De oude Gastarbeiterroute. Blijkbaar zijn die verwijzingen ook gewoon op nieuwe borden overgenomen. Een beetje overdreven, zeker gezien het lange stuk B320. Tegenwoordig is vanaf hier A10/A11 naar de Karawankentunnel de meer logische route.
Je hebt van die gebieden waarvan men zegt "daar gebeurt alles 50 jaar later." Dus de kans bestaat dat de vervanging van de E-nummers 1950 door die van 1975 zo binnenkort eens in deze contreien doordringt...
Die knooppuntconfiguraties zijn ook wel 'bijzonder' te noemen. Laat ik het zo zeggen: hier heb ik echt wel mijn twijfels bij: https://maps.app.goo.gl/G5unLXXr7TtALkaP8
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Dat komt omdat de bypass van Graz, grotendeels bestaande uit de Plabutschtunnel, pas 20 jaar later is aangelegd dan de A9 ten noorden en zuiden van de stad. Lange tijd moest doorgaand verkeer door de stad heen. Die afbuiging is daar een restant van.
Qua wegontwerp en eigenaardigheden lijkt Oostenrijk stiekem meer op Italië dan ze zelf wellicht zouden willen.
Ik verbaas mij er altijd over dat ze dit in Oostenrijk een goed idee vinden. Totale information overload. Een deel is eigenlijk reclame. Er staan 7 verschillende soorten pijlen op ook. Met ook een stuk of 7 verschillende lettertypen.
harry schreef: za 01 feb 2025, 22:51 Het is heel erg netjes, want alle borden zijn precies even groot. Dat is ook de enige overeenkomst tussen deze borden.
Nog een overeenkomst is dat in beide richtingen naar Wald im Pinzgau wordt verwezen...
Ik kan me bij de vork in de A13 wel voorstellen dat ze met kantelwalsborden de ene tak als alternatief voor de andere kunnen bewegwijzeren. Alleen zie je dan in andere landen naar mijn gevoel eerder dat de afgesloten richting helemaal geen doelen meer heeft of een dan een kruis als dit.
Op sommige momenten kan dat handige informatie zijn. Maar juist de klassieke ter plaatse onbekende, voor wie bewegwijzering is ontworpen, wil snel kunnen zien hoe en wat. Al zijn er vast grensgevallen. Dat afrit 13 van de A10 (Watergraafsmeer) nu al maanden geen bewegwijzerde naam heeft op het aankondigingsbord bijvoorbeeld, omdat door de afsluiting van de Middenweg de wijk Watergraafsmeer niet bereikbaar is.
Overigens kun je hier door de tijdelijke vermelding in het geel nog steeds wel zien wat oorspronkelijk rechtdoor stond.
Chris schreef: ma 19 mei 2025, 19:26
Ik heb wel eens het argument gehoord dat een kruis waarbij je nog kan zien wát er is afgekruist, eigenlijk beter is dan een bord helemaal leeg maken.
Dit ook in relatie tot de Nederlandse praktijk van alles afplakken. Voor de oriëntatie zou het begrijpelijker zijn als je weet wat er is afgeplakt.
Dat zijn dus geen afgeplakte borden, maar dynamische wegwijzers, zoals ik hier aangehaald heb. Zoom maar eens is op de zwarte stroken.
Toevallig kan (of kon) dit voorbeeld in mijn post ook doorgekruiste bestemmingen tonen. https://maps.app.goo.gl/z5ccbB8ojrGNnCb98?g_st=ac
Wanneer heeft Oostenrijk eigenlijk het afritsymbool ingevoerd?
Ik dacht dat de aanduiding 'exit' behoorlijk oud is, maar ik kom ze nog met bepaalde regelmaat tegen. Ik heb bijna de hele A2 gereden de afgelopen dagen en daar heb ik vrij vaak de aanduiding 'exit' gezien, in mijn beleving is dat op veel andere snelwegen wel minder.
Misschien omdat de A2 net niet oud genoeg is dat intussen bijna alle wegwijzers wel eens zijn vervangen. Een behoorlijk groot deel van de A2 is pas in de periode 1985-1995 geopend.
1998 kwam een nieuwe Straßenverkehrszeichenverordnung, misschien kwam daarmee de verandering.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.