Flitskasten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Chris »

Zijn mobiele controles eigenlijk gebruikelijk in Frankrijk? Ik zag de politie eerder deze maand op een avond op een bedrijventerrein in Tours laseren en ik bedacht mij dat ik dit eigenlijk al jaren niet meer gezien had.

Een behoorlijke tijd geleden was er ophef over private bedrijven die mobiele controles mochten uitvoeren en dat daar een verdienmodel achter zou zitten (motief om zoveel mogelijk boetes uit te schrijven). Dat lijkt nadien een stille dood gestorven te zijn?

Ik vind ook dat het hard rijden in Frankrijk erg meevalt. Er wordt wel eens ingehaald op de gewone wegen, maar op de autoroute rij ik 130 en dan komt het eigenlijk bijna niet voor dat ik nog met een groot snelheidsverschil wordt ingehaald. Je merkt wel dat op stadsautowegen / stadssnelwegen de locals weten waar de flitskasten staan en dat +10 of +20 meer voorkomt als de maximumsnelheid een voor het verkeersbeeld te lage 70 of 90 km/h is.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Chris schreef: wo 19 jun 2024, 16:54 Zijn mobiele controles eigenlijk gebruikelijk in Frankrijk? Ik zag de politie eerder deze maand op een avond op een bedrijventerrein in Tours laseren en ik bedacht mij dat ik dit eigenlijk al jaren niet meer gezien had.
Ik zag in april achter dat bord hier rechts een agent staan laseren, was bij mij ook lang geleden dat ik dat gezien had. Voor mijn ouders heeft Frankrijk wel een reputatie op dat vlak (ook omdat het in hun ogen lange tijd meer voorkwam dan in Belgiê) maar ik heb het nooit echt meegemaakt (misschien dat ze met alle terreurdreigingen en protesten van de laatste 10 jaar wel andere dingen aan hun hoofd hadden.
Rond de vakanties laten ze op het Frans tv-nieuws (net als in Spanje) graag beelden zien van de gendarmerie die op bruggen over de snelweg staat te laseren maar dat heb ik zelf nog niet gezien (wel in Spanje vanuit een auto op een 'via de servicio', die stonden hier ongeveer).
Chris schreef: wo 19 jun 2024, 16:54 en behoorlijke tijd geleden was er ophef over private bedrijven die mobiele controles mochten uitvoeren en dat daar een verdienmodel achter zou zitten (motief om zoveel mogelijk boetes uit te schrijven). Dat lijkt nadien een stille dood gestorven te zijn?
Er komen er zelfs nog bij, het systeem wordt uitgebreid naar het hele Franse vasteland.
Ze worden betaald om rondjes te rijden, niet per boete.
In dit artikel worden de bedragen per voertuig genoemd.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^
Het laseren heb ik de laatste jaren in Frankrijk nog wel gezien; in 2020 (februari) ben ik hier voorbij een mobiele lasercontrole gekomen.
https://maps.app.goo.gl/GT9N7d5TJzoxaZsP6
In 2023 (vorig jaar dus) stonden ze hier, op het viaduct; een motoragent stond in de uitsparing rechts (op de foto goed te zien).
https://maps.app.goo.gl/kBYCvNryA66WoZTu9
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

In Frankrijk wordt momenteel gedebateerd over de begroting voor 2025. Men denkt er aan om het aantal verkeersovertredingen die met camera's vastgesteld kunnen worden uit te breiden naar: geen gordel dragen, bellen tijdens het rijden en tussenafstanden. In de begroting is een investering van 46,3 miljoen euro voorzien.
Het aantal radars zou ook stijgen van 4000 naar 4160
Voor de verkeersveiligheid... uiteraard :yes:
Dat er controle komt op tussenafstanden zou ik niet erg vinden, is zowat een van de meest ergerlijke dingen op de Franse wegen, als er iemand achter je rijdt die geen afstand houdt.
Artikel van FranceBleu
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik vind tussenafstanden juist niet iets om automatisch te controleren. Omdat je er te weinig vat op hebt en te contextafhankelijk is, iemand kan voor je ook plots remmen waardoor je de afstand niet haalt. Het is ook meer een inschatting, je weet vaak zelf niet hoe ver je nu precies van je voorganger rijdt waardoor het moeilijker is om de regels exact te volgen in vergelijking met bv een snelheidslimiet. Als je de regels van tussenafstanden in de spits strikt zou toepassen kan je iedereen een boete geven. Ook middenvakrijden is niet iets dat automatisch moest vastgesteld worden (hoewel dat zo te zien niet in het lijstje staat).

