[A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 24 jan 2024, 15:00

Waarom is Slovenië oranje en Italië paars? Hebben ze dat alleen hier gedaan om er een kleurencode aan te geven, voor mensen die niet alleen het landenschildje kunnen lezen? :roll:

Van mij part komen hier gewoon de eerste grote steden/doelen in Slovenië (= Ljubljana) en Italië (= Trieste) op de borden te staan. Alleen die landenschildjes vind ik 3x niks.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 jan 2024, 16:39

SAN RED schreef: wo 24 jan 2024, 12:40 Het gaat er zeker nog mee door. Maar ik snap in het algemeen het nut niet van die boogiewoogie pijlen...
Op zich is het niet verkeerd om aan te geven dat de doorgaande rijbaan hier van de A10 naar de A2 richting Klagenfurt loopt. Wie op de kaart kijkt, zal vermoedelijk denken dat de A10 vloeiend overloopt in de A11, in de praktijk moet je uitvoegen naar rechts. De afwijkende knooppuntconfiguratie kun je op deze manier wat beter onder de aandacht brengen. Met standaard bebording zal er wellicht toch wat meer verkeer dat ter plekke onbekend is, en dat zal hier relatief vaak het geval zijn, verkeerd rijden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 24 jan 2024, 17:35

SnarfFlevoland schreef: wo 24 jan 2024, 15:00 Van mij part komen hier gewoon de eerste grote steden/doelen in Slovenië (= Ljubljana) en Italië (= Trieste) op de borden te staan. Alleen die landenschildjes vind ik 3x niks.
In 2009 heb ik deze foto’s gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » wo 24 jan 2024, 17:41

Ik snap niet de al lang in gebruik zijnde aanduidingen van Italië op de wegmarkering met een cirkel rond maar die van Slovenië niet, ofwel kies je ervoor om alle landenschildjes een cirkel te geven of geen cirkels te gebruiken. Dat laatste gaat dan natuurlijk een verwarring kunnen veroorzaken tussen landenaanduidingen of/en plaatsaanduidingen.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » wo 24 jan 2024, 17:54

Palance schreef: wo 24 jan 2024, 17:35 In 2009 heb ik deze foto’s gemaakt.
Zo zie je maar dat vernieuwing niet altijd een verbetering is...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 jan 2024, 20:09

Informatie op de weg schilderen doen ze in Oostenrijk dus ook op de snelweg (niet alleen Italië).

De bewegwijzering was matig, werd niet beter en het nieuwste is nog steeds niet goed. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 jan 2024, 20:58

^^
In België is het ook de gewoonte om bij knooppunten en op ringwegen belangrijke informatie en wegnummers op het wegdek aan te brengen. Daar is zelfs een speciaal lettertype voor ingevoerd geweest.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » wo 24 jan 2024, 23:54

^^ Dat lettertype is voor zover ik weet de Europees (en mogelijks zelfs wereldwijd) standaard lettertype: met de rijrichting mee ongeveer gelijk een gewone dikte en dwarsend een iets bredere dikte ongeveer gelijk een zebrapadlijn, daar zijn trouwens onze pijlwegmarkeringen ook op gebasseerd, of zeg maar omgekeerd.

Maar dan nu even terug over Oostenrijk, de soort pijlen die ze daar gebruiken toont wel heel goed de aankomende wegverloop/situatie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jan 2024, 9:03

SAN RED schreef: wo 24 jan 2024, 17:54
Palance schreef: wo 24 jan 2024, 17:35 In 2009 heb ik deze foto’s gemaakt.
Zo zie je maar dat vernieuwing niet altijd een verbetering is...
Qua doelenkeuze niet, qua pijlen wel.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » do 25 jan 2024, 9:52

Joshua schreef: wo 24 jan 2024, 23:54 Maar dan nu even terug over Oostenrijk, de soort pijlen die ze daar gebruiken toont wel heel goed de aankomende wegverloop/situatie.
Coen Tunnel schreef: do 25 jan 2024, 9:03 Qua doelenkeuze niet, qua pijlen wel.
Een pijl moet de te geven richting aanduiden en geen bochten of iets dergelijks.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 jan 2024, 10:13

^^ Ik denk dat het soms zin kan hebben om een situatie net wat beter in de hoofden te kunnen krijgen van ter plaatse onbekenden. Dat hoeft allemaal niet in groot detail - dat je een klaverbladbocht zult maken ofzo - maar het kan voor het nemen van je beslissing op het beslissing verderop handig zijn om te weten dat de doorgaande route naar links zal zwenken. Scheelt dan mogelijke verwarring op het moment zelf.

