Afbeelding

[BRN] Bahrain

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[BRN] Bahrain

Bericht door Chris » za 08 aug 2009, 14:02

Bahrain is een klein eilandje tussen Qatar en Saudi-Arabië.
Afbeelding

Er is al een brug tussen Bahrain en Saudi-Arabië, en men wil ook een 40 kilometer lange brug gaan bouwen van Bahrain naar Qatar.

Dit is de King Fahd Causeway tussen SA en Bahrain. Deze brug is 28 kilometer lang.
Afbeelding

Pics van SSC.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Re: [BRN] Bahrain

Bericht door Wouter N14 » di 17 nov 2009, 21:14

Van 21 oktober tot 14 november was ik op vakantie, eerst twee dagen Bahrein op bezoek bij kennissen en daarna Nepal. Hierbij mijn 52 wegenfoto's van Bahrein. :D

De eerste dag werden we rondgeleid over het eiland. We gingen eerst over de grote verkeersbrug die Bahrein met Saudi-Arabië verbindt. De brug heet de King Fahad Causeway en kruist het eiland Umm An Nasan waarop het koninklijk paleis staat. Halverwege deze brug ligt een eiland waar de grensposten zich bevinden. Hier zijn ook parkeerplaatsen en toeristische uitkijktorens, voor elk land één.

Omdat het (bij mij?) niet mogelijk is om in Google Maps routes te bereken, moet ik het doen met links naar de omgeving.

De route ging van Hamala naar de grensovergang met Saudi-Arabië.

Foto 1. Mazarea Highway. Dat klinkt veel, maar het is niet meer dan een ontsluitende weg.
Afbeelding

Foto 2. Tolstation op de King Fahad Causeway, feitelijk nog vóór de brug zelf. Wegnummer 34?
Afbeelding

Foto 3. Op de grote brug.
Afbeelding

Foto 4. Snelheidsaanduiding voor vrachtwagens in zowel het Arabische als in het Latijnse schrift.
Afbeelding

Foto 5, 6. Wat nou problemen met het Duitse Fahrverbot! :lol: De grens met S-A zorgt dagelijks voor een enorme file vrachtwagens, die niet
eens op de vluchstrook passen.
Afbeelding

Afbeelding

Foto 7. Verderop is een verhoging in het Saudische deel van de brug te zien. Ook te zien, een werkzaamhedenbord gelijk aan het Britse, dat aangeeft dat een van de stroken eindigt. Ook de bewegwijzering is naar Brits model.
Afbeelding

Foto 8. Nadering van het douane-eiland.
Afbeelding

Foto 9. Portaalbewegwijzering voor de naderende grensovergang.
Afbeelding

Foto 10. Uitzicht vanuit de uitkijktoren richting Bahrein. Die andere toren is onderdeel van de grenscontrole.
Afbeelding

Foto 11. Het douaneterrein. De enorme file vrachtwagens worden hier gecontroleerd. In het midden de douane voor personenauto's bij het verlaten van Bahrein. Op drukke momenten kan de wachttijd oplopen tot meer dan 2,5 uur. Mensen met een speciale pas mogen via de VIP-route, die loopt vlak langs de toren.
Afbeelding

Foto 12. Blik richting S-A. Al het verkeer kan nu in de rij gaan staan om dat land binnen te mogen. S-A heeft ook zijn eigen torens. Ook te zien een fly-over dat de twee vrachtwagenterreinen verbindt.
Afbeelding

Foto 13. De VIP-route.
Afbeelding

Foto 14. Nogmaals richting S-A.
Afbeelding

Foto 15. Afwijkende bewegwijzering op het douaneterrein.
Afbeelding

Foto 16. De vlag van Bahrein.
Afbeelding

Foto 17. En weer terug naar Bahrein over de King Fahad Causeway.
Afbeelding

Foto 18. Afritaankondiging.
Afbeelding

Foto 19. 100 is de hoogst toegestane snelheid. In auto's klinkt een pieptoon als de 120 overschreden wordt.
Afbeelding

Foto 20. Blauwe bewegwijzering op de snelweg, groen op het OWN.
Afbeelding

Foto 21. Maar dat klopt niet helemaal. Kan ook komen omdat op deze OWN-borden verwezen wordt naar de snelweg. Let ook op de waarschuwing voor de hoogte van 5,5 meter. Ik weet overigens niet waar dat schildje "80M" betrekking op heeft, op GMaps staat het in elk geval niet als wegnummer.
Afbeelding

De volgende dag werden we weer naar het vliegveld gebracht. De route begint weer in Hamala.

