[A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Vinny » wo 08 feb 2023, 19:19

Ik heb de lol er nooit echt van ingezien
Tja, het was zuiver functioneel bedoeld. In de ANWB gidsjes werd steeds verteld dat een blauw vierkant schildje het equivalent van onze :B1: is, en het ronde schidje betekent dus voorrang van rechts of specifiek geregelde voorrangskruisingen.

Tegenwoordig zijn de minder belangrijke wegen dus weergegeven in een ovaaltje en betekent het niets meer voor de voorrang, zie hier een voorbeeld:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... a/B205.jpg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door harry » wo 08 feb 2023, 21:58

Pino schreef: wo 08 feb 2023, 17:55 Dat gele rondje is vervangen door de huidige ovaaltjes.
Ik kwam in de afgelopen jaren nog opvallend veel gele cirkels tegen.
Uiteraard allemaal op oude wegwijzers die misschien ooit wel eens zullen worden vervangen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Pino » wo 08 feb 2023, 22:08

^^ Voor wat het waard is: bij de afschaffing van deze gele cirkels in 2002 is bepaald dat de borden in 2005 van straat weg moesten. Maar je observatie dat er nog best veel van staan is natuurlijk juist. Ergens naderen we nu de reguliere vervangingstermijn / economische levensduur van de laatste borden die voor de afschaffing (per 2002) zijn gemaakt. Misschien zal het nu wel redelijk snel gaan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door SnarfFlevoland » wo 08 feb 2023, 23:15

Persoonlijk snap ik die afschaffing niet echt. De oude gele cirkels waren veel duidelijker herkenbaar en leesbaar, als de nu vaak kleine (en wat mij betreft lelijke) ovaaltjes.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Pino » do 09 feb 2023, 8:34

^^ De gele cirkels waren ideaal voor op handwegwijzers en kleine regelborden zoals in de post van Harry. En dan dus in een donker vlak, want geel op wit is (ook met vette bies) gewoon geen gelukkige kleurstelling. Op grotere witte borden, zoals de witte snelwegenborden met afritdoelen of rijstrookverdelingsborden op het OWN, kwam het gele schildje dan dus direct op wit te staan - en dat werkt gewoon veel minder. Daar waren ongetwijfeld fixes voor te verzinnen geweest, maar hoeveel moeite wil je doen voor je minst belangrijke bewegwijzerde nummerklasse?

Ikzelf had als gezegd het onderscheid binnen de B-wegen opgegeven en dus alles in blauwe rechthoek bewegwijzerd. Maar deze ovaal kan ik op zich ook wel billijken. Een rechthoek zal men niet gewild hebben om het onderscheid op blauwe borden zichtbaar te kunnen maken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door harry » do 09 feb 2023, 12:57

^^ Tsja, laat ze dan wel consequent zijn...

Afbeelding
164 is een voormalige bundesstrasse, 2 niet.

Afbeelding
Soms een L-nummer...

Afbeelding
...of een rechthoek, maar dan wel wit...

Afbeelding
...of een ovaaltje mét L...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Pino » do 09 feb 2023, 13:13

harry schreef: do 09 feb 2023, 12:57 ^^ Tsja, laat ze dan wel consequent zijn...
Het is wel Oostenrijk hè. Zo consistent als de Kaiserschmarrn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Vinny » di 14 feb 2023, 20:28

harry schreef: wo 08 feb 2023, 21:58
Pino schreef: wo 08 feb 2023, 17:55 Dat gele rondje is vervangen door de huidige ovaaltjes.
Ik kwam in de afgelopen jaren nog opvallend veel gele cirkels tegen.
Uiteraard allemaal op oude wegwijzers die misschien ooit wel eens zullen worden vervangen.
Dat was nog goed zoeken op je website anders:
Afbeelding
Dit is een mooi voorbeeld. Volgens mij hadden ze gewoon een zwarte rand om het nummer kunnen doen. Dan was het ook prima geweest. Nu is er weer een wegklasse bijgekomen (L) die heel soms met prefix wordt aangeduid, en meestal in een bijzonder slecht leesbaar ovaaltje staat. Had dan niets gedaan :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Pino » di 14 feb 2023, 20:44

