Vaste oeververbinding NL-UK
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Vaste oeververbinding NL-UK
Stel dat er geld voor zou zijn, hoe zou een vaste oeververbinding tussen Nederland en Engeland er dan uit kunnen zien?
Krijg je dan een combinatie van tunnel(s) en brug(gen)? Alleen een tunnel? Alleen een brug? Waar zou zo'n verbinding dan het beste kunnen beginnen? En hoe zorg je ervoor dat bij storm of mist er geen mammoettanker tegenaan vaart?
Of is zoiets ueberhaupt technisch onmogelijk?
Grt.
A70
Krijg je dan een combinatie van tunnel(s) en brug(gen)? Alleen een tunnel? Alleen een brug? Waar zou zo'n verbinding dan het beste kunnen beginnen? En hoe zorg je ervoor dat bij storm of mist er geen mammoettanker tegenaan vaart?
Of is zoiets ueberhaupt technisch onmogelijk?
Grt.
A70
-
- Forumbeheerder
-
- Moderator
Ik denk dat het technisch wel mogelijk is, maar je moet het ook willen, een tunnel van 200km. Maar je moet ook ontsnappingsbuizen naar de oppervlakte maken. Gelukkig is de Noordzee niet diep.
Maar als je van Amsterdam naar London wil, is het net zo lang via de kanaaltunnel dan via een andere verbinding.
Wat me eerder wat lijkt is een megabrug over het kanaal tussen Calais en Dover, met op die brug driekwartdichte buizen tegen de wind.
Maar als je van Amsterdam naar London wil, is het net zo lang via de kanaaltunnel dan via een andere verbinding.
Wat me eerder wat lijkt is een megabrug over het kanaal tussen Calais en Dover, met op die brug driekwartdichte buizen tegen de wind.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- dorpsstraat
-
- 4x5 autosnelweg
Dat dachten ze met de Kanaaltunnel ook. Wat blijkt nu: je kunt over het water sneller en goedkoper naar de overkant, en de verwachte verkeersprognoses voor de Kanaaltunnel verdampen waar je bij staat...A70 schreef:Daar staat tegenover dat met je eigen auto op de boot of trein ook niet goedkoop is. Je kunt dus een flinke tolprijs vragen en toch concurrerend zijn.Hajo schreef:De kosten zullen enorm zijn...
-
- dorpsstraat
Dat is natuurlijk wel waar. Sinds de opening van de kanaaltunnel is een prijzenslag ontstaan op overtochten naar Engeland. Veel veerdiensten zijn gesneuveld (denk bv. aan Oostende-Dover) en de resterende operators hebben hun prijzen verlaagd tot onder het niveau van de tunnel, zeker die met diensten in de omgeving van Calais-Dover.
Maar laten we er nou eens vanuit gaan dat de exploitatie geen probleem zou zijn. Zou die verbinding dan moeten beginnen bij Amsterdam (Zandvoort), Hoek van Holland (A20) of Vlissingen (A58)? Of ergens anders?
Maar laten we er nou eens vanuit gaan dat de exploitatie geen probleem zou zijn. Zou die verbinding dan moeten beginnen bij Amsterdam (Zandvoort), Hoek van Holland (A20) of Vlissingen (A58)? Of ergens anders?
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Er is een tijd terug op Discovery Channel een documentaire geweest over plannen over het bouwen van een tunnel tussen de VS en Ierland. Over hoe om te gaan met de diepten, hoe je de tunnelelementen bijeenkunt houden zonder dat ze wegdrijven. Erg interessant, maar ongetwijfeld erg duur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
-
- Moderator
Volgens mij was dat met zo'n supersnelle trein in een vacuüm tunnel, zodat snelheden boven de ?2000km? per uur mogelijk waren. In ieder geval zou een ritje London - New York dan maar 2 uur duren.Palance schreef:Er is een tijd terug op Discovery Channel een documentaire geweest over plannen over het bouwen van een tunnel tussen de VS en Ierland. Over hoe om te gaan met de diepten, hoe je de tunnelelementen bijeenkunt houden zonder dat ze wegdrijven. Erg interessant, maar ongetwijfeld erg duur.
Overigens houden ze op Discovery Channel en NGC nogal van herhalingen, zoals die van de Viaduc de Millau, beringstraatbrug, tunnel onder de Atlantic en over de Duitse Autobahnen, die kwamen er nogal vaak langs.
-
- autoweg
Ze houden zeker van herhalen bij dicovery.Chrizz schreef:Volgens mij was dat met zo'n supersnelle trein in een vacuüm tunnel, zodat snelheden boven de ?2000km? per uur mogelijk waren. In ieder geval zou een ritje London - New York dan maar 2 uur duren.Palance schreef:Er is een tijd terug op Discovery Channel een documentaire geweest over plannen over het bouwen van een tunnel tussen de VS en Ierland. Over hoe om te gaan met de diepten, hoe je de tunnelelementen bijeenkunt houden zonder dat ze wegdrijven. Erg interessant, maar ongetwijfeld erg duur.
Overigens houden ze op Discovery Channel en NGC nogal van herhalingen, zoals die van de Viaduc de Millau, beringstraatbrug, tunnel onder de Atlantic en over de Duitse Autobahnen, die kwamen er nogal vaak langs.

