Afbeelding

Zonnepanelen in de snelweg

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Zonnepanelen in de snelweg

Bericht door Wouter N14 » di 08 sep 2009, 18:28

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik vond het wel voldoende interessant om te plaatsen. Ik snap alleen nog niet hoe het nou zit met stroefheid en waterafvoer...
[url=http://www.ad.nl/buitenland/3468205/Zonnepanelen_in_de_snelweg.html]www.ad.nl[/url] (8-9-2009) schreef: Zonnepanelen in de snelweg

ROTTERDAM - Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft een - welisware kleine - subsidie toegekend aan een bedrijf dat wegen wil bouwen van zonnepanelen. Solar Roadways heeft speciale zonnepanelen ontworpen van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter, die het asfalt op autowegen zouden kunnen vervangen.

Afbeelding
De snelweg met zonnepanelen zoals deze er uit komt te zien.

De panelen bestaan uit zonnecellen en glas en kunnen naar schatting 7,6 kilowattuur (kWh) aan energie per dag leveren. Bedenker Scott Brusaw gelooft dat zijn uitvinding global warming stoppen en de wereld redden. Solar Roadways bestaan uit drie lagen, met in de middelste laag zonnecellen en elektronica. Ze worden geassembleerd zoals je dat met kliklaminaat doet. De andere twee lagen van deze zonneweg-tegels zijn een slijtvaste toplaag met een doorzichtig antislipoppervlak, en een grondlaag die aan de randen voorzien is van elektrische leidingen. In de middenlaag zitten behalve zonnecellen ook leds, waarmee onder meer lichtgevende wegbelijning gemaakt kan worden, en elektronische sturing voor de tegel. De tegels dienen vooral om stroom te maken met zonnecellen. Die stroom moet ergens blijven, en daarvoor had Scott Brusaw ingebouwde super- of ultracondensatoren gedacht. Leidingen in de onderlaag verbinden de tegels met elkaar, en met stroomverbruikers. En als je al stroomdraden hebt, dan kunnen die meteen wel dienen als signaaldraden voor telefonie, kabel-tv en internet. De tegels kunnen hun zelf opgewekte energie gebruiken om zich te verwarmen. Gevolg: geen zout strooien in de winter, nooit meer ijsgladde wegen. De Solar Road-tegels gaan volgens hun uitvinder 21 jaar mee. De kostprijs zou niet meer zijn dan de aanleg van gewone asfaltwegen. Volgens Brusaw produceert elke Solar Road-tegel gemiddeld 7,6 kWh per dag. Voor één mijl Amerikaanse snelweg van vier rijbanen breed (3,6 meter breedte per rijbaan) wordt een opbrengst becijferd van 4,8 miljoen kWh per jaar. Als alle Amerikaanse verharde oppervlakten (wegen, parkeerplaatsen, opritten) worden belegd met zonnetegels dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld. Dat impliceert dan weer dat de VS (en andere landen die tegels leggen) geen conventionele energiecentrales meer nodig hebben, en ook verlost zouden zijn van de afhankelijkheid van geïmporteerde energie. De berekeningen zijn gebaseerd op 4 uur zon per dag. (HLN.BE)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Zonnepanelen in de snelweg

Bericht door Rene » di 08 sep 2009, 20:18

Aardig idee voor parkways met verbod voor vrachtverkeer.
Want ik heb er een hard hoofd in dat zoiets een jarenlange confrontatie met zwaar verkeer overleeft...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 08 sep 2009, 20:26

Klinkt interessant! Ben net als Rene wel benieuwd naar hoe het materiaal zich gedraagt bij zware voertuigen, maar ook bij verkeerslichten. Aangezien er allemaal electronica en dergelijke inzit, kan dit niet bij detectielussen toegepast worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 sep 2009, 20:37

Het bedrijf heeft ook een website, maar ik heb die nog niet doorgespit: http://www.solarroadways.com/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 sep 2009, 20:40

Klinkt erg futuristisch, maar ook erg onhaalbaar denk ik. Je zit met bijvoorbeeld ongevallen, wat gebeurt er met die dingen als er een vrachtwagen op kantelt, wat gebeurt er als het glad wordt, wat gebeurt er met afwatering, geluid, stroefheid, en de duurzaamheid onder hoge vrachtintensiteiten? Daarnaast is de noordelijke helft van de VS lange tijd onder sneeuw bedekt en daar wordt niet zo mooi schoongemaakt als hier in Nederland.

Volgens mij is het veel interessanter om zonnepanelen op daken van huizen te zetten. Want er worden nogal wat huizen gebouwd daar in de VS, zeker in het warmere en zonnige zuiden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 09 sep 2009, 10:17

Waar ik het zag weet ik niet, maar er zijn tegenwoordig ook geluidsschermen met zonnepanelen. Lijkt me veel haalbaarder.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 09 sep 2009, 16:37

lijkt me erg futuristisch... Misschien een idee om in (toch al lopende) innovatieprogramma's eens op te nemen. Kunnen we mooi beginnen met een klein stukje snelweg dat niet veel bereden wordt door vrachtwagens. Punten waar ik mee zit zijn deels al genoemd, maar omvatten...
- stroefheid
- aanleg/onderhoud per km. (hoeveel euro's)
- duurzaamheid
- akoestische eigenschappen
- verblindt het wegdek
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » wo 09 sep 2009, 16:45

Er zijn toch wel experimenten geweest van de toenmalige Wegbouwkundige dienst van RWS om d.m.v. leidingen warmte te onttrekken aan de verharding resp. toe te voeren bij vriezend weer ? Was dat niet op de N34 bij de voormalige baanverdubbeling ter hoogte van de oude schietbaan bij Schuilingsoord/Anloo ? Ik heb in 1972-73 daar vaak als dpl. miltair de N34 overgestoken naar de schietbaan.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 10 sep 2009, 23:19

^^ Ja, volgens mij was die voormalige oversteekplaats inderdaad ingericht als testlocatie voor dat doeleinde. Ik ben overigens nooit over dat proefvak gekomen, altijd over de gewone rijbaan erlangs...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 11 sep 2009, 6:15

Bij Harderwijk heeft langs de A28 een tijdje een aantal geluidsschermen gestaan als test. Deze vond ik wel erg lijken op een soort zonepaneel:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net