Duitse 'provincie'borden
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Duitse 'provincie'borden
Grappig! Komt ook mooi overeen met de deelstaat Bremen. De Haven.mhkamp schreef:En ik heb hem 2x kunnen fotograferenPino schreef:In navolging van Harry's Nederlandse overzicht hier een serie foto's aan de grenzen van de verschillende Duitse deelstaten.
Bremen (helaas geen foto "in het wild" voorhanden)
![]()
![]()
BAB1 richting Bremen.

-
- expressweg
Sachsen-Anhalt heeft een nieuwe leus: Land der Frühaufsteher (Land van de vroege opstaanders). Dat is het resultaat van een enquête. Daaruit bleek dat de Mensen in Sachsen-Anhalt gemiddeld het vroegst opstaan. En zo zien de Borden langsde ASW er nu uit:

Ook Thüringen gebruikt een nieuwe leus: Sie haben ihr Ziel erreicht. Letterlijk vertaald is dat "U heeft uw doel bereikt", maar deze zin wordt ook in navigatiesystemen gebruikt, als de "bestemming bereikt" is.
Daar zien de borden er zo uit:

Ook Thüringen gebruikt een nieuwe leus: Sie haben ihr Ziel erreicht. Letterlijk vertaald is dat "U heeft uw doel bereikt", maar deze zin wordt ook in navigatiesystemen gebruikt, als de "bestemming bereikt" is.
Daar zien de borden er zo uit:

Laatst gewijzigd door Tim op zo 23 jan 2011, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- autoweg
Volgens mij zijn die borden zo nieuw niet meer, want die heb ik 3 jaar geleden al zien staan. Frühaufsteher heeft in het Duits trouwens ook wel de betekenis dat iemand anderen te snel af is, dus wat dat betreft is het wel leuk gevonden: "wir stehen früher auf".Timmetje schreef:Sachsen-Anhalt heeft een nieuwe leus: Land der Frühaufsteher (Land van de vroege opstaanders). Dat is het resultaat van een enquête. Daaruit bleek dat de Mensen in Sachsen-Anhalt gemiddeld het vroegst opstaan. En zo zien de Borden langsde ASW er nu uit:
bereikt Timmetje..Letterlijk vertaald is dat "U heeft uw doel berijkt"
-
- expressweg
Inderdaad niet zo nieuw meer:Timmetje schreef:Sachsen-Anhalt heeft een nieuwe leus: Land der Frühaufsteher (Land van de vroege opstaanders). Dat is het resultaat van een enquête. Daaruit bleek dat de Mensen in Sachsen-Anhalt gemiddeld het vroegst opstaan. En zo zien de Borden langsde ASW er nu uit:

en

-
- expressweg
Zo "Doppeldeutigkeiten" vallen een buitenlander vaak sneller op. Voor mij was deze dubbele betekenis logisch, en ik had niet door dat dat in het nederlands niet zo was...
Dat nieuw betrok zich op "nieuwer dan die die Pino gepost had". Ik zag ze voor het eerst in Juli 2009.
Dat nieuw betrok zich op "nieuwer dan die die Pino gepost had". Ik zag ze voor het eerst in Juli 2009.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 4x5 autosnelweg
off topic: In het Nederlands kennen we de uitdrukking op zich ook wel hoor: "Dan moet je vroeger op staan", als je erop wilt wijzen dat iemand je te slim afgeweest is. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- zandpaadje
Er zit bij de Saksen-Anhalt-borden zelfs een derde betekenis: Omdat veel mensen uit die deelstaat dagelijks/of tenminste op maandag op pad gaan om naar de regio´s in het westen en zuiden die er economisch wat beter voorstaan te rijden, moeten ze dus - daaderkelijk - vroeger het bed eruit.
-
- 2x4 autosnelweg
Sowieso ligt in die contreien het leefpatroon wat vroeger dan we hier gewend zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Brandenburg krijgt nieuwe borden. De eerste is vandaag geplaatst langs de A2. De oude leus was "Neue Perspektive entdecken" (zie openingspost). Nu is het "Es kann so einfach sein" geworden.
https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... obahn.html

https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... obahn.html

-
- 2x2 autosnelweg
Het doel is een doodlopende weg, ik weet niet of dat goede reclame is voor je deelstaat 

