Flitskasten in Frankrijk
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Flitskasten in Frankrijk
Zeker langs de snelweg. In Nederland staan - afgezien van trajectcontroles - praktisch geen flitspalen meer langs de snelweg. In Frankrijk en Spanje nogal veel.
-
- autoweg

Wel balen van de prent in Frankrijk, Chris! Hopen dat het bij eentje blijft..

-
- 2x3 autosnelweg

In Frankrijk kom je op de snelwegen om de 30 km of zo wel een flitspaal tegen, maar die zijn altijd geplaatst in een flitszone die vooraf met borden (en via TomTom) wordt aangegeven. Het is dus 'een beetje dom' om alsnog geflitst te worden

Overigens staat men in Frankrijk ook geregeld te laseren, dus het is dubbel opletten geblazen.
-
- autoweg

Die flitspaalherkenning van TomTom is strafbaar in la Douce France, be aware of that. De prent kan oplopen tot €1500,-. Dan is de app die René aanbeveelt i.c.m. een databundel in het buitenland een beter voorstel.
-
- 2x3 autosnelweg
Pure flitspaalaanduidingen zijn in Frankrijk verboden, maar 'zones de risques' (o.i.d.) mag TomTom gewoon aangeven, zeggen ze zelf althans. NB: dat beweert TomTom ook in het linkje dat je stuurde.
Het waarschuwingsignaal geeft TomTom 9 van de 10 keer precies op de plek waar de betreffende borden ook langs de weg staan. De flitspaal volgt dan meestal 500 m tot 2 km verder.
Het waarschuwingsignaal geeft TomTom 9 van de 10 keer precies op de plek waar de betreffende borden ook langs de weg staan. De flitspaal volgt dan meestal 500 m tot 2 km verder.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 14 jun 2015, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Nou die ervaring heb ik eigenlijk niet. Ik heb de borden eigenlijk altijd zien staan, mede geattendeerd erop door de TomTom.
-
- Moderator
Mijn indruk is dat ze langs de tolweg bijna altijd staan aangegeven, maar langs tolvrije snelwegen en routes nationales is het meer wisselend.
De meesten staan ook precies op een plek waar de maximumsnelheid gezien het wegbeeld aan de lage kant is. Vermoedelijk is een groot aandeel van de snelheidsboetes van het type '€ 45'. Dat heeft echt niks met 'votre sécurité' te maken.
De meesten staan ook precies op een plek waar de maximumsnelheid gezien het wegbeeld aan de lage kant is. Vermoedelijk is een groot aandeel van de snelheidsboetes van het type '€ 45'. Dat heeft echt niks met 'votre sécurité' te maken.
-
- autoweg
De TomTom gaat dus alleen loeien bij de 'zones de risques,' bij de flitspaal zelf blijft hij stil? Dat is mijn ervaring namelijk niet, maar de betreffende auto met geïntegreerd navigatiesysteem van TomTom waar ik destijds mee reed was een auto uit 2012. Misschien heeft TomTom ook niet stilgezeten op dit gebied en is de flitspaalherkenning inmiddels zo ingericht dat het juridisch niet meer strafbaar is in Frankrijk. Anders is het nog steeds een punt waarop je gezeik met de gendarmerie zou kunnen krijgen. Zou wel een prijzenswaardige verbetering zijn!Rein schreef:Pure flitspaalaanduidingen zijn in Frankrijk verboden, maar 'zones de risques' (o.i.d.) mag TomTom gewoon aangeven, zeggen ze zelf althans. NB: dat beweert TomTom ook in het linkje dat je stuurde.

Voorheen was er volgens mij slechts één optie om die flitspaalherkenning te elimineren en dat is om hem volledig uit te zetten. Ik doe dat altijd als ik door Frankrijk rij. Op de autoroutes rij ik lekker de vmax, 130 km/h is mij prima. Alleen op de 110-stukken word ik soms geprikkeld iets harder te rijden, maar met de cruise control valt dat ook prima te beheersen.
Naast het rijden van de vmax ben ik extra alert: als ik zo'n waarschuwingsbord tegenkom ben ik direct op mijn hoede. Dat soort borden mis ik over het algemeen zelden.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op zo 14 jun 2015, 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Hoeveel data verbruikt zo'n app? Of is het alleen op basis van GPS? Google Maps verbruikt verschrikkelijk veel data (ik had het 3 of 4 keer gebruikt, meteen 50 MB er doorheen gejast...)
-
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad ja. Werkt prima wat mij betreft. Ik heb zo'n ingebouwde TomTom en je kan via je computer de flitspalen uit verschillende landen op je kaartje zetten en voor Frankrijk dus die risicogebieden.Albaufstieg schreef: De TomTom gaat dus alleen loeien bij de 'zones de risques,' bij de flitspaal zelf blijft hij stil?
Overigens rij ik bij een Vmax van 130 km/h op de teller 136 km/h hetgeen ca 134 km/h op de GPS is. Als het goed is krijg je dan na flitsmarge geen bekeuring. Op stukken weg waar de Vmax 110 of zelfs maar 90 km/h is, is het al wat lastiger om in de buurt van de Vmax te rijden.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 14 jun 2015, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Penningmeester
Ik wil nog wel eens meemaken dat je daar op gecontroleerd wordt. Volgens mij een typisch voorbeeld van een stukje symboolpolitiek.Albaufstieg schreef:Die flitspaalherkenning van TomTom is strafbaar in la Douce France, be aware of that. De prent kan oplopen tot €1500,-.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- autoweg

