[D][A001] A1 Heiligenhafen - Hamburg - Köln - Saarbrücken

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [D][A001] Heiligenhafen - Hamburg - Köln - Saarbrücken

Bericht door Chris » vr 25 nov 2016, 19:25

A1 Osnabrück

Deze week is begonnen met de werkzaamheden om de Dütebrücke aan de westkant van Osnabrück te vervangen. Alhoewel de brug in Niedersachsen ligt, wordt het project uitgevoerd door Nordrhein-Westfalen omdat de A1 hier de grens tussen beide staten enkele keren kruist.

De Dütebrücke is een circa 280 meter lange brug die niet al te hoog is. Het overspant het riviertje de Düte en een spoorlijn. In 2007 is het aantal rijstroken op de brug uitgebreid van 4 naar 6 in het kader van de verbreding van de A1 tussen Osnabrück-Hafen en het Kreuz Osnabrück/Lotte. De brug is hierbij alleen anders ingedeeld. Later bleek dat de brug helemaal niet geschikt was voor het verkeer op zes rijstroken. De brug is te zwak voor een dergelijke indeling van de rijstroken. In 2011 werd nog een restlevensduur van slechts 5 jaar aan de brug gegeven. Daarom is de A1 hier in 2013 weer versmald naar 2x2 rijstroken.

De brug wordt nu compleet gesloopt, volgens Straßen.NRW moet het project in december 2019 klaar zijn. Het kost € 60 miljoen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 nov 2016, 20:26

Goed nieuws, de Fehmarnsundbrücke gaat sowieso uitgebouwd worden naar 2x2 rijstroken en een tweesporige spoorlijn. In een eerder stadium werd nog gedacht dat de brug tweestrooks kon blijven om zo geld te besparen, maar deze brug is in zeer slechte conditie en de kans dat de brug behouden blijft lijkt minimaal.

Er zijn 4 hoofdvarianten:

Variante 1: Neubau einer kombinierten Brücke für zwei Gleise und vier Fahrspuren.
Variante 2: Neubau von zwei einzelnen Brücken – ebenfalls für den zweigleisigen Schienenverkehr und vierspurigen Straßenverkehr.
Variante 3: Neubau eines Absenktunnels. Durch den Tunnel werden sowohl die zwei Bahngleise als auch die vier Fahrspuren geführt.
Variante 4: Neubau eines Bohrtunnels, durch den sowohl die zwei Bahngleise als auch die vier Fahrspuren in mehreren Röhren geführt werden.

Tevens wordt een variant 5 onderzocht om te kijken of de huidige brug op de één of andere manier behouden kan blijven op de lange termijn, zonder beperkingen. Het klinkt alsof dit vooral onderzocht wordt voor vergelijking met andere varianten.

https://wimikiel.com/2016/11/24/fehmarn ... ngspakete/

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 28 nov 2016, 21:34

^^ Er wordt niet gesproken over een Autobahn. Betekent dit dat ze de nieuwe brug substandaard willen gaan bouwen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 dec 2016, 20:41

^^ Een Autobahnähnliche Straße is een quasi-Autobahn (2x2 rijstroken, vluchtstroken, ongelijkvloerse kruisingen).

De Deutsche Bahn heeft het saneringsplan voor de Fehmarnsundbrücke vastgesteld.

Gerade der Ortstermin der Ausschussmitglieder aller vier Fraktionen am 17. November auf Fehmarn habe eindrucksvoll verdeutlicht, dass der kritische Bundesrechnungshofbericht vom April 2016 zu massiven Instandhaltungsmängeln an der Sundbrücke absolut nicht übertrieben gewesen sei, sondern leider Realität.

Oftewel, de harde kritiek van de rekenkamer op DB dat er veel te weinig geld voor instandhouding is gereserveerd was dus volledig terecht.

Men wil nu begin 2017 beginnen met de renovatiewerkzaamheden die de levensduur tot 2035 moeten verlengen. De renovatie zal 5-6 jaar gaan duren, DB heeft hiervoor € 21 miljoen gereserveerd.

