De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland
Van der Valk Nuland is trouwens ook in verbouwing met, zoals al werd gezegd, een pop-up als tijdelijke oplossing. Dat zal met een paar maanden weg zijn.
Hier een artikel over de barrières bij De Lucht: https://www.bd.nl/oss-e-o/de-lucht-weer ... ~aef52af3/ Het ziet er sowieso uit als een verzorgingsplaats die eens een flinke verbouwing zou kunnen gebruiken, aangepast aan moderne inzichten over hoe je een bemande vzp inricht in plaats van houtje-touwtje organisch gegroeid in vervlogen tijden. Maar goed, dat zal dan ook wel een stabiele pacht vergen en deze plek staat al tijden te koop.
Beetje verwarrend eigenlijk, twee De Luchts in de buurt van Den Bosch, aan A2 en A59.
Hier een artikel over de barrières bij De Lucht: https://www.bd.nl/oss-e-o/de-lucht-weer ... ~aef52af3/ Het ziet er sowieso uit als een verzorgingsplaats die eens een flinke verbouwing zou kunnen gebruiken, aangepast aan moderne inzichten over hoe je een bemande vzp inricht in plaats van houtje-touwtje organisch gegroeid in vervlogen tijden. Maar goed, dat zal dan ook wel een stabiele pacht vergen en deze plek staat al tijden te koop.
Beetje verwarrend eigenlijk, twee De Luchts in de buurt van Den Bosch, aan A2 en A59.
-
- polderweggetje
Inderdaad verwarrend 2 VZP's met dezelfde naam bij Den Bosch. Daarom had ik het wegnummer (A59) er al bij vermeld. Dat doe ik bij deze wel standaard eigenlijk.
Als ik de link zo lees kan ik me voorstellen dat de eigenaar het zat is. Als het in samenspraak met Rijkswaterstaat niet lukt om een oplossing te vinden moet je iets anders. Zeker als het particulier eigendom is en de overheid er dus ook niet veel aan doet en jij zelf telkens voor de kosten moet opdraaien.
En dat je goed moet mikken is inderdaad helemaal waar!
Als ik de link zo lees kan ik me voorstellen dat de eigenaar het zat is. Als het in samenspraak met Rijkswaterstaat niet lukt om een oplossing te vinden moet je iets anders. Zeker als het particulier eigendom is en de overheid er dus ook niet veel aan doet en jij zelf telkens voor de kosten moet opdraaien.
En dat je goed moet mikken is inderdaad helemaal waar!
-
- Forumbeheerder
Dat plan is volgens mij ook al een paar jaar oud. Eerst zien dan geloven. En het is al sinds 2009 dat het is afgebrand en zo erbij staat.boe! schreef: ↑za 22 okt 2022, 8:27Het plan is/was om dat gebouw dit kalenderjaar nog te slopen en dan komt er een foodcourt voor in de plaats.eersteopel schreef: ↑vr 21 okt 2022, 20:22 Overigens aan de overkant staat de Geffense Barrière ook al járenlang afgebrand en half gesloopt tussen een hek.
-
- polderweggetje
Als ik google op "Geffense barriere foodcourt" krijg ik onder andere dit artikel https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/col ... e-barriere. Het oorspronkelijke plan komt dus uit januari 2021, dus bijna 2 jaar geleden. Of dat kort of lang geleden is mag je voor jezelf bepalen. In februari van dit jaar werd er inderdaad over gesproken om het gebouw dit jaar nog te slopen. Aangezien er niet heel veel meer van overeind staat, zou dat nog steeds best kunnen lukken 

-
- Wegnummerfotograaf
De verzorgingsplaats aan de A6 vlakbij de Ketelbrug heet sinds jaar en dag "De Abt".
Men heeft besloten er borden te plaatsen met de naam Abt (zonder de). Waarom?

Uitleg over De Abt:

Men heeft besloten er borden te plaatsen met de naam Abt (zonder de). Waarom?

