[A001] NBA: Apeldoorn-Zuid + Hoenderloo

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

jan
autoweg

[A001] NBA: Apeldoorn-Zuid + Hoenderloo

Bericht door jan »

Voorlopig 2 nieuwe borden:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Had Zwolle niet onder de streep gemoeten?
Riva
autoweg

Re: NBA: A1 Apeldoorn-Zuid

Bericht door Riva »

^^ Lijkt mij wel. Los van de aflopende afstand zit in deze volgorde geen enkele logica.
Rainier
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Dat was ook mijn eerste gedachte.

Ook hier zie je weer wat voor consequenties het nog niet gereed zijn van het aanduidingenbeleid voor problemen geeft. Voor Duitsers is hier niet duidelijk of ze nu op de goede weg zijn naar Duitsland, en de grotere plaats Enschede staat er niet eens bij.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Dat Zwolle niet onder een streep staat is jammer, maar dat het tussen de twee rechtdoordoelen in staat, dat is echt fout.
Waarom zou dat zijn? Alleen maar vanwege de afstand tot het doel?
Dit was de perfecte locatie om een doelenbord te plaatsen met mooi twee hoek-om-doelen onder de streep.

A1 E30
Hengelo 59
Deventer 14
-------------
Zwolle 43
Arnhem 36

Edit 1 ... Riva was me al voor.
Edit 2 ... Gecorrigeerd danzij tip van boe!
Laatst gewijzigd door Queue op do 23 jul 2009, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Maar dan zonder 'A30'.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Dit afstandenbord voegt helemaal niets nuttigs toe aan de voormalige situatie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

NBA is ook alleen maar nuttig bij tapers omdat de rijstrookindeling dan beter wordt weergegeven. De verdere toegevoegde waarde ontgaat mij ook.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

mavas schreef:Ook hier zie je weer wat voor consequenties het nog niet gereed zijn van het aanduidingenbeleid voor problemen geeft. Voor Duitsers is hier niet duidelijk of ze nu op de goede weg zijn naar Duitsland, en de grotere plaats Enschede staat er niet eens bij.
Een ovaaltje met (D) achter Hengelo en je weet meteen dat je voor Duitsland vooralsnog Hengelo moet volgen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Nee, dan denken mensen dat Hengelo in Duitsland ligt, wat dus niet zo is ;)
jan
autoweg

Bericht door jan »

Queue schreef:A1 E30
Hengelo 59
Deventer 14
-------------
Zwolle 43
Arnhem 36
Zo zou ik het ook graag zien.

Vergeleken met het oude doelenbord is er van alle bestemmingen 2 km afgehaald, dat is wel correct.

Op het oude bord thv de uitsmijter stond Apeldoorn-Zuid op 1 regel, vind ik er beter uitzien.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er mag toch wel iets verders bij.... Wat is nou 59 kilometer? Een half uurtje rijden! Hup, Osnabrück!
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

59 km is wel zo'n afstand dat met het doel Hengelo duidelijk de weg naar het oosten bedoeld wordt. Verkeer naar Duitsland moet hier dus mee uit de voeten kunnen. De nieuwe vermelding bij knp Azelo was hard nodig maar hier vind ik het geen gemis.
Dat je nog maar 3 km te gaan hebt voordat je moet afslaan naar het niet vermelde Arnhem vind ik eerder een punt. Sinds doelenborden na de afrit staan, bedienen ze ook het verkeer dat net bij die oprit is ingeschakeld, en voor dat verkeer is Arnhem niet minder relevant dan de 3 vermelde doelen. Voeg je Arnhem toe dan heb je 4 doelen en dan kom je op het toch wel onwenselijke aantal van 5, als Osnabrück er nog bij moet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Queue schreef:59 km is wel zo'n afstand dat met het doel Hengelo duidelijk de weg naar het oosten bedoeld wordt. Verkeer naar Duitsland moet hier dus mee uit de voeten kunnen. De nieuwe vermelding bij knp Azelo was hard nodig maar hier vind ik het geen gemis.
Hengelo zegt internationaal niks. Het wordt richting westen op de Duitse A30 volgens mij helemaal niet, of pas heel laat aangegeven (Amsterdam staat daar), en op de noord-zuid A31 staat het ook niet. Kortom, Hengelo is een typisch doel in Nederland wat voor internationaal verkeer amper betekenis heeft. Bovendien is het ook geen grote stad, het ligt tussen een aantal andere steden, zoals Enschede en Almelo.