Naar verwachting zullen de werkzaamheden veel hinder opleveren. Er zijn een aantal kortdurende afsluitingen gepland, maar ook veelvuldig alternerend verkeer en afsluitingen voor het treinverkeer. Alternerend verkeer zal met 13.000 voertuigen per dag behoorlijk wat hinder opleveren.

http://www.fehmarn24.de/fehmarn/bahnche ... 41934.html

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 04 dec 2016, 21:10

^^

Een nutteloze investering dus. In dat geval kan men beter besluiten om de brug versneld te vervangen. Een zware renovatie moet de levensduur met minimaal 30 jaar verlengen. Anders is nieuwbouw in veel gevallen slimmer. Ook vreemd dat deze renovatie 6 jaar moet gaan duren. Misschien toch eens bij de Polen en de Nederlanders eens kijken hoe het ook kan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 dec 2016, 21:34

Gevaar is ook dat als de levensduur van de huidige brug tot 2035 wordt verlengd, de nieuwe brug op snelwegprofiel er vermoedelijk niet voor 2035 zal liggen. Straks is de Fehmarnbelttunnel al lang klaar, maar is de Fehmarnsundbrücke het Nadelöhr, als een soort Noord-Europese Gotthardtunnel op weg naar Scandinavië. :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 dec 2016, 10:14

En voor die blamages moeten buitenlandse voertuigen dan onevenredig hard gaan betalen in de vorm van een nutteloos vignet :facepalm:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 12:08

Chris schreef:Een Autobahnähnliche Straße is een quasi-Autobahn (2x2 rijstroken, vluchtstroken, ongelijkvloerse kruisingen).
Ik snap nu langzamerhand echt niet meer altijd waarom steeds meer gekozen wordt om bestaande of geplande snelwegen te verlengen als Gelbe Autobahn. Op sommige stukken kan ik dat begrijpen, mede dankzij de eenvoudigere procedures / minder bezwaren, alhoewel ik dit erg hypocriet vind. Vroeger kwam het argument van het ontbreken van vrachtwagentol nog bovenop, maar dat is niet meer.

Neem nou eens de verlenging van de A60 bij de Hochmoselübergang als B50 of de verlenging van de A95 bij Oberau als B2. Of om een extreem voorbeeld te noemen: De nieuwbouw van de B6 tussen Goslar en Bernburg... waarom nu het stuk gereed is geen A36?

Het lijkt me voor het Duitse wegennet een stuk consistenter om dergelijke verbindingen als autosnelweg te voeren. Natuurlijk snap ik dat Gelbe Autobahnen rond steden, welke 1. sowieso niet aan het snelwegennet zijn aangesloten (zie regio Stuttgart) of 2. te kort zijn (zie B27 Dounaueschingen) of 3. in de middle of nowhere liggen (zie B51 Stadtkyll) of 4. te substandaard uitgebouwd zijn (zie B243 Seesen-Nordhausen), geen autosnelweg zijn. Echter wegen als de B6 (vroeger B6n) ten noorden van de Harz of verlengingen van bestaande snelwegen behoren m.i. ook als autosnelweg te worden uitgevoerd. Zeker op een internationale verbinding als tussen Kopenhagen en Hamburg, kan je het toch niet nemen dat het stuk tussen de toekomstige Fehmarnbelttunnel en het bestaande einde van de A1 als Gelbe Autobahn wordt bewegwijzerd?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2016, 12:28

SnarfFlevoland schreef:Het lijkt me voor het Duitse wegennet een stuk consistenter om dergelijke verbindingen als autosnelweg te voeren. Natuurlijk snap ik dat Gelbe Autobahnen rond steden, welke 1. sowieso niet aan het snelwegennet zijn aangesloten (zie regio Stuttgart) of 2. te kort zijn (zie B27 Dounaueschingen) of 3. in de middle of nowhere liggen (zie B51 Stadtkyll) of 4. te substandaard uitgebouwd zijn (zie B243 Seesen-Nordhausen), geen autosnelweg zijn. Echter wegen als de B6 (vroeger B6n) ten noorden van de Harz of verlengingen van bestaande snelwegen behoren m.i. ook als autosnelweg te worden uitgevoerd.
Upgraden tot Autobahn kan best en is ook wel vaker gedaan. Zie bijvoorbeeld de B74 bij Bremen die A270 is geworden. Er zijn genoeg wegen die je op die manier tot Autobahn zou kunnen upgraden, als je maar wil. Soms is dat een stuk logischer.
Zeker op een internationale verbinding als tussen Kopenhagen en Hamburg, kan je het toch niet nemen dat het stuk tussen de toekomstige Fehmarnbelttunnel en het bestaande einde van de A1 als Gelbe Autobahn wordt bewegwijzerd?!
Nou ja, in Frankrijk kom je het vrij vaak tegen dat een Autoroute is onderbroken door een Voie Expresse, maar in Duitsland is dat inderdaad niet logisch.