-
- autoweg
Rij nu al twee jaar met de TT met de zone aanduiding. Die zijn goedgekeurd door de Franse overheid,. Daar kan geen departement omheen. In mijn TT staat bij de detail info (NAVcore, kaart nr etc.) het nummer vermeld waaronder de ontheffing is verleend.
Hij piept (net zoals bij een trajectcntroles) bij het begin (en volgens mij niet bij het eind). Voor enkele kilometers krijg je dan een algemeen plaatje te zien van een filtskast. En in als die jaren dat ik elke zomer door Frankrijk rij ben ik echt nog nooit aangehouden voor een controle van mijn TT.
Hij piept (net zoals bij een trajectcntroles) bij het begin (en volgens mij niet bij het eind). Voor enkele kilometers krijg je dan een algemeen plaatje te zien van een filtskast. En in als die jaren dat ik elke zomer door Frankrijk rij ben ik echt nog nooit aangehouden voor een controle van mijn TT.
-
- autoweg
Bij coyote worden voor vaste flitspalen ook risicozones aangegeven, met de wetenschap dat de flitspaal exact op 3/4 van het begin van de risicozone staat. Mobiele flitsers worden aangegeven als gevaarzones.
belgie is zo slecht nog niet
-
- Secretaris
De flitsmarge in Frankrijk is naar verluidt altijd minimaal 5 km/h, ook onder de 100 km/h.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Voorzitter

-
- Moderator
Volgens de brief:
Voor wat betreft de marge, er wordt onderscheid gemaakt tussen verplaatsbare apparatuur en vaste flitspalen. Bij verplaatsbare apparatuur is het 10 km/h bij snelheden tot 100 km/h en daarboven 10%. Bij vaste apparatuur is het 5 km/h tot 100 km/h en 5% daarboven.
Voor wat betreft de marge, er wordt onderscheid gemaakt tussen verplaatsbare apparatuur en vaste flitspalen. Bij verplaatsbare apparatuur is het 10 km/h bij snelheden tot 100 km/h en daarboven 10%. Bij vaste apparatuur is het 5 km/h tot 100 km/h en 5% daarboven.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat is ook precies mijn ervaring. Daarom hou ik me op tolvrije snelwegen altijd braaf aan de snelheidslimiet en geef op tolwegen wat extra gas. Daar betaal ik dan toch al voor. Natuurlijk is er altijd een restrisico, maar dat neem ik op de koop toe.Chris schreef:Mijn indruk is dat ze langs de tolweg bijna altijd staan aangegeven, maar langs tolvrije snelwegen en routes nationales is het meer wisselend.
Een flitskast kan altijd een foutje hebben. Als je zeker weet dat je niet te snel hebt gereden (3-4 km/h is na aftrek niks) kan je er normaliter vanuit gaan dat je daar dan nooit meer wat van zult horen.Coen Tunnel schreef:De correctie zou 5% moeten zijn, maar ik ben afgelopen zaterdag op de A4 geflitst terwijl ik 113/114 km/u reed, op een plek waar 110 was toegestaan.
Die indruk heb ik ook, alleen veelal rond stedelijke gebieden. Op snelwegen door landelijke gebieden lijkt de pakkans op autosnelwegen in Nederland nihil, of vergis ik me daarmee?Albaufstieg schreef:Volgens mij hebben we in Nederland echter wel te maken met bovengemiddeld veel mobiele controles.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- autoweg
Is denk ik niet helemaal waar, al staat het gros van de mobiele controles denk ik wel in stedelijk gebied of langs drukke wegvakken. Vaak zie je ook dat men van tijd tot tijd een specifieke plek uitkiest waar men dan een tijdje frequent staat te controleren. Kan mij bijvoorbeeld herinneren dat men vorig jaar te pas en te onpas stond te controleren bij de A20 VZP's Maatveld en De Vink bij Nieuwerkerk a/d IJssel, bij de Waalbrug bij Ewijk in de A50 was het een tijd lang prijs en nu staat men bijvoorbeeld weer een aantal keren achter elkaar langs de A12 nabij de Galecopperbrug. Ook langs de A12 bij Bodegraven en Nieuwerbrug heeft men een tijd lang best vaak gestaan, is mijn ervaring. Als de spitsstrook geopend is van Woerden richting Gouda op die laatste weg kun je snel de sigaar zijn als je niet goed oplet terwijl het goed doorstroomt.SnarfFlevoland schreef:Die indruk heb ik ook, alleen veelal rond stedelijke gebieden. Op snelwegen door landelijke gebieden lijkt de pakkans op autosnelwegen in Nederland nihil, of vergis ik me daarmee?

