[PL][A002][S002] A2 + S2 Świecko - Poznań - Warszawa - Terespol
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [A 2] / [S 2] Frankfurt/O (D) - Warszawa - Brest (BY)
Ja, er is een 22 kilometer lang deel rond Minsk Mazowiecki in aanbouw, maar de rest nog niet, en dat zal denk ik de komende 2 jaar ook nog wel niet gebeuren.
-
- Moderator
A2 Świecko - Nowy Tomyśl
Beton op de A2 Świecko - Nowy Tomyśl, 3 maand na aanvang van de werkzaamheden
Świecko spreek je overigens uit als "Sfjetsko".

Beton op de A2 Świecko - Nowy Tomyśl, 3 maand na aanvang van de werkzaamheden

Świecko spreek je overigens uit als "Sfjetsko".

-
- stadsweg
Wat een enorm dikke plak beton zeg? Is dat echt nodig zoveel? En zo ja, waarom?
-
- Moderator
De standaarddikte van een Poolse snelweg is 1 meter.
-
- expressweg
Dit is gewoon een standaard maat. 25-30 cm beton.roebftb schreef:Wat een enorm dikke plak beton zeg? Is dat echt nodig zoveel? En zo ja, waarom?
Niets ongewoons aan. In Nederland worden betonverhardingen met dezelfde dikte aangelegd.
-
- 4x5 autosnelweg
Een flinke plak beton op zandgrond.
Het beste recept tegen hoge onderhoudskosten en spoorvorming.
Het beste recept tegen hoge onderhoudskosten en spoorvorming.
-
- stadsweg
Toont mijn kennis nog maar weer 
Merci voor de klare uitleg:)

Merci voor de klare uitleg:)
-
- zandpaadje
Kijk daar worden wij blij van, snelle verbindingen en geen vertraging....
Maar stiekem toch wel een beetje jammer dat we straks niet meer langs die prullariawinkels rijden op de S2 (swieck - nowy tom.).
En wat te denken van de werkgelegenheid bij de tankstations, wisselkantoren, restaurants en zelfs de Night club...

Maar stiekem toch wel een beetje jammer dat we straks niet meer langs die prullariawinkels rijden op de S2 (swieck - nowy tom.).
En wat te denken van de werkgelegenheid bij de tankstations, wisselkantoren, restaurants en zelfs de Night club...
-
- dorpsstraat
Ondanks dat een deel van het verkeer via de a2 zal gaan vanaf swiecko zal altijd nog verkeer kiezen voor de 92 dan ex 2, en de vrachtwagenchauffeurs blijven altijd komen naar hunn vaste plekken, dus het zal wel minder zijn, maar niet volledig verdwijnen.
-
- zandpaadje
Ik kan niet wachten tot de A2 open gaat. Waarschijnlijk gaat het in gedeelten ?? Zoals ook gebeurde op de gedeelten die nu al in gebruik zijn.
-
- Moderator
Ik las pas dat eind 2011 misschien al delen van de A2 tussen de Duitse grens en Nowy Tomysl met één rijbaan voor het verkeer opengaan. In april 2012 moet je ononderbroken tot aan Warszawa kunnen rijden over snelwegen, alhoewel ik ook twijfels heb gehoord of Lodz - Warszawa wel volwaardig open zal gaan tegen die tijd. De bouwtijd van een snelweg bedraagt doorgaans 2,5 jaar, ongeacht de lengte van het project. Dus Lodz - Warszawa wordt krap aan, Swiecko - Nowy Tomysl zal wel goed moeten komen.
-
- 4x5 autosnelweg
Op het traject Lodz-Warzawa is juist al heel veel voorwerk gedaan in de jaren '70.
OK, de viaducten moeten opnieuw, maar de aardenbaan is over 15 kilometer (Bolimow-Zyrardow) al aanwezig.
Dat zou de zaak juist moeten bespoedigen.
OK, de viaducten moeten opnieuw, maar de aardenbaan is over 15 kilometer (Bolimow-Zyrardow) al aanwezig.
Dat zou de zaak juist moeten bespoedigen.
-
- Moderator
-
- polderweggetje
Kijk, dit gaat goed. Kennelijk zit het gevoel van urgentie goed tussen de oren. Deze snelweg had er natuurlijk allang moeten zijn. Maar als ze dan nu toch beginnen doen ze het meteen ook goed! Als we in de zomer van 2012 hieroverheen kunnen, ben ik tevreden.
-
- polderweggetje
Tja, de huidige weg heeft ook zijn charmes. (Alhoewel 10 jaar geleden het nog veel "avontuurlijker was": kapot wegdek, rijsporen/ wat zeg ik; rijgroeven van tanks, prostituées die bijna op je motenkap springen, hinderlijke verkopers etc.) Maar na een vele jaren hierlangs gekacheld te hebben en wetende dat je nog een flink stuk verder moet, dan zie je toch wel uit naar een normale nette snelweg.Heems schreef:Kijk daar worden wij blij van, snelle verbindingen en geen vertraging....![]()
-
- stadsweg
Dan is Polen is veel opzichten véél veranderd in die tijd, niet alleen kwa wegen. Die prostituees heb ik nog niet gezien
...o en de hinderlijke verkopers ook niet :P

