[KZ][verslag met foto's] Almaty - Chimkent

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

[KZ][verslag met foto's] Almaty - Chimkent

Bericht door duikgek89 » zo 16 aug 2009, 22:07

We zijn vanuit Almaty op en neer gereden naar Chimkent. Almaty is de oude hoofdstad en het financieel centrum van Kazachstan. De stad heeft ongeveer 1,5 miljoen inwoners. Chimkent is een oudere stad en een knooppunt. Vroeger belangrijk op de zijderoute. Nu is het een stad van ongeveer 500.000 inwoners en duidelijk armer als Almaty. De afstand is ongeveer 700km. Normaal gesproken is het 10 uur rijden. Als je flink gas geeft moet het in 9 uur kunnen heb ik vernomen. Wij hebben er 10 uur over gedaan exclusief pauze. De eerste ruime 200km vanaf Almaty tot Korday aan de grens met Kirgizië is een goede weg, asfalt zo vlak als een biljartlaken en grote stukken met weinig bebouwde kom. Wel een paar heuvels, maar dat is niet teveel. 100kmh - 120kmh aanhouden is goed te doen.
Het tweede stuk van Kurday een 40km naar het westen en dan 90km naar het zuiden naar Merke is slechter. Sommige stukken zijn goed te doen, maar er zijn daarbij ook stukken die vrij slecht zijn. Het stuk Merke - Taraz rijd ook erg vlot. Wel een paar keer door de bebouwde kom maar over het algemeen rijd ook dat aardig door. Kwaliteit van het Asfalt is redelijk. Het stuk van Taraz naar Chimkent heeft ook meestal redelijk asfalt , maar wat meer dorpjes. Het grootste gedeelte is een gewone 2strooks weg. Bij een aantal heuvels op het eerste stuk is een kruipstrook aangelegd. Dan is er net voor Taraz nog een klein stukje 2x2 en net voor Chimkent nog een klein stukje 2x2.

Vanuit Chimkent zijn we ook naar Turkistan geweest. Morgen zal ik foto's uploaden en daarover verder verslag doen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: [KZ][verslag met foto's] Almaty - Chimkent

Bericht door duikgek89 » ma 17 aug 2009, 22:12

Ik start met het eerste stuk. De eerste ongeveer 50 a 60km is een 2x2 weg, asfalt is erg goed, geen snelweg, meeste kruisingen hebben nu redelijke in- en uit-voeg stroken. Op veel plaatsen is er geen vangrail. Ook in het midden bestaat de rijbaanscheiding alleen uit een stoeprand met zand ertussen waarin vaak, maar niet altijd, bomen of planten gepland zijn.
Wel zijn er nog (LEVENSGEVAARLIJKE!) doorsteekjes door het midden. Gelukkig is er nu bij de meeste wel een redelijke maar nog steeds vrij korte opstelruimte gemaakt, dus naar links uitvoegen, stoppen, vervolgens goed kijken waarbij je soms door bomen/struiken ook nog eens weinig zicht hebt en dan meteen wegrijden als er ruimte is of eerst oversteken en dan wegrijden. Toch blijft invoegen wat lastig want de zijkant is onverhard dus je moet op het onverharde vaart maken en dan het verharde op sturen. Verder liggen er uiteraard een paar zebrapaden waar niemand zich wat van aantrekt. Dan is er vervolgens nog een gevaar en dat zijn de mensen die denken dat het een "Autobahn like in Germany" is en die er daarom veel en veel te hard overheen rijden. Ik vind 100 a 110 daar echt genoeg, zelfs overdag. De rijstijl van veel mensen (met name mensen van buiten de stad) is dramatisch en dan rijden er ook nog een hoop slecht verlichte langzaam rijdende voertuig rond. Borden zijn ook niet altijd even geweldig en kapotte voertuigen staan de helft van de tijd half op de rechtse rijstrook...
Helaas heb ik van dat 2x2 stuk nog steeds geen foto's kunnen maken. Op de heenweg regende het en daarom wilde ik op de terugweg foto's maken. Maar op de terugweg zijn we te laat vertrokken en was het al donker, dus helaas.

