Vaste oeververbinding NL-UK

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

A70
dorpsstraat

Vaste oeververbinding NL-UK

Bericht door A70 » di 16 aug 2005, 12:36

Stel dat er geld voor zou zijn, hoe zou een vaste oeververbinding tussen Nederland en Engeland er dan uit kunnen zien?

Krijg je dan een combinatie van tunnel(s) en brug(gen)? Alleen een tunnel? Alleen een brug? Waar zou zo'n verbinding dan het beste kunnen beginnen? En hoe zorg je ervoor dat bij storm of mist er geen mammoettanker tegenaan vaart?

Of is zoiets ueberhaupt technisch onmogelijk?

Grt.
A70

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 16 aug 2005, 12:37

Ik zou voor een tunnel kiezen, omdat een brug teveel gevaren teweeg brengt. Bij zware storm is een brug een makkelijke prooi en je moet rekening houden met die reuzenschepen die er varen. Nee, dan maar een tunnel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 aug 2005, 12:43

Ik denk dat het technisch wel mogelijk is, maar je moet het ook willen, een tunnel van 200km. Maar je moet ook ontsnappingsbuizen naar de oppervlakte maken. Gelukkig is de Noordzee niet diep.

Maar als je van Amsterdam naar London wil, is het net zo lang via de kanaaltunnel dan via een andere verbinding.

Wat me eerder wat lijkt is een megabrug over het kanaal tussen Calais en Dover, met op die brug driekwartdichte buizen tegen de wind.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 16 aug 2005, 12:54

Vaste oeververbinding tussen ons land en GB: brug - tunnel combinaties.
De kosten zullen enorm zijn...
Donateur Vereniging Wegenforum

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 13:04

Ik vind de boot van Hoek van Holland een snel genoeg vervoersmiddel. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 16 aug 2005, 13:24

Gewoon, een dijk. :lol:

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 13:26

Niet handig voor de scheepsvaart ik denk dat we dan oorlog krijgen. ;)

A70
dorpsstraat

Bericht door A70 » di 16 aug 2005, 13:32

Hajo schreef:De kosten zullen enorm zijn...
Daar staat tegenover dat met je eigen auto op de boot of trein ook niet goedkoop is. Je kunt dus een flinke tolprijs vragen en toch concurrerend zijn.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 16 aug 2005, 14:05

A70 schreef:
Hajo schreef:De kosten zullen enorm zijn...
Daar staat tegenover dat met je eigen auto op de boot of trein ook niet goedkoop is. Je kunt dus een flinke tolprijs vragen en toch concurrerend zijn.
Dat dachten ze met de Kanaaltunnel ook. Wat blijkt nu: je kunt over het water sneller en goedkoper naar de overkant, en de verwachte verkeersprognoses voor de Kanaaltunnel verdampen waar je bij staat...

A70
dorpsstraat

Bericht door A70 » di 16 aug 2005, 14:22

Dat is natuurlijk wel waar. Sinds de opening van de kanaaltunnel is een prijzenslag ontstaan op overtochten naar Engeland. Veel veerdiensten zijn gesneuveld (denk bv. aan Oostende-Dover) en de resterende operators hebben hun prijzen verlaagd tot onder het niveau van de tunnel, zeker die met diensten in de omgeving van Calais-Dover.

Maar laten we er nou eens vanuit gaan dat de exploitatie geen probleem zou zijn. Zou die verbinding dan moeten beginnen bij Amsterdam (Zandvoort), Hoek van Holland (A20) of Vlissingen (A58)? Of ergens anders?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 16 aug 2005, 14:35

Laat die verbinding maar bij Kales beginnen, dan hebben we de kortste afstand te overbruggen. Het strookje land tot aan Kales annexeren we er wel bij :hap: ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 aug 2005, 14:48

Er is een tijd terug op Discovery Channel een documentaire geweest over plannen over het bouwen van een tunnel tussen de VS en Ierland. Over hoe om te gaan met de diepten, hoe je de tunnelelementen bijeenkunt houden zonder dat ze wegdrijven. Erg interessant, maar ongetwijfeld erg duur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

A70
dorpsstraat

Bericht door A70 » di 16 aug 2005, 14:55

Palance schreef:Discovery Channel
Zo kwam ik ook op de gedachte. Dat was echter een aflevering van Super Structures over een vaste oeververbinding over de Beringstraat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 aug 2005, 14:58

Palance schreef:Er is een tijd terug op Discovery Channel een documentaire geweest over plannen over het bouwen van een tunnel tussen de VS en Ierland. Over hoe om te gaan met de diepten, hoe je de tunnelelementen bijeenkunt houden zonder dat ze wegdrijven. Erg interessant, maar ongetwijfeld erg duur.
Volgens mij was dat met zo'n supersnelle trein in een vacuüm tunnel, zodat snelheden boven de ?2000km? per uur mogelijk waren. In ieder geval zou een ritje London - New York dan maar 2 uur duren.

Overigens houden ze op Discovery Channel en NGC nogal van herhalingen, zoals die van de Viaduc de Millau, beringstraatbrug, tunnel onder de Atlantic en over de Duitse Autobahnen, die kwamen er nogal vaak langs.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 14:59

Chrizz schreef:
Palance schreef:Er is een tijd terug op Discovery Channel een documentaire geweest over plannen over het bouwen van een tunnel tussen de VS en Ierland. Over hoe om te gaan met de diepten, hoe je de tunnelelementen bijeenkunt houden zonder dat ze wegdrijven. Erg interessant, maar ongetwijfeld erg duur.
Volgens mij was dat met zo'n supersnelle trein in een vacuüm tunnel, zodat snelheden boven de ?2000km? per uur mogelijk waren. In ieder geval zou een ritje London - New York dan maar 2 uur duren.