Sowieso een grote tegenstanders van alsmaar meer automatische handhaving.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Alfa schreef: zo 29 dec 2024, 1:29 Ik vind tussenafstanden juist niet iets om automatisch te controleren. Omdat je er te weinig vat op hebt en te contextafhankelijk is, iemand kan voor je ook plots remmen waardoor je de afstand niet haalt.
In Zwitserland:
https://www.local.ch/de/c/am/auto-motor ... hrmanoever
Als ik het goed begrijp doet de politie dit met de hand, zodat als er net voor je iemand invoegt en je niet snel genoeg kunt remmen je waarschijnlijk geen boete krijgt.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

In België wordt het enkel automatisch gecontroleerd voor voertuigen van meer dan 7,5 ton.
Info op de website van AWV
Het is een van de meest ergerlijke overtredingen, het stoort me meer dan mensen die op de linkerrijstrook te snel rijden.
Probleem is wel dat dit (bij mijn weten) enkel met vaste installaties gebeurt: mensen zullen dat op den duur wel weten en zich daar wel aan de regels houden. En als dan blijkt dat het niets meer opbrengt zetten het wellicht snel stop (zoals met een deel van de Franse trajectcontroles gebeurde).
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Als ze dit automatisch gaan controleren gaan de files langer worden omdat mensen uit schrik langere tussenafstanden laten en de capaciteit op de wegen dus vermindert.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Een paar weken terug reed ik op de A41 tussen Chambéry en Genève, toen een agent op de vluchtstrook bij Annecy met een lasergun kort voor het tolstation van Saint Martin op statief stond te controleren. Aangezien ik nog krap 130 i.p.v. 110 km/h reed, dacht ik dat ze me bij het tolstation er wel uit zouden pikken. Geen agent verder meer gezien, al is het tolstation in een deel richting Genève ingericht en een deel naar de A410. Vinden de Fransen 10-20 km/h teveel op een autosnelweg niet voldoende om je staande te houden? Of stuurt men een brief?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik vermoed dat je post gaat ontvangen. :|

Een snelheidsovertreding tussen 10 - 20 km/h op een autosnelweg is in ons land geen reden om de overtreder aan de kant te zetten. Wel als er naast de snelheidsovertreding sprake is van nog meer overtredingen, zoals rechts inhalen en dergelijke. Dan wordt het een optelsom van meerdere gedragingen en kan staande houding volgen.

Puur naar de snelheid gekeken ga je op een autosnelweg pas aan de kant als je het maximum, gecorrigeerd, met tenminste 20 km/h hebt overschreden. En zelfs dat is niet altijd het geval. Het verkeersbeeld, druk of juist rustig, kan ook meespelen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Wat je zegt over Nederland kun je zo niet 1 op 1 vertalen op een Franse situatie, Hajo.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ In Frankrijk kan het natuurlijk anders zijn. Ik benoemde Nederland meer als voorbeeld, als referentie.