Maar van die onzin dat er in Hamburg een doorlopende weg is die achtereenvolgens formeel A252, B75 en A253 heet, daar zouden ze wel wat aan kunnen doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 13:06

Coen Tunnel schreef:Nou ja, in Frankrijk kom je het vrij vaak tegen dat een Autoroute is onderbroken door een Voie Expresse, maar in Duitsland is dat inderdaad niet logisch.
Toegegeven, ik rij niet super veel door Frankrijk, maar of nu een onderbreking van autosnelwegen door een Voie Expresse nu echt zo vaak voorkomt? Natuurlijk ken ik wel een paar voorbeelden en die vind ik ook zeker niet altijd even fraai voor een consistent wegennet, maar over het algemeen vind ik het wel enigsinds meevallen.
Coen Tunnel schreef:Upgraden tot Autobahn kan best en is ook wel vaker gedaan. Zie bijvoorbeeld de B74 bij Bremen die A270 is geworden. Er zijn genoeg wegen die je op die manier tot Autobahn zou kunnen upgraden, als je maar wil. Soms is dat een stuk logischer.
Het zijn slechts sporadische omnummeringen. En om nu een stadssnelweg als de B74 om te nummeren vind ik nu niet zo'n schokkend succes voor het wegennet. Dat de B277 naar A44 omgenummerd werd vond ik al een stuk zinvoller of de ring van Bochum in A448, omdat beide wegen ooit tenminste tussen twee snelwegen verboden zullen zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2016, 14:00

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Nou ja, in Frankrijk kom je het vrij vaak tegen dat een Autoroute is onderbroken door een Voie Expresse, maar in Duitsland is dat inderdaad niet logisch.
Toegegeven, ik rij niet super veel door Frankrijk, maar of nu een onderbreking van autosnelwegen door een Voie Expresse nu echt zo vaak voorkomt? Natuurlijk ken ik wel een paar voorbeelden en die vind ik ook zeker niet altijd even fraai voor een consistent wegennet, maar over het algemeen vind ik het wel enigsinds meevallen.
Je komt van noord naar zuid of van oost naar west niet door de regio Parijs zonder een niet-autosnelweg mee te pikken.

Verder in Lille de N227 en N356 (te omzeilen via de Belgische E403 en E42) en in Bordeaux de N230, ironisch genoeg is dat deel van de ring veel beter uitgebouwd dan de A630 aan de noordwestzijde. In Chambéry heb je de N201, de A46 is bij Lyon onderbroken door de N346, de A84 bij Avranches is onderbroken door de N175, de A75 bij Pézenas was tot een paar jaar terug formeel onderbroken door ca. 2 km N9, de ring van Grenoble (om van de A41 naar de A480/A51 te geraken) is de N87, de A35 is tussen Sélestat en Colmar nog steeds onderbroken door zo'n 10 km N83, de A29 is bij de Pont de Normandie de N1029, bij Saint-Étienne heb je tussen de A47 en A72 de N88, de A49 is bij Valence middels de N532 en N7 vloeiend aan de A7 verbonden, de A54 is onderbroken door de N113 en N572, de A51 in Aix-en-Provence is onderbroken door de N296, de A25 bij Dunkerque loopt over in de N225 tot aan de A26, de A81 loopt bij Vitré over in de N157 tot aan Rennes, de A88 loopt over in de N158 tot aan Caen, de ringwegen van Caen, Nantes en Rennes hebben bijna nergens autosnelwegstatus, de A34 hangt aan elkaar met stukjes N43, N51 en N244 en de A63 door Les Landes was een paar jaar terug nog de N10. De A77 had ook nog een aantal onderbrekingen door de N7 en loopt nu nog steeds vloeiend over in de expressweg N7. De A11 rond Angers ligt er ook pas sinds 2008, daarvoor liep de N323 door de stad. De D1 bij Bayonne is pas sinds een paar jaar deel van de A64.

