[A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Chris »

^^ Zou goed kunnen, bewegwijzering gaat in de regel circa 30 jaar mee, voordat het wel erg verkleurt of schade oploopt.

Op de A2 staat soms ook de TEM aangegeven (Trans European Motorway). Dit is volgens mij geen individuele route, maar een systeem, dat voor zover ik weet alleen op een paar borden in Roemenië staat aangegeven. Op de A2 zag ik het voornamelijk bij toeritten, maar hier ook op een afstandsbord.

https://www.wegenwiki.nl/Trans-European_Motorways

Afbeelding
A2 TEM by European Roads, on Flickr
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Sophie schreef: za 14 jun 2025, 21:16 1998 kwam een nieuwe Straßenverkehrszeichenverordnung, misschien kwam daarmee de verandering.
Het is alleen wel zo dat het hele symbool niet in die verordening staat. In mijn herinnering kwam de wissel van EXIT naar :AS: hoe dan ook nadat Duitsland het symbool had ingevoerd, wat in 1992 was. Wanneer precies? Ben in de jaren 1993-2000 bijna niet in Oostenrijk geweest, maar bij ritten daarna was het symbool zeker al wijd verspreid.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik was in 1997 en 2000 in Oostenrijk. Toen stond nog overal exit, al heb ik vooral de A10, A11 en de A2 in Karinthië gezien. Het afritsymbool is naar mijn idee iets van latere datum.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Een paar jaar terug was EXIT ook nog op de A13 (Brenner) en A14 (Vorarlberg) te zien. Sinds 2020 is het min of meer verdwenen, maar her en der zijn er nog genoeg relicten te vinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In het zuiden van Karinthië is een Sloveense minderheid. Voornamelijk ten zuiden van de Drau en ten oosten van de Loibl.

In 2001 werd in een uitspraak van het constitutioneel hof vastgesteld dat plaatsen die een permanente bewoning van minstens 10% Slovenen, ook Sloveenstalige plaatsnaamborden en wegwijzers moesten krijgen. In de praktijk zie je die alleen in de laatste 10 - 15 kilometer tot de Sloveense grens, bijvoorbeeld in Völkermarkt of Klagenfurt zijn zulke wegwijzers niet te vinden.

Jörg Haider was hier destijds erg op tegen, maar het lijkt erop dat de oppositie hiertegen na zijn dood is afgenomen. Ik heb geen enkele bekladde wegwijzer gezien.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dit de enige tweetalige bewegwijzering in Oostenrijk? In het uiterste oosten van het land heb je wel de Burgenlandkroaten. Maar ik weet niet of dat verder gaat dan tweetalige plaatsnaamborden.

Afbeelding
Bilingual signs in Carinthia by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In Burgenland (Gradišće in het Kroatisch) zijn wel wat tweetalige toeristische wegwijzers, zoals hier: https://maps.app.goo.gl/JwXSfpEKBHZqtczw9

Deze moet daar ook ergens staan.

Afbeelding

Dit is trouwens geen officieel Kroatisch, maar Burgenland Kroatisch (Gradišćanskohrvatski)

Aan de Hongaarse kant van de grens vind je ook wat tweetaligheid: https://maps.app.goo.gl/m8zeaUodiFWZmdYm7
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Er wonen bijna geen Slovenen in de steden van Karinthië, waardoor tweetaligheid daar eigenlijk ook formeel niet aan de orde is:

Afbeelding
Hoe donkerder blauw, hoe groter het aandeel Slovenen is, beginnend bij 5-10% voor lichtblauw en meer dan 30% voor de donkerste blauwtint in de kaart.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Daar zijn met name na de 1e Wereldoorlog conflicten over geweest tussen Oostenrijk en Joegoslavië: https://en.wikipedia.org/wiki/Austro-Sl ... _Carinthia

Na de 2e Wereldoorlog heeft Tito ook meermalen laten doorschemeren dat hij het grondgebied wilde uitbreiden. O.a. door (delen van) Karinthië te annexeren. Dat is er dus nooit van gekomen (net als de wens om Bulgarije toe te laten treden tot Joegoslavië). De enige 'winstgebieden' waren toen het westen van Slovenië en Istrië.

Een artikel uit de New York Times uit maart 1947:
SPOILER: TOON

CARINTHIA FEARS YUGOSLAV INVASION; Annexation Effort Seen When British Leave, Aided by Russia's U.N. Veto

KLAGENFURT, Austria, March 24-It is feared everywhere here that Yugoslavia will invade Carinthia some time after the British occupation force leaves and Carinthia will become the United Nations' grave. The opinion here is that, unless the Austrian peace treaty contains a strong four-power frontier guarantee, the Yugoslavs can march in at their convenience. It is charged that the Carinthian Slovenes' Os- vobodilna Fronta is simply what the Germans would have called the foreign Gau of the allegedly totalitarian over-all National Front organization of Yugoslavia. The Fronta's spokesman, it is said, has made it perfectly clear what Carinthia can expect when the British have gone. For obvious reasons, no Austrian official and no British officer could afford to discuss this fear officially, but it is privately discussed everywhere. From it results the hesitancy of the undoubtedly large Slovene-speaking group that prefers Austria. The absolute refusal of the Fronta's leaders even to consider a plebiscite is evidence that they know these people would not vote for Yugoslavia, but this anti-Tito Slovene group takes no stand. These Slovenes know they would be dubbed traitors if they came out for Austria now and Yugoslavia later moved in. A Slovene Catholic priest who is close to the Fronta and signed the Slovene priests' petition for unification with Yugoslavia explained: "We cannot flee if this area becomes Yugoslav. We have here our duties. By this petition we have shown our national [Yugoslav] stand. On the other hand, we have done nothing illegal if Austrian rule remains.” Two factors directly support the fear of invasion. One is heavy Yugoslav propaganda about the "persecution" of Slovenes here. The second is the fact that the Fronta is led by Partisans and is full of Partisan spirit. Austria would be in no position to resist invasion. The Russians' veto could prevent the United Nations' armed intervention. This accounts for the prophecy that Carinthia could become the United Nations' grave.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

:nuts:

Afbeelding
Steiermark by European Roads, on Flickr

Overigens heb ik geen idee waar het Nederlandse 'Stiermarken' op gebaseerd is. Misschien een verbastering van steier, of gewoon een naam die op een gegeven moment zo vaak fout geschreven werd dat het de standaard is geworden. Aan de andere kant is dit niet een staat die in Nederland nou vaak genoemd wordt. Misschien dat men daarom niet beter weet.

De naam 'steier' heeft niks met stieren te maken. De naam is gebaseerd op de rivier de Steyr, die thans niet meer in Steiermark ligt.

https://de.wikipedia.org/wiki/Steiermark#Name
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Bizar bord inderdaad :shutup:
Chris schreef: vr 11 jul 2025, 14:50 Overigens heb ik geen idee waar het Nederlandse 'Stiermarken' op gebaseerd is. Misschien een verbastering van steier, of gewoon een naam die op een gegeven moment zo vaak fout geschreven werd dat het de standaard is geworden. Aan de andere kant is dit niet een staat die in Nederland nou vaak genoemd wordt. Misschien dat men daarom niet beter weet.

De naam 'steier' heeft niks met stieren te maken. De naam is gebaseerd op de rivier de Steyr, die thans niet meer in Steiermark ligt.
Als het woord "Steier" teruggaat op een Keltisch woord dat "hij die opstaat" betekent, denk ik wel te weten waar ons woord stier vandaan komt. In die zin heeft het, via tien achterdeuren, wel degelijk met elkaar te maken ;)

Hoe wij bij ons exoniem zijn gekomen? Wel, grote kans dat ook dat is begonnen met historische namen waarin eerder een lange i zat dan een ei, al dan niet geformuleerd in het Latijn. In de loop van de eeuwen is die klank in het Hochdeutsche taalgebied verbasterd naar ei. Dat is een vrij geleidelijk en natuurlijk proces geweest dat bekend staat als de Althochdeutsche Lautverschiebung. Dat heeft in het Duitse taalgebied niet overal op dezelfde manier plaatsgevonden, en zo zijn de verschillen ontstaan tussen Hochdeutsch, Plattdeutsch en Nederlands. Uiteindelijk praat je over hetzelfde als dat ze in het oosten over kieken hebben voor het ABN-woord kijken...

Maar goed, je praat hier nou niet over een woord dat dagelijks over de tong gaat, dus langs natuurlijke wijze zal dit nooit verbasterd zijn. Maar met een Nederlandse (of Plattdeutsche) tongval spreek je het allemaal veel makkelijker uit met een ie. In het Hochdeutsch zijn ze dus op enig moment naar ei gegaan, met dan nog een e-klank erbij geplust omdat je het anders nooit kunt uitspreken. Waarvoor wij in het noorden van het Duitse taalgebied dus vriendelijk bedankt hebben - zo luidt mijn vlugge theorie.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

https://de.wikipedia.org/wiki/Steyr_(Fluss)

Hier staat een audiofragment van hoe ze de riviernaam uitspreken. Tot mijn positieve verrassing, bijna zoals ik het zelf ook zou doen:
Als het een Nederlandse rivier was zou het 'Steier' zijn en niet zo zeer 'Stier'. Dat is te veel assimillatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit soort mega borden heb ik op meerdere locaties gezien als je Steiermark inrijdt. Andere Oostenrijkse staten hebben dit niet voor zover ik weet, het is een stukje marketing waar Asfinag dan aan mee werkt.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Chris schreef: ma 07 jul 2025, 21:07 :hm:

Afbeelding
S37 St Veit - Klagenfurt 15 by European Roads, on Flickr
Bord of de 1x4 weg Layout? (ja ik heb de topic titel gezien)
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Ik ben niet kleurenblind, maar kan deze combinatie van geel op groen echt niet lezen (al helpt het tegenlicht ook niet mee)... :shutup:
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Geel op groen is wel één van de slechtste kleurcombinaties als het op bewegwijzering aan komt.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Hangt wel een beetje van de gebruikte geel- en groentinten af. Kijk bijvoorbeeld naar de gele wegnummers op groene Britse en Australische borden; in Schotland zelfs nog aangevuld met Gaelic plaatsnamen in het geel. Natuurlijk, dat leest minder dan wit-op-geel groen, maar dat werkt op zich prima. Dit donkere groen is daarentegen problematisch, net zoals het groen-geel van de Belgische afritnummers matig is.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 11 jul 2025, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Eens, de uitvoering is gewoon bizar slecht. Vergelijk https://maps.app.goo.gl/MR9kkkVwXcs2ydrW7
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het typische nadelige voorbeeld dat Oostenrijkse industrie bewegwijzeringskleur.
Snelwegfreak schreef: vr 11 jul 2025, 21:16 Geel op groen is wel één van de slechtste kleurcombinaties als het op bewegwijzering aan komt.
Pino schreef: vr 11 jul 2025, 21:25 net zoals het groen-geel van de Belgische afritnummers matig is.
Onder andere één van de redenen waarom men er in Wallonië is van afgestapt.
Laatst gewijzigd door Joshua op za 12 jul 2025, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: vr 11 jul 2025, 19:34 Dit soort mega borden heb ik op meerdere locaties gezien als je Steiermark inrijdt. Andere Oostenrijkse staten hebben dit niet voor zover ik weet, het is een stukje marketing waar Asfinag dan aan mee werkt.
Aangezien de talen er niet bij staan, zie ik geen enkele reden om Steiermark vier keer te vermelden en Stiria twee keer... :roll:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: vr 11 jul 2025, 21:25 Kijk bijvoorbeeld naar de gele wegnummers op groene Britse en Australische borden. Natuurlijk, dat leest minder dan wit-op-geel, maar dat werkt op zich prima.
Serieus, wit op geel?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Pino schreef: vr 11 jul 2025, 21:25 ^^ Hangt wel een beetje van de gebruikte geel- en groentinten af.
Mwah. Mijns inziens kan het hooguit minder slecht worden, maar zeker niet goed.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als ik het plat sla, is het minder dan wit-op-blauw, wit-op-groen, zwart-op-geel. Zwart-op-wit leest meestal ook beter, maar heeft een probleem met reflectie van zonlicht. Ondersteunend vind ik het echter prima werken. Zie wegnummers in Groot-Brittannië, Ierland, Zuid-Afrika, Australië; de vermeldingen in Gaelic in Schotland (alleen in Griekenland had ik geel niet de kleur gemaakt van de verwijzingen in het Grieks). Maar dat brengt je wel op het punt dat je je moet afvragen waarom een compleet bord wordt uitgevoerd in geel op groen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Geel-op-groen is ook veel vatbaarder voor slijtage. Nou moet ik zeggen; met de Belgische afritnummers heb ik nooit problemen gehad; ik kan ze beter lezen dan de Nederlandse, maar dat komt vooral door het formaat. Op de foto van Chris is wel heel duidelijk dat het afritschildje (wit-op-blauw) veel meer leesbaar is, al kan het ook aan de foto liggen. Hij heeft er gereden en kan dus beter vertellen of dit ook ongeveer is zoals je het waarneemt.