Foto 22.
Afbeelding

Foto 23.
Afbeelding

Foto 24. Het einde van de Mazarea Highway bij het naderen van weg 90.
Afbeelding

Foto 25. Rechtdoor de snelweg op richting Manama.
Afbeelding

Foto 26.
Afbeelding

Foto 27. Oprit van de snelweg (nummer 34, naam Sheik Isa Bin Salman Highway) richting Manama.
Afbeelding

Foto 28. Veel reclame langs de snelweg.
Afbeelding

Foto 29. Afstandenbord.
Afbeelding

Foto 30.
Afbeelding

Foto 31.
Afbeelding

Foto 32. Het knooppunt met de Sheik Kalifa Bin Salman Highway. Vol vorkbord. Het vliegveld is een beetje weggepropt.
Afbeelding

Foto 33. Kort weefvakje met vrij grote snelheidsverschillen.
Afbeelding

Foto 34. In de boog staat de straatnaam van de weg waar de boog op uitkomt.
Afbeelding

Foto 35.
Afbeelding

Foto 36.
Afbeelding

Foto 37. Aparte portaalborden.
Afbeelding

Foto 38. Waarschuwing voor snelheidscontrole, die er niet schijnt te zijn.
Afbeelding

Foto 39.
Afbeelding

Foto 40. Aan de skyline van het financiële centrum wordt nog flink gebouwd.
Afbeelding

Foto 41. Het bord suggereert voorsorteren, maar dat hoeft nog niet.
Afbeelding

Foto 42.
Afbeelding

Foto 43. Hier wordt je wel verzocht om voor te sorteren.
Afbeelding

Foto 44.
Afbeelding

Foto 45. De Parelrotonde. Tot zo'n 15 jaar geleden was dit het hoogste bouwwerk van het land. En tot voor kort ging ook het doorgaande verkeer over dit plein.
Afbeelding

Foto 46. Deze verkeerslichten staan er nogal verrassend, ook al wordt de snelheid afgebouwd.
Afbeelding

Foto 47.
Afbeelding

Foto 48.
Afbeelding

Foto 49.
Afbeelding

Foto 50.
Afbeelding

Foto 51.
Afbeelding

Foto 52.
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 nov 2009, 21:26

Leuke foto's!

Je bent niet in Saudi-Arabië geweest?

Die hoogtebeperkingen van 5,5 meter heb ik wel vaker gezien, blijkbaar is alles lager dan dat al behoorlijk laag. Ik heb wel eens het idee dat Nederland met 4 - 4,5 meter aan de lage kant zit, internationaal gezien.

Hoe was het verkeer? Enigzins gedisciplineerd of chaos?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 17 nov 2009, 21:39

Nee, we hadden geen tijd voor Saudi en ik meende dat het ook niet zo makkelijk was om daar "even" naar toe te gaan. En er zouden vast ook weer kosten aan verbonden zitten voor een visum, net als voor Bahrein zelf (US$ 15).