Uitleg over De Abt:

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Zal wel een foutje van een abtenaar zijn.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Nee, de abtenaar 

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- Voorzitter
De omgekeerde fout van wat ze op de A28 bij Zwolle hebben gedaan, waar de VZP "Haerst" heet maar nu borden staan met "De Haerst". Haerst is de naam van een nabijgelegen buurtschap en daar hoort geen lidwoord voor.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik vind het nogal bijzonder om een verzorgingsplaats die ooit bewust de naam De Abt heeft gekregen nu vrolijk Abt te gaan noemen, zonder ooit te hebben uitgelegd waarom. Dus óf ze hebben een vastgelegde naam nu verkeerd bewegwijzerd óf er is een nogal bijzonder hernoemingsproces geweest. Zelfde voor (De) Haerst uiteraard.
Hoe dan ook, als ik de foto van Harry goed ontcijfer (misschien ligt het aan mijn telefoon, maar het leest niet lekker), is dit een naam die is ontstaan omdat hier ooit een klooster zou hebben gestaan. En wel in de tijd voordat de Zuiderzee hier het land claimde dat later met de inpoldering werd teruggewonnen. Enig zicht op de naam van dat klooster bestaat niet, maar men besloot dus namen te geven op de basis dat er in ieder klooster nou eenmaal een abt zat: Abtsweg, verzorgingsplaats (De) Abt. Nou goed, valt in de categorie “het zal wel” als er hier sprake is van een nieuwe naam. Een hernoeming van Haerst in De Haerst zie ik in zoverre als dubieuzer.
Hoe dan ook, als ik de foto van Harry goed ontcijfer (misschien ligt het aan mijn telefoon, maar het leest niet lekker), is dit een naam die is ontstaan omdat hier ooit een klooster zou hebben gestaan. En wel in de tijd voordat de Zuiderzee hier het land claimde dat later met de inpoldering werd teruggewonnen. Enig zicht op de naam van dat klooster bestaat niet, maar men besloot dus namen te geven op de basis dat er in ieder klooster nou eenmaal een abt zat: Abtsweg, verzorgingsplaats (De) Abt. Nou goed, valt in de categorie “het zal wel” als er hier sprake is van een nieuwe naam. Een hernoeming van Haerst in De Haerst zie ik in zoverre als dubieuzer.
-
- Wegnummerfotograaf
Die foto is sterk gecomprimeerd, net als bijna al mijn foto's.
Daar komt nog bij dat hij jaren geleden gemaakt is, met een slechtere camera.
--Harry.
--Harry.
-
- polderweggetje
Het gebouw is inderdaad gesloopt zag ik afgelopen weekend toen ik daar in de buurt was. Sterker nog; Brier59 (zoals het gaat heten) zou in april 2023 zijn deuren moeten openen volgens het bord. Dan moeten ze komende maand of héél hard doorwerken of er een kant en klaar gebouw neerzetten maar tijd om steen voor steen te bouwen wordt krap waarmee ik eigenlijk onmogelijk bedoel. Het terrein ligt nu namelijk overduidelijk nog braak!Wouter8 schreef: ↑di 25 okt 2022, 12:15 Als ik google op "Geffense barriere foodcourt" krijg ik onder andere dit artikel https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/col ... e-barriere. Het oorspronkelijke plan komt dus uit januari 2021, dus bijna 2 jaar geleden. Of dat kort of lang geleden is mag je voor jezelf bepalen. In februari van dit jaar werd er inderdaad over gesproken om het gebouw dit jaar nog te slopen. Aangezien er niet heel veel meer van overeind staat, zou dat nog steeds best kunnen lukken![]()
Overigens komt daar ook een Taco Bell net als Subway, Burger King en Ome Toon.
Dit heb ik via Google gevonden op de site ed.nl (eindhovens dagblad?).
-
- 4x3 autosnelweg
Inderdaad, het door brand geteisterde gebouw is gesloopt, maar ik zie het nog wel maanden duren voor er een nieuw pand staat.
-
- 2x5 autosnelweg

