Afbeelding

[FOTO] N240, AP2, AP7, C32 (E)

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[FOTO] N240, AP2, AP7, C32 (E)

Bericht door Chris » wo 17 aug 2005, 14:56

Barbastro - Lleida (Lérida) - El Vendrell - Sitges

Het systeem van wegnummering in Spanje is erg vaag en verwarrend. Zo heb je de A2, de AP2 welke beide snelwegen zijn, alleen de AP2 = tol. Of de C32. Is wel een snelweg, maar de C31 weer niet. C=Catalunya.
Ook is de bewegwijzering in grote steden (Lleida, Barcelona) matig.

Wel bijzonder vond ik de AP2, je rijdt door een zeer uitgestrekt prairielandschap, het is net of je ergens in het midden-westen van de USA rijdt. Geen middengeleiderail, en cactussen in het landschap, weinig bomen heel apart om te zien. Op de AP2 reed bijna geen verkeer, toch waren sommige stukken 2x3. Naast de AP2 wordt een nieuwe HSL van Zaragoza naar Barcelona gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 17 aug 2005, 15:00

Nu volgde ik het Spaanse systeem al niet echt, maar las je het zo ziet word het enkel verwarrender :? Wat opvalt is dat ze kleine pijlen gebruiken in vergelijking met de rest van het bord en de tekst.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 aug 2005, 15:02

't wordt nog erger ;) In mijn volgende post zal je de Ronda de Dalt (Noordelijke rondweg Barcelona) zien, met daarop borden met soort redesign pijlen op groene borden. Ja, ze kunnen er wat van in Spanje.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 17 aug 2005, 15:07

Weer een nieuw bord. Blijkbaar hebben de Spanjaarden voor het bord "verboden voor gevaarlijke stoffen" ook een inverse-bord bedacht... :?

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 17 aug 2005, 15:12

En wat mag het tekentje na C-32 zijn ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 aug 2005, 15:13

Peatje/Peaje. Tol dus. Daar zijn ze inventief mee in Spanje. Geen hele tolstukken, maar zodra er weer een redelijke afstand tussen 2 afritten zit mag je weer 90 cent betalen oid. Bij Casteldefells zitten een aantal tunnels van redelijke lengte, 1 tolhok: 4,47.

Overigens zijn er wel "gewone" tolheffingen met een kaartje en tolhokje aan het eind. Zoals in Frankrijk.

De toltarieven zijn gelukkig niet zo hoog als in Frankrijk, maar zeker niet goedkoop.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 17 aug 2005, 15:16

Ik dacht dat men in het Nederlands neerzette Halt tolpoorten maar dan in het spaans natuurlijk. ;)

Edit: Toen ik dit bericht wilde plaatsen stond het berich van Chrizz er nog niet.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 aug 2005, 15:41

Opvallend trouwens dat doelen op de witte borden volledig capitaal geschreven zijn, terwijl doelen op blauwe borden in reguliere spelling zijn geschreven.

Prima foto's trouwens wederom !

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 17 aug 2005, 15:51

Naast de 'normale' nummering (bijvoorbeeld A2 en A7) kennen ze in Spanje ook nog nummering met Romeinse cijfers. Dit zijn de auto(snel)wegen van/naar Madrid.

I van/naar Burgos/San Sebastian (noordwaarts)
II van/naar Zaragoza/Barcelona (noordoostwaarts)
III van/naar Valencia (zuidoostwaarts)
IV van/naar Cordoba/Sevilla (zuidwaarts)
V van/naar Badajoz (zuidwestwaarts)
VI van/naar La Coruña (noordwestwaarts)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 aug 2005, 15:55

Daar komt ook verandering in. Vroegah was er nog de NII van Lleida naar Barcelona. Op mijn foto's staat A2. (Dus geen AP2!!!)

Maar deze cijfers zijn wat minder bekend. Zelfs de buschauffeur met wie ik vorig jaar naar Spanje ging, en daar al jaren kwam dacht dat het om de N11 ging ipv de NII.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 17 aug 2005, 16:17

Chrizz schreef:Daar komt ook verandering in. Vroegah was er nog de NII van Lleida naar Barcelona. Op mijn foto's staat A2. (Dus geen AP2!!!)

Maar deze cijfers zijn wat minder bekend. Zelfs de buschauffeur met wie ik vorig jaar naar Spanje ging, en daar al jaren kwam dacht dat het om de N11 ging ipv de NII.