Kortom, het komt echt wel vaak voor. Ook op doorgaande routes, zoals je kunt zien. Wie een wat langer stuk door Frankrijk rijdt komt het eigenlijk in de meeste gevallen wel tegen. En dat terwijl sommige zeer substandaard wegen wel een autosnelwegstatus hebben; denk aan de A6/A7 door Lyon, vooral het stuk ten zuiden van de Fourvièretunnel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 15:15

Coen Tunnel schreef:Gevaar is ook dat als de levensduur van de huidige brug tot 2035 wordt verlengd, de nieuwe brug op snelwegprofiel er vermoedelijk niet voor 2035 zal liggen. Straks is de Fehmarnbelttunnel al lang klaar, maar is de Fehmarnsundbrücke het Nadelöhr, als een soort Noord-Europese Gotthardtunnel op weg naar Scandinavië. :roll:
De kans is redelijk groot dat de Fehmarnsundbrücke een knelpunt gaat vormen als de Fehmarnbelttunnel gereed is. Er rijden nu 13.000 voertuigen per dag, maar dat is een jaargemiddelde. In de zomer zijn de intensiteiten aanzienlijk hoger. Er is dus niet veel verkeersgroei voor nodig om dit een knelpunt te laten zijn, en er zal een shift komen van verkeer dat nu nog via de Beltbruggen rijdt, in aanvulling op de extra verkeersgroei die zal plaatsvinden omdat Hamburg en Kopenhagen veel makkelijker verbonden worden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 15:25

^^
Ja, de Beltbruggen zullen voor het verkeer van/naar Lübeck, Hamburg en zuidelijker of oostelijker onmiddelijk oninteressant worden, zodra de Fehmarnbelttunnel geopend is. Hoewel zo'n bottleneck toekomstig erg vervelend kan worden, loont zich een omweg van een kleine 150 km niet zomaar.
Coen Tunnel schreef:Kortom, het komt echt wel vaak voor. Ook op doorgaande routes, zoals je kunt zien. Wie een wat langer stuk door Frankrijk rijdt komt het eigenlijk in de meeste gevallen wel tegen.
Dan is in Frankrijk dus ook nog genoeg werk aan de winkel om de boel wat consistenter te maken. Dank voor de opsommig zover! Ik vind dit soort zaken dus echt een zooitje ongeregeld...

Dat je al die voorbeelden trouwens zo uit je hoofd op kunt dreunen... (of heb je van een overzicht gebruik gemaakt?) Ik ben al blij dat ik alle plekken kan onthouden waar ik zelf geweest ben. :) De rest moet ik altijd kort even opzoeken.
Coen Tunnel schreef:Je komt van noord naar zuid of van oost naar west niet door de regio Parijs zonder een niet-autosnelweg mee te pikken.
Hmm... Ik meen dat er mogelijkheden zijn om door Paris geheel over A-wegen zowel van noord naar zuid te komen als van west naar oost. Maar goed, als je een buitenring neemt dan zal dat wel op een Voie Expresse uitlopen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2016, 16:00