Dat denk ik ook. April 2024 lijkt me zelfs nog realistischer als je de afbouw en inrichting meetelt.
-
- zandpaadje
Afgelopen zondag mijzelf weer eens op de A12 richting oosten des lands bevonden toen ik bij vzp Oudbroeken opmerkte dat het tankstation al even gesloten leek te zijn daar maar nog niet weggehaald, en dat er net na het uit-bord een ander wit bord was geplaatst met het logo van de Rijksoverheid of RWS erop. Doordat ik zelf aan het rijden was heb ik niet kunnen zien wat er op dat bord stond, maar ben nu wel nieuwsgierig naar wat er op dat bord staat (en of het iets temaken heeft met het toekomstige knooppunt De Liemers?) Dat het sluiten van het tankstation daarmee te maken heeft wist ik wel al.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
- 2x3 autosnelweg
Dat bord is op Streetview te zien maar helaas ook niet leesbaar. Maar gezien die pictogrammen is het een waarschuwing en verbod van één of ander.
Tankstation zelf is dicht maar de parkeergelegenheid lijkt nog wel toegankelijk, althans op streetview die van augustus 2022 is. Wellicht dat dit inmiddels anders is.

Tankstation zelf is dicht maar de parkeergelegenheid lijkt nog wel toegankelijk, althans op streetview die van augustus 2022 is. Wellicht dat dit inmiddels anders is.

-
- zandpaadje
Dat had ik zelf ook al geconstateerd, vandaar mijn specifieke vraag wat er óp dat bord staat.Jackbauer1350 schreef: ↑wo 12 apr 2023, 8:36 Dat bord is op Streetview te zien maar helaas ook niet leesbaar. Maar gezien die pictogrammen is het een waarschuwing en verbod van één of ander.

Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
- autoweg

> brandstofpomp gesloten
> parkeerplaats bereikbaar.
-
- 2x5 autosnelweg
PCDude bedoelt het witte bord. Onderaan volgens mij symbolen die aangeven dat alcohol en open vuur verboden zijn. De regel daarboven het telefoonnummer van Rijkswaterstaat dat je kan bellen. Bovenste twee regels zal wel de tekstuele uitleg zijn van de symbolen.
-
- 2x5 autosnelweg
Vandaag kwam ik langs Oudbroeken. Het bord blijkt alleen betrekking te hebben op afval storten en niet op andere onderwerpen zoals ik vermoedde.

-
- 4x3 autosnelweg
Het mishandelen van de Nederlandse taal mag ook wel worden beboet 