Toen ik Spanje dacht ik ook dat het de N11 was. Ik was het vergeten te zeggen de foto's zijn alweer mooi.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 17 aug 2005, 18:20

Heel apart systeem hebben ze in Spanje ja. Hoeveel verschillende prefixen ze daar hebben hou je gewoon niet voor mogelijk. :?

Het halfgele bord vind ik wel creatief gevonden. Is dat iets van recreatie ofzo?

@René: Ik vind het gevaarlijke stoffenbord eigenlijk wel duidelijk zo. Niet mooi, maar dat zijn ruitertjes gewoon nooit. :)

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » wo 17 aug 2005, 18:30

dat halfgele bord:

zo worden alle plaatsen naar de Costa's aangegeven. Zo zie je welke afslag je moet hebben voor een bepaalde kustplaats. Of beter gezegd: het laat zien welke kustplaatsen bij de eerst volgende afrit bereikbaar zijn.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 17 aug 2005, 20:35

Echt te gekke foto's!

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 18 aug 2005, 0:45

Verschillen sommige prefixen ook niet van deelstaat tot deelstaat? Zoals C in Catalunya, A in Aragon enz.

Een aantal jaren geleden heeft men trouwens een hernummering gedaan van het Spaanse wegennet. Op sommige plaatsen heeft men wel eens een bord over het hoofd gezien, dus soms is de bewegwijzering niet zo consequent, aangezien de weg plots van nummer lijkt te veranderen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 aug 2005, 13:20

Dat klopt R4. Is ook erg verwarrend. Zo heb je namelijk ook A-wegen in Andalucia en Aragón. EX-wegen in de Extremadura, M-wegen rond Madrid, R-wegen (Radiales) uitstralend vanaf Madrid, B-wegen in en rond Barcelona, maar ook C-wegen (Catalunya) rond Barcelona. Het wordt de toerist niet al te makkelijk gemaakt zullen we maar zeggen. Dus, ga je naar Spanje: Ken de wegnummers! Soms kan je namelijk via diverse hoofdwegen naar een stad.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » ma 22 aug 2005, 14:31

Chrizz schreef:Overigens zijn er wel "gewone" tolheffingen met een kaartje en tolhokje aan het eind. Zoals in Frankrijk.
Dat is werkelijk een zeldzaamheid in Spanje, het zijn voornamelijk de snelwegen die met AP beginnen die dit systeem kennen. Verder gaat het inderdaad meestal zoals je dat hierboven beschrijft, net als op vele plaatsen in de V.S. overigens. Het leuke daaraan is dat je de tolpoortjes hier en daar kunt vermijden door op de tol-pictogrammen te letten die bij afritten steeds staan weergeven wanneer je verderop een tolpoortje nadert. Niet dat je daar dan iets mee opschiet, want het is geen pretje om je tijdens het hoogseizoen langs de Costa de Maresme (bij Mataró) door de badplaatsen te moeten wurgen, is spreek uit ervaring. ;)

Verder wat betreft die Romeinse cijfers; daarvan was mij ook al opgevallen dat die steeds meer beginnen uit te sterven. Tijdens de grote hernummering van enkele jaren geleden werden een hoop van deze wegnummers veranderd op de plaatsen waar deze de status "autovia*" hebben (*=vergelijkbaar met "voie express" in Frankrijk), zo werd de N-II tussen Madrid en Zaragoza bijvoorbeeld de A-2 en de N-IV tussen Madrid en Sevilla de A-4. De gedeeltes die deze status niet hebben, dragen dan weer de Romeinse N-nummers, zoals de N-II tussen Barcelona en de Franse grens. Daarnaast lopen dan ook weer de AP-wegen (waarbij de P voor 'peaje' (tol) staat), die lopen apart van de A/N-wegen maar dragen wel hetzelfde nummer. Nogal ingewikkeld dus, daar kan wel een boek over worden geschreven. :roll:

Overigens wel jammer dat er weer sprake is van tweetalige bewegwijzering, want helaas wordt op het gedeelte buiten Catalonië de Spaanse benaming "Lérida" voor het Catalaanse "Lleida" aangegeven.
Groet, Charles

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2005, 17:59

Meer informatie over Spaanse wegnummering in deze draad:
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=832

Ik vind de bewegwijzering trouwens ook niet het toonbeeld van overzichtelijkheid; maar dat kan aan de foto's liggen; vaak lijken de foto's onoverzichtelijker dan het daadwerkelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.