Duitse spoorlijnen

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Victor
autoweg

Re: Duitse spoorlijnen

Bericht door Victor »

Op het Duitse spoorwegforum vond ik een link met een fotoserie: https://www.augsburger-allgemeine.de/ne ... -110515152

Als je op Google Maps gaat kijken, krijg je meteen een ander beeld van de omgeving. Het spoor ligt daar in een ingraving, die is sterk bebost, maar het ligt tegen een dorp aan.
https://www.google.nl/maps/@48.2019632, ... FQAw%3D%3D

Akelig ongeval. In een onoverzichtelijke bocht ligt er opeens modder op het spoor, heeft de machinist onmogelijk kunnen zien aankomen - de trein wordt gedeeltelijk van het spoor getild en vouwt zich even verder in elkaar tegen het talud van de ingraving.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

En een bocht waar je 120 mag, maar met een 612 met ingeschakelde kantelbak kan dan zomaar 150 km/h toegestaan zijn.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Volgens de NOS en ARD Tagesschau reed de trein op het moment van de ontsporing ongeveer 80 km/h, omdat het station van Riedlingen iets verderop ligt, en er vanwege het enkelspoor waarschijnlijk een kruisende trein uit de andere richting kwam. Daarentegen zijn treinstellen van de serie 612 behoorlijk zware dieseltreinen (een tweedelig treinstel weegt rijklaar 116 ton), en als er dan anderhalf treinstel zich met die snelheid in het voorste rijtuig dat wellicht al nagenoeg stilstond boort, is dat ruim 160 ton die tot stilstand gebracht moet worden.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Ben benieuwd of iemand hier iets meer kan vertellen hoe momenteel de situatie is qua omschakelen van Nederlandse bovenleiding spanning naar de Duitse. Is het omwille daarvan anno 2025 nog steeds nodig van loc te wisselen bij bijvoorbeeld Bad Bentheim?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
peter51
stadsweg

Bericht door peter51 »

Victor schreef: zo 27 jul 2025, 22:59 Op het Duitse spoorwegforum vond ik een link met een fotoserie: https://www.augsburger-allgemeine.de/ne ... -110515152

Als je op Google Maps gaat kijken, krijg je meteen een ander beeld van de omgeving. Het spoor ligt daar in een ingraving, die is sterk bebost, maar het ligt tegen een dorp aan.
https://www.google.nl/maps/@48.2019632, ... FQAw%3D%3D

Akelig ongeval. In een onoverzichtelijke bocht ligt er opeens modder op het spoor, heeft de machinist onmogelijk kunnen zien aankomen - de trein wordt gedeeltelijk van het spoor getild en vouwt zich even verder in elkaar tegen het talud van de ingraving.
Volgens de SWR is de trein na ontsporing het talud omhoog gegaan en toen 8 a 10 meter hoger tegen de bomen gekomen, waarna de delen naast elkaar weer naar beneden vielen. De cabine met machinist en conducteur is daarbij afgebroken.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

GuteFahrt schreef: za 02 aug 2025, 11:04 Ben benieuwd of iemand hier iets meer kan vertellen hoe momenteel de situatie is qua omschakelen van Nederlandse bovenleiding spanning naar de Duitse. Is het omwille daarvan anno 2025 nog steeds nodig van loc te wisselen bij bijvoorbeeld Bad Bentheim?
Nee is het korte antwoord.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

GuteFahrt schreef: za 02 aug 2025, 11:04 Ben benieuwd of iemand hier iets meer kan vertellen hoe momenteel de situatie is qua omschakelen van Nederlandse bovenleiding spanning naar de Duitse. Is het omwille daarvan anno 2025 nog steeds nodig van loc te wisselen bij bijvoorbeeld Bad Bentheim?
De IC naar naar Berlijn rijdt tegenwoordig met multicourant materieel, dus reizigerstreinen hebben die niet meer. De vracht reed daar doorgaans al veel langer mee, maar er kan nog wel eens een uitzondering zijn waarbij een Nederlandse vervoerder nog een klassieke loc gebruikt.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

waldo79 schreef: za 02 aug 2025, 11:38
Dat antwoord is wel erg kort door de bocht. Indien de vervoerder met meerspannings of diesel locomotieven rijdt dan is loc wissel aan de grensovergangen niet meer nodig. Een aantal, voornamelijk private vervoerders, maakt nog gebruik van de oudere generatie locomotieven die maar een soort bovenleidingsspanning "pruimen" dus dan is nog wel loc wissel nodig in een van de grens stations.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Gemakshalve was ik van de meest gebruikte reizigerstreinen uitgegaan :worship:
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