Ik ben er voor om vanaf Apeldoorn Osnabrück aan te geven, en vanaf Buren ook Hannover. In Duitsland wordt direct na de grens immers ook Hannover aangegeven, en het is een belangrijke metropool met meer dan een miljoen inwoners.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het afslagbord mag wel weer iets breder, dan had Apeldoorn-Zuid niet afgekort te hoeven worden.
De hoeveelheid blauwvlak blijft ongeveer gelijk: dat -Zuid staat nu op een aparte regel die dan kan verdwijnen, zodat er genoeg metaal over is om aan de zijkant een stukje erbij te plakken.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Chris schreef:Ik ben er voor om vanaf Apeldoorn Osnabrück aan te geven, en vanaf Buren ook Hannover. In Duitsland wordt direct na de grens immers ook Hannover aangegeven, en het is een belangrijke metropool met meer dan een miljoen inwoners.
Ik ga hier in mee.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Mijn gedachten:

- Apeldoorn-Zuid is de zoveelste misser op het gebied van afbreken van doelen. Bij een gewoon regelbord is het moeilijk een verwijt te maken aan het adres van de NBA, maar dit doel had makkelijk ingedikt kunnen worden en dat had het bord een stuk duidelijker gemaakt. En het had geld gescheeld.
- Afstandenbord lijkt een gevalletje "niet nadenken" geweest bij Rijkswaterstaat. Gewoon de doelen van het oude rechtdoorbord en dan alles even een nieuw plekje op het bord gegeven. Dat er tegenwoordig zoiets bestaat als een benadering voor kruisende doelen, daar heeft men lekker niet bij nagedacht. Net zoals kruisende doelen vrijwel overal buiten de gedachtengang blijven.
- Hengelo is wat mij betreft inderdaad te weinigzeggend voor internationaal verkeer. Osnabrück mag voor mij vanaf Apeldoorn op de borden; anders wel vanaf Deventer. Door het doel Osnabrück al tijdig aan het wegnummer A1 te koppelen, is men ook beter voorbereid op de combinatie Azelo/Buren. Men zal minder hoeven nadenken om de A1 te volgen.
Queue schreef:Voeg je Arnhem toe dan heb je 4 doelen en dan kom je op het toch wel onwenselijke aantal van 5, als Osnabrück er nog bij moet.
Vijf doelen op een afstandenbord vind ik niet problematisch. Zeker niet wanneer de kruisende doelen met een lijn van de doelen in lijn zijn gescheiden.
Feder
verkeersader

Bericht door Feder »