-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Ik ben zo kritisch, omdat als men gedragsverandering van het publiek verwacht, men ook moeite moet doen de boodschap correct en eenduidig over te brengen.
-
- expressweg
Afval dumpen is heel iets anders dan normaal gebruiksafval op een daartoe geëigende manier weggooien.
-
- Voorzitter
Dat gaat duidelijk om huis-, bouw- en sloopafval. Het is niet de bedoeling dat je je volle KOMO-zakken daar weggooit omdat je gemeente diftar heeft ingevoerd, en op die manier wat geld wil besparen. Dat is dumpen. Evenals het weggooien van andere grote hoeveelheden afval. Maar reisafval, bijvoorbeeld een snoeppapiertje, leeg chipszakje, fastfoodverpakkingen of lege flesjes/blikjes kunnen daar uiteraard wel weggegooid worden. Dat laatste zal wel minder worden nu daar statiegeld voor betaald moet worden. Er zal ongetwijfeld ook geen probleem van worden gemaakt als iemand een beetje van dat soort afval in de auto of vrachtwagen heeft opgespaard tijdens een lange rit en alles ineens weggooit, dat heb ik ook wel eens gedaan.
-
- 4x5 autosnelweg
Auto-afval mag dus wel. Moet je alleen geen sloopauto achterlaten 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Een uitgebreide kamerbrief over de verzorgingsplaats van de toekomst: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... e-toekomst
Het eerste deel gaat in op laadpunten. Momenteel kan iedereen een vergunning aanvragen voor een laadpunt, wat tot meerdere aanbieders en inefficiënt ruimte- en infrastructuurgebruik van de verzorgingsplaatsen leidt. Ook zijn er vaak rechtszaken.
Men gaat nu per verzorgingsplaats (of kavel) aan één aanbieder een vergunning verstrekken om laadpalen te realiseren. Dit gebeurt op dezelfde manier als de veiling van tankstations.
Ze zeggen dat er nu op 180 van de 280 verzorgingsplaatsen laadpalen zijn.
Het eerste deel gaat in op laadpunten. Momenteel kan iedereen een vergunning aanvragen voor een laadpunt, wat tot meerdere aanbieders en inefficiënt ruimte- en infrastructuurgebruik van de verzorgingsplaatsen leidt. Ook zijn er vaak rechtszaken.
Men gaat nu per verzorgingsplaats (of kavel) aan één aanbieder een vergunning verstrekken om laadpalen te realiseren. Dit gebeurt op dezelfde manier als de veiling van tankstations.
Ze zeggen dat er nu op 180 van de 280 verzorgingsplaatsen laadpalen zijn.
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [F][A001] Lille - Paris
Tja, in Frankrijk zijn de afstanden tussen steden groter, terwijl er toch veel mensen zijn die zich moeten verplaatsen tussen die steden. Om bij de A1 te blijven, tussen Parijs en Lille wordt veel heen en weer gereisd. Het is niet voor niets een 2x3-weg, terwijl er tussen beide niet heel veel grotere plaatsen liggen die ook verkeer trekken. Op zulke grote afstanden nemen mensen gewoon wat makkelijker een pauze of willen ze onderweg lunchen dan op de gemiddelde rit tussen Amsterdam en Rotterdam. Of zelfs als je van Amsterdam naar Groningen rijdt. Dat gegeven zorgt voor wat meer aanloop op de aires, dus het kan daar ook uit om een groter aanbod te hebben dan we in Nederland gewend zijn.Nathan_070 schreef: ↑vr 18 aug 2023, 12:37 Hoe komt het die Aires zo ontzettend groot zijn? En zoveel faciliteiten hebben? Heel anders dan Nederland weer.
Maar het is ook een specifiek ding voor de Franse tolwegen. Want wat ik zeg over verplaatsingen binnen Frankrijk zou feitelijk ook gelden voor verplaatsingen binnen Duitsland of (Noord-)Italië. En toch zie je daar een heel ander soort verzorgingsplaatsen. Dat gaat dan onvermijdelijk terug op de manier waarop de Franse tolmaatschappijen bereid zijn te investeren in hun aires. Zij willen je het gevoel geven dat het je op hun snelwegen aan niets ontbreekt, zodat je bijna met liefde de tol betaalt. Een bijna overdadig aandoende aire is daarvoor een instrument, waar je als weggebruiker natuurlijk ook voor betaalt via je tol. Kijk je naar de genoemde andere landen, dan speelt die drang niet zo. Duitsland heeft natuurlijk helemaal geen tolwegen. Italië heeft ze wel, maar de concessionairs daar hebben voor een veel simpeler model verzorgingsplaats gekozen. Zelfde op de Spaanse (ex-)tolwegen.
Tenslotte: in Frankrijk is het vaak zo dat er zo ongeveer halverwege een route één echt grote aire ligt. Dat is dan het strategische punt waar de meeste mensen even die stop pakken en waar het aanbod het grootste is. Op de A1 is dat bij Assevilliers, de Aire du Cœur des Hauts-de-France - misschien dat je daar geweest bent. Aires dichter tegen de eindpunten van de route zijn vaak kleiner; en ook op snelwegen met minder groot belang heb je niet meer zulke mega-aires. Wel heb je ook op die kleinere snelwegen vaak wel het principe dat er één aire ongeveer halverwege is die echt beter is dan de rest. Daar kun je nog wel eens stops op plannen.
