Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Egbert »

De NBS Keulen - Frankfurt ligt er nu ook een maand uit, dus ja, ze doen dit meer.
Ook heel erg handig om dit tegelijkertijd te doen.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Ik betwijfel alleen of de werkzaamheden op de SFS van Köln naar Frankfurt ook zo omvangrijk zijn als die aan de Riedbahn. Daar wordt letterlijk bijna alles gesloopt en herbouwd. Langeafstandstreinen mogen tussen Zeppelinheim en Biblis op een paar korte stukjes na 200 km/h. Die korte stukjes worden daar met deze werkzaamheden ook geschikt voor gemaakt, zodat er een traject van zeker 50 km zonder snelheidsbeperkingen ontstaat.

De vervangende bussen worden bij deze werkzaamheden overigens door DB zelf gereden met een speciaal daarvoor aangeschafte vloot bussen. Ook in Duitsland is het vrij gebruikelijk dat treinvervangend busvervoer bij lokale firma's ingehuurd wordt.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Tussen Frankfurt en Keulen wordt alleen een deel van de sporen en wissels vervangen. Tevens zijn er bouwwerkzaamheden bij het station Frankfurt Flughafen:

Köln - Frankfurt: Gleiserneuerung
https://www.bahn.de/service/fahrplaene/ ... -frankfurt
Die Schnellfahrstrecke Köln – Rhein/Main wird fit für die Zukunft gemacht. Innerhalb der vier Wochen werden entlang der Strecke 70 Kilometer Gleise und 13 Weichen erneuert und zeitgleich Bauarbeiten am Fernbahnhof des Frankfurter Flughafens vorgenommen. Es kommt zu Fahrplananpassungen rund um Köln, Siegburg/Bonn, Montabaur, Limburg Süd und Frankfurt Flughafen.
Zou ook wel raar zijn als daar alles al vervangen zou moeten worden, die spoorlijn is 'pas' een jaar of 20 oud.
Hajo
2x4 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Er is sprake van 5 maanden. Ik durf nu al te voorspellen dat ze dat niet gaan redden en het langer zal gaan duren. :nahzeg:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ De tijd zal het leren of onze oosterburen het in 5 maanden gaan redden om zo'n zeer omvangrijke klus te klaren. Een goed doordachte/uitgewerkte planning is hierbij zeer essentieel waarbij alles wat je nodig hebt oftewel just in time dient te worden aangevoerd dan wel in grotere depots langs de lijn ligt opgeslagen.

Omdat er op vele plekken gelijk aan de spoorbaan gewerkt wordt betekent dit dat je al het werkmaterieel voor langere periode opsluit ergens op het betreffende baanvak en dat je ombouwtreinen/kettinghorren/spoorkranen het werk tussentijds moeilijk kunnen verlaten. Ik vraag mij af hoe men het denkt te doen met het aanvoeren van de lang gelaste spoorstaven. Liggen die er nu al dan kan er weinig meer misgaan of dropt men eerst de lang gelaste spoorstaven langs de baan in het begin van de buitendienststelling.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Een mooi artikel over het Duitse spoorwegnetwerk. Iets dat al eerder werd geconstateerd door diverse medeforummers:

Met een trage raket dwars door Duitsland / FD
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Helaas alleen voor abonnees.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Wouter N14 schreef: vr 09 aug 2024, 12:03 Helaas alleen voor abonnees.
Hmm... raar, ik ben geen abonnee van het FD en kon het artikel gewoon lezen. Dank aan Keokiracer :top:
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Die archive-link vergeet ik iedere keer ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Herkenbaar, het ticket is goedkoop en flink populair. Wie volle treinen, minder comfort en vertraging op de koop toeneemt, komt waar hij wezen wil.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vraag mij ook wel af of dat € 49 ticket wel een doelmatige manier van geld besteden is. Je faciliteert er funreizen mee, wat zorgt voor onnodig drukke treinen, en een groot deel van de reizigers heeft het gewoon niet nodig.

Enkelen op dit forum reizen ook veel met dit ticket, maar als ik dan lees over hoeveel treinuitval en deplorabele staat van stations en infrastructuur er is, krijg je het idee dat het geld beter besteed kan worden dan aan goedkope tickets.

DB draait ondertussen gigantische verliezen en moet tienduizenden mensen ontslaan.
Sondermaut
verkeersader

In het voorjaar van 2023 werden de Duitse spoorwegen door grootschalige stakingen. Dat heeft ze ook veel geld en reizigers gekost terwijl de infrastructuur zoals gezegd al een factor is die de betrouwbaarheid nogal onder druk zet. Zo'n beetje het hele spoornet kan wel net zo'n grondige opknapbeurt krijgen als de spoorlijn tussen Frankfurt am Main en Mannheim (de Riedbahn) die nu krijgt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Je kunt zelfs het abonnement aanhouden en maar 1 keer per maand flink reizen en dan is het nog steeds attractief. En men trekt er niet de juiste reizigers mee. Ik zou wat uitgekiender reizen bij een hogere prijs en dan afgepaste regionale tickets kopen of vaker het Fernverkehr gebruiken.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

De schrijver heeft een relatief gunstige route genomen. Hij is om 4.10 uur 's morgens begonnen in Weil am Rhein waardoor aan het eind van de ochtend het drukke gedeelte Karlsruhe - Heidelberg - Frankfurt al achter de rug was. De trajecten Frankfurt - Kassel - Halle/Saale - Wittenberg - Stralsund - Zinnowitz zijn nog relatief probleemloos, temeer omdat in Oost-Duitsland het spoor na de Wende wel flink gesaneerd is.

De grootste problemen zitten rondom Ruhrgebied/Keulen/Bonn/Düsseldorf en rond Hamburg, daar kom je met de beste wil van de wereld niet op tijd doorheen. Frankfurt - Mannheim (Riedbahn) en Frankfurt - Fulda (Kinzigtalbahn) zijn ook berucht, maar de schrijver is zo verstandig/gelukkig geweest om daar mooi omheen te reizen.

Dat regionale treinen overvol zitten is wel een correcte constatering, het Deutschlandticket draagt daar zeker in weekenden enorm aan bij. Ik woon zelf in Duitsland en gebruik het ook regelmatig voor plezierreizen, maar ook vaak i.p.v. ICEs wanneer ik Nederland bezoek. Indien ik met RE's van Frankfurt naar Aken reis kost dat minimaal 4 uur en 20 minuten, met de ICE is het een uur sneller. Voor die ICE moet ik echter (substantieel) meer betalen en te laat zijn ze ook bijna altijd, daarom ga ik voor de goedkope optie. Ik heb de indruk dat dat voor veel mensen geldt, zeker voor studenten is het een uitkomst die ze veel geld bespaart.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Zowel op het spoor als op de weg geldt dat de Duitse infrastructuur nogal krakkemikkig geworden is.
Als het even kan ga ik met een boog om dat land heen.
Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo »

omNOMNOMNOM schreef: za 10 aug 2024, 10:40 De schrijver heeft een relatief gunstige route genomen. Hij is om 4.10 uur 's morgens begonnen in Weil am Rhein waardoor aan het eind van de ochtend het drukke gedeelte Karlsruhe - Heidelberg - Frankfurt al achter de rug was. De trajecten Frankfurt - Kassel - Halle/Saale - Wittenberg - Stralsund - Zinnowitz zijn nog relatief probleemloos, temeer omdat in Oost-Duitsland het spoor na de Wende wel flink gesaneerd is.
(sorry voor de late reactie) Wel een leuk verhaal. Zelf is het mij in mijn studententijd in 2002 eens gelukt om met een Schönes Wochenende Ticket (die bestaan zeker niet meer?) om met 2 vrienden voor 29 DeutschMark in één dag van Venlo naar Salzburg te reizen. 6 of zeven overstappen, ik had de route van Bahn.de en alle tussenstops uitgeprint, en alle overstappen ook gehaald. Ik herinner me dat we ergens langs de Rijn tussen Köln en Mainz zo'n 15 minuten vertraging hadden, maar uiteindelijk kwamen we toch weer op tijd op het overstapstation aan. Vertrokken rond 7 uur in Venlo, kwamen we rond middernacht in Salzburg aan, waar we de aansluiting healden op de nachttrein naar Ljubljana. We hadden het er toen nog over dat het goed was dat de Duitse treinen zo pünktlich waren, en dat zoiets ons in Nederland nooit zou zijn gelukt. :woop:
Slava Ukraini 💙💛
Steun Oekraïne www.DeLeeuwKyiv.nl
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Het SWT als ticket is afgeschaft maar het leeft door in het Quer-Durchs-Land-Ticket dat niet alleen in het weekend geldig is maar ook door de week vanaf 9 uur en ook per persoon gunstiger is als je met meer personen reist.

Voor een "gewone" reiziger is een Deutschlandticket tegenwoordig interessanter.

Ik heb heel Duitsland doorgereisd op SWT. Ik weet niet wat de grootste afstand is die ik op een dag gedaan heb, maar Venlo - Berlijn heb ik wel een paar keer gedaan. De regio München heb ik meer gedaan toen ik in die regio werkte, dus ik heb weinig lange reizen die richting op gemaakt.
Maar wel een paar keer "eerste trein weg, laatste trein terug" gedaan.
Sondermaut
verkeersader

Het heeft op sommige stations in Duitsland nogal wat voeten in aarde om het openbaar vervoer toegankelijker te maken voor mindervaliden. Op station Hasbergen (tussen Münster en Osnabrück) is een van de twee perrons slechts voor de helft opgehoogd naar de in Europa gebruikelijke hoogte van 76 cm:
Link
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Er zijn weer ontwikkelingen op de route Hannover-Hamburg, waar al jaren wordt gedebatteerd over de manier om die sneller te maken en geschikt voor het Deutschlandtakt. DB stelt zich nu op het standpunt dat nieuwbouw gewenst is, over een traject min of meer gebundeld met de A7 en de B3. Het Bundesverkehrsministerium deelt die mening. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... e-104.html

Het probleem is dat deze variant wel moeilijk ligt. In de regio zijn er veel tegenstanders, en politiek is ook de SPD bepaald nooit fan geweest. Men zag liever uitbouw van de bestaande route. Anders gezegd: dit betekent weinig goeds voor de snelheid waarmee de uitbouw zijn beslag zou kunnen krijgen.
Sondermaut
verkeersader

Laat me raden: Die tegenstand komt uit de kleine steden Lüneburg, Uelzen en Celle, die hun status van Fernverkehrshalt dreigen te verliezen.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik volg het dossier niet, maar dat kun je uittellen. Dat wordt dan natuurlijk mooi verpakt met een “deze variant brengt de regio niets”. En dat is natuurlijk ook zo. Je raakt gedegradeerd tot fly-over country; dat zit in de aard van het beestje. Dat is ook waarom de landelijke politiek over dit soort dingen beslist, en dan wordt eigenlijk de vraag hoe sterk de regio de landelijke politici weet in te palmen. Niedersachsen is wat dat betreft wel wat groter en bevolkingsrijker dan bijvoorbeeld het gebied waar de Franse TGV Bordeaux-Toulouse/Dax doorheen moet lopen en waar soortgelijke sentimenten spelen.