SnarfFlevoland schreef:Dat je al die voorbeelden trouwens zo uit je hoofd op kunt dreunen... (of heb je van een overzicht gebruik gemaakt?) Ik ben al blij dat ik alle plekken kan onthouden waar ik zelf geweest ben. :) De rest moet ik altijd kort even opzoeken.
Ongeveer driekwart wist ik uit mijn hoofd, en ik heb ook nog even Google Maps erbij gepakt. En dan zal de lijst nog niet helemaal compleet zijn.
Coen Tunnel schreef:Je komt van noord naar zuid of van oost naar west niet door de regio Parijs zonder een niet-autosnelweg mee te pikken.
Hmm... Ik meen dat er mogelijkheden zijn om door Paris geheel over A-wegen zowel van noord naar zuid te komen als van west naar oost. Maar goed, als je een buitenring neemt dan zal dat wel op een Voie Expresse uitlopen.
De A86 kent ook nog delen die N186 en N385 zijn. Alleen van noord naar oost kun je over de A1-A104-A4 volledig over autosnelwegen rijden, en van noord naar west over de A1-A86-A14-A13. Van west naar oost lukt dat, door een incompleet knooppunt tussen de A4 en A86, niet, maar op zich is de route A4-A104-A1-A86-A14-A13 wel mogelijk (al loont die omweg zich niet).

Van noord naar zuid (dus van de A1 naar de A6 of A10) kom je oostelijk langs Parijs altijd over óf de Boulevard Périphérique, óf de N186 bij Orly, of de N104 (Francilienne). Westelijk langs Parijs kom je over de N118, of als je de A86 blijft volgen kom je over een stukje N385.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 dec 2016, 19:16

A1 Rheinbrücke Leverkusen

Onderzoeksjournalisten van het WDR-programma Westpol zijn van mening dat het probleem met de vuilnisbelt van giftig afval aan de kant van Leverkusen niet voldoende in kaart zijn gebracht in het tracébesluit. Het gaat om twee vuilnisbelten boven op elkaar, een vuilnisbelt met zeer giftig afval waar in de jaren '80 een complete woonwijk voor gesloopt is omdat inwoners ziek werden. Daaronder ligt echter nog een oudere vuilnisbelt waarvan niet bekend is wat er precies in ligt.

Im Extremfall könne die Sondermülldeponie Bürrig den darunter liegenden 13 Hektar großen Teil der Altdeponie auseinandergedrückt haben. Der Umweltexperte Harald Friedrich sagte Westpol: "Man hätte eine Gefährdungsabschätzung machen müssen. So wie das jeder Mitarbeiter in der Bezirksregierung, der für Altlasten zuständig ist, normalerweise tut. Das ist hier nicht erfolgt."

De bodemsanering kan voor significante meerkosten zorgen volgens de experts van / in het programma Westpol. Het programma wordt vandaag tussen 19:30 - 20:00 uur uitgevonden (15 minuten na deze posting). Even kijken of ik dat kan volgen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 23 dec 2016, 19:28

Inmiddels zijn al 10.000 vrachtwagens gestopt door de slagbomen op de toevoerwegen naar de Rheinbrücke Leverkusen. Gemiddeld worden 130 vrachtwagens per dag tegengehouden (die dus niet de bewegwijzering volgen en ondanks het hele circus aan waarschuwingen toch doorrijden). Tot nu toe zijn er 26 vrachtwagens door de slagbomen geglipt, enkele zijn met hoge snelheid door de sluis gereden en wisten sneller te zijn dan de slagboom. Een klein aantal heeft gewoon de slagboom aan gort gereden.

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/lev ... -1.6485153

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 jan 2017, 19:19

A1 Eifel

De procedures voor het ontbrekende traject in de Eifel dat in de staat Rheinland-Pfalz valt, zullen dit jaar beginnen. Men verwacht 'Baurecht' te verkrijgen in 2021. Dat is echter een optimistisch scenario waarbij er geen vertraging ontstaat door een negatieve uitspraak van de rechter. Daarna moet dit stuk nog aangelegd gaan worden. Gezien de trage voortgang van andere nieuwbouwprojecten in Rheinland-Pfalz kan dat zo maar eens 5 jaar gaan duren. En als het in meerdere 'Bauabschnitte' uitgevoerd wordt, kan het zijn dat deze niet tegelijkertijd aangelegd worden. 2026 lijkt dan in eens al heel optimistisch... De A1 heeft jarenlang als 'in planning' in de boeken gestaan, terwijl er in werkelijkheid helemaal geen echte planvorming en procedures heeft plaatsgevonden. Het is inmiddels al weer 4,5 jaar geleden dat de laatste verlenging is geopend en er zijn op dit moment dus geen delen waar de aanleg op korte termijn zal starten.