^^ Zwarte rand had het wat beter gemaakt (zeker ook voor kleurenblinden), maar het had het bord ook onrustiger gemaakt. Ik denk dat het huidige ovaal een betere balans geeft. Alleen ze moeten niet zo stom gaan doen met L-prefixen. Kwestie van ambtenaren die hun eigen wegnummering niet meer snappen …

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door harry » di 14 feb 2023, 21:19

Vinny schreef: di 14 feb 2023, 20:28
harry schreef: wo 08 feb 2023, 21:58 Ik kwam in de afgelopen jaren nog opvallend veel gele cirkels tegen.
Dat was nog goed zoeken op je website anders
Niet van alle wegwijzers die ik tegenkwam heb ik een foto gemaakt.
En niet alle foto's staan op mijn website.
:)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door SAN RED » ma 03 jul 2023, 19:11

Even terug op een oudere post:
Chris schreef: wo 08 feb 2023, 16:18 TERN op de A12:
SPOILER: TOON

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 24 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 30 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 31 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 32 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 37 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 39 by European Roads, on Flickr

Kennelijk moet die 173 een Landesstraße type B voorstellen, maar is het schildje van een traditionele Landesstraße gebruikt (zie verschil met voorgaande wegwijzers).
Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 41 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 44 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A12 Innsbruck - Kufstein 45 by European Roads, on Flickr
Een paar borden zien er hier al een pak beter uit dan elders in Oostenrijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Rene » do 06 jul 2023, 8:03

Probleem met de nieuwe Oostenrijkse bewegwijzering blijft toch wel het lettertype. Dat is prima voor als je leest vanaf een stuk papier vlak voor je, maar het is totaal ongeschikt om op 400-500m afstand vanuit een rijdende auto te kunnen lezen. Oorzaken: te weinig spatiëring, te kleine stokdikte, inconsistentie qua kapitaalhoogtes, het gebruik van schreefletters (serif) en de leesbaarheid van wegnummers in veel te kleine wegnummerveldjes die willekeurig lijken te worden neergezet op de borden. Kortom een waslijst zo groot dat de nieuwe vorm van bewegwijzering vooral "anders" is, maar niet "beter".

Het TERN lettertype is volstrekt ongeschikt voor bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2023, 10:37

^^ Ik vind TERN anders zo slecht nog niet. En in onderzoek blijkt het ook goed te scoren: https://visys.pro/wp-content/uploads/20 ... _final.pdf

Het oude Oostenrijkse lettertype, een DIN 1451-afgeleide, vond ik maar matig. Maar het kan ook aan de uitvoering in Oostenrijk liggen, waarbij vrij vaak Engschrift gebruikt werd. Hoe dan ook, het was minder dan de DIN 1451 die in Duitsland gebruikt wordt. Afgezien van het lettertype zijn er verder qua ontwerp ook wel wat verbeteringen gedaan. De borden in Oostenrijk zijn naar mijn mening tegenwoordig veel beter dan vroeger. Het lettertype speelt daar ook een rol in. En in Slowakije is TERN ook prima, maar daar werd eerst Universal Grotesk gebruikt. Dan is vrijwel elk ander lettertype al gauw een verbetering.

Ik vind persoonlijk lettertypes als FHWA C/D/E, DIN 1451, Transport en SNV prettiger lezen op bewegwijzering, en deze lettertypes ogen vrij tijdloos. Wat ook goed is. Maar TERN is in de praktijk echt niet zo'n ramp.

sanderl
autoweg
Berichten: 1139
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door sanderl » do 06 jul 2023, 10:57

Rene schreef: do 06 jul 2023, 8:03 het gebruik van schreefletters (serif)
Dan hebben we het alleen over een minieme schreef op de i en j...

