Bizar bord inderdaad
Chris schreef: vr 11 jul 2025, 14:50
Overigens heb ik geen idee waar het Nederlandse 'Stiermarken' op gebaseerd is. Misschien een verbastering van steier, of gewoon een naam die op een gegeven moment zo vaak fout geschreven werd dat het de standaard is geworden. Aan de andere kant is dit niet een staat die in Nederland nou vaak genoemd wordt. Misschien dat men daarom niet beter weet.
De naam 'steier' heeft niks met stieren te maken. De naam is gebaseerd op de rivier de Steyr, die thans niet meer in Steiermark ligt.
Als het woord "Steier" teruggaat op een Keltisch woord dat "hij die opstaat" betekent, denk ik wel te weten waar ons woord stier vandaan komt. In die zin heeft het, via tien achterdeuren, wel degelijk met elkaar te maken
Hoe wij bij ons exoniem zijn gekomen? Wel, grote kans dat ook dat is begonnen met historische namen waarin eerder een lange i zat dan een ei, al dan niet geformuleerd in het Latijn. In de loop van de eeuwen is die klank in het Hochdeutsche taalgebied verbasterd naar ei. Dat is een vrij geleidelijk en natuurlijk proces geweest dat bekend staat als de Althochdeutsche Lautverschiebung. Dat heeft in het Duitse taalgebied niet overal op dezelfde manier plaatsgevonden, en zo zijn de verschillen ontstaan tussen Hochdeutsch, Plattdeutsch en Nederlands. Uiteindelijk praat je over hetzelfde als dat ze in het oosten over kieken hebben voor het ABN-woord kijken...
Maar goed, je praat hier nou niet over een woord dat dagelijks over de tong gaat, dus langs natuurlijke wijze zal dit nooit verbasterd zijn. Maar met een Nederlandse (of Plattdeutsche) tongval spreek je het allemaal veel makkelijker uit met een ie. In het Hochdeutsch zijn ze dus op enig moment naar ei gegaan, met dan nog een e-klank erbij geplust omdat je het anders nooit kunt uitspreken. Waarvoor wij in het noorden van het Duitse taalgebied dus vriendelijk bedankt hebben - zo luidt mijn vlugge theorie.