Maar controles zijn er dus ook langs de snelwegen door landelijke en/of wat rustigere gebieden. Zo reed ik een tijdje terug nog langs een mobiele controle langs de A7 bij Scheemda en stond men vandaag langs de A73 bij Maasbracht te controleren.
Alle snelwegen zullen zo nu en dan weleens voorbij komen. Vermoed dat men van tijd tot tijd plannen in elkaar zet waarbij een aantal aspecten telkens beoordeeld worden: verkeersveiligheid, risicoplekken, vmax, reden van de eventueel lagere vmax i.p.v. de 130-norm, intensiteiten, €, etc. Daar zullen wel prio-lijstjes uit voortvloeien en aan de hand daarvan kunnen mobiele flitsteams op locaties worden afgestuurd.
En het blijft helaas niet beperkt tot het HWN, ook op het OWN zijn er elke dag vrij veel mobiele controles. Echt een pijl valt er niet op te trekken en dat is dan ook de reden dat ik niet meer zonder Flitsmeister op pad ga. Niet dat ik overal te hard rij, maar als ik een vmax wat onrealistisch vind mag ik graag een stukje boven de vmax rijden. Zit dan bepaald niet op zo'n lullige boete te wachten. En ik ga 'm even afkloppen, want ik heb nog nooit een bekeuring gehad, ook niet in het buitenland.

-
- 2x3 autosnelweg
Op de A73 ten zuiden van Venlo staan ze regelmatig. Tussen kpt Neerbosch en Venlo zeer zelden.
-
- 2x2 autosnelweg
Bedankt voor de info. Dan houd ik me die paar keer in Nederland wel aan de snelheid. Rij soms wel kort even te hard, maar dat zijn veelal gebieden waar toch al 120 of 130 km/u is toegestaan en eigenlijk alleen in rustigere delen van 't land. Daar waar de snelheid extra gelimiteerd is let ik extra goed op.
Nu goed blijven opletten, want dergelijke uitspraken kunnen snel tot boetes leiden. 
Proficiat!Albaufstieg schreef:En ik ga 'm even afkloppen, want ik heb nog nooit een bekeuring gehad, ook niet in het buitenland.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Weer een boete voor 1 km te snel
Ik reed 91 waar ik 90 mocht. Op de A63 bij Pessac (rand van Bordeaux).
Dit is van de terugweg door Frankrijk, dus hopelijk ook de laatste, al stonden ze op de N10 ook te flitsen. Wel mobiel, dus daar is de foutmarge groter bij.

Dit is van de terugweg door Frankrijk, dus hopelijk ook de laatste, al stonden ze op de N10 ook te flitsen. Wel mobiel, dus daar is de foutmarge groter bij.
-
- Penningmeester

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x2 autosnelweg
Vervelend, maar op teller zal je toch wel dichter bij de 100kph gezeten hebben.Chris schreef:Weer een boete voor 1 km te snelIk reed 91 waar ik 90 mocht. Op de A63 bij Pessac (rand van Bordeaux).
En wat RSK zegt is waar,...kun je evengoed het gewoon goed doen en het "riskeren".
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Cruise control op Vmax + 5 en je zou in theorie nooit een bon hoeven krijgen. Ik dacht trouwens altijd dat de marge veel kleiner was in Frankrijk.Chris schreef:Volgens de brief:
-
- Voorzitter
De meeste voorkom ik door mijn navigatieysteem, dat nog niet geüpdatet is en netjes de meeste flitsers aangeeft. Maar ik verwacht binnenkort ook post uit Frankrijk en helaas ook uit Zwitserland, volgens mij ben ik daar op de A2 richting Luzern kort voor de Naxbergtunnel geflitst.Chris schreef:Weer een boete voor 1 km te snelIk reed 91 waar ik 90 mocht. Op de A63 bij Pessac (rand van Bordeaux).
De flitser in Frankrijk was op de A4 kort voor Straatsburg. Het nare is dat het allebeide ook nog op dezelfde dag gebeurde nadat ik toch al bijna een jaar geen flitsboetes heb gehad...

-
- 2x2 autosnelweg
Mja, soms kan je pech hebben. Had vorig jaar twee keer kort achter elkaar post voor kleine overtredingen, waar in Duitsland gelukkig ook kleine boete vermaningsbedragen voor staan.Coen Tunnel schreef:Het nare is dat het allebeide ook nog op dezelfde dag gebeurde nadat ik toch al bijna een jaar geen flitsboetes heb gehad...
Staat die niet al op het tolvrije deel? Dan denk ik dat ik die flitspaal wel eens gezien heb. Daar geldt zover ik weet 110 km/u. Op de A35 kort voor Reichstett staat ook nog een flitser. En aan de zuidkant van de stad kom je er ook nog een paar voorbij.Coen Tunnel schreef:De flitser in Frankrijk was op de A4 kort voor Straatsburg.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 26 jun 2015, 9:12, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Voorzitter