Oostenrijk is het enige land ter wereld waarbij ik ook 'nette' borden lang niet altijd kan lezen met 100 km/h in een voertuig, maar dan baseer ik me wel op bewegwijzering rondom Wenen, want alleen daar heb ik op snelwegen rondgereden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit soort 'serviceborden' vind ik altijd onoverzichtelijk en volgens mij zijn ze eigenlijk ook overbodig geraakt. Er staan bestemmingen op die relevant zijn voor verkeer dat toch wel een navigatiesysteem gebruikt, het is minder ter oriëntatie.

Ik denk dat in een herziening van de Oostenrijkse bewegwijzering, hier wel drastisch in gesnoeid kan worden. In andere landen mis je het ook niet echt.

Afbeelding
A2 Arnoldstein - Villach 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
S37 St Veit - Klagenfurt 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
S7 Riegersdorf - Dobersdorf 10 by European Roads, on Flickr
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: za 12 jul 2025, 9:36 Op de foto van Chris is wel heel duidelijk dat het afritschildje (wit-op-blauw) veel meer leesbaar is, al kan het ook aan de foto liggen. Hij heeft er gereden en kan dus beter vertellen of dit ook ongeveer is zoals je het waarneemt.
Streetview suggereert hetzelfde. Het feit dat dit bord nog is uitgevoerd in Alte DIN ipv Tern laat wel zien dat het al een wat ouder bord is. Het afritnummer lijkt nieuwer.

In de vergelijking met de Belgische afritnummers of de Brits/Australisch/Zuid-Afrikaanse wegnummers ziet het er op het oog uit alsof ze zowel donkerder groen als donkerder geel hebben gebruikt. Dat helpt niet voor contrast. Maar goed mogelijk dat dat ook raakt aan leeftijd van het bord en het punt dat je maakt over slijtage.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dan denk ik zelf ook slijtage. Al is het wel gek dat ze een donkere kleur groen en een donkere kleur geel gebruiken. Misschien geen (goede) reflecterende folie gebruikt?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Het kleurgebruik hier is in ieder geval volgens de regels, voor industrie, alleen niet voldoende/goed zichtbaar/duidelijk kleurgebruik.
Chris schreef: za 12 jul 2025, 10:31 Dit soort 'serviceborden' vind ik altijd onoverzichtelijk en volgens mij zijn ze eigenlijk ook overbodig geraakt. Er staan bestemmingen op die relevant zijn voor verkeer dat toch wel een navigatiesysteem gebruikt, het is minder ter oriëntatie.

Ik denk dat in een herziening van de Oostenrijkse bewegwijzering, hier wel drastisch in gesnoeid kan worden. In andere landen mis je het ook niet echt.
Ik heb dat soms met Nederlandse 'serviceborden', naar mijn mening.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Joshua schreef: za 12 jul 2025, 14:03Ik heb dat soms met Nederlandse 'serviceborden', naar mijn mening.
Daar ben ik het wel mee eens hoor, zeker al die industrienummers, die volgens mij echt niemand gebruikt om ergens te komen.

Naar mijn idee is dit ook wel uit de hand gelopen, zo van 'de serviceborden staan toch in de richtlijn, dan kunnen we er maar beter wat op zetten ook'. Ik denk dat dit in Oostenrijk ook gespeeld heeft.