Die Franse uniformiteit vind ik best aardig, maar het land heeft ook een 6 keer meer departementen dan Duitsland deelstaten heeft. Als je de stadsstaten Berlijn, Hamburg en Bremen en de kleine departementen in het Ile de France (het in zessen gesplitste oude departement Seine) wegdenkt zelfs eerder 7 keer. Zeker in Zuid-Duitsland zijn doodnormale routes denkbaar waarin je in 600 kilometer maar één deelstaatgrens passeert of in 750 kilometer twee. Doordat je in Frankrijk dus veel vaker een bewegwijzerde grens passeert dan in Duitsland, is uniformiteit daar veel meer gewenst dan in Duitsland. Het soort afwisseling waarop ik in Frankrijk totaal niet zou zitten wachten vind ik in Duitsland dan wel aardig.
Waar ik wat meer moeite mee zou hebben is de manier waarop bepaalde Duitse deelstaten -en Bayern in het bijzonder- op hun buitengrenzen altijd eerst een eigen bord neerzetten en daarna pas eens een keer dat je in Duitsland bent. Op zo’n moment verlang ik nou wél naar een wat gestandaardiseerde benadering...