roylabruyere schreef:Ik ga toch voor Oostenrijk. Zeker niet goed, maar wél de MOOISTE en dan was de vraag.
Als Oostenrijk alles wat beter had uitgevoerd, zou ik het het op één na mooiste vinden van Europa. Zwitserland blijft onherroepelijk bovenaan en daarna komt wat mij betreft Duitsland. Maar kwa lay-out ben ik het best met je eens dat erg goed ontworpen is. De nieuwe borden zien er gelikt en zeer goed uit. Persoonlijk vind ik het autoweg symbool van Oostenrijk erg mooi, wat Zwitserland bij mij de wensen overlaat. Ook als je de grens overkomt staan mooi ontworpen borden van de tolvignet plicht. En op het OWN (althans in Tirol) is alles super duidelijk. En op elk raar weggetje staat wel een bord en dat mis ik in Duitsland heel erg.
Wat ik nu het superieure vind van Zwitserland, is dat ze zelfs 3 kleuren gebruiken, zonder dat het een kleurenkermis is. Erg goed afgewerkt!
Groen: Snelwegen en Autowegen
Blauw: Hoofdwegen en Regionale wegen
Wit: Lokale wegen
Zo blijft het heel duidelijk op welke wegen je zit. Ook is Zwitserland consuqent op bepaalde 'hoofddoelen' ook aan te geven via het OWN. In Duitsland proberen ze je zo lang mogelijk op het HWN te houden, terwijl je in Zwitserland vaak ook belangrijke bestemmingen via het OWN ziet aangegeven. Andersom geldt het ook. In Duitsland en Oostenrijk zie je bij opritten naar het HWN alleen lange afstandsdoelen, maar in Zwitserland wordt je ook makkelijk voor een korte afstand het HWN opgestuurd. Iets waar ze je in Duitsland graag op het OWN willen blijven houden.
De gesplitste borden in Zwitserland worden veelal al opgelost door ze niet meer te maken, zodat dit probleem zich door de jaren heen helemaal zal oplossen na vervanging van de borden.
Coen Tunnel schreef:Dat vind ik juist wel. Je hebt niet een mengelmoesje aan bewegwijzering en geen kleurenkermis op de borden.
Een kleurenkermis is inderdaad ook niet goed, maar het ligt er juist aan hoe je dat gebruikt. Duitsland en Zwitserland doen dat erg goed en Oostenrijk opzich ook wel.
Coen Tunnel schreef:Groen als snelwegkleur is minder dan blauw.
Precies andersom bij mij. Groen is typisch voor een snelweg: Altijd door kunnen rijden (behalve bij files :P ) en nergens stoppen. Alsof het altijd een groen verkeerslicht is. Groen staat voor 'gaan' of 'doorrijden'. Blauw straalt dat niet uit en de kleur kan meerdere dingen betekenen. En al helemaal in Nederland, want zowel het HWN als het OWN heeft één kleur en ook de lokale wegen zijn blauw. In Duitsland en Oostenrijk is de blauwe kleur wel weer gerechtvaardigd, omdat ze blauw alléén gebruiken op het HWN en hun steil niet bij het groene past. Toch vind ik groen de duidelijkste kleur voor een auto(snel)weg.
Coen Tunnel schreef:Rampzalig: lelijk lettertype, te kleine borden, oogt erg gedateerd, verschillende lettergroottes zodanig dat het storend is.
Beste Andries, Ben je wel eens in Tirol geweest? Vast wel! Als je bijv. de Fernpas route volgt, dan zie je duidelijk dat de borden er fris, netjes, nieuw en een verzorgt uiterlijk hebben. Het is net hoe je het presenteert. De borden zijn van degelijk materiaal gemaakt. Echter kom je in Vorarlberg, dan is het meteen een stuk minder. De borden lijken veel ouder en zijn van een heel dun ijzer (het lijkt wel karton) gemaakt en met staalmatbinders (tyrips) vastgebonden aan de lantarenpalen. Kijk en dat ziet er meteen al stukken rommeliger en slechter uit! Pure presentatie en uitvoering, terwijl het systeem zelf heel erg fijn is (althans dat vind ik).
Als je Oostenrijk op zijn best neemt, dan komt Oostenrijk na Zwitserland op de tweede plaats. Wanneer het erg netjes is uitgevoerd en afgewerkt dan is het een keurig verzorgt en overzichtelijk systeem. Zelfs stukken beter als Duitsland! Echter de werkelijkheid is helaas anders: Grote stukken van Oostenrijk zijn zielig en rommelig uitgevoerd. Super jammer! En daardoor komt Duitsland (ook een mooi systeem) toch bij mij op de 2e plaats.
Slovenië vind ik ook best goed, alleen hebben ze soms mega grote borden en teveel doelen op de afstandsborden.
Tsjechië lijkt soms wel een soort van replica uit Zwitserland, alleen dan in een ander jasje gestoken met super lelijke pijlen. Verder ziet het er wel aardig uit, alleen moet het wel verder ontwikkeld worden. Niet slecht, maar ook zeker niet top. Wel mooie keuze voor groen voor de auto(snel)wegen.
Polen en Slowakije ken ik verder niet. Denemarken vind ik best oké, maar jammer dat ze alleen maar E-nummers op hun borden vermelden. Datzelfde geld ook voor België.
Italië is slecht, maar op sommige puntjes knap mooi uitgevoerd. Neem nu Zuid-Tirol (maar zeker ook grote delen van Veneto): Prachtig wat een frisse borden! En het ziet er super netjes en verzorgt uit!

Als zo heel Italië was, had Italië bij mij na Duitsland op de derde plaats gestaan! Helaas, de werkelijkheid is anders en Italië kan ook zo erg overdrijven in het aantal doelen weergeven, dat het letterlijk een chaos en een troep wordt. Kom je bij Aosta dan gaat het, maar in Domodossola is het meteen al troeperig. Als ik die borden 'Sempione' zie dan ziet het er al zo triest uit, alsof je naar een 3e wereldland gaat. Maar kom je dan in Zwitserland, dan is dat gelukkig schijn bedriegt, want het ziet er prachtig uit!
Frankrijk ben ik niet zo kapot van, maar is lang geen slecht systeem, beter gezegd: Het is een goed systeem! Het heeft zeker veel goede punten, maar het valt gewoon niet bij mij in de smaak, evenals Spanje. Portugal ken ik verder niet.
Dadelijk komt nog een bericht over de borden van Oostenrijk, met daarin 10 voorbeelden, waarvan je kan zien hoe goed eigenlijk de bewegwijzering in Oostenrijk hoort te zijn!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"