Queue schreef:Ik ben er voor om vanaf Apeldoorn Osnabrück aan te geven, en vanaf Buren ook Hannover. In Duitsland wordt direct na de grens immers ook Hannover aangegeven, en het is een belangrijke metropool met meer dan een miljoen inwoners.
Ik zou eerder denken aan Oberhausen dan Hannover, na Buren. Hannover wordt al 'afgedekt' door Osnabrçuk. Het ligt immers op dezelfde lijn. Daarentegen wordt het veel grotere en dichterbij gelegen Ruhrgebied niet eens genoemd. Dat ligt weliswaar niet in het verlengde van de A30, maar so what?! Vóór Osnabruck moet je al afslaan om op de A31 te komen. Ik zou dan ook, behalve Osnabrück, ook Oberhausen vermelden.
Willem schreef:Het afslagbord mag wel weer iets breder, dan had Apeldoorn-Zuid niet afgekort te hoeven worden.
De hoeveelheid blauwvlak blijft ongeveer gelijk: dat -Zuid staat nu op een aparte regel die dan kan verdwijnen, zodat er genoeg metaal over is om aan de zijkant een stukje erbij te plakken.
Tja, wen er maar aan. We wonen in Nederland, en daar moet altijd alles zo zuinig en kneuterig mogelijk. Waar we dan weer wel groots in zijn is ingewikkelde regeltjes bedenken, die vervolgens moeilijk of slecht worden uitgevoerd. En als we eens iets overnemen uit een ander land, dan doen we dat op onze eigen manier. We gaan het niet precies overnemen, maar gaan er eerst met een werkgroep 3 jaar op studeren, dan vindt de werkgroep dat het op bepaalde punten toch anders moet, dan trekken we jaren uit om het in te voeren, tijden de invoering na 2 jaar al evalueren en ontdekken dat het toch niet helemaal geworden is wat we vooraf wilden, dan weer een werkgroep samenstellen om te zien wat we moeten aanpassen, en zo sukkelen we maar verder zonder dat er echte winst is geboekt....
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zou eerder denken aan Oberhausen dan Hannover, na Buren. Hannover wordt al 'afgedekt' door Osnabrçuk. Het ligt immers op dezelfde lijn. Daarentegen wordt het veel grotere en dichterbij gelegen Ruhrgebied niet eens genoemd. Dat ligt weliswaar niet in het verlengde van de A30, maar so what?! Vóór Osnabruck moet je al afslaan om op de A31 te komen. Ik zou dan ook, behalve Osnabrück, ook Oberhausen vermelden.
Oberhausen is helemaal niet logisch op de A1 na Buren, aangezien dit veel sneller en korter is via de A35 en B54 over Gronau... Shortcut naar de A31.
Feder
verkeersader

Bericht door Feder »

Chris schreef: Oberhausen is helemaal niet logisch op de A1 na Buren, aangezien dit veel sneller en korter is via de A35 en B54 over Gronau... Shortcut naar de A31.
Ehhh.. ja, da's waar. Nou ja, vóór x Buren is het inderdaad logischer om via de A35 en B54 te rijden. Ergens vanaf Oldenzaal is het dan misschien wel weer logisch om Oberhausen te vermelden.
Overigens, als je Hannover wilt vermelden, dan is er toch ook wel ruimte voor Bremen? ;) Dan heb je niet alleen 'midden' en oostelijk Duitsland 'afgedekt', maar ook Noord Duitsland. Al wordt het dan wel weer een beetje té, met 3 Duitse plaatsen op die locatie. Daarom zou ik na x Buren eerst Hengelo-noord, Oldenzaal en Osnabrück noemen, en na Oldenzaal: Osnabrück, Oberhausen en Rheine.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zou aansluiten op wat er in Duitsland aangegeven staat op de A30: Osnabrück en Hannover.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Feder schreef:
Queue schreef:Ik ben er voor om vanaf Apeldoorn Osnabrück aan te geven, en vanaf Buren ook Hannover. In Duitsland wordt direct na de grens immers ook Hannover aangegeven, en het is een belangrijke metropool met meer dan een miljoen inwoners.
Schreef ik dat? En ik vind dat niet eens ;)
Vijf doelen op een afstandenbord vind ik niet problematisch. Zeker niet wanneer de kruisende doelen met een lijn van de doelen in lijn zijn gescheiden.
Dat is het maximum aantal doelen. Toelaatbaar dus, maar wel op het randje, en zo ervaar ik borden met 5 doelen met afstand in de berm ook altijd wel. Ik zou streven naar in principe een maximum van 4, en de mogelijkheid voor een 5e doel alleen gebruiken als ieder doel echt veel toevoegt. Een voorbeeld daarvan is tussen Ressen en Valburg, waar 5 uitvalswegen bewegwijzerd zouden moeten worden (A50-N, A12, A73, A50-Z en A15 elk een doel), maar dat is vrij zeldzaam.
Osnabrück mag voor mij vanaf Apeldoorn op de borden; anders wel vanaf Deventer. Door het doel Osnabrück al tijdig aan het wegnummer A1 te koppelen, is men ook beter voorbereid op de combinatie Azelo/Buren. Men zal minder hoeven nadenken om de A1 te volgen.
Eens. Bij Azelo/Buren beginnen is te laat want dan is alles in Twente lokaal/regionaal en wijst geen enkel Nederlands doel meer duidelijk het oosten aan. Om er vanaf Deventer of daar in de buurt mee te beginnen vind ik ook een must, maar geeft niet de noodzaak om er vóór Beekbergen al mee te beginnen.
Hengelo zegt internationaal niks. (...) Bovendien is het ook geen grote stad, het ligt tussen een aantal andere steden, zoals Enschede en Almelo.

