De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Starlet
stadsweg

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Starlet » ma 04 sep 2023, 12:21

Valt deze https://goo.gl/maps/3MKiDhMefiFUPiJ59 bij de N61 ook niet onder de lijst?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 sep 2023, 13:04

^^ Inderdaad. De N61 had ik helemaal over het hoofd gezien. Ik zal hem toevoegen!

I_love_asfalt
polderweggetje

Bericht door I_love_asfalt » ma 04 sep 2023, 13:05

A12 VZP Bodegraven / Reeuwijk is te voet bereikbaar over een bruggetje naar La Place en Gr8 Hotel welke buiten de VZP liggen.
https://www.google.com/maps/@52.0665894 ... ?entry=ttu

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 sep 2023, 13:12

Palance schreef: zo 03 sep 2023, 11:56 VZP Mijnsheerenland aan de A29. Ik weet niet eens of het hek open is voor publiek of enkel voor personeel met een sleutel, maar hoe dan ook: Je moet een stuk door het gras langs de oprit lopen wil je dat kunnen bereiken.
https://goo.gl/maps/Hskwq4UnsBWR29Cb8

Aan de andere kant, aan de Westdijk, staan wel auto’s geparkeerd niet ver van het hek.
https://goo.gl/maps/PG69w2ViawFw9LDS9
Ook toegevoegd!
I_love_asfalt schreef: ma 04 sep 2023, 13:05 A12 VZP Bodegraven / Reeuwijk is te voet bereikbaar over een bruggetje naar La Place en Gr8 Hotel welke buiten de VZP liggen.
https://www.google.com/maps/@52.0665894 ... ?entry=ttu
Stond al in de lijst! :) Misschien helpt het als ik de lijst even op wegnummer kan zetten.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 06 sep 2023, 21:59

Vanavond heb ik op de fiets het pad gevolgd dat naar VZP Den Ruygen Hoek (west) langs de A4 bij Hoofddorp leidt.

Het pad begint aan het einde van een parallelweg langs de Bennebroekerweg en heeft de naam Rijksweg A4 pad.

Afbeelding

Nabij de A4 buigt het pad af naar rechts en gaat onder het viaduct van de Bennebroekerweg door.

Afbeelding

Gedurende circa 500 meter loopt het langs de A4.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het pad eindigt vlak na het tankstation en nabij het Fastmet oplaadpunt. Aan deze kant hangt ook een straatnaambordje.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 06 sep 2023, 22:05

Je kunt dus per fiets de hele VZP over :rofl2:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 06 sep 2023, 22:07

Inderdaad, ik werd wel hier en daar wat vreemd aangekeken door de (Poolse) vrachtwagenchauffeurs. :lol:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 sep 2023, 9:03

waldo79 schreef: wo 06 sep 2023, 22:05 Je kunt dus per fiets de hele VZP over :rofl2:
Sterker nog, je zou in theorie legaal verder mogen fietsen de A4 op. Je komt volgens mij namelijk nergens een :G1: tegen.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 07 sep 2023, 9:20

Rein schreef: wo 06 sep 2023, 22:07 Inderdaad, ik werd wel hier en daar wat vreemd aangekeken door de (Poolse) vrachtwagenchauffeurs. :lol:
Op vzp Molenheide aan de A58 (al op de lijst) zag ik laatst juist een Oost-Europese trucker een fiets uit zijn trailer pakken, vermoedelijk om boodschappen te gaan doen in een naburig dorp.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 okt 2023, 23:42

https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/act ... rijkswegen

Op 13 september is weer een veiling geweest van 27 tankstations langs de rijkswegen. Het hoogste bod was maar liefst € 41 miljoen voor 'Haarrijn' langs de A2 bij Breukelen.