Hopelijk heeft Snarf geluk en krijgt-ie geen post van de Republique Française. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

SnarfFlevoland schreef: ma 05 mei 2025, 12:14 Een paar weken terug reed ik op de A41 tussen Chambéry en Genève, toen een agent op de vluchtstrook bij Annecy met een lasergun kort voor het tolstation van Saint Martin op statief stond te controleren. Aangezien ik nog krap 130 i.p.v. 110 km/h reed, dacht ik dat ze me bij het tolstation er wel uit zouden pikken. Geen agent verder meer gezien, al is het tolstation in een deel richting Genève ingericht en een deel naar de A410. Vinden de Fransen 10-20 km/h teveel op een autosnelweg niet voldoende om je staande te houden? Of stuurt men een brief?
Je gaat "gewoon" post krijgen,
Fransen zijn wel weer zo dat als je binnen de zoveel dagen betaald je "korting" op de boete krijgt (je kunt die mededeling ook anders interpreteren in de zin dat je na zoveel dagen een verhoging van de onbetaalde boete krijgt.).
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

De Fransen waren de laatste keer met een vaste flitspaal erg snel met een brief voor 2 km/h te snel (na correctie), dat duurt nu in ieder geval wat langer. Maar goed, die moderne laserguns maken filmpjes en dan kunnen alle opnames waarschijnlijk op het bureau rustig nog eens nagekeken en verwerkt worden. De eventuele boete zal wel lager zijn als wat ik in Zwitserland voor zo'n 15-20 km/h te snel zou moeten betalen, wat dat betreft zie ik het gemoedelijk. :) Wel wat flauw vind ik dat Frankrijk zowel voor 1-5 km/h als 20 km/h nog eenzelfde boete verlangt, maar dat speelt eventueel dit keer in m'n voordeel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^Ik vind het goed om te weten dat zo'n gun beeldmateriaal maakt; dan kan je tenminste je bewijs opvragen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Inderdaad. Dat is echter alleen bij de nieuwe / luxere modellen het geval. In Duitsland werkt de politie bijv. nog vaak met modellen die dat niet kunnen. Het is echter desondanks lastig daar bezwaar tegen aan te maken, komt op de rechter er op aan.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Mundial schreef: vr 01 nov 2024, 13:27 In Frankrijk wordt momenteel gedebateerd over de begroting voor 2025. Men denkt er aan om het aantal verkeersovertredingen die met camera's vastgesteld kunnen worden uit te breiden naar: geen gordel dragen, bellen tijdens het rijden en tussenafstanden. In de begroting is een investering van 46,3 miljoen euro voorzien.
Het aantal radars zou ook stijgen van 4000 naar 4160
Voor de verkeersveiligheid... uiteraard :yes:
Dat er controle komt op tussenafstanden zou ik niet erg vinden, is zowat een van de meest ergerlijke dingen op de Franse wegen, als er iemand achter je rijdt die geen afstand houdt.
Artikel van FranceBleu
Verschillende Belgische en Nederlandse nieuwssites melden nu dat deze nieuwe camera's ook uitgerold gaan worden (vooral veel copy-paste artikelen van zusterbladen zoals HLN/AD).
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250511_92730837
https://www.hln.be/buitenland/opgelet-v ... ~a126a163/
https://www.ad.nl/auto/pas-op-voor-fran ... ~a126a163/
Het Nieuwsblad artikel spreekt over een de radar voor stedelijk gebied bedoeld is, een soort opgepepte roodlichtcamera.

Weet niet of de uitrol hiervan echt voor binnenkort is, of het gewoon herkauwen van oud nieuws is. Zo staat op de site die Nieuwsblad als bron gebruikt (AutoPlus, een Frans zusterblad van Autoweek) bij "actualité" iets over een Opel Astra die in België aan 696 km/h geflitst is, dat is nieuws van 7 jaar oud. :rofl2:
🍉
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het is meer categorie click bait. Sensatie.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Echte super flitskasten (of meer kleine camera's die allerlei overtredingen kunnen registreren) heb ik tot nu toe alleen in Georgië gezien. Dan komt de prent ook meteen live per SMS binnen en je kan de bewijsfoto's direct online inzien en de eerste 10 dagen met 20% korting betalen. (Meer info hier.)
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Wat ik gemerkt heb in Frankrijk, is dat na een werfzone enkel een bord :F8: geplaatst wordt, ook als de normale snelheid op dat traject lager dan 130 is. Zo is er momenteel op de A6a net voor de aansluiting met de périphérique een werfzone met contraflow, waarbij de snelheid gereduceerd is naar 50. Na de werfzone waar het verkeer terug naar de normale rijbaan keert staat er enkel :F8: , vervolgens een flitspaal.
Ik heb hier een flits zien afgaan op het moment dat ik 77 reed. Benieuwd of ik er iets van binnen krijg.
Op streetview zie ik dat de limiet daar normaal 70 is. Lijkt mij iets waar je succesvol bezwaar tegen kan maken?