En verder, kan natuurlijk beargumenteerd worden dat smallere letters of krappere spatiëring een lettertype slecht maken. Maar als je het Nederlandse lettertype bijvoorbeeld neemt; dat mag dan wel allemaal veel wijder zijn, maar dat heeft weer tot resultaat tot we hier met gigantisch veel afbrekingen zitten wat weer ontzettend slecht is voor de leesbaarheid. Dat maakt voor mij een lettertype wat 'goed' zou moeten zijn veel slechter. Worden deze gevolgen ook meegenomen in de beoordeling van 'goede' of 'slechte' lettertypes?

djiwie
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door djiwie » do 06 jul 2023, 18:29

Rene schreef: do 06 jul 2023, 8:03 inconsistentie qua kapitaalhoogtes
Welke inconsistentie in kapitaalhoogte? Alle kapitalen zijn even hoog (met als enige uitzondering de letter Q)??

Afbeelding

Spatiëring is overigens niet afhankelijk van het lettertype, die kan ongeacht het font groter of kleiner gezet worden. Dus dat is een ontwerpkeuze van de Oostenrijkers die los staat van TERN.
sanderl schreef: do 06 jul 2023, 10:57 Dan hebben we het alleen over een minieme schreef op de i en j...
En de kleine letter r en l (heeft DIN overigens ook op de l).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Chris » do 06 jul 2023, 18:37

Oostenrijk past niet zelden 3, 4 of zelfs 5 verschillende kapitaalhoogtes toe op één bord. Ik heb er ook wel eens eentje met 6 verschillende lettergroottes gezien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Pino » do 06 jul 2023, 18:53

^^ Het gebeurt met goede bedoelingen, bijvoorbeeld om de minder belangrijke volgende afrit op een rechtdoorbord te onderscheiden van het belangrijke hoofddoel. Maar zoals wel meer in Oostenrijk combineert het te vaak naar een bord dat een janboel wordt. Het is natuurlijk wel zo dat dat niet TERN zelf diskwalificeert, maar de ontwerper van de borden.
Coen Tunnel schreef: do 06 jul 2023, 10:37 Het oude Oostenrijkse lettertype, een DIN 1451-afgeleide, vond ik maar matig.
Was het een afgeleide of gewoon de oude DIN 1451 die Duitsland ergens in de jaren ‘70 heeft verbeterd - terwijl Oostenrijk die versie 2.0 nooit heeft overgenomen? Had ze dat laatste liever zien doen dan TERN invoeren (Slowakije: zelfde verhaal). Maar goed, de modernere borden met TERN zijn meestal ook wel wat rustiger uitgevoerd. Dat is aan de ene kant natuurlijk positief; aan de andere kant maakt het een vergelijking lastiger.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2023, 19:10

Pino schreef: do 06 jul 2023, 18:53Was het een afgeleide of gewoon de oude DIN 1451 die Duitsland ergens in de jaren ‘70 heeft verbeterd - terwijl Oostenrijk die versie 2.0 nooit heeft overgenomen? Had ze dat laatste liever zien doen dan TERN invoeren (Slowakije: zelfde verhaal).
Ik had inderdaad ook liever DIN 1451 gezien, of Transport, of SNV, of FHWA C/D/E. Dat vind ik allemaal prettige lettertypes die zich bewezen hebben op bewegwijzering, en allen in meerdere landen gebruikt worden. Natuurlijk is doorontwikkeling goed, en ik vind TERN niet slecht. Maar of het nou het beste is qua lettertypes, dat waag ik ook te betwijfelen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Rene » vr 07 jul 2023, 15:46