Dit punt in Knoten Villach is toch bepaald a-typisch, dus er valt bepaald vol te houden dat je een weggebruiker daar een beetje op zou moeten voorbereiden, en dat een klassieke vorkpijk die weggebruikers koppelen aan een knooppunt met een normale rechtdoorrichting niet op zijn plaats is.

Dat gezegd hebbende: als dat de gebogen pijl rechtvaardigt, ben ik nog steeds niet onder de indruk van de uitvoering.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 25 jan 2024, 10:40

Ik ben zelf enorme voorstander van een schematische voorstelling bij de iets complexere kruisingen op het OWN, en de knooppunten op de autosnelwegen. Zoals Pino aangeeft kan het echt wel helpen om ter plaatse onbekenden net wat beter voor te bereiden. Het is de reden waarom rechtopstaande pijlen een voordeel hebben tegenover valpijlen en dat afritten met vorkborden zijn uitgerust.

Nu in Oostenrijk kan men ook dat al eens anders aanpakken.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jan 2024, 10:43

SAN RED schreef: do 25 jan 2024, 9:52
Joshua schreef: wo 24 jan 2024, 23:54 Maar dan nu even terug over Oostenrijk, de soort pijlen die ze daar gebruiken toont wel heel goed de aankomende wegverloop/situatie.
Coen Tunnel schreef: do 25 jan 2024, 9:03 Qua doelenkeuze niet, qua pijlen wel.
Een pijl moet de te geven richting aanduiden en geen bochten of iets dergelijks.
Een pijl moet helpen het verkeer te geleiden. In sommige gevallen kan dat beter met een gebogen pijl dan met een rechte pijl.

In de oude situatie geeft het eerste bord de indruk dat Wenen rechtdoor is, en dat je voor Ljubljana moet uitvoegen. Dat klopt, maar het komt niet overeen met wat iemand op een kaart ziet. Als je op een kaart kijkt, krijg je de indruk dat de A10 doorloopt in de A11. Dat is niet het geval, je moet fysiek uitvoegen. Het eerste bord kan verwarrend werken: "Huh, Wenen rechtdoor?" Je hebt maar een paar seconden om die informatie te verwerken.

Bij het tweede bord staan de pijlen dan ineens anders, en is het zien dat de route naar Wenen afbuigt. Het klopt allemaal wel, maar dit is een punt waar je op bepaalde momenten van het jaar meer verkeer hebt dat vanaf de A10 naar de A11 rijdt dan naar de A2, en waar de configuratie van het knooppunt niet aansluit bij wat de weggebruiker die enige voorbereiding heeft gedaan zou verwachten. Een gebogen pijl om dit te verduidelijken vind ik daarom prima te rechtvaardigen. Star vasthouden aan rechte pijlen maakt het hier voor de ter plekke onbekende weggebruiker niet per se duidelijker.
Palance schreef: wo 24 jan 2024, 17:35Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 jan 2024, 11:38

Ik moet hier even terugdenken aan de oude Franse bewegwijzering, waar je wel van die enorme vorkborden had met een tak naar linksboven en naar rechtsboven. Zie pagina's 8 en 9 van deze oude richtlijn. De vraag of je een versimpelde vorkpijl gebruikte of een pijl die de werkelijke situatie wat meer benaderde werd bepaald door de vraag of sprake was van bifurcation à larges caractéristiques géometriques. Wat ik dan maar even vertaal/interpreteer als "vraagt de fysieke situatie op het splitspunt ernaar dat je weet hoe het er daar op grote lijnen uitziet?" Puur praktisch werd deze splitspijl hoofdzakelijk ingezet op splitsingen die in een vork verliepen, een Triangle de la Fench (A30-A31) bijvoorbeeld. Die stijl van bewegwijzeren bestaat niet meer in Frankrijk, maar het onderstreept het punt. En ikzelf had graag een splitspijl-vorkbord terug zien komen in hun moderne stijl van knooppunt-bewegwijzering.