Als Enschede in internationaal opzicht wel "meetelt" en Hengelo niet, dan is dat toch wel doorslaggevend in de keuze tussen Hengelo en Enschede. Zeker als Duitse doelen alleen al noodzakelijk zouden zijn omdat Hengelo "niets voorstelt". Dan is niet het gebrek aan een Duits doel het punt, maar de keuze voor Hengelo i.p.v. Enschede.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

mavas schreef:^^ Nee, dan denken mensen dat Hengelo in Duitsland ligt, wat dus niet zo is ;)
Dat geloof ik niet. Een beetje Duitser weet heus wel dat Hengelo niet in Duitsland ligt. Ook Oostenrijk hanteert ovaaltjes naast Oostenrijkse plaatsnamen om aan te geven dat je die richting uitmoet voor het aangegeven land. En het scheelt een extra regel omdat je niet per sé het buitenlandse doel erop moet zetten.

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Queue schreef:Toelaatbaar dus, maar wel op het randje, en zo ervaar ik borden met 5 doelen met afstand in de berm ook altijd wel. Ik zou streven naar in principe een maximum van 4, en de mogelijkheid voor een 5e doel alleen gebruiken als ieder doel echt veel toevoegt. Een voorbeeld daarvan is tussen Ressen en Valburg, waar 5 uitvalswegen bewegwijzerd zouden moeten worden (A50-N, A12, A73, A50-Z en A15 elk een doel), maar dat is vrij zeldzaam.
Als je vijf doelen zo onder elkaar zet, komt dat over als een heel vol bord. Worden die vijf doelen onderverdeeld in 3+2 of 2+3 met een streep ertussen, dan is het bord naar mijn gevoel alweer een heel stuk minder vol. De streep brengt het evenwicht terug op het bord, feitelijk vergelijkbaar met een stapelbord. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je ernaar moet streven om ieder afstandenbord met vijf doelen te vullen, maar een derde rechtdoordoel of een derde kruisend doel kan bij gelegenheid gewoon handig zijn. Een derde kruisend doel kan handig zijn wanneer je meerdere knooppunten kort na elkaar krijgt (op de A12 richting Utrecht zou je op die manier Amsterdam, Den Bosch én Amersfoort kunnen aangeven). Een derde doorgaand doel is handig voor regionale doelen die het predikaat "hoofddoel" niet verdienen (Ede, Zoetermeer), maar zeker ook op wegen die naar het buitenland gaan. Je kunt een buitenlands doel toevoegen, zonder te hoeven bezuinigen op de doelen die voor binnenlands verkeer handig zijn.
Palance schreef:Ook Oostenrijk hanteert ovaaltjes naast Oostenrijkse plaatsnamen om aan te geven dat je die richting uitmoet voor het aangegeven land. En het scheelt een extra regel omdat je niet per sé het buitenlandse doel erop moet zetten.
Een vermelding "Villach [D]" is potentieel verwarrender dan de huidige vermelding "Villach [D]". Want je kunt moeilijk denken dat Villach in beide landen ligt of op de grens tussen beide landen (welke?), maar in het eerste geval zou je wél kunnen denken dat Villach in Duitsland ligt. Er zijn natuurlijk ook andere plaatsen denkbaar voor de ovaaltjes op de borden. Wellicht de vork ietsje korter maken en de ovaaltjes juist koppelen aan het wegnummer in plaats van aan de doelen? Dan eindig je in een situatie die je vaak ook ziet bij vliegvelden; dat het vliegveld-symbooltje naast het wegnummer staat vermeld.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Kan iemand mij uitleggen wanneer het afbreekstreepje waar moet staan?

Code: Selecteer alles

Apeldoorn-
    Zuid
of

Code: Selecteer alles

Apeldoorn
    -Zuid
?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Taalkundig gezien is het eerste juist. Het streepje komt immers op de plaats waar het woord moet worden afgebroken (na Apeldoorn).