http://www.volksfreund.de/nachrichten/r ... 51,4577560

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 04 jan 2017, 8:02

Ik dacht dat dit project nochtans de hoogste prioriteit had? :hap:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 04 jan 2017, 8:31

Als het niet de hoogste prioriteit zou hebben zouden ze voor 2050 de procedures niet eens van de grond krijgen. :facepalm:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 jan 2017, 9:39

De nu nog ontbrekende stukken hadden in het Bundesverkehrswegeplan 2003 al de status van 'hoogste prioriteit'. Gewoon schandalig dat men daar niet naar gehandeld heeft. Wat is de waarde van prioritering als je niet eens de procedures start? We zijn nu 14 jaar verder.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 08 jan 2017, 14:01

Ooit was een opening in de 80er jaren gepland. Rond 2000 zei men dat de weg in 2011 open zou gaan. In 2009 zei iemand van het wegenbeheer Rheinland Pfalz dat hij de opening rond 2030 verwachtte. In 2030 zal de verwachting wellicht 2050 zijn ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 jan 2017, 14:43

A1 Bremen

De A1 bij Bremen zal een significant knelpunt worden de komende jaren. De oude betonplaten gaan gerenoveerd worden, als eerste wordt tussen maart en oktober 2017 de rijbaan richting Hamburg aangepakt, het gaat om een circa 8 kilometer lang deel tussen het Dreieck Stuhr en de aansluiting Bremen/Brinkum. Er is een 4-0 systeem op de rijbaan richting Osnabrück, wat betekent dat er een grote filekans in beide richtingen is gedurende het bouwseizoen.

Bij de werkzaamheden worden ook de geleiderails vervangen. De renovatie van 8 kilometer rijbaan kost € 20 miljoen. In 2018 wordt op hetzelfde traject de rijrichting Osnabrück aangepakt.

Je ziet hier toch wel het grote nadeel van beton; 2 jaar lang grote overlast om 8 kilometer snelweg te vernieuwen. En dit is niet het enige stuk van de A1 bij Bremen dat over oud beton beschikt, de hele passage van Bremen heeft oud beton dat hoognodig vervangen moet worden. Dat is afhankelijk van hoe ze het gaan uitvoeren, vermoedelijk nog 4 tot 6 seizoenen vergelijkbare overlast.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 13 jan 2017, 15:42

^^

Misschien kan een A28 behandeling ook gedaan worden.
Tussen november 2011 - maart 2012 werd de betonverharding van de A28 tussen Amersfoort en Zeist ook volledig aan stukken geslagen en met 4 lagen asfalt overlaagd. Misschien moeten de Duitsers eens met RWS contact leggen en kijken hoe het ook kan. Destijds werd ook alleen maar overdag gewerkt, maar men zette vaak wel meerdere ploegen in.
Belachelijk dat dit werk zolang moet duren.

johnderijk
polderweggetje

Bericht door johnderijk » za 14 jan 2017, 0:50

^^

Dat is veel te ver "out of the box" gedacht voor Duitsland. Het is veel te eng om het niet opnieuw in beton uit te voeren. Gelukkig is het hier nog een relatief klein stuk en geen A7 waar over een lengte van 50 kilometer slecht beton ligt dat op een slakkentempo wordt gerenoveerd. (al zal de overlast hier zich niet alleen tot de zomer beperkten)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jan 2017, 12:08

Een presentatie over de Rheinbrücke Leverkusen van Strassen.NRW
Link
Wat opvallende zaken;

* de brug wordt nu dagelijks geïnspecteerd op scheurvorming, een ploeg van 10 man is hier elke dag aanwezig.
* men wil zo snel mogelijk bouwen, de eerste brughelft moet in 2020 gereed zijn, dan mag vrachtverkeer er ook weer overheen. Men is voornemens om nog in 2017 met de bouw te beginnen.
* in 2023 moet de gehele brugvervanging gereed zijn

Wat informatie over de vuilnisbelt Dhünnaue. Men gaat in oppervlakte slechts kleine ingrepen doen, hoofdzakelijk langs de A1, maar ook op enkele kleine punten waar steunpunten voor kunstwerken worden gebouwd. Hierbij wordt door de afdichtingslaag gegraven, maar slechts ondiep tot in het hoogbelaste afval.