GuteFahrt schreef: ma 21 sep 2020, 19:00 Stuttgart - Calw

De Württembergische Schwarzwaldbahn wordt nieuw leven ingeblazen als Hermann-Hesse-Bahn. Sinds 2 jaar wordt gewerkt aan reactivering van het spoor tussen Calw en Weil der Stadt. In de jaren '80 is dat gedeelte van de verbinding komende vanaf Stuttgart buiten gebruik gesteld. Over 3 jaar is het de bedoeling dat treinen weer rijden tot in het noordelijke Zwarte Woud. Vandaag was de symbolische start van de bouw van een tunnel onder de Hacksberg door bij Ostelsheim. Deze zal een kleine 500 meter lang worden en circa 16 miljoen euro gaan kosten.

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... l-100.html
Dit heeft wat vertraging opgelopen. Deze winter moet het klaar zijn.

https://www.stuttgarter-zeitung.de/inha ... 3e90a.html

Ik kwam er onlangs achter dat bij Frankfurt am Main ook nog een spoorproject loopt sinds 2022. De aanleg der Regionaltangente West. Dit behelst 52 kilometer spoor en 26 stations. In 2029 moet het klaar zijn.

https://de.wikipedia.org/wiki/Regionaltangente_West
https://www.rmv.de/c/de/informationen-z ... nitt-mitte
GuteFahrt schreef: za 28 nov 2020, 14:24 Dit kwam ik gisteren tegen op de MDR Sachsen site:

https://www.mdr.de/sachsen/dresden/dres ... n-100.html

Er komt geld om een legendarische DDR trein weer te laten rijden. Het betreft deze:

Afbeelding
Foto Kathrin König/MDR

Hij wordt al sinds een aantal jaar gerestaureerd.
MDR Sachsen (27-11-2020 schreef:Sie wollen den Zug im März 2023 - genau 60 Jahre nach der Vorstellung des Prototyps - auf der Leipziger Frühjahrsmesse, wieder auf die Schienen setzen. Auch die letzte Fahrt am 12. April 2003 läge dann 20 Jahre zurück und fand von Berlin über Dresden nach Prag statt. Die Betreibergesellschaft SVT Görlitz gGmbH plant zunächst zehn Sonderfahrten pro Jahr und weitere Chartertouren.
Hij rijdt nog niet wegens technische problemen: https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen- ... t-100.html

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

In Bad Bentheim was een locwissel nooit nodig, als je maar materieel had dat op Nederlandse en Duitse spanning kon rijden. En dat was er in het verleden gewoon niet.
Het punt is wel dat de beveiliging zo is ontworpen dat bovenleidingsspanning in het station omgeschakeld moet worden wil je het sein aan de andere kant op veilig kunnen zetten. Dit duurt een tijdje, maar blijkbaar kan het in de tijd die je nodig hebt om met lage*) snelheid door het station te rijden. Stoppen is dus niet helemaal nodig.
*) ik heb geen exacte definitie van die lage snelheid, maar ik meen me te herinneren dat 40 km/h al te snel was.

Bij de grensovergang Emmerich heeft de bovenleiding een vaste spanning, Emmerich zelf is 15 kV, op de grens gaat het naar 25 kV (voor de Betuweroute) en Zevenaar is weer 1,5 kV.

Bij Venlo gingen de goederentreinen altijd al over het goederenemplacement dat 15 kV aan de Duitse zijde heeft en 1,5 kV aan de Nederlandse. Omlokken is daar tegenwoordig zeldzaam omdat de goederenvervoerders meestal wel loks hebben die beide spanningen aankunnen. Reizigerstreinen die omschakelen zijn relatief zeldzaam, alhoewel het met de ICE nu wel dagelijks is. Die stoppen niet in Venlo meen ik maar ik weet ook niet hoe ze rijden. Maar blijkbaar kan dat gewoon al rijdend gedaan worden.

