[BiH] Bosnië en Herzegovina - Bosna i Hercegovina - Босна и Херцеговина

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Chris »

Ten zuiden van Kakanj is een afrit die alleen met transponder toegankelijk is.

Dit is de locatie: https://www.google.com/maps/@44.0809838 ... ?entry=ttu

De afrit lijkt hoofdzakelijk gebruikt te worden door personeel van de kolencentrale (TE Kakanj = Termoelektrana Kakanj).

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Typisch dat hier op het bord Putarina gebruikt wordt voor tol. Dat is een Servisch woord. Cestarina (Kroatisch) is hier gebruikelijker, en JP Autoceste gebruikt dat woord zelf ook. Het is niet fout, het is...typisch :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een campagne tegen telefoongebruik achter het stuur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Bijna 5 jaar nadat de Republika Srpska een nieuwe wegnummering invoerde verschijnen er toch nog borden met de oude wegnummering, zoals dit tijdelijke bord dat voor een omleiding bedoeld is.

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance
4x5 autosnelweg

Re: [BiH] Bosnië en Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance »

In Gradiška is een 8-armige rotonde in aanbouw met bijbehorende bewegwijzering.

Afbeelding

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Wat heerlijk efficiënt als je de rotonde 7/8 moet nemen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als ik het plaatje zo zie zijn het vooral lokale industrieterreinen en distributiecentra. Ik vermoed dat het doorgaand verkeer over het algemeen 'rechtdoor' zal moeten. Als het is waar ik denk dat het is kan ik me er wat bij voorstellen:
https://www.google.nl/maps/place/45%C2% ... ?entry=ttu
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dronebeelden van deze uit de kluiten gewassen rotonde.
Link
In de oude situatie lag er trouwens een ongelijkvloerse kruising (hier al deels gesloopt).

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.novosti.rs/republika-srpska ... roz-srpsku

Dodik meldt dat de Republika Srpska de financiering van € 500 miljoen rond heeft voor de bouw van twee autosnelwegen, het Srpska-deel van de 'Autoput Beograd - Sarajevo', en 33 kilometer van de 'Autoput Vukosavlje - Rača', voor wat betreft het deel dat door het district Brčko verloopt.

De financiering zou aangegaan zijn bij een nog ongenaamde Turkse bank.

Ik ben sceptisch over dat project van Sarajevo naar Belgrado. Dat zou dus door bergachtig terrein moeten lopen, vanaf Sarajevo via Višegrad naar de grensovergang Donje Vardište en dan naar de Servische A2 bij Požega. Dat is 130 kilometer, waarvan circa 80 kilometer in de Republika Srpska.

Ik vind het maar opmerkelijk dat zo'n kleine entiteit als Srpska (1,1 miljoen inwoners, BBP per inwoner van $ 8.000) zulke projecten zou kunnen financieren. Veel welvarender landen hebben hier ook ook moeite mee, zelfs met EU-financiering.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mooie beelden van de 'brug Hercegovina' bij Počitelj in Zuid-Bosnië.

Link
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Indrukwekkend! :wow:
Mooie bestemming voor je volgende roadtrip, Chris. :woop:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: zo 18 aug 2024, 11:42 Mooie beelden van de 'brug Hercegovina' bij Počitelj in Zuid-Bosnië.
Dit is niet Bosnië maar Herzegovina :) Počitelj in Bosnië situeren is net alsof je vindt dat Zwolle in Oost-Holland ligt :yes:

Ik zat me trouwens te bedenken dat er in het Nederlands eigenlijk geen goed bijvoeglijk naamwoord is voor het land. Wat dat betreft is het wel logisch (en eenvoudiger) dat voor het hele land toch wel Bosnië wordt gebruikt. In de regio wordt de officiële taal ook als Bosnisch (Bosanski) aangeduid. Er is wel een term ‘Herzegowijns’ maar dat komt heel ouderwetsch op mij over. Als ik dat Google, vind ik die term voornamelijk in nieuwsberichten van tijdens en net na de oorlog in de jaren 90. Het Duits lijkt wel zo’n term te kennen (bosnisch-herzegowinisch), net als het Engels (Bosnian-Herzegovinian). Lokaal bestaat er uiteraard wel een adjectief voor de landsnaam, bosanskohercegovački. Of alleen hercegovački. Een inwoner van die regio heet dan ook een Hercegovac, dat is ook een term die in het Nederlands niet voorkomt.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ dat klopt, alleen is Bosnië/Bosnisch ook de gangbare term voor het hele Bosnië en Herzegovina geworden, dat herinner ik me ook nog van de berichtgeving van de oorlog toen. Ik denk dat daarmee ook het aanduiden van Herzegovina al dan niet met Nederlandse exoniemen is uitgestorven. Eigenlijk omgekeerd van hoe Holland vroeger voor heel Nederland werd gebruikt wat nu langzaamaan wordt teruggedraaid. Ik kwam met wat gegoogle ook dit artikel van Onze Taal tegen getiteld "De ondergang van het Servo-Kroatisch - Taal en politiek in voormalig Joegoslavië", waar men het uitsluitend over Bosnië heeft.

Ik denk ook dat het besef rond Herzegovina beroerd is in onze contreien, en als men al bekend is met de tweedeling van de staat B en H, eerder de aanname bestaat dat de tweede helft Herzegovina betreft dan (R.) Srpska.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op ma 19 aug 2024, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Hoe zou je dan de term 'Bosnië' geografisch definiëren als het niet als naam voor het hele land gebruikt mag worden? (wat in de praktijk bijna altijd wel gebeurt). Is dat dan het noordwesten?
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Bosnië is in ieder veel groter dan Herzegovina. Dat laatste is een relatief klein deel van het land.

Maar bij samengestelde namen is het niet ongebruikelijk dat de eerste naam en ook wel het bijvoeglijk naamwoord daarvan als pars pro toto voor het hele land gebruikt worden. Op de Engelstalige Wikipedia wordt bijvoorbeeld ook wel "Trinidadian" gebruikt voor mensen die toch echt op het eiland Tobago zijn geboren, in het land Trinidad en Tobago. Iemand die in Bosnië en Herzegovina is geboren een Bosniër noemen is niet fout, het is slechts het bijvoeglijk naamwoord van de landsnaam Bosnië en Herzegovina.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Palance schreef: ma 19 aug 2024, 18:02 Lokaal bestaat er uiteraard wel een adjectief voor de landsnaam, bosanskohercegovački.
Ik denk dat je ook wel minimaal half oblo moet zijn (of een Slavische taal moet hebben geleerd of daar noties van hebben) om dit taalkundig te kunnen volgen en/of het uit te kunnen spreken.

Voor een Nederlander die dat niet heeft ziet het er wellicht uit alsof er iemand op een toetsenbord is gaan zitten (dat heb ik wel eens te horen gekregen over geschreven Pools :D )
Ubi volentia est, via est
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Genoeg buitenlanders die dat laatste zeggen over de Afsluitdijk.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: ma 19 aug 2024, 20:44 Hoe zou je dan de term 'Bosnië' geografisch definiëren als het niet als naam voor het hele land gebruikt mag worden? (wat in de praktijk bijna altijd wel gebeurt). Is dat dan het noordwesten?
Dit kaartje geeft het ongeveer aan.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat omvat dan wel weer de Republika Srpska.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Klopt, de verdeling Bosnië en Herzegovina staat geheel los van de huidige entiteiten. Ook in Srpska wordt over Herzegovina gesproken als het gaat om dat zuidoostelijke deel.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Coen Tunnel schreef: ma 19 aug 2024, 22:20 Iemand die in Bosnië en Herzegovina is geboren een Bosniër noemen is niet fout, het is slechts het bijvoeglijk naamwoord van de landsnaam Bosnië en Herzegovina.
Zeker, het ging mij alleen om de regio. En toch wel mijn verbazing dat er geen adjectief bestaat in het Nederlands.

Ik gebruik de termen Bosniër/Bosnisch zelf ook. Maar ja, mijn familie komt dan ook uit Bosnië. Vlak aan de Bosna, de rivier die het land haar naam gaf.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De ‘nieuwe’ wegnummering van Srpska op de bewegwijzering. Het A-nummer (A2) is echter vergeten. En een E-nummer loopt hier sowieso niet.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag was de openstellingsceremonie van een stuk A1 in het uiterste zuiden van het land, tussen Čapljina en Međugorje. Dit omvat de Brug Hercegovina, 100 meter hoog en de hoogste brug van het land.

Ik kwam op de A1 in Kroatië vandaag erg veel zeer dure auto's tegen, zeg maar de BMW 7 serie of Audi A8 van het laatste model. Ver boven de stand van een doorsnee Kroaat. Vermoedelijk waren dit hoogwaardigheidsbekleders bij de openstelling van de snelweg in Bosnië-Herzegovina. Er waren veel Kroatische politici en bestuurders aanwezig, waaronder ook de premier van Kroatië.

https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/o ... o-20240904

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^
Hajo schreef: zo 18 aug 2024, 12:10 Indrukwekkend! :wow:
Mooie bestemming voor je volgende roadtrip, Chris. :woop:
Je rijdt daar toevallig ook heen? ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Heel toevallig kwam ik een uur nadat de A1 geopend was over het nieuwe wegvak. Ik heb volgens mij nog nooit een snelweg zo kort na opening bereden, en al helemaal niet in een land waar ik nog nooit eerder was geweest.

Het was sowieso lange tijd geleden dat ik weer echte grenscontroles heb gehad van een EU-buitengrens. Afgezien van Zwitserland en Noorwegen dan. Er was eigenlijk geen wachttijd, bij het binnenrijden van Bosnië-Herzegovina had ik 10 auto's voor mij, bij het weer binnenrijden in Kroatië had ik maar 1 auto voor mij. Ik moest heel even nog de kofferbak openen om aan te tonen dat die niet vol drank en sigaretten zat.

Wat foto's van het zuidelijkste deel van de A1, inclusief de nieuwe 'Most Hercegovina'.

Afbeelding
A1 Bijača - Čapljina by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Chris schreef: do 05 sep 2024, 16:15 Heel toevallig (...)
Heel toevallig? Ja, ja... ;)
Maar wel een mooie weg, zo te zien. Binnenkort ook bewegende beelden, hoop ik? :woop:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Je bent niet door het hele land gereden om de rest van de snelwegen mee te pikken?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Sarajevo. Niet handig, dat je ook vanaf de linkerrijstrook mag voorsorteren om rechtsaf te slaan op de rotonde. En blijkbaar niet naar links, terwijl dat gewoon straks prima kan op de rotonde. Het zal wel een foutje zijn...

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 6 november 2021 was een officiële bouwstart voor de autosnelweg tussen Banja Luka en Prijedor. Eind 2024 moest de 42 kilometer lange autosnelweg gereed zijn.

Het Chinese bouwbedrijf heeft sindsdien echter alleen wat grondwerken bij de toekomstige aansluiting Prijedor uitgevoerd.

Afbeelding

Wanneer het nu moet openen is onduidelijk, vandaag was er nieuws dat men over een maand een nieuwe bouwstart verwacht.

De aanbestedingen van de Republika Srpska zijn niet transparant, veelal is er geen normale aanbesteding, maar een uitonderhandeling van een contract met één partij die wordt aangedragen op een economische missie of staatsbezoek. Met name projecten die ook door China gefinancierd worden lopen nogal eens tegen praktische problemen aan, waarbij het vaak onduidelijk is wat er precies speelt.

Het zou mij niet verbazen dat de beloofde tolinkomsten niet waargemaakt kunnen worden en dat men daar pas na de bouwstart kennis van neemt. Er rijden maar 5.000 voertuigen per dag over de M108 en het zou niet verrassend zijn dat het aandeel daarvan dat tol wil betalen lager zal zijn dan men verwacht. Je kan niet een tolweg rendabel financieren met tolinkomsten als er maar een paar duizend voertuigen per dag van gebruik maken.

De M108 is een relatief goede weg (optimaal tracé, geen echte dorpskernen waar men doorheen moet). En de inkomens zijn relatief laag, tol is in zulke situaties een behoorlijke drempel. En veel doorgaand verkeer zal deze snelweg toch niet gaan trekken, de functie is hoofdzakelijk regionaal.

Bijkomend zie je dat de bouwkosten van autosnelwegen niet drastisch lager liggen dan in rijkere landen, terwijl de inkomens om tol te betalen wel flink lager liggen.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ de actuele beelden laten wel zien dat het afgebakende trace ondertussen wel aangelegd is

Afbeelding

Het is alleen de vraag waar het dan precies op hangt.