Duitse spoorlijnen
Moderator: Moderatoren
-
Mundial
- verkeersader
Re: Duitse spoorlijnen
In België wordt dat bijna nooit gedaan op drukke lijnen (tenzij er een parallelle lijn is, zo is HSL2 op dit moment buiten dienst en wordt alles via L36 omgeleid tussen Brussel en Luik). op meer landelijke lijnen is het de laatste jaren een paar keer voorgevallen maar meestal niet langer dan 2 weken schoolvakantie. Dat was dan ook een mooie kans om aan 'massificatie' te doen, veel apparatuur was toch bijna einde levensduur en er moest ETCS geïnstalleerd worden.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Ik heb nog een andere vraag. Zou in andere draden kunnen, maar ik denk het beste toch maar hier (anders verplaatsen). Zijn er forummers die weleens controle van de politie in de trein hebben gehad in Nederland vanuit Duitsland (of België). Bij mijn treinreizen richting Duitsland zowel bij Bad Nieuweschans, Bad Bentheim, Gronau en Emmerich dit vaker wel dan niet meegemaakt. Maar andersom nooit.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 13 aug 2025, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
djiwie
- stadsweg
In Nederland zal de controle dan door de KMar plaatsvinden. Ik heb het wel eens meegemaakt in de ICE tussen Arnhem en Utrecht (wat een beetje gek was aangezien ik zelf in Arnhem was ingestapt). Maar dat is zeker 15 jaar geleden.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ooit in de stoptrein vanuit Duitsland naar Venlo. Er werd toen ook iemand zonder geldige documenten meegenomen op station Venlo trouwens.GuteFahrt schreef: wo 13 aug 2025, 22:58 Ik heb nog een andere vraag. Zou in andere draden kunnen, maar ik denk het beste toch maar hier (anders verplaatsen). Zijn er forummers die weleens controle van de politie in de trein hebben gehad in Nederland vanuit Duitsland (of België). Bij mijn treinreizen richting Duitsland zowel bij Bad Nieuweschans, Bad Bentheim, Gronau en Emmerich dit vaker wel dan niet meegemaakt. Maar andersom nooit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik heb het wel eens meegemaakt in de ICE van Oberhausen naar Arnhem, waar de KMar vooral geïnteresseerd was in twee Roemenen die dichtbij ons zaten. En ook wel eens in de stoptrein van Luik naar Maastricht bij aankomst op station Maastricht, waar men vooral geïnteresseerd leek te zijn in niet-Nederlanders die mogelijk voor drugs hier naartoe waren gereisd.
Ik heb het ook een keer meegemaakt in de inmiddels niet meer bestaande busdienst van Meppen naar Emmen, waar de streekbus door de KMar langs de A37 aan de kant werd gezet voor een controle.
Ik heb het ook een keer meegemaakt in de inmiddels niet meer bestaande busdienst van Meppen naar Emmen, waar de streekbus door de KMar langs de A37 aan de kant werd gezet voor een controle.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
-
verfmeer95
- expressweg
-
PeterSchoeber
- autoweg
Ik heb op Venlo, in de goede oude tijd, de Kmar geregeld de treinen uit Duitsland zien controleren. Vooral de stoptreinen die in Venlo eindigden waren favoriet maar ook de doorgaande treinen werden grondig uitgekamd waarbij er regelmatig personen door de Kmar uit de trein werden gehaald.GuteFahrt schreef: ma 18 aug 2025, 7:55 Is dat altijd de KMar geweest of voorheen ook wel de spoorwegpolitie?
Hoe het nu is weet ik niet. Ben al in eeuwigheid meer in Venlo op het station geweest.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik kan me nog maar 1 controle herinneren in de trein van/naar Nederland, en dat was al heel wat jaren geleden bij Kaldenkirchen richting Nederland door de Duitse politie. En een keer in de Thalys waar de douane meteen na vertrek vanuit Parijs (schijnbaar) willekeurig reizigers aansprak met verzoek om papieren en om de inhoud van de bagage te laten zien. Iemand die toevallig even opstond werd gesommeerd direct te gaan zitten totdat de medewerkers van de douane voorbij waren.
Van alle andere grensoverschrijdende treinritten die ik heb gemaakt van/naar Nederland kan ik me niet herinneren controle te hebben gehad.
Van alle andere grensoverschrijdende treinritten die ik heb gemaakt van/naar Nederland kan ik me niet herinneren controle te hebben gehad.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
Oké, dank voor de respons. In Duitsland is het de Bundespolizei als ik het juist heb, maar dat is dan weer niet helemaal het equivalent van de KMar in Nederland volgens mij, daar er ook nog zoiets als Feldjäger bestaat.