Eygelshoven grens als Emmerich, maar dan 1,5 kV in Nederland en 15 kV in Duitsland met de omschakeling op de grens tijdens het rijden.

Er zijn plannen om Bad Bentheim om te bouwen zodat het als Emmerich en Eygelshoven wordt. IMHO kun je als infrabeheerder er wel mee wegkomen door te zeggen "je gebruikt maar tweespanningslocs".
JanVerhoeven
verkeersader

Egbert schreef: zo 03 aug 2025, 10:17 In Bad Bentheim was een locwissel nooit nodig, als je maar materieel had dat op Nederlandse en Duitse spanning kon rijden. En dat was er in het verleden gewoon niet.
Nooit nodig, als je maar iets had wat er in het verleden niet was :p
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Multicourante locs bestaan al een jaar of 20 zo niet langer. Het is lang voor vervoerders te duur geweest om aan te schaffen, zeker gezien het feit dat de meeste treinen niet de grens over gaan en je als vervoerder dus eerder zou kiezen voor een monocourante loc waarmee je de grens niet over gaat. Zeker in het reizigersvervoer is dat wel aan het kantelen. Overigens de IC Berlijn rijdt nu sowieso met zeer onbetrouwbaar materieel rond, zo heb ik vorig jaar ook nog ervaren toen de door mij beoogde trein zowel op de heenweg als terugweg uitviel (ze rijden wel met een multicourante loc en rijtuigen). Als het goed is gaat daar vanaf de kerstvakantie ICE materieel rijden, dus dan zouden de problemen tot het verleden moeten gaan behoren en is een locwissel helemaal niet meer nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Er is nu ook al geen locwissel in Bad Bentheim. De stop daar komt geheel te vervallen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Egbert schreef: zo 03 aug 2025, 10:17
Bij de grensovergang Emmerich heeft de bovenleiding een vaste spanning, Emmerich zelf is 15 kV, op de grens gaat het naar 25 kV (voor de Betuweroute) en Zevenaar is weer 1,5 kV.

Bij Venlo gingen de goederentreinen altijd al over het goederenemplacement dat 15 kV aan de Duitse zijde heeft en 1,5 kV aan de Nederlandse. Omlokken is daar tegenwoordig zeldzaam omdat de goederenvervoerders meestal wel loks hebben die beide spanningen aankunnen. Reizigerstreinen die omschakelen zijn relatief zeldzaam, alhoewel het met de ICE nu wel dagelijks is. Die stoppen niet in Venlo meen ik maar ik weet ook niet hoe ze rijden. Maar blijkbaar kan dat gewoon al rijdend gedaan worden.

Eygelshoven grens als Emmerich, maar dan 1,5 kV in Nederland en 15 kV in Duitsland met de omschakeling op de grens tijdens het rijden.
.
De¨spanningssluis¨tussen Zevenaar en Emmerich ligt net buiten Elten in de richting van Emmerich en het station van Elten is misschien wel het enige station in Duitsland onder de 25 KV AC.

Reizigerstreinen schakelen momenteel niet om te Venlo, de ICE rijdt (toen ik daar was en de ICE werden omgeleid) reden ze over de goederensporen en dus een klein stuk met de stroomafnemers omlaag en met hooguit 40 km/h. Er zijn wel plannen voor een IC die weer over de grens gaan als ik me niet vergis.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

De bestaande RE uit Düsseldorf wordt eind 2026 doorgetrokken naar Eindhoven. Diensten worden uitgevoerd door de Duitse vervoerder Start. In Nederland krijgt de trein IC status.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Is er trouwens een reden waarom er voor de Betuweroute gekozen is voor 25 kV, en niet voor de Nederlandse 1500 V of de Duitse 15 kV?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Taran 5 schreef: zo 03 aug 2025, 18:06 Reizigerstreinen schakelen momenteel niet om te Venlo, de ICE rijdt (toen ik daar was en de ICE werden omgeleid) reden ze over de goederensporen en dus een klein stuk met de stroomafnemers omlaag en met hooguit 40 km/h. Er zijn wel plannen voor een IC die weer over de grens gaan als ik me niet vergis.
De Regionalexpress vanuit Düsseldorf gaat vanaf volgend jaar met multicourant materieel rijden en doorrijden naar Eindhoven, met onderweg enkel een stop in Helmond.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

@ Taran 5: dat was afgelopen donderdag ook nog zo. Kwam met de ICE vanuit Frankfurt en die ging via Köln - Mönchengladbach - Viersen - Venlo op de manier zoals je daar beschrijft het laatste stuk voor de grens. Nogal een verschil met de 304 km/h tussen Köln en Frankfurt...

Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

verfmeer95 schreef: zo 03 aug 2025, 20:17 Is er trouwens een reden waarom er voor de Betuweroute gekozen is voor 25 kV, en niet voor de Nederlandse 1500 V of de Duitse 15 kV?
Ik weet niet de exacte reden maar ik kan je vertellen dat 1,5 KV DC achterhaald is. Toen NS koos voor DC was dat een makkelijke manier om de stroom te regelen en dus ver voordat we frequentieregelaars hadden die de AC mooi kunnen regelen (ook daar zitten haken en ogen aan met harmonischen etc maar dat wordt wel erg in depth om maar een term te gebruiken). Groot nadeel van 1500 Volt DC is dat de stromen bij optrekken heel erg groot kunnen worden en mede daardoor heb je een dikke draad doorsnede nodig, zie foto:
Afbeelding
Om mee te beginnen 2 rijdraden ( ik heb ze rood omrand ) , een hangdraad ( in het geel ) die de rijdraad op hoogte houdt en versterkingsleiding ( in het blauw ).
Afbeelding
Vergelijk deze foto met de volgende genomen op de Vierpaardjes te Venlo en dan wordt al gauw duidelijk wat een groot nadeel 1500
( tegenwoordig eerder 1800 ) Volt heeft. Dit is trouwens alleen puur op het gebied van doorlaatbare stroomsterktes ik heb het nog niet gehad over magneetvelden etc zoals je die op de HSL en Betuweroute tegenkomt maar ik houd het beknopt.

Nog een reden is dat 25 KV AC 50 HZ erg gemakkelijk te transformeren is vanaf bijvoorbeeld 150 KV 50 HZ in tegenstelling tot de 15 KV AC 16 2/3 HZ die DB netz gebruikt en dus een eigen netwerk heeft moeten bouwen in tegenstelling tot ¨slechts¨ een trafo in het net (erg simpel gezegd maar daar komt het in een notendop op neer).

Tevens gebruikt Frankrijk, België, Luxemburg, Denemarken, Verenigd Koninkrijk en meer landen de 25 KV AC wat een beetje de internationale standaard is voor de meeste HSL lijnen (Frankrijk en België hebben natuurlijk ook 1,5 en 3 KV DC respectievelijk maar de HSL lijnen en de belangrijke goederencorridors zoals de Athus-Meuse zijn 25 KV AC).
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

verfmeer95 schreef: zo 03 aug 2025, 20:17 Is er trouwens een reden waarom er voor de Betuweroute gekozen is voor 25 kV, en niet voor de Nederlandse 1500 V of de Duitse 15 kV?
15 kV is een erg onhandig voltage vanwege de frequentie van 16.7 Hz, daar heb je een los distributienetwerk voor nodig en er is geen technisch voordeel. 1,5 kV (eigenlijk 1800 volt tegenwoordig) is verouderd en je hebt relatief veel onderstations nodig. 25 kV is defacto de standaard voor nieuwe lijnen en ook makkelijk te transformeren vanaf het hoogspanningsnetwerk. Niet alleen de BR loopt op 25 kV, ook de hele havenlijn in Rotterdam, dus een goederenvervoerder hoeft geen 1500 volt in het pakket te hebben voor een rit Rotterdam-Duitsland.