Zowel de kwaliteit van de infrastructuur als de kwaliteit van het rijgedrag vond ik tegenvallen. De wegen waren nogal sober uitgevoerd met veel versleten markering en dergelijke. Men rijdt er niet echt netjes, maar chaos was het ook niet. Zo dringen mensen vaak voor bij verkeerslichten door via een rechtsafstrook de wachtrij voor rechtdoor te passeren en dan gewoon vooraan te wachten op groen en dan snel voor de wachtrij te schieten. Ook ben ik zelf een keer gesneden door iemand die dacht mij in te kunnen halen maar vervolgens mij tot remmen dwong toen er een tegenligger aan kwam. En de volgende dag stond er in de krant dat de voorgaande avond er in 6 uur tijd 15 serieuze verkeersongelukken waren gebeurd, waaronder een paar ernstige. Dus tja... :lol:

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 17 nov 2009, 22:46

Leuke foto's zeg! Bijzonder om eens foto's te zien van dit deel van de wereld van achter een autoruit. Op zich opmerkelijk dat de wegen matig zijn. Bahrein is toch echt een ontwikkelingsgebied dat de laatste jaren zeer verstedelijkt is (toch?). Dan zou je ook betere en nieuwe wegen verwachten. Die brug naar Saudi-Arabië is een flink bouwwerk!
Overigens lijken sommige wegen op jouw foto's wel nieuw of recentelijk geherasfalteerd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 17 nov 2009, 23:14

De wegen zullen er ongetwijfeld ook flink te lijden hebben onder de hoge luchttemperaturen, tot wel 45 graden in de zomer.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 17 nov 2009, 23:37

Leuke foto's!
Ik moest alleen bij de naam Manama meteen hieraan denken :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 nov 2009, 23:43

De King Fahd Causeway is overigens al wat ouder, in 1986 geopend. Ballast Nedam was één van de belangrijkste bouwers aan die brug (28 kilometer).

Weet je ook of ze al aan de Qatar Bahrain Causeway begonnen zijn? De bouw moet in 2009 starten en 2013 af zijn. Deze brug wordt 40 kilometer lang.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 18 nov 2009, 17:37

^^ Het is mij verteld, maar ik weet het niet zeker meer. Volgens mij begint de bouw volgend jaar en moet het in 2015 klaar zijn.

Ook leuk: benzine is daar letterlijk goedkoper dan water (in een flesje); 20 eurocent de liter :o

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 18 nov 2009, 18:13

Allereerst: prachtige foto's! De bewegwijzering doet mij heel erg denken in wat ik vorig jaar in de VAE heb aangetroffen. Daarom verbaasde dit bord mij dan ookL
Wouter N14 schreef:Foto 29. Afstandenbord.
Afbeelding
In de VAE waren alle afstandenborden (die overigens dun bezaaid waren) allemaal tweetalig.

Kon het maken van foto's zomaar aan de grens? Meestal zijn ze in die landen daar erg huiverig voor, aan de grens VAE-Oman heb ik maar ook heel erg ingehouden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 18 nov 2009, 18:34

Palance schreef:Allereerst: prachtige foto's!
Dank! :P
Palance schreef:In de VAE waren alle afstandenborden (die overigens dun bezaaid waren) allemaal tweetalig.
Geen idee waarom het hier niet in het Arabisch staat, wellicht om het bord overzichtelijk te houden? Ik kan mij overigens niet zo gauw andere afstandsborden herinneren.
Palance schreef:Kon het maken van foto's zomaar aan de grens? Meestal zijn ze in die landen daar erg huiverig voor, aan de grens VAE-Oman heb ik maar ook heel erg ingehouden.
Echt aan de grens zijn we niet geweest, we hebben alles gezien vanuit de uitkijktoren. Ik denk inderdaad dat ik niet zo makkelijk ook op de grond foto's zou maken van dichtbij de grensgebouwen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 18 nov 2009, 20:50

Heel interessant.
Ik weet overigens niet waar dat schildje "80M" betrekking op heeft
Een Mashreq nummer! Zie
http://sites.google.com/site/roadnumber ... route-list

Ook te zien op de foto's van Syrie (en ik had het niet eens door ...)

Ik heb een kaart met nummers maar dat zijn denk ik genummerde straten. Ik ben er nooit echt uitgekomen hoe het zit, maar nu weet ik in elk geval dat het (enige) Mashreq nummer op borden staat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 nov 2015, 21:26

Visje?
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 feb 2020, 11:45