-
- Voorzitter
Re: [F][A001] Lille - Paris
Wat in Frankrijk ook nog meespeelt is dat, zeker voor er tolbadges waren, het een gedoe was om de tolweg te verlaten voor een pauze omdat je dan eerst moest afrekenen en bij voortzetten van de reis weer een kaartje moest trekken.Pino schreef: ↑vr 18 aug 2023, 13:35Maar het is ook een specifiek ding voor de Franse tolwegen. Want wat ik zeg over verplaatsingen binnen Frankrijk zou feitelijk ook gelden voor verplaatsingen binnen Duitsland of (Noord-)Italië. En toch zie je daar een heel ander soort verzorgingsplaatsen. Dat gaat dan onvermijdelijk terug op de manier waarop de Franse tolmaatschappijen bereid zijn te investeren in hun aires. Zij willen je het gevoel geven dat het je op hun snelwegen aan niets ontbreekt, zodat je bijna met liefde de tol betaalt. Een bijna overdadig aandoende aire is daarvoor een instrument, waar je als weggebruiker natuurlijk ook voor betaalt via je tol. Kijk je naar de genoemde andere landen, dan speelt die drang niet zo. Duitsland heeft natuurlijk helemaal geen tolwegen. Italië heeft ze wel, maar de concessionairs daar hebben voor een veel simpeler model verzorgingsplaats gekozen. Zelfde op de Spaanse (ex-)tolwegen.
In bijvoorbeeld de VS zie je langs de snelwegen bijna geen verzorgingsplaatsen, maar bij veel afritten liggen tankstations, restaurants en hotels die keurig worden aangegeven vanaf de snelweg. De oudere langere turnpikes zijn de uitzondering, met verzorgingsplaatsen in een Europese stijl. Daar gaan tolconcessionairs soms nog een stap verder in uniformiteit; op bv. de Pennsylvania Turnpike zijn alle tankstations van Sunoco, en op Florida's Turnpike zijn alle tankstations van Shell.
Aan de andere kant: in Groot-Brittanië betaal je geen tol, en daar heb je toch aardig grote en uitgebreide verzorgingsplaatsen langs de weg, met een tankstation, meerdere restaurants, vaak een supermarktje, etc. Het is misschien ook een cultureel ding. In Italië hangt het naar mijn idee heel erg af van de weg en de locatie; langs sommige hoofdroutes liggen flinke verzorgingsplaatsen op strategische punten, zoals Secchia aan de A1 bij Modena en Villoresi langs de A8 bij Milaan. Maar dat zijn daar de uitzonderingen, de meesten zijn inderdaad kleiner en simpeler. Maar een VZP als Secchia doet me wel aan een VZP als die bij Assevilliers denken. Oostenrijk heeft voor een model gekozen waar vrijwel overal de VZP's aan één kant van de weg zijn aangelegd en van beide kanten bereikbaar zijn, zodat je de dubbele hoeveelheid verkeer aantrekt en er meer voorzieningen kunnen zijn. En dat werkt best goed voor een land met relatief weinig inwoners, maar wel grotere afstanden en veel transitverkeer.
In Duitsland is dan weer >90% van de VZP's met voorzieningen in handen van Tank & Rast AG, en heb je op veel plekken typische eenheidswurst. De kwaliteit is over het algemeen wel in orde, maar je zult niet vaak verrast worden, je weet wat je kan verwachten. Als er al een Raststätte uitspringt, dan is dat vaker vanwege de locatie dan vanwege de voorzieningen.
Baie de Somme aan de A16, zo'n beetje halverwege tussen Duinkerken/Calais enerzijds en Rouen/Le Havre anderzijds is daarvan een mooi voorbeeld, en veel beter dan de andere aires in de omgeving. Een tolweg als de A29 heeft maar matige aires, en op wegen van dat kaliber zijn de aires 's nachts vaak ook gewoon dicht.Tenslotte: in Frankrijk is het vaak zo dat er zo ongeveer halverwege een route één echt grote aire ligt. Dat is dan het strategische punt waar de meeste mensen even die stop pakken en waar het aanbod het grootste is. Op de A1 is dat bij Assevilliers, de Aire du Cœur des Hauts-de-France - misschien dat je daar geweest bent. Aires dichter tegen de eindpunten van de route zijn vaak kleiner; en ook op snelwegen met minder groot belang heb je niet meer zulke mega-aires. Wel heb je ook op die kleinere snelwegen vaak wel het principe dat er één aire ongeveer halverwege is die echt beter is dan de rest. Daar kun je nog wel eens stops op plannen.
En hoewel geen tolweg, is Haut-Koenigsbourg aan de A35 vergelijkbaar, als enige aire tussen Straatsburg en Basel, afgezien van de kleine Aire d'Ostwald net buiten Straatsburg. Al heb je nu natuurlijk die nieuwe Aire de la Bruche aan de A355.