Edit: wat Taran 5 veel gedetailleerder en beter uitlegt, dus.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Dank je voor je edit, je hebt zeker gelijk je hebt veel onderstations nodig vanwege het spanningsverlies en dat is ook een groot nadeel van 1800 Volt DC. In de regel is het zo dat hoe hoger de spanning hoe dunner de aderdoorsnede.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Uiteraard is daar een goede redenen voor. 25 kV bij 50 Hrz is de standaard bovenleidingsspanning in het moderne Europa. Bij 1.500 volt kun je niet genoeg vermogen toevoeren aan de locomotieven, geldt in iets mindere mate bij 3.000 volt zoals onze zuiderburen dat gebruiken

Bij de Duitse 15 kV spanning zit je op een frequentie van 16 2/3 Herz en dat vergt een aparte nul leider en is dus niet meer van deze tijd. De keuzes voor de diverse soorten bovenleidingsspanningen in Europa zijn in beginsel aan het begin van de vorige eeuw gemaakt met de toen aanwezige kennis. In good old Engeland is men begonnen met 1.500 op de zogenaamde Woodhead route maar al snel daarna overgestapt op de Europees gebruikelijke 25 kV. Voor ons Nederlanders leverde dat nog een leuke serie locomotieven op in de vorm van de serie 1500. Van de zeven ooit gebouwde machines zijn er een zestal aan een tweede leven begonnen in Nederland.

In de nadagen van hun bestaan reden zo ook nog leuke afwijkende diensten zoals hier een ledig materieel rit van Hoek van Holland naar de werkplaats in Leidschendam.
Afbeelding08415018-362 Maassluis 18 februari 1985
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr

https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 5883722862 voor een serie foto's van deze lok in de laatste actieve jaren.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ AAh de tijd dat er nog locomotieven reden op de Hoekse lijn. Ondanks het NS livrei is de Engelse afkomst zeer duidelijk te zien van deze locserie.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

PeterSchoeber schreef: zo 03 aug 2025, 22:06 Uiteraard is daar een goede redenen voor. 25 kV bij 50 Hrz is de standaard bovenleidingsspanning in het moderne Europa. Bij 1.500 volt kun je niet genoeg vermogen toevoeren aan de locomotieven, geldt in iets mindere mate bij 3.000 volt zoals onze zuiderburen dat gebruiken
Daarom worden de heuvelachtige Ardense lijnen omgebouwd naar 25kv, goederentreinen hebben dan minder moeite met de hellingen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

JanVerhoeven schreef: zo 03 aug 2025, 10:31
Egbert schreef: zo 03 aug 2025, 10:17 In Bad Bentheim was een locwissel nooit nodig, als je maar materieel had dat op Nederlandse en Duitse spanning kon rijden. En dat was er in het verleden gewoon niet.
Nooit nodig, als je maar iets had wat er in het verleden niet was :p
Nou ja, ze waren er wel, alleen werden ze daar niet gebruikt.
Krupp bouwde in 1966 de DB E410 met 4 spanningen, die had je kunnen gebruiken. Alleen was de loc niet bepaald storingsvrij en hebben ze ook alleen rond Saarbrücken gereden. Alstom bouwde vanaf 1964 de SNCF CC 40100 en later de NMBS HLE 18, ook met vier spanningen die ook naar Nederland reed, maar natuurlijk alleen vanuit België en Frankrijk. NMBS had ook nog de vierspannings HLE 16.

En natuurlijk kun je ook met diesel rijden, dat is in de jaren 90 geloof nog gedaan.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

PeterSchoeber schreef: zo 03 aug 2025, 22:06
Bij de Duitse 15 kV spanning zit je op een frequentie van 16 2/3 Herz en dat vergt een aparte nul leider en is dus niet meer van deze tijd.
Niet de frequentie zorgt voor de noodzaak van een nulleider, het feit dat het éénfase is zorgt daarvoor. Het 50 Hz netwerk is draaistroom en daar is geen aparte nulleider voor nodig.

16 2/3 (of 16,7) Hz is gewoon onhandig vanwege de extra transformatie naar die lage frequentie. Overigens is een apart distributienet ook niet dwingend noodzakelijk, dat is er in het voormalige Oost-Duitsland ook niet. Maar dan heb je hetzelfde als met 50 Hz: fasewisselingen.