-
verfmeer95
- expressweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
In Nederland is er sprake van het Gendarmerie-concept, de militaire politie heeft zowel militaire taken (bijvoorbeeld een soldaat pleegt een vergrijp) als civiele (o.a. grens- en luchthavencontroles). In Duitsland is er slechts sprake van het gescheiden model waarbij de militaire politie (Feldjäger) enkel voor het militaire apparaat functioneert, net als de MP’s in de VS bijvoorbeeld.GuteFahrt schreef: ma 18 aug 2025, 21:47 Oké, dank voor de respons. In Duitsland is het de Bundespolizei als ik het juist heb, maar dat is dan weer niet helemaal het equivalent van de KMar in Nederland volgens mij, daar er ook nog zoiets als Feldjäger bestaat.
-
GuteFahrt
- 2x2 autosnelweg
8 jaar na de ravage bij Rastatt is de tunnelboormachine klaar. De 'finale' aan restwerken gaat nu beginnen. Eind 2026 is het de bedoeling dat er treinen door de tunnel rijden.
Baden bericht van vorige maand: https://www.baden-tv.com/mediathek/vide ... -erreicht/
Baden bericht van vorige maand: https://www.baden-tv.com/mediathek/vide ... -erreicht/
-
Jablan
- dorpsstraat
En de volgende Generalsanierung is nu concreet gepland. Nürnberg - Regensburg, van 6 februari tot 10 juli 2026.
https://www.br.de/nachrichten/bayern/mo ... rg,UzVlDgZ
Dit oudere artikel heeft een kaartje met in de tekst een globale planning:
https://www.br.de/nachrichten/bayern/sa ... en,U9LzqAC
https://www.br.de/nachrichten/bayern/mo ... rg,UzVlDgZ
Dit oudere artikel heeft een kaartje met in de tekst een globale planning:
https://www.br.de/nachrichten/bayern/sa ... en,U9LzqAC
-
Egbert
- expressweg
En daarna is Regensburg - Passau aan de beurt, tot 11 december kun je niet direkt van Nürnberg naar Passau.
Zou leuk zijn als ze ter vervangng van de rechtstreekse ICE naar Wenen er eentje via Ulm en München inleggen. Kunnen ze ook eindelijk eens voldoende zitplaatsen aanbieden met een ICE 4.
Zou leuk zijn als ze ter vervangng van de rechtstreekse ICE naar Wenen er eentje via Ulm en München inleggen. Kunnen ze ook eindelijk eens voldoende zitplaatsen aanbieden met een ICE 4.
-
verfmeer95
- expressweg
DB heeft de plannen voor de ICE's tijdens de eerste Generalsanierung inmiddels bekend gemaakt en daar komt niets exotisch in voor. De treinen naar Wenen zullen Neurenberg-Ingolstadt-Regensburg gaan rijden. Daarmee zijn ze een uur langer onderweg, maar behoudt elke stad gewoon z'n ICE.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ook op een route Frankfurt-Wenen win je de extra kilometers geloof ik niet terug. De volle winst van Stuttgart 21 (wat München toch dichterbij zou moeten brengen, niet langer over Nürnberg) komt toch ook pas in december 2026 beschikbaar. Dus na dit project.
-
Sondermaut
- verkeersader
Het is inderdaad mogelijk om via Ingolstadt naar Regensburg te rijden, en het eerste stuk tussen Nürnberg en Ingolstadt is nog hoogwaardiger uitgebouwd dan de normale route, maar het vervolg naar Regensburg is moeilijk traag omdat dat enkelsporig is.
Tijdens de Generalsanierung Regensburg - Passau later in 2026 moet het Fernverkehr na Regensburg wel via München en Rosenheim rijden. Via Mühldorf naar Salzburg is niet mogelijk, omdat die lijnen niet geëlektrificeerd zijn.
Tijdens de Generalsanierung Regensburg - Passau later in 2026 moet het Fernverkehr na Regensburg wel via München en Rosenheim rijden. Via Mühldorf naar Salzburg is niet mogelijk, omdat die lijnen niet geëlektrificeerd zijn.
-
Egbert
- expressweg
Keulen - Wenen gaat nu op zijn best in 7:52 met 2 overstappen. Als je de overstapvrije ICE wil gebruiken duurt het 8:54 (die gaat ook via Koblenz).
Via Ulm is het nu 8:37 met twee overstappen van 7 en 15 minuten. Sneller dan de overstapvrije ICE en sneller dan met de omleiding Nürnberg - Ingolstad - Regensburg.
Dus eigenlijk is dat een no-brainer. Zeker omdat het hele gebeuren (bijna) een jaar duurt.
En voor de tweede werkzaamheden worden er toch een paar EC's via Simbach omgeleid, met een diesel.
Via Ulm is het nu 8:37 met twee overstappen van 7 en 15 minuten. Sneller dan de overstapvrije ICE en sneller dan met de omleiding Nürnberg - Ingolstad - Regensburg.
Dus eigenlijk is dat een no-brainer. Zeker omdat het hele gebeuren (bijna) een jaar duurt.