Deze maatregelen worden allemaal genomen:
Afbeelding

Men gaat de afgraving in het hoogbelaste materiaal overkappen tijdens de werkzaamheden.
Afbeelding

Zo'n constructie zou dat kunnen worden.
Afbeelding

Hoogbelast afval wordt niet in vrachtwagens, maar in speciale containers afgevoerd. Het gaat om circa 80.000 m³ van dit soort materiaal
Afbeelding

Overige grond wordt met vrachtwagens afgevoerd. Er worden geasfalteerde bouwwegen aangelegd en de Baustelle wordt bevochtigd, zodat er zo min mogelijk stof van de vuilnisbelt in de lucht komt. Vrachtwagens worden gewassen voordat ze van het bouwterrein afrijden.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 jan 2017, 19:26

Op de A1 komt een testtraject voor vrachtwagens met een bovenleiding. Het gaat om een 6 kilometer lang deel tussen Reinfeld en Lübeck.

Das Bundesumweltministerium fördert das Projekt mit dem Ziel, Güter umweltfreundlich über die Straße zu transportieren. "Wir haben uns für das Projekt eingesetzt", sagte Energiewende- und Umweltminister Habeck. Der E-Highway bietet die Chance ohne Kohle und Gas mobil zu sein."

Misschien moet iemand de Grüne in Schleswig-Holstein vertellen dat vrachtwagens niet op kolen of gas rijden.

In 2018 moet het gereed zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 25 jan 2017, 9:37

^^
De Grünen komen zo vaak met zulke absurde argumenten en beweringen, dat je IQ wel vrij laag moet zijn, wil je op zo'n partij in Duitsland kunnen stemmen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 jan 2017, 16:23

Chris schreef:Op de A1 komt een testtraject voor vrachtwagens met een bovenleiding. Het gaat om een 6 kilometer lang deel tussen Reinfeld en Lübeck.

Das Bundesumweltministerium fördert das Projekt mit dem Ziel, Güter umweltfreundlich über die Straße zu transportieren. "Wir haben uns für das Projekt eingesetzt", sagte Energiewende- und Umweltminister Habeck. Der E-Highway bietet die Chance ohne Kohle und Gas mobil zu sein."

Misschien moet iemand de Grüne in Schleswig-Holstein vertellen dat vrachtwagens niet op kolen of gas rijden.

In 2018 moet het gereed zijn.
O, en zoiets zou wel in 1 jaar gebouwd kunnen worden? B(

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2017, 11:32

De voorbereidende werkzaamheden starten volgende week om de Talbrücke Volmarstein bij Hagen te vervangen. De brug stamt uit 1958 en is al voor 2002 in 1985 naar 2x3 rijstroken verbreed door de vluchtstroken te laten vervallen. De huidige brug is 315 meter lang, maar wordt vervangen door een brug van 285 meter lang.

https://nrw.deges.de/projekte/a-1-ersat ... ektdetails

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2017, 11:43

Chris schreef:De voorbereidende werkzaamheden starten volgende week om de Talbrücke Volmarstein bij Hagen te vervangen. De brug stamt uit 1958 en is al voor 2002 in 1985 naar 2x3 rijstroken verbreed door de vluchtstroken te laten vervallen. De huidige brug is 315 meter lang, maar wordt vervangen door een brug van 285 meter lang.

Afbeelding
5 kilometer oostelijker wordt dit jaar ook begonnen om de Brücke Hengstey aan de noordkant van Hagen te vervangen. Deze brug dateert van 1960, de bovenbouw is in 1985 vervangen voor de verbreding van de A1 (deze had wel vluchtstroken). De brug is inmiddels in slechte conditie, en het verkeer rijdt hier over de stevigere buitenzijde van de brug. Vrachtverkeer rijdt daarbij op de plaats waar oorspronkelijk de vluchtstrook lag. Deze maatregel is al in of voor 2015 uitgevoerd.