Gaat om deze locatie:

Hier staat de flitspaal aangekondigd, maar op dit punt rij je nog op de tegengestelde rijbaan waar 50 geldt.
https://maps.app.goo.gl/8sWzmshT6jAotj72A

De flitspaal zelf.
https://maps.app.goo.gl/LQW83NbTvftV45tk7

Op de A1 ten noorden van Parijs ook een soortgelijke situatie, waar de snelheid gereduceerd werd naar 90, gevolgd door enkel een "einde verbodsbord", om dan verderop een bord "110 RAPPEL" tegen te komen.
🍉
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Ook ISA systemen van de auto kunnen hier niet goed mee omgaan heb ik gemerkt. Je moet zelf dus goed opletten wat de limiet was voor het inrijden van een tijdelijke snelheidslimiet.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Maar in mijn voorbeeld begonnen de werkzaamheden ruim voor de 70-zone, waar nog een limiet van 90 geldt. Je bent dus nooit een 70-bord gepasseerd. Als in Frankrijk :F8: betekent dat de vorige limiet geldt (ipv de standaardlimiet zoals bij ons), dan zou je er logischerwijs van uitgaan dat je terug 90 mag.
Maar als ik de Franse wegcode er op nasla lijkt :F8: (bord B31 genoemd) daar gewoon hetzelfde te betekenen als bij ons, namelijk dat de standaardlimiet (i.e.: 130 op de snelweg) geldt, en dan moet het vergezeld gaan met een :A1-70: -bord om een lagere limiet af te dwingen. Dus dit lijkt mij gewoon een slordigheid van de aannemer/wegbeheerder. En dan dat ook nog eens 100m voor een flitspaal plaatsen. :roll:
🍉
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

captain007 schreef: di 19 aug 2025, 9:43 Ook ISA systemen van de auto kunnen hier niet goed mee omgaan heb ik gemerkt. Je moet zelf dus goed opletten wat de limiet was voor het inrijden van een tijdelijke snelheidslimiet.
Correct, als de standaardlimiet niet herhaald wordt blijft de tijdelijke limiet in het scherm staan.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

jdb2 schreef: di 19 aug 2025, 9:56 Dus dit lijkt mij gewoon een slordigheid van de aannemer/wegbeheerder. En dan dat ook nog eens 100m voor een flitspaal plaatsen. :roll:
Lijkt mij ook, net als bijv. een bord 30 plaatsen net voor een vast bord einde 50.
In een land als Duitsland, waar je expliciet niet je gezond verstand mag gebruiken, zou ik argumenteren dat dat in zo een geval ook geldt, en dus niet van je verwacht mag worden dat je inziet dat het zo niet de bedoeling is.
Maar in andere landen zou dat weleens anders kunnen zijn.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Zeker als het wit ziet, als het een geel werfbord is, zou je nog kunnen denken dat het niet alle voorgaande borden overruled maar enkel die van de werken.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik dacht dat Frankrijk vroeger wel tijdelijke borden met een gele achtergrond gebruikte, tegenwoordig zijn bij mijn weten gewoon hetzelfde uitgevoerd als permanente borden. Spanje doet dat nog wel, niet alleen voor werken, maar ook bij slecht wegdek. Dan weet je tenminste dat er iets afwijkend aan de hand is.
🍉