Duitse 'provincie'borden

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Duitse 'provincie'borden

Bericht door Pino » vr 14 feb 2020, 20:22

Willem schreef: vr 14 feb 2020, 18:45 De Franse stijl van standaardborden bij elke regio of departement (in de Duitse context elke deelstaat) heeft wel de voorkeur.
Die Franse uniformiteit vind ik best aardig, maar het land heeft ook een 6 keer meer departementen dan Duitsland deelstaten heeft. Als je de stadsstaten Berlijn, Hamburg en Bremen en de kleine departementen in het Ile de France (het in zessen gesplitste oude departement Seine) wegdenkt zelfs eerder 7 keer. Zeker in Zuid-Duitsland zijn doodnormale routes denkbaar waarin je in 600 kilometer maar één deelstaatgrens passeert of in 750 kilometer twee. Doordat je in Frankrijk dus veel vaker een bewegwijzerde grens passeert dan in Duitsland, is uniformiteit daar veel meer gewenst dan in Duitsland. Het soort afwisseling waarop ik in Frankrijk totaal niet zou zitten wachten vind ik in Duitsland dan wel aardig.

Waar ik wat meer moeite mee zou hebben is de manier waarop bepaalde Duitse deelstaten -en Bayern in het bijzonder- op hun buitengrenzen altijd eerst een eigen bord neerzetten en daarna pas eens een keer dat je in Duitsland bent. Op zo’n moment verlang ik nou wél naar een wat gestandaardiseerde benadering...

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 26 feb 2020, 15:00

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 feb 2020, 15:02

Land der Frühaufsteher, Wir stehen früher auf, #moderndenken, ik weet niet wat ik er van moet denken...

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 26 feb 2020, 15:34

Hahahaha een hashtag :rofl2: :facepalm:
Wat denken ze nou? Dat gans Sachsen-Anhalt die hashtag gaat gebruiken op internet?
I'm average height... in Thailand.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 26 feb 2020, 15:45

^^ Tuurlijk niet. Ze denken dat het beter overkomt bij de lezer door het niet in normaal Duits te schrijven als 'modern denken' of desnoods 'Modern Denken', maar als #moderndenken. Misschien vestigt het wel zo de aandacht op de onderste regel dat de kans wat groter is dat je hem gaat lezen op het bord, waar je een 'gewone' slogan op voorhand al zou negeren. Ik kom in die zin wel vaker hashtags tegen waarvan echt niemand zal verwachten dat iemand ze op internet gaat gebruiken. Het feit dat wij er hier over praten laat in zekere zin al zien dat het doel bereikt wordt; er wordt over Sachsen-Anhalt gepraat in een wat andere context dan 'saai, bruin, economisch achtergebleven'...