Overigens houden ze op Discovery Channel en NGC nogal van herhalingen, zoals die van de Viaduc de Millau, beringstraatbrug, tunnel onder de Atlantic en over de Duitse Autobahnen, die kwamen er nogal vaak langs.
Ze houden zeker van herhalen bij dicovery. ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 16 aug 2005, 15:40

Al zou dit kunnen, dan is het probleem van de uit elkaar drijvende continenten er nog niet bij betrokken :roll: Met bijbehoorende vulkanische en seismische activiteiten. Hoe zouden ze dat willen oplossen?? Zelfde geldt voor de Beringstraat. Wat dat betreft lijkt me het logischer om tunnel onder de Noordzee te leggen.

Trouwens, een vacuumtunnel lijkt me zeer moeilijk tot niet realiseerbaar, tenzij die trein zelf een vacuum maakt. Het lijkt me dat ze sneller een supersonisch vliegtuig uitvinden (zag het op N24) dan zo een tunnel aanleggen.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 16:12

Ik denk dat dan een manier zo zoals de grote belt brug wel een oplossing is voor zo'n verbinding.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » di 16 aug 2005, 17:41

Diverse kunstmatige eilanden met bruggen en tunnels ertussen. Scheepvaart heeft toch vaste routes. Ik neem in ieder geval niet aan dat ze zonder enig beleid kris kras over de Noordzee varen...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 17:47

Ze kunnen de routes ook iets aanpassen. :lol:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 16 aug 2005, 17:48

Ed schreef:Diverse kunstmatige eilanden met bruggen en tunnels ertussen. Scheepvaart heeft toch vaste routes. Ik neem in ieder geval niet aan dat ze zonder enig beleid kris kras over de Noordzee varen...
Nee dat hoop ik niet! :D Er is trouwens nog een probleem met de Noordzee, bedenk ik me net. Iemand al gedacht aan die kilo's springstof er op de bodem liggen? Dat nog uit WO II stamt. Het zal een megaklus worden om eerst die oude mijnen en bommen te verwijderen en te vernietigen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 16 aug 2005, 17:59

Het zal idd veel te veel gaan kosten, maar het is altijd leuk om over te fantaseren. :)

Ikzelf zou voor een combinatie van tunnels en tuibruggen gaan, maar ook het idee van Ed spreekt mij wel aan met verschillende eilanden met tunnels. Op die eilanden zou je dan nog windmolens kunnen zetten, zodat de horizonvervuiling op het land ook is opgelost.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 18:05

En de tolopbrengsten zijn dan voor dit forum :mrgreen:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 16 aug 2005, 19:18

Ik kan voor de gein eens informaeren bij me vader of die ongeveer de vaarroutes weet? Die zit in die bussines.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 19:21

Je bedoelt informeren. Ik denk dat men de boot blijft nemen als er zo'n verbinding is en ik denk dat er een hoge tolprijs betaald moet worden. Ik vind de afstand van de grote belt brug al ver zat. ;)

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 16 aug 2005, 19:47

Er is wel een tunnel gepland tussen Noord-Ierland en Schotland.
Deze zou iets korter worden dan de kanaaltunnel. In Ierland wonen denk ik te weinig mensen om het commercieel haalbaar te maken, maar toen ik in Ierland woonde had ik wel graag over land naar continentaal Europa gewild ...
Er zijn dacht ik ook (niet serieus te nemen) plannen voor een brug-tunnel verbinding tussen Korea en Japan.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 16 aug 2005, 23:18

marcel schreef:Er is wel een tunnel gepland tussen Noord-Ierland en Schotland.
Deze zou iets korter worden dan de kanaaltunnel. In Ierland wonen denk ik te weinig mensen om het commercieel haalbaar te maken.
Is dat gezien de activiteiten van de IRA wel een wenselijke tunnel dan ?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 aug 2005, 8:24

René schreef: Is dat gezien de activiteiten van de IRA wel een wenselijke tunnel dan ?
Die is toch gestopt met terroristische activiteiten?

Wie neemt dit overigens serieus?
:denk:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 17 aug 2005, 8:25

Palance schreef:
René schreef: Is dat gezien de activiteiten van de IRA wel een wenselijke tunnel dan ?
Die is toch gestopt met terroristische activiteiten?

Wie neemt dit overigens serieus?
:denk:
De IRA is ermee gestopt met hun activiteiten dit was pas in het nieuws.

Bart71298
stadsweg

Bericht door Bart71298 » do 18 aug 2005, 16:35

marcel schreef: Er zijn dacht ik ook (niet serieus te nemen) plannen voor een brug-tunnel verbinding tussen Korea en Japan.
Yep. 200 km!

Afbeelding

Artikelen:

http://times.hankooki.com/lpage/biz/200 ... 311900.htm
http://for.yna.co.kr/E/feature/2002_10/20021002_01.asp
http://joongangdaily.joins.com/200408/1 ... 09051.html

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 18 aug 2005, 17:54

Je zou denken dat ze in Japan na de faliekante mislukking van de Seikantunnel wat wijzer geworden waren, maar nee hoor. Ik zie sowieso niets in dergelijk lange brug- of tunnelverbindingen - behalve dan als civieltechnische prestatie. Vliegen lijkt mij niet alleen vele malen goedkoper, maar ook efficiënter. Ik vraag me af waarom de helicopter bijvoorbeeld nooit is doorontwikkeld tot een voertuig met een redelijk grote capaciteit (100/200 passagiers), voor oeververbindingen over korte afstand. Technologisch lijkt me dat geen probleem. Maar misschien zit ik nu weer te 'zwetsen'.