:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Flitskasten in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: flitskasten in frankrijk

Bericht door Attietattie » wo 29 jul 2009, 15:31

Feder schreef:
advies123 schreef:Een vriend van me is nu onderweg naar Toulouse, wij vertrekken morgen.
Ik had hem zojuist aan de telefoon en hij vertelde dat hij al drie keer was geflits.
Da's toch ook zielig... Hebben ze eindelijk vakantie, gaan ze alsnog als gekken rijden. Kom op mensen, doe eens relaxed. Neem de tijd, je hebt immers toch vakantie. Of mag de heenreis niet 1 uurtje langer duren omdat dan de vakantie in het water valt? Ik denk dat deze 'vakantiefoto's' een vakantie eerder verpesten dan het feit dat je een uur 'te laat' op de plek van bestemming komt...
Hoho. Vakantie moet leuk zijn! En harder rijden dan ik normaliter doe vind ik nou eenmaal leuk. :puh2:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 09 aug 2009, 12:30

Terug uit Spanje vielen in Frankrijk de verlaagde limieten op de A31 tussen Luxemburg en Toul me op (130 --> 110, 110 --> 90). Met flitskasten ondersteund. Bah.
Voor de verderest: TomTom waarschuwde prima voor die etterige dingen, zodat er verder rustig 140 gecruised kon worden. ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 aug 2009, 14:00

Is mij ook opgevallen op die weg ja, zeer slecht wegdek ook als het geen tolweg meer is... Gelukkig zit je dan al vrij snel in Luxemburg :)

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » zo 09 aug 2009, 15:24

Op grote afstanden maakt harder rijden natuurlijk snel heel wat tijd uit. Ik ben zelf een keer over een afstand van bijna 1500 km met een gemiddelde overschrijding van circa 50 km/h naar huis gereden en ja het scheelt een aantal uur maar of je die tijd echt wint is de goede vraag want na behoorlijk wat uren echt concentreren op een behoorlijke snelheid ben ik best op en ben mijn tijdwinst kwijt aan bijkomen van de rit. Ik ga over paar dagen naar Spanje en ga er heerlijk een paar dagen over doen en ook genieten van de route onderweg en onderweg ook al vast vakantie hebben

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 13 feb 2010, 21:08

Frankrijk gaat nu ook aan de trajectcontroles. Uiteraard met sterk gekleurde berichtgeving over de positieve effecten ervan :? :roll:

Voor wie een beetje Frans beheerst: http://www.ladepeche.fr/article/2010/01 ... arche.html
(ik zelf moest eerst even het stuk door de Google-vertaling heen halen voordat ik het een beetje begreep).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 14 feb 2010, 10:55

Trajectcontrole als principe vind ik ook niet zo fout. Heb vooral moeite met de manier waarop ze het in Nederland uitvoeren. In Italië gaat het om controles over lange stukken met een ruime overschrijdingsmarge / foutmarge. Dat leidt niet tot van die vreselijke taferelen als op de Nederlandse 80 kilometerzones. Uit dit artikel werd mij zo snel niet duidelijk hoe ze dat in Frankrijk gaan implementeren.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 feb 2010, 15:01

Controle op 160 of harder daar zul je mij ook niet over horen - daar is weinig mis mee. Wegen zijn nu eenmaal niet ontworpen op extreem hoge snelheden.

Maar meestal pakken dit soort zaken verkeerd uit in die zin dat er gemiereneukt wordt op een paar km/h om zoveel mogelijk euro's aan boetes binnen te kunnen schrapen. Wat dat betreft zijn er steeds meer handhavingsorganisaties in steeds meer landen die onder het mom van de verkeersveiligheid met de gemakkelijk verkregen inkomsten uit geautomatiseerde systemen graag goede sier willen maken bij hun bestuurderen (die altijd wel een zak met euro's kunnen gebruiken voor hun eigen politieke hobby's...).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 14 feb 2010, 17:34

Hier in Italië gaat men er volgens mij heel netjes mee om. Zie heel veel borden waar wordt aangekondigd dat je op een stuk snelweg zit waar het Tutor-systeem actief is, maar het leidt niet tot van die vreselijke rijstijl als in de Nederlandse trajectcontroles. Personenauto's rijden er allemaal zo tussen de 120 en 140 en inhalen gaat met een normale inhaalsnelheid, niet van die kruipmanoeuvres als je in Nederland ziet.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 15 feb 2010, 9:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 14 feb 2010, 21:11

Dan komen we weer uit op die immer durende discussie over waar je nu gaat handhaven - daar is men nooit tevreden mee. Toen ik in de VAE was (Vmax 120 km/h) werd er duidelijk gemaakt dat o.a. in het emiraat Ras al Khaimah de palen stonden afgesteld op 150 km/h. Gevolg: Racen over die kaarsrechte wegen door de woestijn met hoge snelheden (heb ik zelf niet gedaan, maar menig taxichauffeur waarmee ik meereed wel), en bij de palen vol op de rem. En maar schelden op die controles. Ofwel, hoe je het ook wendt of keert, gevaarlijke situaties ontstaan altijd, en dan wel door de bestuurder zelf die een probleem heeft met het leggen van grenzen. Door die grens hoger te leggen, haal je het probleem van de acceptatie in ieder geval niet weg. Als je dit in Nederland zou doen (flitsen vanaf 150) krijg je precies dezelfde soort discussie. Men blijft immers de grenzen opzoeken en zal zelf heel vaak de verantwoordelijkheid niet nemen als deze gepasseerd wordt, zelfs niet als deze 'realistisch' hoger ligt dan elders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 14 feb 2010, 22:40

^^ Je moet er toch wel vanuit gaan dat er altijd een deel van de weggebruikers boven de limiet zal rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat bij Vmax 150 er net zoveel mensen boven de limiet zullen rijden als bij Vmax 120. De meesten kennen de grenzen van de weg, de auto en zichzelf heus wel om te bepalen wat nog een veilige snelheid is. Ook op een limietloze autobahn ligt de gemiddelde rijsnelheid bijvoorbeeld niet heel veel hoger dan eentje met Vmax 130.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 feb 2010, 9:35

Palance schreef:Racen over die kaarsrechte wegen door de woestijn met hoge snelheden (heb ik zelf niet gedaan, maar menig taxichauffeur waarmee ik meereed wel), en bij de palen vol op de rem. En maar schelden op die controles. Ofwel, hoe je het ook wendt of keert, gevaarlijke situaties ontstaan altijd, en dan wel door de bestuurder zelf die een probleem heeft met het leggen van grenzen.
Ik denk dat af en toe een flitspaal maar heel weinig gevaar wegneemt, omdat het te makkelijk is om de rest van het traject met veel te hoge snelheid te blijven rijden. Een trajectcontrole is veel moeilijker te omzeilen, waardoor dus ook het gevaarlijke rijgedrag zou moeten afnemen.
Door die grens hoger te leggen, haal je het probleem van de acceptatie in ieder geval niet weg. Als je dit in Nederland zou doen (flitsen vanaf 150) krijg je precies dezelfde soort discussie. Men blijft immers de grenzen opzoeken en zal zelf heel vaak de verantwoordelijkheid niet nemen als deze gepasseerd wordt, zelfs niet als deze 'realistisch' hoger ligt dan elders.
Ben het eens met Jeroen. Je ziet dat tot op zekere hoogte nu ook al. In Nederland is de weerstand tegen de 80-kilometerzones met bijbehorende controle (als voorbeeld van niet-realistische maximumsnelheid) vele malen groter dan de weerstand tegen controles om een maximumsnelheid van 120 af te dwingen. Althans dat is mijn indruk. Buiten de snelheid waarop wordt gecontroleerd, zal ook de afstand waarop wordt gecontroleerd een rol spelen bij de acceptatiegraad. De A10 bij Amsterdam is het dieptepunt, met zijn vijf (?) deelcontroles, dus als je maar even boven de 88 kmh zit, mag je afrekenen. Een trajectcontrole op een langer traject, stelt je in staat om voor een inhaalmanoeuvre even het gaspedaal wat dieper in te drukken zonder dat dat meteen leidt tot een boete.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 feb 2010, 19:17

De discussie die je bij een hogere marge gaat krijgen wordt dan echter wel feller. Nu ga je van 0 Euro naar iets van 14 Euro bij je eerste kilometer. Hoe hoger je de grens legt, hoe hoge die drempel. Dan ga je van 0 Euro naar, stel, 200 Euro als je net een kilometertje boven de niet-te-beboeten marge zit. Dan weet ik nu al hoe de maatschappelijke discussie zal gaan verlopen. Daar valt de huidige bij in het niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 feb 2010, 19:39

Daar heb ik een heel leuk maatschappelijk antwoord op. Als jij over een stuk van twintig kilometer gemiddeld 140 rijdt, verdien jij ook een behoorlijke boete. Dat laat zich niet vergelijken met de situatie waarin je die boete van 14 euro krijgt opgelegd.

Kun je natuurlijk beginnen over het verschil tussen gemiddeld 139 rijden en gemiddeld 140 rijden over dat stuk, maar in beide gevallen zit je zeer ruim boven de maximumsnelheid voor een behoorlijk lang stuk. Heeft degene die 139 heeft gereden bovenal mazzel; het is niet zo dat degene die 140 heeft gereden dan een legitieme reden tot klagen heeft. Als de politie met een lasergun je snelheid opmeet, kan het ook zomaar gebeuren dat ze net jou pakken en niet iemand voor je die even hard reed. Het is allemaal een maatschappelijke discussie over willekeur die de politie bij dit soort hogere marges en dit soort langere trajecten veel beter kan winnen dan de trajectcontrole op 80 kmh met vijf meetpunten langs vijf kilometer A10-west.

MMBmedia
polderweggetje

Bericht door MMBmedia » di 21 dec 2010, 15:53

Ja ik ben ook vaak geflitst.

maar nooit wat van gezien!

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 21 dec 2010, 19:47

Wij rijden altijd in Frankrijk 145 km/h op de cruise control, wat 137 km/h gecorrigeerd is. Vaak worden we nog ingehaald door auto's die veel harder gaan, wat dan wel vermakelijk is, is dat die auto's dan worden opgewacht bij de volgende péage door de gendarmes :rofl2:
Enne gojje mins blieft altied leave.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 30 jun 2012, 10:29

Opletten op de A47:

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 01 jul 2012, 8:20

Uit je eigen wil tot overleven doe je op de A47 al niet 120...
Laatst gewijzigd door Palance op zo 01 jul 2012, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Kloothommel
polderweggetje

Re: Flitskasten in Frankrijk

Bericht door Kloothommel » wo 16 jul 2014, 21:16

http://www.autoblog.nl/nieuws/reminder- ... rijk-67147

Lang leve Europa met zijn Eucaris...

Dus niet teveel ervan uitgaan dat je geen boete kan krijgen. Die tijd is gedaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 jul 2014, 22:01

^^ Heb er helaas al twee ontvangen, in maart voor 91 km/u in de Tunnel de la Baume in de A8 (Vmax 90) en in april voor 112 km/u op de N10 bij Angoulême (Vmax 110). Twee keer € 45 aftikken. Overigens wel een keurige brief in het Nederlands er bij. Alles erg duidelijk.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 17 jul 2014, 10:32

^^ Mijn ervaring is dat de vaste flitsers en trajectcontroles in tegenstelling tot les Pays-Bas met name op gevaarpunten zijn geplaatst. Ook staan ze doorgaans uitgebreid aangekondigd, of anders zie je het wel aan het lokale verkeer dat finaal op de rem gaat staan. Alleen 's nachts als het rustig is, zou je er een kunnen missen. Op de Franse wegen heb ik echter meer vrees voor de laserende mannen in blauw overhemd met korte mouw op de Yamaha's. :p

Overigens zijn de snelheden op de Franse wegen (behoudens de Lorraine) al een stuk redelijker dan in Nederland. Doorgaans rij ik op de autoroute zo'n 140 op de teller, op de voies expresses zo'n 120. 8-)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 jul 2014, 10:50

^^ Dat ik bij Angoulême was geflitst gebeurde 's nachts. Ik reed 118 km/u, na correctie was dat dus 112 km/u. Flitser totaal niet gezien en de weg was rustig. Bij de Tunnel de la Baume waarschuwde mijn navigatiesysteem voor de tunnel wel voor een flitser, maar ik zag niks. Ik reed redelijk met het verkeer mee, een tunnelbuis met drie rijstroken die behoorlijk bergaf loopt. En dan bleek de flitskast dus in de tunnel te zitten... :geenlach:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 17 jul 2014, 11:08

^^ Ja, flitsers worden wel vaker in en om tunnels geplaatst. Dat fenomeen ken ik persoonlijk van de N90, A41 en N57. In Frankrijk heb ik zelf twee keer een flits gezien. Één keer passeerde mijn vader rond middernacht de flitser op de A31-Re 166,6 met ongeveer 150, een andere keer reed ik zelf op het laatste stukje A41 voor de douane, waar het 50 is. Bij die laatste heb ik heel lang getwijfeld of ik nu net te hard reed, of dat het de auto rechts van me was. Al met al is van beide flitsen geen foto thuis gekomen.

Kloothommel
polderweggetje

Bericht door Kloothommel » do 17 jul 2014, 12:26

Coen Tunnel schreef:Bij de Tunnel de la Baume waarschuwde mijn navigatiesysteem voor de tunnel wel voor een flitser
Oh! Da mag ni! :wijsvinger: ;)

Ik zou de eerste nog moeten weten van wie ze de navigatiesoftware hierop nakijken. Te zien aan de Waze kaart lapt iedereen dat aan zijn laars.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 jul 2014, 12:30

^^ Mijn navigatiesysteem dateert van 2011, toen mocht het nog. Ik heb sindsdien geen updates meer doorgevoerd. ;) Ik kan die lijst er ook niet zomaar uithalen, ik kan alleen de optie inschakelen om helemaal geen waarschuwingen voor flitspalen te geven, maar dat geldt dan voor alle landen, en uiteraard kan ik die optie ook net zo goed weer inschakelen.

Kloothommel
polderweggetje

Bericht door Kloothommel » do 17 jul 2014, 12:40

^^ Tut tut, dat betekent dat je je navigatiesysteem niet mag gebruiken. :hahaHAHA:

Typisch Franse regel: als je de optie uitschakelt mag het wel, anders niet. Yeah right...

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 18 jul 2014, 9:00

Het feit dat ze die clausule gebruiken waar verklikkers verboden zijn is gewoon de bevestiging dat het alleen maar om de staatskas te doen is, en niet zo zeer meer om de veiligheid.

Je kan natuurlijk altijd nog zo'n oudere Michelin wegenatlas 2dehands kopen toen men al de vaste radars vermelde...da's altijd handig want ze verplaatsen die vaste radars quasi nooit.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 18 jul 2014, 9:11

Of je gaat net zo vaak naar Frankrijk op vakantie tot je de hectometers van iedere paal langs je vaste route uit je hoofd kent. :dyn_hyp:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 18 jul 2014, 9:22

Of je gaat helemaal niet naar Frankrijk?

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 18 jul 2014, 9:24

Je kan natuurlijk altijd nog zo'n oudere Michelin wegenatlas 2dehands kopen toen men al de vaste radars vermelde...da's altijd handig want ze verplaatsen die vaste radars quasi nooit.
Dat doen ze nog steeds ook op de nieuwe kaarten. Het zijn nu alleen zones a risque.
Vaak worden we nog ingehaald door auto's die veel harder gaan, wat dan wel vermakelijk is, is dat die auto's dan worden opgewacht bij de volgende péage door de gendarme
Dan helpt een telepeage kastje enorm. Niemand verwacht dat je links doorrijdt en weg is weg. (Maar helaas krijg je hem tegenwoordig gewoon thuis...)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 jul 2014, 12:08

exroosje schreef:
Dat doen ze nog steeds ook op de nieuwe kaarten. Het zijn nu alleen zones a risque.
Tja, stom dat het wel is toegestaan op een papieren kaart maar niet in een navigatiesysteem.