-
- polderweggetje
Die prostituées staan nu niet meer aan de weg, die zijn nu verzameld in de clubs waarvan je langs de weg alleen nog die uithangborden ziet. Al enige jaren heb ik er ook geen één meer gezien die echt stond te tippelen. In de jaren '90 stalden ze vaak hun "waren" uit door midden op de weg te gaan staan. De eerste keer schrok ik daarvan, daarna ontweek ik ze gewoon.
Ook de verkopers hebben nu nette stalletjes langs de weg en lopen niet meer langs de autos bij opstoppingen (vooral bij de grens naar Duitsland toen er nog wachtrijen waren, waren die soms opdringerig).
Ook de verkopers hebben nu nette stalletjes langs de weg en lopen niet meer langs de autos bij opstoppingen (vooral bij de grens naar Duitsland toen er nog wachtrijen waren, waren die soms opdringerig).
-
- dorpsstraat
De laatste keer dat ik in op de 2 was tussen rzepin en swiebodzin heb ik toch nog "dames" zien staan langs de kant van de weg die hun lichaam in de aanbieding deden, verkopers die hun waar aanbieden zijn er ook nog steeds varieend van haardhout en honing tot manden.
-
- 2x2 autosnelweg
En nou vraag ik me af wanneer die snelweg van Lodz tot aan Warszawa eindelijk gereed is, het zijn twee megasteden in Polen.
Warszawa heeft nu nog steeds geen snelweg.
En de hoop dat ze de weg ook nog eens doortrekken naar Brest.
Warszawa heeft nu nog steeds geen snelweg.

En de hoop dat ze de weg ook nog eens doortrekken naar Brest.

-
- Moderator
Be patient, snelwegenkenner.
De contracten zijn getekend, maar de komende 3 maanden is er afhankelijk van de weersomstandigheden, een winterstop. De winters in Polen zijn een stuk kouder dan hier en dan valt er niet veel te werken. Begin 2010 gaan dan weer een boel projecten in aanbouw, waaronder de 94 kilometer tussen Stryków en Konotopa. De opleveringsdatum is 4-2012.
De contracten zijn getekend, maar de komende 3 maanden is er afhankelijk van de weersomstandigheden, een winterstop. De winters in Polen zijn een stuk kouder dan hier en dan valt er niet veel te werken. Begin 2010 gaan dan weer een boel projecten in aanbouw, waaronder de 94 kilometer tussen Stryków en Konotopa. De opleveringsdatum is 4-2012.
-
- 2x2 autosnelweg
Oh op die manier. Maar dit is nog best positief nieuws. 

-
- Voorzitter
Vorig jaar september heb ik nog prostituees langs de weg gezien tussen Nowy Tomysl en Swiebodzin. En inderdaad ook allemaal kleine winkeltjes met allerlei artikelen. Doet me denken aan de eerste keer dat ik in Tsjechië was, op de weg tussen Chemnitz en Chomutov. Na de grens allemaal prostituees en winkels met lelijke grote tuinkabouters.ReneeBos schreef:De laatste keer dat ik in op de 2 was tussen rzepin en swiebodzin heb ik toch nog "dames" zien staan langs de kant van de weg die hun lichaam in de aanbieding deden, verkopers die hun waar aanbieden zijn er ook nog steeds varieend van haardhout en honing tot manden.

-
- stadsweg
Tol A2 omhoog
Wil je comfortabel rijden, dan betaal je. Steeds meer. Nadat amper een maand geleden de tol op de A4 tussen Kraków en Katowice werd verhoogd, is het nu de beurt aan de snelwegbeheerder uit Poznań. De enige resterende vraag: kunnen Polen het zich nog veroorloven om over een van de duurste snelwegen van Europa te rijden?
De tolkosten voor de snelweg die door de Polen "kulczykówka" wordt genoemd, gaat na 1 januari omhoog. We hebben het over het 150 kilometer tellende deel van de A2 van Konin via Poznań naar Nowy Tomyśl. De weg wordt beheerd door Autostrada Wielkopolska, dochteronderneming van Kulczyk Holding, wat weer eigendom is van een van de rijkste Polen - Jan Kulczyk. Om vandaag over deze weg te mogen rijden, moeten bestuurders driemaal stoppen en 11 złoty betalen, dus zo'n 22 groszy per kilometer. Wat wordt de nieuwe prijs? "We zijn in overleg met de banken die ons leningen hebben verstrekt voor de aanleg van de weg en ook met de regering. De nieuwe prijs is nog niet vastgesteld, maar deze zal niet extreem zijn," aldus Zofia Kwiatkowska, woordvoerster van Autostrada Wielkopolska. Reden van de verhoging? Het bedrijf verklaart dat de prijzen gedurende 7 jaar hetzelfde gebleven zijn en in die periode zijn zowel de kosten van het wegonderhoud als de koers van de euro (de valuta waarin de kredieten worden afbetaald) gestegen. Kwiatkowska onderstreept dat het bedrijf twee jaar geleden toestemming kreeg om de tolkosten te verhogen (met 1 złoty voor elk van de 3 trajecten) maar uiteindelijk niet van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt. Automobilisten zijn er niet minder ongerust om.
"Toen er wegwerkzaamheden waren op de snelweg, werden de tolkosten niet verlaagd. De bewegwijzering is niet fantastisch, verkeersborden moeilijk zichtbaar. Wanneer het regent, zijn de rijstroken niet te zien. Er zijn te weinig servicepunten. We betalen ergens voor wat de prijs niet waar is," zeggen de bestuurders.
Ook de A4 van Kraków naar Katowice, een traject van 61 kilometer, roept emoties op - ook hier veroorzaakt door de jarenlang durende wegwerkzaamheden en de vruchteloze pogingen van automobilisten om de tolkosten omlaag te krijgen en de rechterlijke boetes voor motorrijders die protesteerden en korting eisten voor motorfietsen. De enige die in dit conflict won was een advocaat die aangehouden werd nadat hij weigerde de tweede helft van de tol te betalen.
Politici probeerden gebruik te maken van deze frustraties en stelden wettelijke maatregelen voor om wegbeheerders te dwingen hun prijzen te verlagen. Helaas, zonder succes. Firma Stalexport Autostrada Małopolska hield voet bij stuk. En... onmiddellijk na de grote renovatie werd de prijs bijgesteld van 13 naar 16 złoty voor het hele trace (dus zo'n 26 gr per kilometer). De prijsverhoging kan door niemand geblokkeerd worden, zo zit het concessiecontract in elkaar. De tol zou zelfs zomaar kunnen stijgen tot 27 złoty voor het trace, omdat er langs de snelweg geluidsschermen en afwatering aangelegd moeten worden. Helaas moeten voor die tijd (volgend jaar) ook nog viaducten worden gerenoveerd.
De regering heeft alleen invloed op de tolkosten van andere snelwegen. Voor een tocht over 90 km A1 van Gdańsk naar Grudziądz betaalt een automobilist 17,50 zł oftewel 19 gr per kilometer. Prijsverhogingen zijn niet gepland. Op nieuw opgeleverde stukken bedraagt de tol volgens het Ministerie van Infrastructuur niet meer dan 20 gr per kilometer.
Het is dus terecht te noemen dat Poolse bestuurders berekend hebben dat hun autosnelwegen, wanneer vergeleken met het gemiddelde inkomen, als een van de duursten van Europa te boek staan. "De tolkosten op snelwegdelen die geexploiteerd worden door concessiehouders zijn inderdaad relatief hoger dan in het westen," bevestigt Marcin Hadaj, woordvoerder van het Generaaldirectoraat Rijks- en Snelwegen (GDDKiA).
"En we zullen steeds meer moeten betalen. Zeker ook omdat de aanleg van snelwegen gefinancierd wordt met kredieten welke afbetaald moeten worden - met rente natuurlijk," voegt Wojciech Malusi, voorzitter van de Poolse Kamer van Wegontwikkeling toe.
Zo duur als in Polen...
Het rijden van 1 kilometer over een snelweg met een personenauto kost in Polen ruim 6 eurocent. Volgens internetportaal Money.pl betalen Italianen en Portugezen hetzelfde. In Frankrijk en Spanje betaalt men met 7-8 eurocent meer, in Slovenie minder (4 eurocent). In Polen verdient men echter niet al te veel. Een modaal Pools inkomen is genoeg om 8.700 km te rijden over de snelweg (hypothetisch natuurlijk, we hebben het immers uitsluitend over tolkosten en niet over kosten voor brandstof), terwijl een modaal verdienende Fransman maar liefst 36.300 km kan rijden. Daarnaast zijn de Poolse snelwegen vooralsnog losse fragmenten weg, niet met elkaar verbonden. Tsjechen, Oostenrijkers en Slowaken hebben het stukken beter: voor een paar euro per weer kopen ze een vignet waarmee ze zoveel mogen rijden als ze maar willen. En de rijksten? Welnu, de Duitsers, Britten, Zweden en Nederlanders... rijden gratis...
Bron: Dziennik Metro / Mariusz Jałoszewski
Oorspr. titel: Nasze drogie autostrady
Vert.: Arno Schotmans
10 december 2009
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
-
- zandpaadje
Nodeloze stemmingsmakerij, matig gefundeerd, vol met drogredeneringen en wemelt van de spelfouten.
Dit soort berichtgeving kan mij mateloos irriteren. Het zou een avond kosten om alles te weerleggen, wat onjuist is weergegeven.
Ook zo'n toevoeging: "wat weer eigendom is van een van de rijkste Polen". Wees blij dat iemand met vermogen investeert in de
opbouw van een land. En mag iemand vervolgens proberen daar zelf ook iets aan te verdienen? Nee, moord, brand, iemand is al
rijk en heeft nog ambitie, misdadigers zijn het.
Beste Bart, ik val je niet aan. Ik zie ook dat het een vertaling van een andere bron is. Ik waardeer je bijdrage, krijg alleen
een beetje jeuk van dit soort pamfletten voor negativisme.
Dit soort berichtgeving kan mij mateloos irriteren. Het zou een avond kosten om alles te weerleggen, wat onjuist is weergegeven.
Ook zo'n toevoeging: "wat weer eigendom is van een van de rijkste Polen". Wees blij dat iemand met vermogen investeert in de
opbouw van een land. En mag iemand vervolgens proberen daar zelf ook iets aan te verdienen? Nee, moord, brand, iemand is al
rijk en heeft nog ambitie, misdadigers zijn het.
Beste Bart, ik val je niet aan. Ik zie ook dat het een vertaling van een andere bron is. Ik waardeer je bijdrage, krijg alleen
een beetje jeuk van dit soort pamfletten voor negativisme.
-
- stadsweg

-- Bart --
-
- zandpaadje
Heeft iemand enig idee tot hoever de A2 nu doorloopt?
De laatst keer dat ik er reed, was Strykow nog steeds het eindpunt, maar ik zie aan het kaartje op
www.autostrada-a2.pl dat er intussen doorgereden kan worden tot Modla.
Hopelijk na de kerstperiode weer een hoop ervaringen van reizigers!
De laatst keer dat ik er reed, was Strykow nog steeds het eindpunt, maar ik zie aan het kaartje op
www.autostrada-a2.pl dat er intussen doorgereden kan worden tot Modla.
Hopelijk na de kerstperiode weer een hoop ervaringen van reizigers!
-
- Moderator
De A2 eindigt nog steeds bij Stryków II. In 2008 werd de snelweg 2 kilometer verlengd zodat het verkeer vanaf de snelweg niet meer door het dorp Stryków hoeft. De rest is nog niet in aanleg, maar zal begin 2010 in aanleg gaan.
-
- Moderator
S2 Warszawa
De aanbesteding voor de S2 Konotopa - Puławska (15 kilometer) is vandaag van start gegaan. De snelweg moet op 31 augustus 2012 opengesteld worden, en een voorwaarde is dat één rijbaan al voor Euro 2012 opengesteld wordt voor het verkeer. Dit is het westelijke gedeelte van de S2 door de regio Warszawa. Het sluit aan op de A2 naar Łódź en Berlin. Het meest oostelijke deel tussen de nieuwe S79 en de DK79 (Puławska) is al een paar maanden in aanleg om de S79 te faciliteren langs de luchthaven. Dat is ook te zien op onderstaand satellietbeeld:

De aanbesteding voor de S2 Konotopa - Puławska (15 kilometer) is vandaag van start gegaan. De snelweg moet op 31 augustus 2012 opengesteld worden, en een voorwaarde is dat één rijbaan al voor Euro 2012 opengesteld wordt voor het verkeer. Dit is het westelijke gedeelte van de S2 door de regio Warszawa. Het sluit aan op de A2 naar Łódź en Berlin. Het meest oostelijke deel tussen de nieuwe S79 en de DK79 (Puławska) is al een paar maanden in aanleg om de S79 te faciliteren langs de luchthaven. Dat is ook te zien op onderstaand satellietbeeld:

-
- Moderator
A2 Świecko - Nowy Tomyśl
NB: Onderstaande foto's zijn gehost op Photobucket. Het is mogelijk dat ze tijdelijk offline gaan. Via de afbeeldingslocatie zijn ze dan nog wel benaderbaar.
Tijdelijk bord, ik heb dit zo nog niet eerder gezien.

Tijdelijke belijning. Ziet er wel goed uit, beter gemarkeerd dan wat je wel eens ziet.

nieuw viaduct in de A2.

Aanleg.

NB: Onderstaande foto's zijn gehost op Photobucket. Het is mogelijk dat ze tijdelijk offline gaan. Via de afbeeldingslocatie zijn ze dan nog wel benaderbaar.
Tijdelijk bord, ik heb dit zo nog niet eerder gezien.

Tijdelijke belijning. Ziet er wel goed uit, beter gemarkeerd dan wat je wel eens ziet.

nieuw viaduct in de A2.

Aanleg.

-
- 2x2 autosnelweg
Zeker in combinatie met de S5, wordt de A2 hier een belangrijke transitader van Duitsland naar Polen. Goed bezig daar.