Net voor het einde van het 2x2 stuk is een politiepost waar je terug moet naar 1 strook, dan heb je nog een heel klein stukje met 2 stroken en dan gaat de weg over in een normale tweestrooks weg. Gelukkig klaarde het hier op zodat ik een paar foto's kon maken. Ze zijn niet geweldig, maar ik ben ook geen ervaren wegen-fotograaf. Deze weg heeft ook erg goed asfalt. Toch is ook dit een weg waar je verdomd goed moet opletten. Er rijd langzaam verkeer, maar veel auto's (en afstandsbussen zoals Almaty - Bishkek en Almaty - Taraz) rijden een 120kmh (of plankgas als de in Europa afgeschreven bus niet harder gaat). De weg heeft gelijkvloerse kruisingen. Bovendien zijn er hele lange rechte stukken waar je echt je cruisecontrol nodig hebt om netjes 100 te blijven rijden en waarbij je echt moet opletten dat je niet in slaap valt. Zonder cruisecontrol rijd je voor je het weet heel erg hard omdat er geen referentie is. Van dit stuk heb ik een aantal foto's in het onderstaande album:

Picasa album:
Almaty - Korday

Afbeelding
Kamaz en wegwijzer. Wegwijzer is simpel en niet geweldig maar duidelijk genoeg voor deze regio en uiteraard veel beter als niks.

Afbeelding
Zover als je kunt kijken is de weg kaarsrecht, zit alleen een klein heuveltje in hier. Op dit stuk staan tenminste nog wat bomen, maar er zijn ook stukken waar zelfs geen bomen staan en daar rijd je erg makkelijk onverantwoord veel te hard.

Afbeelding
Een tweede rijstrook omhoog. Is natuurlijk een kruipstrook, toch doe je er met de auto verstandig aan om gewoon rechts te houden want er zijn ook genoeg mensen die een dalende vrachtwagen in een bocht over de middelste strook voorbij gaan terwijl ze niks kunnen zien...

Het volgende stuk volgt later, het is hier inmiddels 2:25 (4 uur later als in NL)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 19 aug 2009, 18:12

Inmiddels ben ik weer in Nederland. Hierbij ga ik verder met een paar (24) foto's van het tweede stuk, Korday - Merke. Het plaatsje Korday ligt tegen de grens met Kirgizië. De oude snelweg uit de Sovjettijd loopt via Bishkek maar omdat dat twee keer wachten aan de grens betekent rijd men tegenwoordig anders. Voor ons was over Bishkek ook geen optie vanwege de visa.
Deze weg is een stuk slechter. Eerst gaat het een 45km in westelijke richting, daarna 90km in zuidelijke richting. Op de kruising staan wat kraampjes, het stuk in westelijke richting (een deel van de weg Korday - Shu) heeft wat dorpjes. Op het stuk in zuidelijke richting kom je bijna niks tegen.
Daarna ga je weer een klein stukje in westelijke en daarna in zuidelijke richting, een soort van rondweg om Merke.

Globale route:
Afbeelding

Ik kan de kaart die wij gebruikt hebben niet inscannen omdat deze in Almaty ligt. Op google maps, live maps en openstreetmap staat deze route nog niet (juist) aangegeven. Daarom heb ik in globale richting de route aangegeven.

Dit asfalt is zo slecht nog niet:
Afbeelding

Maar het kan ook anders:
Afbeelding

We naderen Merke, er staan weer wat meer bomen langs de weg en de bergen komen dichterbij:
Afbeelding

Album: klikkerdeklik

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 19 aug 2009, 18:19

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 25 aug 2009, 12:47

Ik heb weer een paar foto's geupload. Nu van het stuk M39 Merke - Taraz.
Net voor Taraz is een heel klein stukje 2x2, maar dat loopt niet eens door tot Taraz. De rest is gewoon twee strooks. Wegdek is op de meeste stukken redelijk in orde. Er zijn een aantal plaatsen onderweg, maar over het algemeen rijd het best wel aardig door met buiten de dorpjes 100kmh op de teller. In de plaatsjes doe je er overigens verstandig aan om je aan de snelheid (60kmh tenzij anders aangegeven) te houden.
Er zijn wat stukken waar je een paar heuvels hebt maar het grootste deel van de weg is vrij vlak en ook vrij recht.