-
- 4x3 autosnelweg
Als het doel van de campagne is om reclame te maken voor Brandenburg als recreatief gebied wel. Is weer eens wat anders dan die Frühaufsteher van Sachsen-Anhalt en andere campagnes die toch mede als doel hebben de deelstaat als (economisch) vestigingsoord te promoten.
Verder mooie foto hoor, maar de naam van de deelstaat en de slogan waar het allemaal om draait zul je met hogere snelheid natuurlijk niet kunnen lezen. Kortom, besteed je belastingcenten aan een vorm van reclame die meer kans van slagen heeft ...
Verder mooie foto hoor, maar de naam van de deelstaat en de slogan waar het allemaal om draait zul je met hogere snelheid natuurlijk niet kunnen lezen. Kortom, besteed je belastingcenten aan een vorm van reclame die meer kans van slagen heeft ...
-
- 2x2 autosnelweg
Zit wat in. Er is dan ook nogal wat om te doen geweest. Er zijn trouwens nog andere varianten in omloop. Die zijn hier te bekijken. De borden staan ook bij/in Berlijn als ik het goed begrijp.
Hier meer achtergrondinfo: https://www.rbb24.de/politik/beitrag/20 ... nburg.html
Hier meer achtergrondinfo: https://www.rbb24.de/politik/beitrag/20 ... nburg.html
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Als er één schaap over de dam is, volgen er vaak meer. Niedersachsen is ook van plan de welkomstborden te faceliften incl. een andere 'slogan': Klar.

https://www.noz.de/deutschland-welt/nie ... r-autobahn
Eind volgend jaar zijn ze langs de snelweg te bewonderen.

https://www.noz.de/deutschland-welt/nie ... r-autobahn
Eind volgend jaar zijn ze langs de snelweg te bewonderen.
-
- expressweg

Ben wel benieuwd wat er dan met de "Alles Gute"-borden gaat gebeuren.
Binnenkort in de media: "Deelstaat Niedersachsen verandert naam naar Niedersachsen-Klar".

I'm average height... in Thailand.
-
- 2x5 autosnelweg
Kapotte bruggen en viaducten. Klar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Dan kan het huidige ook blijven staan, zij het met een kleine aanpassing.
Niedersachsen, nie eine gute Idee

Niedersachsen, nie eine gute Idee

-
- 4x3 autosnelweg
Met de Pegizei- en neonazi-controverse van Chemnitz moet ik toch weer denken aan de al enkele jaren terug geventileerde gedachte dat zowel Sachsen-Anhalt als Niedersachsen beter hun naam kunnen veranderen dan hun slogan. https://www.der-postillon.com/2015/08/s ... nhalt.html
Nieder mit Sachsen. Klar.
Nieder mit Sachsen. Immer eine gute Idee.
Nieder mit Sachsen. Klar.
Nieder mit Sachsen. Immer eine gute Idee.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat is er mis met alleen de naam van de deelstaat?
De meeste van deze slogans voegen echt totaal niks onderscheidends toe.
Denken ze echt dat ik een positiever beeld krijg van een land of deelstaat door er een abstracte kreet bij te plaatsen?
Als je mensen die je gebied binnenrijden wat mee wilt geven van waarom het zo mooi en aantrekkelijk is, verwijs dan rechtstreeks naar je unique selling points, zoals bezienswaardigheden, voorzieningen en/of typerend landschap/natuur.
Dat ik Niedersachsen nu associeer met 'Klar' levert de deelstaat niks op. Het roept bij mij geen enkele extra reden op om er (nog eens) naar toe te gaan. Het zijn inwisselbare kreten die net zo goed zouden werken voor bijvoorbeeld een schoonmaakmiddel of een kleefpasta voor kunstgebitten.
De meeste van deze slogans voegen echt totaal niks onderscheidends toe.
Denken ze echt dat ik een positiever beeld krijg van een land of deelstaat door er een abstracte kreet bij te plaatsen?
Als je mensen die je gebied binnenrijden wat mee wilt geven van waarom het zo mooi en aantrekkelijk is, verwijs dan rechtstreeks naar je unique selling points, zoals bezienswaardigheden, voorzieningen en/of typerend landschap/natuur.
Dat ik Niedersachsen nu associeer met 'Klar' levert de deelstaat niks op. Het roept bij mij geen enkele extra reden op om er (nog eens) naar toe te gaan. Het zijn inwisselbare kreten die net zo goed zouden werken voor bijvoorbeeld een schoonmaakmiddel of een kleefpasta voor kunstgebitten.
-
- 4x3 autosnelweg