Coen Tunnel schreef: do 06 jul 2023, 10:37 ^^ Ik vind TERN anders zo slecht nog niet. En in onderzoek blijkt het ook goed te scoren: https://visys.pro/wp-content/uploads/20 ... _final.pdf
Dat onderzoek is bekend, ja. Een scherm van een laptop, en iemand die op 5,5-8,5 meter afstand daarvoor zit en elke keer 6 karakters moet zeggen. Dat is zo ongeveer het slechtste onderzoek wat je kunt doen, en zegt helemaal niets over dynamische situaties, en over woordbeeldvorming met aaneengeslotren karakters. Waardeloos dus.
Coen Tunnel schreef: do 06 jul 2023, 10:37 Het oude Oostenrijkse lettertype, een DIN 1451-afgeleide, vond ik maar matig. Maar het kan ook aan de uitvoering in Oostenrijk liggen, waarbij vrij vaak Engschrift gebruikt werd. Hoe dan ook, het was minder dan de DIN 1451 die in Duitsland gebruikt wordt.
Duitsland heeft eind jaren ´70 de DIN1451 herzien, Oostenrijk is nooit in die herziening meegegaan. Het was dus geen afgeleide, maar het origineel. Een origineel dat (met een paar minimale naoorlogse afwijkingen) al van ruim voor WO-II dateert...
Coen Tunnel schreef: do 06 jul 2023, 10:37 Maar TERN is in de praktijk echt niet zo'n ramp.
Dat ben ik dus niet met je eens. Vooral op afstand vanuit een rijdend voertuig is het verre van optimaal, en zeker slechter dan de reguliere lettertypen zoals Highway Gothic of Transport.
Dat het beter scoort dan Engschriften, tja, dat is logisch. Maar een Engschrift van SNV of DIN1451 zou je dan ook eigenlijk moeten vergelijken met een Engschrift van TERN...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Rene » vr 07 jul 2023, 15:53

djiwie schreef: do 06 jul 2023, 18:29 Welke inconsistentie in kapitaalhoogte? Alle kapitalen zijn even hoog (met als enige uitzondering de letter Q)??
Verschillende bestemmingen op de borden hebben verschillende kapitaalhoogtes:
https://www.google.nl/maps/@46.6237312, ... ?entry=ttu
Wien en Klagenfurt
https://www.google.nl/maps/@47.4465481, ... ?entry=ttu
Hüttau, de eerstvolgende afrit over een km of 6
djiwie schreef: do 06 jul 2023, 18:29 Spatiëring is overigens niet afhankelijk van het lettertype, die kan ongeacht het font groter of kleiner gezet worden. Dus dat is een ontwerpkeuze van de Oostenrijkers die los staat van TERN.
De standaardspatiëring van een transport-font is een gegeven. Je kunt er wel mee spelen (kerning/aanspatiëren), maar dat komt de leesbaarheid doorgaans niet ten goede. Immers stokdikte en spatiëring moeten optimaal op elkaar zijn afgestemd voor een goede leesbaarheid. Dat moet dus niet los van elkaar beschouwd worden.
Daar kwam men met Highway Gothic trouwens achter in de tijd van de button-copy-reflectoren. Die laatsten vereisten een wat grotere spatiëring, waardoor BPR-Series E veranderde in BPR-Series E(M) (met de M van Modified; tegenwoordig FHWA Interstate series E(M)). Enorm positieve gevolgen voor de leesbaarheid, dus ook nadat button copy reflectoren uit de mode raakten, was E(M) een blijvertje (en D(M) ook). Beide modified schriftenvarianten kennen we in Nederland als RWS-Ee en RWS-Dd.
sanderl schreef: do 06 jul 2023, 10:57 Dan hebben we het alleen over een minieme schreef op de i en j...
Maar dat geeft dus juist bij woordbeeldvorming op grotere afstand vanuit een dynamisch waarnemingspunt dus wel degelijk problemen. Dat moet je niet bagetelliseren.
Laatst gewijzigd door Rene op vr 07 jul 2023, 16:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2023, 16:03

Ik heb zelf in de praktijk geen probleem met TERN. Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring en n=1.

Misschien ook dat ik TERN wat positiever beoordeel omdat je het in de praktijk toch vergelijkt met de pre-TERN-bewegwijzering, en die is in Oostenrijk (met de oude DIN 1451) en Slowakije (met Universal Grotesk) nou niet bepaald goed. Waar in Oostenrijk ook nog het rommelige ontwerp van veel borden bij komt. Maar ook dat is iets dat tegenwoordig wat beter gaat.