Route:
Afbeelding

Links een bushalte en net na de bushalte staat het (witte) kombord.
Afbeelding

Typisch wegbeeld in de dorpjes. Huizen staan best een stukje van de weg af, telefoonpalen of elektriciteitspalen langs de weg. Vmax 60kmh.
Afbeelding

Typisch bubeko wegbeeld van dit stuk van de M39
Afbeelding

Een kort stukje 2x2 niet ver van Taraz (kilometer of 20). Op google maps staat de oude Russische naam van Taraz, Dzambul.
Afbeelding

Vanavond of morgen zet ik de laatste paar foto's online.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » za 12 sep 2009, 0:27

Heb je daar een auto gehuurd?

Hoewel Kazachstan is aan te rijden, is het wel wat ver.

Prachtige foto's. Lijkt heel erg op Oekraine, alleen is KZ iets droger volgens mij.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 sep 2009, 2:09

Familielid zit daar als expat en heeft derhalve ook een aardige auto waar je wel een paar uur in kunt volhouden.
Ik heb overigens nog een paar foto's, die wilde ik er nog steeds opzetten maar het kwam er niet zo van. Morgen wellicht.

Oekraïne ben ik nooit geweest maar daar wil ik nog eens heen. Met de auto naar KZ is ook wel mogelijk en wil ik nog wel een keer doen. Misschien iets om te combineren ;).
Vanuit Nederland even grof tellen hoeveel dagen je toch minstens nodig hebt, volgens een route die mij interessant lijkt.
Dag 1: Thuis - Rzeszow of iets dergelijks
Dag 2: Rzeszow - Kiev
Dag 3: Kiev - Kursk (Russische grens duurt wellicht even, anders misschien Voronezh haalbaar)
Dag 4: Kursk - Saratov
Dag 5: Saratov - Uralsk
En dan is het nog maar hopen dat de wegen een beetje fatsoenlijk zijn.

Daarna naar Almaty zou je dan nog ongeveer nodig hebben:
Dag 6: Uralsk - Aqtöbe
Dag 7 + 8: Aqtöbe - Aralsk (of misschien nog een dag meer, de weg net voorbij Aqtöbe schijnt niet al te best te zijn...) En het is dan maar de vraag of je een "hotel" vind (en zelfs als je er één vind is het maar de vraag of het niet slechter is als een gemiddelde Nederlandse varkensstal...) of dat je ergens moet kamperen.
Dag 9: Aralsk - Kyzyl-Orda
Dag 10: Kyzyl-Orda - Chimkent (of door naar Taraz, maar dat kun je in Chimkent besluiten)
Dag 11: Chimkent - Almaty.

Als je dan nog terug wilt via een interessante route en je bovendien de tijd wilt nemen voor de reis om onderweg te stoppen dan heb je waarschijnlijk toch zeker 5 weken vakantie nodig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 sep 2009, 3:17

Dag 7 + 8: Aqtöbe - Aralsk (of misschien nog een dag meer, de weg net voorbij Aqtöbe schijnt niet al te best te zijn...) En het is dan maar de vraag of je een "hotel" vind (en zelfs als je er één vind is het maar de vraag of het niet slechter is als een gemiddelde Nederlandse varkensstal...) of dat je ergens moet kamperen.
Misschien bij mensen thuis slapen? (Het ultieme Peking-express gevoel ;))
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 sep 2009, 2:03

Misschien dat dat kan. Al is het me nog vrij weinig opgevallen daarover. In Kirgizië langs het Issyk-Kul meer zie je wel overal bordjes "komnata" (kamer) staan.
Iig iets wat je even in de gaten moet houden. Veel zal er niet tussen zitten. Als Nederlander is het heel lastig om voor te stellen hoe groot het land is. En dan hebben ze ook 16 miljoen inwoners, net als wij. Het land is 63 of 64 keer zo groot. Dat betekent dat de bevolkingsdichtheid 64 keer zo laag is. En dan zijn de mensen voor zover ik weet ook nog eens veel meer in en rond de steden geconcentreerd... Almaty 1,5 miljoen. Astana zal nu wel 650.000 oid hebben (groeit vrij hard). Chimkent 400.000 a 500.000, Karaganda 400.000, taraz 350.000, Pavlodar 300.000, Oskemen 300.000, Semey 300.000, Aqtöbe 250.000, Uralsk 250.000, Kustanay 200.000, Petropavlovsk 200.000. Dan nog 5 steden van ongeveer 150.000, en nog eens 5 van meer als 100.000.
Dat zijn al 6,5 a 7 miljoen mensen. Heb je er nog 9 miljoen over in een ENORM land.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » zo 13 sep 2009, 11:51

