Ds79m schreef: ↑vr 28 aug 2020, 13:15Even los van de beprijzing, route, tussenstops e.d. lijkt het me op langere termijn hoe dan ook onwaarschijnlijk dat treinreizen van langer dan een uur of vier echt een grote markt gaan bedienen. Dan praat je over afstanden die je met het vliegtuig binnen een uur doet, maar dan kan je nog een verhaal bedenken rond (doorgaans royaal overschatte) reistijden van/naar het vliegveld en paspoortcontroles enzo.
Het is een sympathiek streven om vluchten tot 1000 kilometer te vervangen door treinreizen. [...] Maar dan heb je in het beste voorbeeld dus nog steeds twee keer zes uur opgevouwen zitten, voor iets wat een uur vliegen is. Bij die andere steden is die verhouding nog veel slechter.
Ik moest vorig jaar met enige regelmaat voor het werk naar Hamburg. Zelfs vanuit Zwolle was het sneller en vaak zelfs iets goedkoper om maar de trein naar Schiphol te nemen, een vlucht naar Hamburg, en de S-Bahn naar mijn werk. Dan vertrok ik rond 05:30-06:00 uur uit Zwolle (afhankelijk van hoe laat de vlucht vertrok, soms 08:15, soms 08:35) en kon ik er rond 10:30 uur zijn. Zo vroeg red ik het met de trein niet (al kom je dan ook niet veel later aan), bovendien is dat met eerst een stoptrein tot Almelo en later nog een overstap in Osnabrück en soms ook nog in Hamburg Hbf (ik moest in de buurt van Hamburg-Altona zijn) ook geen geweldige verbinding, en vooral op de terugweg op vrijdagmiddag zou het irritant zijn als ik de overstap in Osnabrück zou missen door een vertraging. Vliegen is wat dat betreft wat betrouwbaarder, en ook comfortabel genoeg.
Collega's vroegen wel eens waarom ik niet met de auto ging, maar als ik kijk wat er aan kosten voor de bedrijfsauto wordt gerekend per dag en kilometer, was ik daarmee nog duurder uit. Laat staan dat een rit van 3,5-4 uur voorafgaand aan een werkdag én na een drukke werkweek lekker is, al helemaal als het weer slecht is.
Pino schreef: ↑vr 28 aug 2020, 14:40Maar goed, uiteindelijk spelen dit soort bizarre feeder-vluchtjes alleen maar op een paar luchthavens nabij onze landsgrenzen: Brussel, Düsseldorf, Bremen, Köln. De afstand hoeft maar iets groter te worden en je vlucht heeft een bezetting waarin feeder en losse vlucht veel meer in balans zijn. KLM heeft wat dat betreft ook een heel goed aanbod naar steden van het kaliber Newcastle, Billund en Luxembourg met dank aan dat feeder-model.
Bij wat grotere steden op iets meer afstand, zoals Hamburg, is het al veel meer een mix van feeder, zakelijke reizigers, en een handvol vrijetijdsreizigers. Nu nam ik zelf meestal de Eurowings-vlucht, die niet als feeder functioneert en meer zakelijke reizigers en vrijetijdsreizigers had, en geen of nauwelijks overstappers, maar bij de KLM-vlucht was soms wel de helft van de reizigers overstapper.