15 kV 16,7 Hz heeft elektrisch gezien geen voor- of nadelen t.o.v. 25 kV 50 Hz. De lagere stroomsterkte van 25 kV wordt min of meer tegengewerkt door de hogere frequentie waardoor je meer inductie hebt. Het grote voordeel is de simpelere methode van het maken van de spanning.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

PeterSchoeber schreef: za 02 aug 2025, 13:15
waldo79 schreef: za 02 aug 2025, 11:38
Dat antwoord is wel erg kort door de bocht. Indien de vervoerder met meerspannings of diesel locomotieven rijdt dan is loc wissel aan de grensovergangen niet meer nodig. Een aantal, voornamelijk private vervoerders, maakt nog gebruik van de oudere generatie locomotieven die maar een soort bovenleidingsspanning "pruimen" dus dan is nog wel loc wissel nodig in een van de grens stations.
Rail Force One (RFO) rijdt zeer frequent op de "Bentheimroute" moet goederentreinen met de oude NS 1600 locomotieven. Het bedrijf heeft recentelijk ook nog drie 1700'en aangeschaft uit de NS inboedel. Ook voor vrij veel chartertreinen wordt gebruik gemaakt van klassieke locomotieven aan de Duitse als Nederlandse zijde (zeer recentelijk twee chartertreinen tbhv de Canal Parade in Amsterdam en de Sziget trein). Wat dat betreft wordt er nog genoeg gebruik gemaakt van de oude (en betrouwbare) techniek.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

verfmeer95 schreef: zo 03 aug 2025, 20:17Is er trouwens een reden waarom er voor de Betuweroute gekozen is voor 25 kV, en niet voor de Nederlandse 1500 V of de Duitse 15 kV?
EU-Richtlijn uit de vroege jaren 90 stelt 25 kV verplicht op nieuwe spoorlijnen (maar er zijn uitzonderingen op). Doel is op lange termijn harmoniseren van stroomsterkte/spanning en de beveiliging binnen Europa.
Taran 5 schreef: zo 03 aug 2025, 22:00Nog een reden is dat 25 KV AC 50 HZ erg gemakkelijk te transformeren is vanaf bijvoorbeeld 150 KV 50 HZ in tegenstelling tot de 15 KV AC 16 2/3 HZ die DB netz gebruikt en dus een eigen netwerk heeft moeten bouwen in tegenstelling tot ¨slechts¨ een trafo in het net (erg simpel gezegd maar daar komt het in een notendop op neer).
Hardnekkig misverstand. Het eigen stroomnet met 110 kV in grote delen van D, CH en A heeft een historische achtergrond: het is ontstaan in een tijd, waarin er nog geen landelijk dekkend hoogspanningsnet was (en elke stad een eigen energiecentrale had), terwijl de stroom over grote afstanden getransporteerd moest worden.
De 15 kV 16,7 Hz heeft in Oost-Duitsland geen eigen net, maar leunt op omvormers uit het gewone net. Ook dat heeft een historische reden. Het spoornet was al zwaar beschadigd in 1945 en onder het mom van Reparationsleistungen heeft de Sovjet-Unie het net verder ontmanteld. Feitelijk moest Oost-Duitsland weer bij nul beginnen. Aangezien het gewone stroomnet al aanwezig is, toen de elektrificatie echt op gang kwam, was er geen noodzaak voor een eigen net.

Spanning (kV) en Frequentie (Hz) waren vroeger direct gekoppeld aan de mogelijkheden van de motoren in de locomotieven. Tegenwoordig is draaistroom de standaard, al dan niet met omvormers.

Duitsland heeft geen haast met 25 kV. Dat heeft pas zin als de laatste oude locomotieven uit dienst zijn en overal de bruggen over het spoor op voldoende afstand van de bovenleiding hebben. Gaat vaak maar om centimeters, desondanks een dure grap om over te stappen op 25 kV. Omdat de ICE ook over gewoon spoor rijdt, is het Duitsland gelukt om hogesnelheidslijnen op 15 kV aan te leggen. Dat scheelt nogal wat spanningssluizen, zoals die in Nederland wel gebouwd zijn.
JanVerhoeven
verkeersader

Jablan schreef: ma 04 aug 2025, 17:26 Spanning (kV) en Frequentie (Hz) waren vroeger direct gekoppeld aan de mogelijkheden van de motoren in de locomotieven. Tegenwoordig is draaistroom de standaard, al dan niet met omvormers.
Inderdaad, en specifieker gezegd was 50 Hz geen praktische frequentie voor motoren, men kon dus in de begintijd weinig anders dan lager gaan zitten. Bij de ZHESM-lijn (Scheveningen-R'dam Hofplein) werd daarom 10 kV met 25 Hz toegepast, ook afkomstig uit een eigen centrale.