-
- expressweg
Al zou dit kunnen, dan is het probleem van de uit elkaar drijvende continenten er nog niet bij betrokkenPalance schreef:Er is een tijd terug op Discovery Channel een documentaire geweest over plannen over het bouwen van een tunnel tussen de VS en Ierland. Over hoe om te gaan met de diepten, hoe je de tunnelelementen bijeenkunt houden zonder dat ze wegdrijven. Erg interessant, maar ongetwijfeld erg duur.

Trouwens, een vacuumtunnel lijkt me zeer moeilijk tot niet realiseerbaar, tenzij die trein zelf een vacuum maakt. Het lijkt me dat ze sneller een supersonisch vliegtuig uitvinden (zag het op N24) dan zo een tunnel aanleggen.
-
- verkeersader
-
- expressweg
Nee dat hoop ik niet!Ed schreef:Diverse kunstmatige eilanden met bruggen en tunnels ertussen. Scheepvaart heeft toch vaste routes. Ik neem in ieder geval niet aan dat ze zonder enig beleid kris kras over de Noordzee varen...

-
- 2x5 autosnelweg
Het zal idd veel te veel gaan kosten, maar het is altijd leuk om over te fantaseren. 
Ikzelf zou voor een combinatie van tunnels en tuibruggen gaan, maar ook het idee van Ed spreekt mij wel aan met verschillende eilanden met tunnels. Op die eilanden zou je dan nog windmolens kunnen zetten, zodat de horizonvervuiling op het land ook is opgelost.

Ikzelf zou voor een combinatie van tunnels en tuibruggen gaan, maar ook het idee van Ed spreekt mij wel aan met verschillende eilanden met tunnels. Op die eilanden zou je dan nog windmolens kunnen zetten, zodat de horizonvervuiling op het land ook is opgelost.
-
- 2x2 autosnelweg
Er is wel een tunnel gepland tussen Noord-Ierland en Schotland.
Deze zou iets korter worden dan de kanaaltunnel. In Ierland wonen denk ik te weinig mensen om het commercieel haalbaar te maken, maar toen ik in Ierland woonde had ik wel graag over land naar continentaal Europa gewild ...
Er zijn dacht ik ook (niet serieus te nemen) plannen voor een brug-tunnel verbinding tussen Korea en Japan.
Deze zou iets korter worden dan de kanaaltunnel. In Ierland wonen denk ik te weinig mensen om het commercieel haalbaar te maken, maar toen ik in Ierland woonde had ik wel graag over land naar continentaal Europa gewild ...
Er zijn dacht ik ook (niet serieus te nemen) plannen voor een brug-tunnel verbinding tussen Korea en Japan.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Die is toch gestopt met terroristische activiteiten?René schreef: Is dat gezien de activiteiten van de IRA wel een wenselijke tunnel dan ?
Wie neemt dit overigens serieus?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
-
- stadsweg
Yep. 200 km!marcel schreef: Er zijn dacht ik ook (niet serieus te nemen) plannen voor een brug-tunnel verbinding tussen Korea en Japan.

Artikelen:
http://times.hankooki.com/lpage/biz/200 ... 311900.htm
http://for.yna.co.kr/E/feature/2002_10/20021002_01.asp
http://joongangdaily.joins.com/200408/1 ... 09051.html
-
- expressweg
Je zou denken dat ze in Japan na de faliekante mislukking van de Seikantunnel wat wijzer geworden waren, maar nee hoor. Ik zie sowieso niets in dergelijk lange brug- of tunnelverbindingen - behalve dan als civieltechnische prestatie. Vliegen lijkt mij niet alleen vele malen goedkoper, maar ook efficiënter. Ik vraag me af waarom de helicopter bijvoorbeeld nooit is doorontwikkeld tot een voertuig met een redelijk grote capaciteit (100/200 passagiers), voor oeververbindingen over korte afstand. Technologisch lijkt me dat geen probleem. Maar misschien zit ik nu weer te 'zwetsen'.