De lijn nog wat verder doortrekkend: dit soort borden kom je tegen in sommige Aziatische landen (hier concreet: Taiwan). Een wat schematischer overzicht van een simpeler knooppunt, in dit concrete geval zelfs een doornormaal klaverblad met rangeerbaan. Ik vind dat het op een heel instinctieve manier de richtingen "links" en "rechts" op een knooppunt weergeeft. Het vertelt je wat minder hoe de rangeerbaan vervolgens werkt, wat de vorkborden in Europese stijl doen. Dat is een keuze, want daar heb je natuurlijk ook de andere voorwegwijzers nog voor. Het is maar hoe je een beetje met je boodschap kunt spelen door te spelen met de pijlvormen.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » do 25 jan 2024, 11:52

Ik zie dat risico van verwarring niet. Mede doordat de bocht net na de splitsing is. Er is ook nog voldoende ruimte tussen met portaalborden.

Nee, wat ik minder vind is de 'giga' rechtdoor pijlen op de besliswijzers (nieuwe borden) naar [A2] Wien / Klagenfurt. Er kon beter eenzelfde pijl gebruikt worden als op het rechtse bord naar [A11] ..., maar dan uiteraard de pijl naar links wijzen. Schema spoiler:
SPOILER: TOON

Code: Selecteer alles

Besliswijzer 2 en 3 portaal
Wien / Klagenfurt
      [A2] 
<---        <---        ---> [A11] ( SLO ) 

Wien / Klagenfurt
      [A2] 

Besliswijzer 1
*geen rechtdoor portaal
            --->  [A2] ( I ) *uitsmijter

Voorwegwijzer portaal 1
Wien / Klagenfurt
     [A2] 
^           ^
|           |---> [A11] ( SLO )  *1000m
|           |
|           |
|           |---> [A2] ( I )  *500m
Zoiets gelijkaardig zou ik doen, maar ach wie ben ik :roll: :wall:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 jan 2024, 12:39

SAN RED schreef: do 25 jan 2024, 11:52 Ik zie dat risico van verwarring niet. Mede doordat de bocht net na de splitsing is. Er is ook nog voldoende ruimte tussen met portaalborden.
Dat laatste is natuurlijk een waar woord: het gaat om het totaalplaatje van eerste voorwegwijzer naar beslissingswegwijzer. Genoeg tijd om de boodschap ergens in beeld te brengen. Het hoeft niet op dit vorkbord. Maar ik volg je niet waar je zegt "de bocht is ná de splitsing". Bij de splitsing zie je hem voor je liggen, en dan lijkt het wel een linkerafrit. Daar kan een gezonde dosis twijfel ontstaan wat hier nou ook alweer de afrit is en wat rechtdoor (wat je ergens terugziet in de verschillende wijzen waarop deze situatie in de loop van de tijd op de borden is gezet). Kortom, je moet dan vóór het splitspunt iets met wat ná het splitspunt pas gebeurt.

Helemaal eens over de gigapijlen op de besliswegwijzers trouwens. Speelt ook elders in Oostenrijk wel.