Dat gezegd hebbende: de ene campagne is de andere niet. Hoe abstracter of holler de kreet ("Klar" of "Wir machen es einfach"), des te minder zullen ze iemand die de kreet voor het eerst ziet op de Autobahn prikkelen. Een Willkommen im Land der Frühaufsteher is een doordenkertje dat je misschien nog meeneemt naar huis, alles außer Hochdeutsch was altijd een mooie knipoog naar enige reputaties die Baden-Württemberg nu eenmaal heeft, en met je kreet verwijzen naar natuurschoon oid komt vrij gemakkelijk binnen. Dus het kan best werken, zo'n kreet. Maar hier ben ik totaal niet onder de indruk en je opmerking over inwisselbaarheid snap ik wel.
-
- 2x2 autosnelweg
Je ziet ze niet langs de weg, maar wel in reclamespots of op de lokale radio:
RTV Noord gebruikt / reclame : Er gaat niets boven Groningen.
Gelderland in reclame : Gelderland levert je mooie streken.
Limburg in reclame : Je zal er maar wonen.
Dit zijn nu echt dingen waar je over na gaat denken. Met alleen "Niedersachsen : Klar" (Klar = helder, duidelijk) kom je er in mijn ogen niet.
RTV Noord gebruikt / reclame : Er gaat niets boven Groningen.
Gelderland in reclame : Gelderland levert je mooie streken.
Limburg in reclame : Je zal er maar wonen.
Dit zijn nu echt dingen waar je over na gaat denken. Met alleen "Niedersachsen : Klar" (Klar = helder, duidelijk) kom je er in mijn ogen niet.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- expressweg

Off-topic, ik weet het. Even m'n frustraties kwijt.
-
- 2x2 autosnelweg
Sinds begin dit jaar is dit veranderd: https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/neue- ... m-100.htmlIQ[] schreef: ↑zo 23 jan 2011, 13:04Inderdaad niet zo nieuw meer:Timmetje schreef:Sachsen-Anhalt heeft een nieuwe leus: Land der Frühaufsteher (Land van de vroege opstaanders). Dat is het resultaat van een enquête. Daaruit bleek dat de Mensen in Sachsen-Anhalt gemiddeld het vroegst opstaan. En zo zien de Borden langsde ASW er nu uit:
en
![]()

-
- stadsweg

Vindt het wel hele erge geldverspilling om na een paar jaar je complete deelstaat slogan te wijzigen

Maar goed beetje off topic maar ik moest in een keer aan dit filmpje denken
Link
Vanaf 0.53
Wat zou van deze deelstaat nou de slogan zijn?
-
- 4x3 autosnelweg
Dat kan na zo'n Anschluss natuurlijk alleen maar Mittendrin statt nicht dabei zijn. 

-
- 2x2 autosnelweg
Nieuwe begroetingsborden Mecklenburg-Vorpommern bij de 30e verjaardag van de deelstaat:
https://www.svz.de/regionales/newsticke ... 57867.html
https://www.ostsee-zeitung.de/Nachricht ... -in-MV-aus

https://www.svz.de/regionales/newsticke ... 57867.html
https://www.ostsee-zeitung.de/Nachricht ... -in-MV-aus

-
- 2x2 autosnelweg
Nieuwe -hier reeds besproken- borden zijn inmiddels ook in Niedersachsen geplaatst:

https://www.hna.de/welt/niedersachsen-l ... 36532.html

https://www.hna.de/welt/niedersachsen-l ... 36532.html
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
De Franse stijl van standaardborden bij elke regio of departement (in de Duitse context elke deelstaat) heeft wel de voorkeur.