De tweede variant hoort bij een opsomming thuis en was goed geweest als de afslag tevens naar -West, -Noord enz. verwees.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Willem schreef:Taalkundig gezien
Mijn vraag was eigenlijk meer NBA-kundig. Dat heeft met taal (en gezond verstand) soms niet veel te maken...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Riva
autoweg

Bericht door Riva »

^^ Tja, mij is niet geheel duidelijk of er in NBA verschil zit tussen een verwijzing naar slechts één stadsdeel of meerdere. Heb al vaker gezien dat bij verwijzing naar één stadsdeel het streepje gewoon achter de plaatsnaam staat (taalkundig juist dus) en bij meerdere voor de stadsdelen (de Duitse manier). Of hier nog een bepaalde regel/gedachte achter zit of dat het willekeur/toeval is, weet ik niet.
Rainier
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Palance schreef:Een ovaaltje met (D) achter Hengelo en je weet meteen dat je voor Duitsland vooralsnog Hengelo moet volgen.
Voor het grootste deel van Duitsland kan je beter de A50 naar Arnhem pakken en dan de A12 richting Oberhausen. Daar zit meteen ook de moeilijkheid bij het gebruik van landenovaaltjes: het is lang niet altijd zo dat je voor het hele land dezelfde weg moet volgen, laat staan tot aan de grens. Dat is in de regel alleen bij borden die toch al vlakbij de grens staan, en waar dus toch al vanzelfsprekend een buitenlands doel op vermeld wordt.
Pino schreef:Dat wil uiteraard niet zeggen dat je ernaar moet streven om ieder afstandenbord met vijf doelen te vullen, maar een derde rechtdoordoel of een derde kruisend doel kan bij gelegenheid gewoon handig zijn. Een derde kruisend doel kan handig zijn wanneer je meerdere knooppunten kort na elkaar krijgt (op de A12 richting Utrecht zou je op die manier Amsterdam, Den Bosch én Amersfoort kunnen aangeven).
Op die locaties is ehet aantal van 5 ook gerechtvaardigd, omdat elk doel van grote waarde is, omdat elk doel het enige doel is dat voor een bepaalde uitvalsweg staat van een aankomende reeks bij elkaar horende knooppunten.
Een derde doorgaand doel is handig voor regionale doelen die het predikaat "hoofddoel" niet verdienen (Ede, Zoetermeer), maar zeker ook op wegen die naar het buitenland gaan. Je kunt een buitenlands doel toevoegen, zonder te hoeven bezuinigen op de doelen die voor binnenlands verkeer handig zijn.
Die aanvullende doelen, zowel doelen achter een nog verweg gelegen hoofddoel als nevendoelen zoals Ede en Zoetermeer, zijn extratjes. Wanneer je met de vermelding van zo'n extratje niet meer dan 3 of 4 doelen krijgt dan zijn ze hun ruimte op het bord ruimschoots waard. In andere gevallen kunnen ze best even wachten tot na het aankomende knooppunt. Het voordeel van dat extratje weegt dan m.i. niet meer op tegen het nadeel van het aantal van 5. Zo is het nu in de praktijk vaak ook. De aanvullende doelen verschijnen zodra hoofddoelen van (andere) kruisende wegen zijn weggewerkt, om daarmee borden met grote aantallen doelen te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Queue op vr 24 jul 2009, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Chris schreef:Ik zou aansluiten op wat er in Duitsland aangegeven staat op de A30: Osnabrück en Hannover.
Was het niet de bedoeling dat Osnabrück op afstandsborden vanaf Deventer zou worden aangegeven? Ik heb daar eens iets over gehoord, maar ben niet helemaal zeker. Alleen zijn die borden er nu nog niet.
De autogordel: een band voor het leven.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Vanaf Deventer lijkt me ook nogal willekeurig overkomen op de weggebruiker. Ik zou het dan eerder toevoegen vanaf KP Hoevelaken, waar je nog de keuze hebt voor de A28 (naar Noord-Duitsland) en de A30 (richting Ruhrgebied e.o.).

Maar het zal uiteindelijk wel voor het eerst verschijnen op de afstandborden na (in plaats van voor) KP Beekbergen ofzo...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen