Ik heb het idee dat de toeristische sector daar een beetje vrij spel claimt, en krijgt. Gewoon bijna gratis reclame voor wat er allemaal om de snelweg heen te doen is. Waarbij ik ook het idee krijg dat er in de loop der tijd steeds meer verschijnt.Chris schreef: za 12 jul 2025, 14:06Daar ben ik het wel mee eens hoor, zeker al die industrienummers, die volgens mij echt niemand gebruikt om ergens te komen.Joshua schreef: za 12 jul 2025, 14:03Ik heb dat soms met Nederlandse 'serviceborden', naar mijn mening.
Naar mijn idee is dit ook wel uit de hand gelopen, zo van 'de serviceborden staan toch in de richtlijn, dan kunnen we er maar beter wat op zetten ook'. Ik denk dat dit in Oostenrijk ook gespeeld heeft.
De link met de Nederlandse serviceborden snap ik, maar die werken tenminste nog met het principe dat objecten pas voor bewegwijzering in aanmerking komen wanneer de plaats waarin ze liggen door meerdere afritten worden bediend. Het verhaal is bekend hoe Wildlands in Emmen geen servicebord kon krijgen op de A37 omdat de bewegwijzering naar Emmen toe op de A37 volkomen duidelijk was. Oostenrijk werkt gewoon anders. Dat je op een afrit Ötztal nog het servicedoel Oetztaler Gletscher moet toevoegen, en als compensatie ook nog even twee toeristische doelen rechtdoor.
En dan moet je nog beginnen over het bijbehorende servicebord, met doelen die in Nederland nog los van het hiervoor omschreven associatieprincipe nooit genoeg bezoekers trekken om voor bewegwijzering in aanmerking te komen. En ja, met industrienummers wordt dat een beetje omzeild, maar het is van een totaal andere orde van grootte van hoe in Oostenrijk bij echt iedere afrit attracties worden geplugd. Nederland houdt die geest veel beter in de fles (al zou men wat mij betreft nóg meer de deur dicht mogen houden, maar dan loop je ook tegen richtlijn en verworven rechten aan).