Dat reguliere lettertypes die zich al bewezen hebben beter zijn heb ik in mijn bovenstaande posts ook benoemd. Echter, TERN vind ik persoonlijk wel prettiger dan bijvoorbeeld ANWB-Uu, Caractères, Tratex en Drogowskaz, en vergelijkbaar met andere nieuwere lettertypen zoals Clearview en Frutiger. Niet perfect, maar ook zeker niet het slechtst denkbare. Een middenmoter. Maar niet beter dan Transport/SNV/DIN 1451/Highway Gothic. Maar zoals het in Nederland op DRIP's wordt gebruikt vind ik het eigenlijk prima, ik denk dat het voor die specifieke toepassing (verlichte letters op een donker scherm) misschien wel beter is dan sommige reguliere lettertypes. En ik vind het ook beter dan de verouderde, originele DIN 1451 die Oostenrijk nog gebruikte.

SAN RED
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door SAN RED » vr 07 jul 2023, 16:19

TERN beter dan SNV? Daar ben ik het niet mee eens. SNV is een ietsje plomper lettertype, maar de letters zijn veel beter in verhouding. Van dichtbij is TERN misschien prettig leesbaar, maar van een afstand is SNV toch veel beter leesbaar - en laat nu net dat wat belangrijk is voor bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jul 2023, 21:52

Rene schreef: vr 07 jul 2023, 15:53 Enorm positieve gevolgen voor de leesbaarheid, dus ook nadat button copy reflectoren uit de mode raakten, was E(M) een blijvertje (en D(M) ook). Beide modified schriftenvarianten kennen we in Nederland als RWS-Ee en RWS-Dd.
Ik ben dan toch benieuwd waarom EM/DM zo weinig navolging heeft gekregen in met name Europa.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Pino » vr 07 jul 2023, 22:05

^^ Misschien wel omdat, op het moment dat de Amerikanen het lek echt boven hadden, men in Europa al rechts was ingehaald door DIN (dankzij de centrale ligging van Duitsland en het zijn van snelweg-voorloper) en Transport (speciaal jaren ‘60-ontwerp, precies op het juiste moment). Komt nog de strategische edge van SNV met een Cyrillische variant bij, wat het op de Balkan een logische keuze maakte.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Vinny » za 08 jul 2023, 13:02

In Zwitserland is men Frutiger gaan gebruiken, ik meen sinds medio jaren '90; eigenlijk geldt voor alle lettertypes die moderner zijn dan hun voorloper (Clearview, ANWB-UU, Tern) dat de leesbaarheid achteruit is gegaan. Blijkbaar omdat de wegbeheerders in alle gevallen de borden kleiner gemaakt hebben omdat het lettertype 'onderzocht' was en 'beter leesbaar' bleek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

djiwie
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door djiwie » za 08 jul 2023, 16:34

Rene schreef: vr 07 jul 2023, 15:53
djiwie schreef: do 06 jul 2023, 18:29 Welke inconsistentie in kapitaalhoogte? Alle kapitalen zijn even hoog (met als enige uitzondering de letter Q)??
Verschillende bestemmingen op de borden hebben verschillende kapitaalhoogtes:
https://www.google.nl/maps/@46.6237312, ... ?entry=ttu
Wien en Klagenfurt
https://www.google.nl/maps/@47.4465481, ... ?entry=ttu
Hüttau, de eerstvolgende afrit over een km of 6
Ah, maar dan bedoel je dus dat de Oostenrijkers dat op hun borden doen. Dat is inderdaad niet best voor de leesbaarheid, maar dat is een ontwerpkeuze die los staat van het font. Ontwerp een bord volgens Duitse of NL standaarden met TERN en het is een stuk leesbaarder dan een Oostenrijks bord met hetzelfde font. Ik zou je kritiek op Oostenrijkse bewegwijzering (en ontwerpkeuzes) lostrekken van kritiek op het font. Want IMHO is dat zo slecht niet (nee, ook niet het beste).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Wouter N14 » zo 09 jul 2023, 18:55