SAN RED
stadsweg

Bericht door SAN RED » do 25 jan 2024, 13:06

^^ Eigenlijk kan er dus verwarring ontstaan doordat de bocht al lichtjes een "afbuigende beweging" maakt bij de eerste afslag [A2] (I), en een schematische voorstelling van de afslagen in de bocht moet de situatie duidelijker maken. Maar dan nog snap ik niet waarom er zo'n verwarring zou ontstaan, zeker wanneer (zie code spoiler) u voorwegwijzer 1 ziet = u voorsorteert op de rechterrijstrook om naar [A2] 500m of naar [A11] 1000m te gaan, daar doet die bocht toch niets aan?
SPOILER: TOON

Code: Selecteer alles

Besliswijzer 2 en 3 portaal
Wien / Klagenfurt
      [A2] 

Wien / Klagenfurt
      [A2] 

Besliswijzer 1
*geen rechtdoor portaal
            --->  [A2] ( I ) *uitsmijter

Voorwegwijzer portaal 1
Wien / Klagenfurt
     [A2] 
^           ^
|           |---> [A11] ( SLO )  *1000m
|           |
|           |
|           |---> [A2] ( I )  *500m

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jan 2024, 16:02

Pino schreef: do 25 jan 2024, 11:38 Ik moet hier even terugdenken aan de oude Franse bewegwijzering, waar je wel van die enorme vorkborden had met een tak naar linksboven en naar rechtsboven. Zie pagina's 8 en 9 van deze oude richtlijn. De vraag of je een versimpelde vorkpijl gebruikte of een pijl die de werkelijke situatie wat meer benaderde werd bepaald door de vraag of sprake was van bifurcation à larges caractéristiques géometriques. Wat ik dan maar even vertaal/interpreteer als "vraagt de fysieke situatie op het splitspunt ernaar dat je weet hoe het er daar op grote lijnen uitziet?" Puur praktisch werd deze splitspijl hoofdzakelijk ingezet op splitsingen die in een vork verliepen, een Triangle de la Fench (A30-A31) bijvoorbeeld. Die stijl van bewegwijzeren bestaat niet meer in Frankrijk,
Deze langs de A40 vind ik toch wel in die stijl: https://www.google.com/maps/@46.1707471 ... ?entry=ttu

En dit bord bij :KP: Lauvallières staat er ook nog wel: https://www.google.com/maps/@49.1269989 ... ?entry=ttu

De andere kant op stond deze bij :KP: Mey, maar die is bij de verbreding van de A4 in 2021 verdwenen en vervangen door een nieuw bord iets verderop: https://www.google.com/maps/@49.1535663 ... ?entry=ttu

En ik kan me herinneren dit soort borden wel vaker te zijn tegengekomen. Al moet ik eerlijk zijn, de laatste keer dat ik over een Franse snelweg reed was in 2020.

Maar inderdaad, op nieuwere borden is het somberder, en niet met zulke pijlen. Daarvan wordt het niet per se duidelijker; wat er nu bij Triangle de la Fensch staat bijvoorbeeld geeft door de breedte van de pijlen de indruk dat de A30 de doorgaande route is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 jan 2024, 16:11

^^ Yes - ik wist dat ze er nog waren. Maar mijn vaste lijstje suspects gaf niet thuis ;)

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 25 jan 2024, 17:52

Over dat van die wegmarkeringen: hier tonen de pijlen voor en op dat specifieke punt de aankomende eerste splitsing (wat daarna komt dat komt later), net hetzelfde dat geld ook hier.

Ja natuurlijk is het niet de bedoeling om direct de volledige situatie weer te geven. Het zijn juist de borden met pijlen die (slecht of goed) de richting aanduiden en de pijlen op de grond die er zijn om bochten of iets dergelijks aan te geven.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 25 jan 2024, 18:12

Wimpie25 schreef: do 25 jan 2024, 10:40 Ik ben zelf enorme voorstander van een schematische voorstelling bij de iets complexere kruisingen op het OWN, en de knooppunten op de autosnelwegen. Zoals Pino aangeeft kan het echt wel helpen om ter plaatse onbekenden net wat beter voor te bereiden. Het is de reden waarom rechtopstaande pijlen een voordeel hebben tegenover valpijlen en dat afritten met vorkborden zijn uitgerust.

Nu in Oostenrijk kan men ook dat al eens anders aanpakken.

Afbeelding
In België hadden we een soort van schematische voorstelling gehad: https://www.google.com/maps/@50.5865377 ... ?entry=ttu.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 25 jan 2024, 19:44

Ik vind de voorbeelden uit Frankrijk allemaal beter dan die in Oostenrijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.