Tweede argument dat rond gaat in de regio: al bundel je met bestaande infra, het is een nieuwe streep door het landschap. Vooral Groenen zijn daar natuurlijk wel gevoelig voor, maar ook landelijker CDU. Ook dat natuurlijk een argument dat we ook wel kennen van elders.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ In de plaatsen waar de nieuwe HSL langs zou moeten lopen, zoals Bergen en Bispingen, zal dat NIMBY'isme waarschijnlijk niet zo politiek gekleurd zijn. Geluidsoverlast zal voor veel mensen een zorg zijn.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ongetwijfeld. Al kun je dat soort bezwaren wel afkopen met vrij kostbare maatregelen als landtunnels. Als de landelijke politiek het project in deze vorm maar wenselijk genoeg vindt, tel je dat gewoon op bij de projectkosten. De minder tastbare bezwaren van het slag “het degradeert de regio” en natuur-bezwaren zijn naar hun aard lastiger.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: vr 11 jul 2025, 7:27Tweede argument dat rond gaat in de regio: al bundel je met bestaande infra, het is een nieuwe streep door het landschap.
Ik vind het bundelen van infra geen onverdeeld succes. Je ziet het in Nederland met de A15 en de Betuweroute, of de A16 en HSL, of de A8 naar Ulm met de hogesnelheidslijn ernaast. Het creëert een enorm brede corridor waar je weinig mee kan, en die een fors groter ruimtebeslag heeft dan spoor en weg individueel hebben. Het is ook nogal zichtbaar in het landschap met veel grotere viaducten en aansluitingen die over beiden moeten gaan. Ontwerptechnisch kom je ook op meer dwangpunten uit die duurder zijn om op te lossen. De HSL Stuttgart - Ulm heeft best een aantal tunnels om alleen onder verzorgingsplaatsen of aansluitingen heen te gaan, en op diverse trajecten is bundeling toch niet mogelijk.

In Noorwegen zegt men ook dat gecombineerde weg/spoorprojecten geen kostenvoordeel opleveren, omdat weg en spoor toch teveel verschillen qua ontwerpeisen en dat schaalvergroting daarom niet werkt om de kosten te drukken.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik herken veel van wat je zegt. Tegelijkertijd merk ik bij wandelingen die ik zelf maak wat voor soort impact in het landschap een grote weg of spoorlijn heeft op een groter landschap. Bundelen mag duur en inefficiënt zijn, en één groot lidteken litteken in het landschap achterlaten; het laat wel meer leegte over dan twee kleinere lidtekens littekens. En dat geldt natuurlijk ook voor overlast die mensen ervaren.

Pak 'm beet de A1 en dan twee kilometer verderop het spoor Amsterdam-Amersfoort langs de rand van het Naardermeer is ook niet alles. Maar het is uiteindelijk een verdelingsvraagstuk, waarin vele belangen een rol spelen. Je hebt ook het soort strakke bundeling dat je ziet bij de Betuweroute en ook bij enige Duitse HSLs en de wat lossere bundeling die je bijvoorbeeld ziet in Frankrijk met de LGV Nord en de A1, of in Italië met de A1 en de HSL Milano-Roma. Voor mij te complex om er heel veel meer over te zeggen.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 11 jul 2025, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ litteken
Een lidteken is iets anders :dyn_hyp: :lol:
Sondermaut
verkeersader

In het zuidoosten van Baden-Württemberg is na een verzakking van het spoor als gevolg van noodweer een regionale trein ontspoord. Regionale media spreken van meerdere doden: https://www.stuttgarter-zeitung.de/inha ... 5f583.html

Naast de verzakking is goed te zien dat ten minste één rijtuig van de trein volledig verwoest is. Het wordt uit de foto's niet helemaal duidelijk uit hoeveel treinstellen van de serie 612 deze trein bestond.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Ook de DPG bladen melden er inmiddels al een en ander over. https://www.gelderlander.nl/buitenland/ ... af22bbde0/ voor diegene die moeite met de Duitse taal hebben.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

De NOS rapporteert er ook over: https://nos.nl/artikel/2576624