Pino schreef: vr 07 jul 2023, 22:05 ^^ Misschien wel omdat, op het moment dat de Amerikanen het lek echt boven hadden, men in Europa al rechts was ingehaald door DIN (dankzij de centrale ligging van Duitsland en het zijn van snelweg-voorloper) en Transport (speciaal jaren ‘60-ontwerp, precies op het juiste moment). Komt nog de strategische edge van SNV met een Cyrillische variant bij, wat het op de Balkan een logische keuze maakte.
Dan is het misschien meer interessant waarom Nederland naar de VS keek en niet naar Duitsland of België ;) Weet bv. Rene of er vergelijkend onderzoek is gedaan wat heeft geleid tot Highway?
Vinny schreef: za 08 jul 2023, 13:02 Blijkbaar omdat de wegbeheerders in alle gevallen de borden kleiner gemaakt hebben omdat het lettertype 'onderzocht' was en 'beter leesbaar' bleek.
Ofwel, men zocht en vond een te onderbouwen kostenbesparing.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Pino » zo 09 jul 2023, 20:27

Wouter N14 schreef: zo 09 jul 2023, 18:55 Dan is het misschien meer interessant waarom Nederland naar de VS keek en niet naar Duitsland of België ;) Weet bv. Rene of er vergelijkend onderzoek is gedaan wat heeft geleid tot Highway?
Deze SWOV-publicatie geeft er wel enig inzicht in. Er lijkt veel te zijn ontwikkeld op basis van beschikbare literatuur en die was over de Amerikaanse lettertypes ruimschoots voorhanden. Ruimschootser dan voor DIN denk ik (ook omdat DIN eerst voor spoor is ontwikkeld, om pas later voor de weg te worden door-ontwikkeld). En Transport, dat was toen nog maar net ontwikkeld. Dat er Britten waren die over een aantal elementen goed hadden nagedacht, en die wat aan DIN hadden zitten sleutelen - dat zal halverwege de jaren ‘60 vermoedelijk nog niet genoeg invloed hebben gehad. Want het werd pas met het Worboys Report in 1964 definitief de standaard en er zal én te weinig literatuur zijn geweest én de nieuwe borden waren in GB ook nog niet echt uitgerold.

Het loopt over in iets anders, namelijk dat binnen de Nederlandse Waterstaat in de jaren '60 sprake was van een behoorlijk brede Amerikaanse invloed. Vanaf het ontstaan van de Marshallhulp was het best gebruikelijk om Nederlandse ingenieurs naar Amerika te sturen voor scholing en verdere ontwikkeling, vaak ook binnen het kader van een carrière binnen de Waterstaat. En die namen natuurlijk wel het een en ander mee terug. Hier komt in het bijzonder de naam van Bart Beukers in beeld, die in Yale had gezeten en binnen Rijkswaterstaat een van de drijvende krachten was achter het Structuurschema 1966 en ook de Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen (meer over hem in dit proefschrift). Beukers was zeker van de Amerikaanse school. Over het specifieke punt van lettertype heeft hij in het boek "Van grachtengordel tot Vinex-wijk" gezegd dat hij het Amerikaanse lettertype had voorgesteld.

Je kunt denk ik wel concluderen dat het Amerikaanse systeem invloed heeft gehad toen bij ons in de jaren ‘60 de blauwe borden tot wasdom kwamen. In ieder geval zit er in onze snelwegbewegwijzering meer Amerikaans dan in de landen om ons heen. Omdat wij evenals de Amerikanen sterk met regelborden met korte pijlen gingen werken, kon het ruimtebeslag van ons lettertype Ee ook uit. Landen om ons heen zaten sterk op vorkborden en alleen al daarom zullen ze al snel de nadelen van Series E hebben gezien, en andere keuzes hebben gemaakt. En wij, wij gingen pas in 2006 de vork/lange pijl-richting uit, om vervolgens net zo hard tegen dat ruimteprobleem aan te lopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door Chris » wo 24 jan 2024, 10:53

Mooi hé

Afbeelding

Afbeelding

SAN RED
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 11:38

Re: [A] Bewegwijzering in Oostenrijk

Bericht door SAN RED » wo 24 jan 2024, 12:40

Het gaat er zeker nog mee door. Maar ik snap in het algemeen het nut niet van die boogiewoogie pijlen...

Plaats reactie