6 veranderen er van eigenaar:

* A9 Akermaat was EM Maatje, wordt Shell
* N9 Bergermeer was Dekker, wordt De Haan
* A17 't Hol was EG Retail, wordt Ooiendonk
* A2 De IJssel was BP, wordt Shell (deze VZP naam staat niet bewegwijzerd)
* A27 De Kroon was BP, wordt Shell
* N36 Smokkelpad was Enviem, wordt Weghorst

Sommige van deze eigenaren werken met een ander merk dan de naam van hun BV. Bijvoorbeeld 'Enviem' heeft het merk Gulf.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 17 okt 2023, 9:41

Coen Tunnel schreef: wo 23 aug 2023, 12:01 Er zijn legio VZP's met ingangen voor personeel/voetgangers, of anderszins verbindingen met OWN, sommigen afgesloten met een slagboom, hek of klaphek, maar velen vrij toegankelijk, al moet je er soms wat moeite voor doen omdat je op een pad of onverharde weg uitkomt. Bij sommigen zal het hek altijd dicht zijn, maar velen lijken in ieder geval voor voetgangers bruikbaar. Sommigen zijn zelfs met de auto te gebruiken, er staat niet eens altijd een verbodsbod (A7 VZP Laerd bijvoorbeeld).

[...]

A76, VZP Tienbaan (aansluiting met de Preutersweg bij Bocholtz, kan in beide richtingen door auto's gebruikt worden)
Afgelopen weekend moest ik voor wat hobbyachtigs :dyn_hyp: in Bocholtz zijn en tot mijn lichte verrassing liep de door Waze aangegeven route (vanaf de N281 bij Heerlen) via deze VZP en de openstaande slagboom. Ging prima zo.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 17 okt 2023, 16:16

^^
Interessant stukje infra wel! Als ik de topotijdreiskaarten zo inschat is het daar al sinds de openstelling mogelijk om de snelweg op- en af te rijden. Voorheen in alle richtingen, een tijd lang alleen van/naar Duitsland en nu weer in 3 richtingen. En de uitrit vanaf Duitsland ziet er permanent uit terwijl de overzijde er als een tijdelijke oplossing uitziet. Als bonus heb je nog de nutteloze rotonde met een nooit aangelegde tak richting de VZP, personeelsingang voor een nooit gebouwde voorziening mogelijkerwijs. Zo ken ik mijn opgeruimde landje niet :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 okt 2023, 17:24

Verzorgingsplaats Honswijck langs de A1 is nu een Esso:

https://www.tankpro.nl/brandstof/2023/1 ... uren-esso/

Het wordt gezien als een flagship locatie vanwege het grote aantal passanten. De locatie is in 2021 geveild en nu dus omgebouwd van Texaco naar Esso.

De bijbehorende shop van ESSO Honswijck is met de formulewisseling niet veranderd en biedt bezoekers, uniek voor Nederland, een Go Fresh bakery 2.0, Spar Express, Dunkin’ Donuts als shop-in-shop met zitgelegenheid en een uitgiftepunt van Lavazza-koffie. In januari 2023 opende in de shop een Go Fresh Gyros Bar, de eerste van Nederland en door EG Group in eigen huis ontwikkeld.

Deze locatie is in twee jaar tijd dus van BP naar Texaco en dan naar Esso gegaan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 20 okt 2023, 17:48

^^ En dus blijf ik dit soort bordjes maar fotograferen...
Afbeelding
(foto april dit jaar)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 21 okt 2023, 10:26

Chris schreef: vr 20 okt 2023, 17:24 Verzorgingsplaats Honswijck langs de A1 is nu een Esso:

(..)

Deze locatie is in twee jaar tijd dus van BP naar Texaco en dan naar Esso gegaan.
Ik heb ook nooit begrepen waarom het een Texaco werd; destijds was al bekend dat de EG grroep het merk Texaco wenste uit te faseren. Ik had daar toen al een Esso verwacht.

Het is wel een mooi ruim station, vind ik.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 21 okt 2023, 11:24

Ik heb daar eenmaal getracht te tanken, maar toen werd de slang niet vrij gegeven of zo. Er kwam in ieder geval geen druppel uit. Toen ben ik maar weer weggereden en nadien nooit meer geweest. Meestal tank ik daar bij de Shell aan de overkant (omdat dit bij de snelste route het laatste tankstation tot mijn huis 40 km verderop is).