duikgek89 schreef:Familielid zit daar als expat en heeft derhalve ook een aardige auto waar je wel een paar uur in kunt volhouden.
Ik heb overigens nog een paar foto's, die wilde ik er nog steeds opzetten maar het kwam er niet zo van. Morgen wellicht.

Oekraïne ben ik nooit geweest maar daar wil ik nog eens heen. Met de auto naar KZ is ook wel mogelijk en wil ik nog wel een keer doen. Misschien iets om te combineren ;).
Vanuit Nederland even grof tellen hoeveel dagen je toch minstens nodig hebt, volgens een route die mij interessant lijkt.
Dag 1: Thuis - Rzeszow of iets dergelijks
Dag 2: Rzeszow - Kiev
Dag 3: Kiev - Kursk (Russische grens duurt wellicht even, anders misschien Voronezh haalbaar)
Dag 4: Kursk - Saratov
Dag 5: Saratov - Uralsk
En dan is het nog maar hopen dat de wegen een beetje fatsoenlijk zijn.

Daarna naar Almaty zou je dan nog ongeveer nodig hebben:
Dag 6: Uralsk - Aqtöbe
Dag 9: Aralsk - Kyzyl-Orda
Dag 10: Kyzyl-Orda - Chimkent (of door naar Taraz, maar dat kun je in Chimkent besluiten)
Dag 11: Chimkent - Almaty.

Als je dan nog terug wilt via een interessante route en je bovendien de tijd wilt nemen voor de reis om onderweg te stoppen dan heb je waarschijnlijk toch zeker 5 weken vakantie nodig.

Dat ziet er uit als een interessante route. Een beetje optimistisch het stuk Rszeszow - kiev (uit ervaring) Maar als alles mee zit kan het wel. Maar als ik een keer zover die kant op ga, dan wil ik eerst langs Volgograd voor:
Afbeelding

Ik ben in mijn overige tijd 'druk'Russisch aan het leren.Tegen de tijd dat ik het geld heb lijkt me een tour als deze naar KZ bizar. (Maar dan wel met een fatsoenlijke auto)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 sep 2009, 15:10

Ik wil dit jaar beginnen met Russich leren. Ik ken wel een paar woorden en ik overleef wel, maar handig is het niet. Gelukkig was er steeds iemand bij die Russisch en Kazakh spreekt. Een paar woorden Kazakh kennen schijnt ook niet verkeerd te zijn, het schijnt zo te zijn dat als je Kazakh tegen een agent praat dat deze in een klap een stuk milder wordt... Daarnaast heb je op het platteland ook mensen die geen Russisch spreken.
Daarnaast was die planning van dag tot dag inderdaad vrij optimistisch. het was grof tellen wat je toch minimaal nodig hebt. Maar dan heb je geen tijd om leuke dingen te zien en dan zit je veel te veel dagen achter elkaar veel te lang in de auto, dat is niet leuk meer. Wat dat betreft kun je de reis beter een beetje langer maken.

Ik zou zo'n reis het liefst in een Toyota Landcruiser maken. Zijn niet zo makkelijk kapot te krijgen.. :puh2:
En dan is het misschien verstandig om toch minstens het stuk Aqtöbe - Aralsk met twee auto's te gaan. De weg daar schijnt als je pech hebt net een modderbad te zijn...

Zou ook leuk kunnen zijn om via Volgograd - Astrachan - Atyrau te gaan. En dan terug via Oskemen, Semey en Ekibastuz naar Astana en dan verder naar Kostanay en dan door Rusland terug richting Europa ofzo.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » zo 20 sep 2009, 0:17

Of door naar China..... :schrikreactie: