[PL] Warszawa (Warschau)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Vinny »

Chris schreef: wo 18 jun 2025, 23:01 De Wisła heeft geen CEMT klasse stroomopwaarts van Płock, het UNECE blue book spreekt van: 'Practically non-navigable free-flowing section.'
Ik vermoed dat grote delen van het jaar de rivier te ondiep is of dat het water te snel stroomt. In ieder geval praktisch is het wel bevaarbaar: ik zie namelijk boten in de rivier op je foto's :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Dat zijn vooral drijvende restaurants. Afgezien van wellicht een klein plezierbootje is er volgens mij geen structurele scheepvaart op de rivier bij Warschau.

Er is in 1963 wel een sluis gebouwd naar Żerańskikanaal. Op satellietbeelden zie je een boel duwbakken bij de kolencentrale: https://www.google.com/maps?ll=52.29660 ... 4&z=16&t=h Maar misschien varen die alleen op het kanaal. Dat kanaal is schijnbaar CEMT klasse II. Er zijn op de rechteroever (oostzijde) wel een aantal aanzetten gemaakt naar havenbekkens, maar die zijn blijkbaar nooit in gebruik genomen.

Volgens de Poolse Wikipedia werd de sluis in de jaren '60-70 wel gebruikt door de beroepsvaart, tegenwoordig hoofdzakelijk de pleziervaart.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Het beroemde 'Paleis van Cultuur en Wetenschap' (Pałac Kultury i Nauki), een Stalinistisch Art-Deco gebouw van 237 meter hoog, opgeleverd in 1955. Het is nog steeds één van de hoogste gebouwen in de Europese Unie, het was zelfs tot 1990 het hoogste gebouw van Europa buiten Moskou.

Je kan voor 28 złoty (€ 6,60) met de lift naar de 30e verdieping, waar een observatieplatform is. Je kan een 360 graden panorama zien omdat het observatiegedeelte rond alle kanten door gaat.

Het is een indrukwekkend gebouw, al zijn niet alle Polen er tevreden over en er is een beweging om het te slopen. Het wordt ook gezien als symbool van Sovjet oppressie tegen Polen.

Afbeelding
Warsaw - Palace of Culture and Science 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - Palace of Culture and Science 13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - Palace of Culture and Science 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 01 by European Roads, on Flickr

De viaducten van de Aleja Jana Pawła II (Johannes Paulus II) achter het station Warszawa Centralna.
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 05 by European Roads, on Flickr

Zicht richting noorden. Rechts achter die toren is het historische centrum van Warschau (Stare Miasto). Warschau heeft dus twee centra, het historische deel dat in oorspronkelijke stijl is herbouwd (Stare Miasto) en het zakencentrum (Śródmieście).
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 07 by European Roads, on Flickr

Zicht richting zuiden.
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 12 by European Roads, on Flickr

Het verkeersplein Rondo Romana Dmowskiego. Er gaat hier van alles onderdoor: tram, metro, spoor.
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 16 by European Roads, on Flickr

Twee bruggen in de verte, eerst de Most Łazienkowski (vroeger van de DK2) en in de verte de tuibrug Most Siekierkowski. De S2 ligt nog weer verder, maar die brug is niet zo opvallend.
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 17 by European Roads, on Flickr

Zicht naar het oosten, de tuibrug Most Świętokrzyski en het nationaal stadion.
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 42 by European Roads, on Flickr

Ik heb gemerkt dat veel mensen totaal geen beeld van Polen hebben, behalve wellicht iets uit de jaren '90. Ze waren verrast dat Polen en Warschau zo modern zijn.
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 32 by European Roads, on Flickr

In de verte het treinstation Warszawa Zachodnia (westelijk station).
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 34 by European Roads, on Flickr

Het treinstation Warszawa Centralna.
Afbeelding
Warsaw - view from the Palace of Culture and Science 41 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door mavas »

Leuk om dit weer eens te zien. In 2014 was ik hier, in dit topic staan daar nog foto's van.
In 11 jaar is er al weer veel veranderd.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Willem »

Warschau vond ik niet zo'n heel boeiende stad om te verblijven. Het herstelde historische centrum is mooi, maar nogal klein.
Verder doet de stad Amerikaans aan met brede straten tussen wolkenkrabbers.

Het verkeer vond ik laten we zeggen 'assertief". Dan rij je 100 waar je 70 mag en wordt je nog van de weg afgeveegd...
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Ger81 »

Chris schreef: do 26 jun 2025, 13:49 Het beroemde 'Paleis van Cultuur en Wetenschap' (Pałac Kultury i Nauki)
(...)
Het wordt ook gezien als symbool van Sovjet oppressie tegen Polen.
Om die reden werd het ook wel 'Stalins erectie' genoemd, of 'Peking' (als variant op de afkorting PKiN).

Ook was een bekend grapje dat je het mooiste uitzicht op Warszawa had vanaf het Cultuurpaleis; alleen dan zag je het Cultuurpaleis niet.
Ubi volentia est, via est
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11367
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Alfa »

Ik was indertijd ook onder de indruk van de hoogbouw. Mij deed dat eerder aan Rotterdam denken, ook een wederopbouwstad.

En ja, de geschiedenis van dat Paleis van cultuur en wetenschap is misschien niet zo fraai. Maar ik hoop toch dat ze het behouden, prachtig gebouw. Dat gezegd zijnde denken veel mensen bij 'stalinistische' architectuur vooral aan grauwe betonappartementen, maar eigenlijk was architectuur in de tijd van Stalins regeerperiode net heel rijkelijk gedecoreerd, het is niet echt art deco, het is meer eclectisme te noemen met decoratieve elementen uit alle stijlperiodes en nog het meest uit het classisisme (bv pilaren werden vaak gebruikt). Het is Stalins opvolger Chroestjov die dat allemaal maar overbodig vond en beval dat de stijl soberder mocht worden. Dit kreeg navolging in de hele communistische wereld.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 12 jul 2025, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Het klopt inderdaad dat de Stalinistische architectuur veel meer oog voor detail en fraaiheid had. De hele USSR is volgezet met flats, eerst de lage betonnen plaatflats: de Khrushchevka, in de jaren '70 opgevolgd door de Brezhnevka, dit zijn de grote flats die de steden in de voormalige USSR domineren.

Het is wel zo dat Polen communistische flatbouw had op grote schaal, maar niet zo extreem spartaans als de Krushchevka's en de Brezhnevka's, die gewoon uitermate lelijke uitstraling hebben. Als ik beelden zie van Oekraïense of Russische flats, dan is dat toch een andere (lelijkere) stijl dan wat je in Polen tegen komt. Sowieso zie je niet zo heel veel flats meer die sinds de communistische tijd geen onderhoud aan het exterieur meer hebben gehad.

Ik verbleef in een appartement aan Ulica Wąwozowa in het zuiden van Warschau, een jaren '80 buurt. Dat was een modern appartementencomplex, niet splinternieuw, maar wel goed onderhouden en ook redelijk ruim. Het parkeren was wel interessant, er is een bewaakte toegangspoort, waar kennelijk iemand 24/7 in zit. Maar het is geen 'gated community', je kan als voetganger overal in- en uitlopen.
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Ger81 »

Alfa schreef: za 12 jul 2025, 11:05 En ja, de geschiedenis van dat Paleis van cultuur en wetenschap is misschien niet zo fraai. Maar ik hoop toch dat ze het behouden, prachtig gebouw.
Ik vermoed van wel. De pijnlijke aspecten slijten er mettertijd wel af, en ik heb het idee dat het steeds meer wordt omarmd als onderdeel van de stad.

In dat kader, voor de liefhebbers: onze eigen KI/KI in het PKiN met een dijk van een set 8-)

Link
Ubi volentia est, via est
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11367
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Alfa »

Het gebouw valt ook minder op dan vroeger omdat er nu veel hoogbouw net errond opgetrokken is. Het lijkt wel alsof ze het er om gedaan hebben.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door harry »

Willem schreef: do 26 jun 2025, 14:19 Warschau vond ik niet zo'n heel boeiende stad om te verblijven. Het herstelde historische centrum is mooi, maar nogal klein.
Warschau heeft eigenlijk 4 centra: de oude stad, de nieuwe stad, de 18e/19e-eeuwse boulevard en de "wolkenkrabberstad" (zie foto's van Chris).
Het viel me juist op hoe uitgestrekt alles hier is. De oude stad is inderdaad niet zo groot, maar dan heb je er nog 3.
Ik heb vanmiddag 3 van die 4 belopen. De wolkenkrabbers waren me even te ver...
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Ik vond het ook wat te ver om erbij te lopen, en ik had een dagkaart voor de metro gekocht. Ik ben vanaf het zakencentrum met de metro gegaan, eerst één station van Centrum naar Świętokrzyska, overgestapt en dan naar Centrum Nauki Kopernik, het station aan de Wisła.
chriskrusz
autoweg
Berichten: 2391
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door chriskrusz »

Je kan in Warschau op straat e-steps huren van Bolt, dat is wellicht een manier om alles te bezoeken?
lordplatypus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 8:19

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door lordplatypus »

chriskrusz schreef: di 12 aug 2025, 11:00 Je kan in Warschau op straat e-steps huren van Bolt, dat is wellicht een manier om alles te bezoeken?
De deelfietsen die in de stad zijn ook een aanrader, de meeste drukke straten bezitten brede vrijliggende fietspaden.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door sven_engelen »

chriskrusz schreef: di 12 aug 2025, 11:00 Je kan in Warschau op straat e-steps huren van Bolt, dat is wellicht een manier om alles te bezoeken?
Dat heb ik toen ik in Warschau was gedaan. Ik vond Warschau zelf indrukwekkend maar niet heel mooi. Rustig rondlopen door het centrum zonder auto's die om je heen razen kun je er eigenlijk niet. De enige plek waar dat kan is het oude centrum. Ik hoef niet meer terug in Warschau te komen in elk geval
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Willem »

Dat deel met die wolkenkrabbers en brede boulevards vond ik op zich wel grappig.
Het deed erg Amerikaans aan, op die Russische suikertaart na dan.
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Rene »

Ik vond Warschau prima beloopbaar. Lazienki park, en dan via Nowy Swiat en de Krakauer Voorstad naar het oude centrum. En via de multimedia fontein langs het rivierfront van de Wisla terug naar de Most Lazienkowski.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door harry »

sven_engelen schreef: di 12 aug 2025, 14:08 Rustig rondlopen door het centrum zonder auto's die om je heen razen kun je er eigenlijk niet. De enige plek waar dat kan is het oude centrum.
Ik vraag me af in welk centrum er dan auto's om je heen razen.
Dat is mij in ieder geval nergens overkomen.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

De Brug Śląsko-Dąbrowski, een liggerbrug uit 1949.

De eerste brug op deze locatie opende al in 1864 en was de eerste vaste brug over de Wisła in Warschau. Het is opgeblazen in 1915, hersteld in 1916 en weer opgeblazen in 1944.

Afbeelding
Warsaw - Śląsko-Dąbrowski Bridge 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - Śląsko-Dąbrowski Bridge 05 by European Roads, on Flickr

Een roloplegging, die vanwege de uitzetting van de stalen brug in de lengterichting is verbogen. Dit is de functie van dit soort opleggingen: uitzetten en krimpen van de brug opvangen. Stalen bruggen geleiden warmte beter en zetten dan ook meer uit bij warm weer dan betonnen bruggen.
Afbeelding
Warsaw - Śląsko-Dąbrowski Bridge 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - Śląsko-Dąbrowski Bridge 07 by European Roads, on Flickr

Praga-Noord. Praga is het grootste district (qua inwoners) op de oostoever van de Wisła. Praga-Północ telt 64.000 inwoners. Praga is ook de Poolse naam voor Praag in Tsjechië.
Afbeelding
Warsaw - Śląsko-Dąbrowski Bridge 12 by European Roads, on Flickr

Śródmieście / downtown is het centrale district van Warschau. Het bestaat eigenlijk uit meerdere subcentra, zoals de historische stad (Stare Miasto), de nieuwe stad (Nowe Miasto) en het zakencentrum.
Afbeelding
Warsaw - Śląsko-Dąbrowski Bridge 13 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Een nieuw viaduct over het spoor in de wijk Rembertów. Dit is de weg Chełmżyńska. Het vervangt een overweg.

Locatie: https://www.google.com/maps?ll=52.25847 ... 5&z=17&t=h

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Wat foto's rond het Koninklijk Kasteel dat ik in de zomer gemaakt heb.

Afbeelding
Warsaw - East-West Corridor Tunnel 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - East-West Corridor Tunnel 03 by European Roads, on Flickr

De tunnel is onderdeel van Trasa W-Z (oost-westcorridor). De tunnel is in 1949 opgeleverd als onderdeel van de herbouw van Warschau na de oorlog.
Afbeelding
Warsaw - East-West Corridor Tunnel 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - East-West Corridor Tunnel 05 by European Roads, on Flickr

Nationaal stadion en de brug Świętokrzyski op de achtergrond.
Afbeelding
Warsaw - East-West Corridor Tunnel 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - East-West Corridor Tunnel 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Warsaw - Royal Castle 03 by European Roads, on Flickr

Het kasteelplein
Afbeelding
Warsaw - Castle Square 04 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Allan C
verkeersader
Berichten: 635
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Allan C »

^^ Oh! There are a bear from Masha and the Bear, the Russian cartoon!
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Verkeersdoden in Warschau:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36941
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Rene »

Weinig fietsers daar; zal wel positief zijn voor het aantal verkeersdoden
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Ger81 »

In 1991 waren er nog veel minder fietsers (hoegenaamd geen) in vergelijking met nu.

Afbeelding
Ubi volentia est, via est
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

Stare Miasto / Rynek:

1944:
Afbeelding

2025:
Afbeelding
Warsaw - Rynek Starego Miasta 03 by European Roads, on Flickr

St. Anna-kerk

1900:
Afbeelding

Verwoest in de oorlog, daarna herbouwd. Huidige staat:
Afbeelding
Warsaw - St. Anne's Church 01 by European Roads, on Flickr

Kasteelplein

1910:
Afbeelding

2025:
Afbeelding
Warsaw - Plac Zamkowy 02 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85856
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [PL] Warszawa (Warschau)

Bericht door Chris »

De verkeersintensiteiten rond Warschau in 2025.

De S2 aan de zuidkant van Warschau zit 5 jaar na opening al op 100.000 voertuigen per dag. De S8 zelfs op 195.000 voertuigen per dag.

Afbeelding