tweede foto van mijn post teurg staat op de 2 rechterborden overigens "Republiek Kroatië - Grensovergang"
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Handig altijd, die lantaarnpalen pal voor de borden.Palance schreef:Dat bord dat je daar ziet is deze

-
- 4x5 autosnelweg
Het bord staat alleen in het Cyrilisch. Ik hou daar niet zo van. Wat mij betreft moet er een transcriptie op het bord worden bijgevoegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is in Srpska helaas niet de realiteit op het moment: Vrijwel alle wegwijzers zijn allee in het cyrillisch. Een slechte zaak naar mijn mening. Ik kan het dan wel lezen, je kan niet van elke toerist verwachten dat die dat ook kan.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Dat verschil in schriftgebruik is inderdaad erg betreurenswaardig, temeer daar Bosnië-Herzegovina een federale staat is en daar in Servië de opschriften dan weer wél in het Cyrillisch én in het Latijns schrift staan. Of welke gevolgen een te doordravend (Servisch) nationalisme daar in BiH kan hebben. (Ik kan geen enkele andere reden bedenken.)
-
- 4x5 autosnelweg
Dat ís ook de reden.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net