En voor de tweede werkzaamheden worden er toch een paar EC's via Simbach omgeleid, met een diesel.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik heb daar niet het gevoel dat de reistijdwinst die vanaf december 2026 in Stuttgart zal worden geboekt dat probleem zal wegnemen, want het is ook een kwestie van prioriteit stellen. Alhoewel: er vertrekt in München nu om 15.28 uur een Railjet Express naar Wenen (aankomst 19.32 uur). Die kun je nu net niet halen in aansluiting op de directe ICE Amsterdam-München (aankomst 15.27 uur). Als de S21-winst zich nu vertaalt in een wat vroegere aankomst in München, wordt die aansluiting kansrijker. Köln-Wenen via Mannheim-München wordt dan 8.20 uur met één overstap. Vanaf Amsterdam wordt dat dan overigens 11 uur met één overstap.
-
Egbert
- expressweg
Het punt is dat je via Ulm een SNELLERE rechtstreekse verbinding kunt aanbieden dan de bestaande rechtstreekse verbinding met omleiding. En omdat je niet meer verplicht met een ICE-T moet rijden (vanwege het stukje kantelbak op Nürnberg - Regensburg) kun je dat nu ook met een trein doen die wel aangepast is aan het reizigersaanbod.
-
Sondermaut
- verkeersader
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
In eigener Sache: ik trein later deze week weer naar Italië, wat me overstaps geeft in Frankfurt en Basel. Ik ken uiteindelijk ook wel redelijk het speelveld van hoe het loopt wanneer de zaken anders lopen. Naar Basel gaat er ieder uur een ICE, maar het ene uur rijdt die over Flughafen-Mannheim, en het andere uur over Hbf-Mannheim - dus dan moet je een beetje weten hoe je daarmee kunt spelen. Als je trein Amsterdam-Frankfurt dusdanig vertraagd is dat je de trein Frankfurt-Basel niet meer kunt halen, kan het lonen om op Flughafen over te stappen naar een ICE die je naar Mannheim brengt - en dan haal je hem alsnog. Ook als je Mannheim niet meer op tijd zult halen, komt het voor dat je beter op Flughafen kunt overstappen op een volgende trein naar Basel dan dat je op Hbf zit te wachten. Vanuit Basel is het simpeler: gewoon eerste beschikbare trein naar Arth-Goldau pakken. Dat soort werk moet je dan wel in je hoofd hebben en regelmatig zit ik dan ook de live-dienstregeling te volgen terwijl ik reis om mijn plannen aan te passen.
Ik snap je punt volledig, en mijn "over de duim"-berekening vanaf Köln laat zien dat hoe het zo ongeveer zou moeten werken. Maar uiteindelijk moet men de goede overstappen wel aan gaan bieden, en daarvoor dan dus ook de treinpaden vrij maken die een gunstige aansluiting opleveren. Ik zie dat eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren, in ieder geval geen fix die maar gedurende één Generalsanierung echt nodig is.Egbert schreef: di 14 okt 2025, 10:52 Het punt is dat je via Ulm een SNELLERE rechtstreekse verbinding kunt aanbieden dan de bestaande rechtstreekse verbinding met omleiding. En omdat je niet meer verplicht met een ICE-T moet rijden (vanwege het stukje kantelbak op Nürnberg - Regensburg) kun je dat nu ook met een trein doen die wel aangepast is aan het reizigersaanbod.
-
Egbert
- expressweg
Ik weet niet waarom je over het woordje "rechtstreeks" heen leest.Sondermaut schreef: di 14 okt 2025, 11:30De vraag is alleen of je in Duitsland moet willen vertrouwen op overstappen van een kwartier of korter.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Los daarvan vind ik hele lange verbindingen van het slag Köln-Wien (hoe je ook rijdt) niet fantastisch in dienstregelingen. Niet voor niets zijn er in de loop der tijd heel veel verdwenen en zijn daar rondjes om de kerk voor terug gekomen. Die lange verbindingen zijn tenslotte ook zwakke schakels, waarbij je trein Mannheim-Stuttgart zwaar vertraagd blijkt te zijn door een vertraging die vele uren eerder ergens rond pak 'm beet Hannover is opgelopen. Lange verbindingen die er in Duitsland nog wel zijn, zijn vaak ook niet echt logisch; Hamburg-Altona naar Basel via Bremen en het Ruhrgebiet bijvoorbeeld, in plaats van direct over Kassel. Dus je stapt er ook niet in om het gemak van niet hoeven overstappen.
-
paolie
- expressweg
Jawel, in de jaren ‘90 heel vaak zelfs, in de stoptrein van Luik naar Maastricht. En dat was meestal niet zo prettig. Herdershonden die in je kruis doken, ID controle, terwijl ik gewoon in Eijsden instapte (er gold destijds nog geen ID-plicht, dus dat leverde standaard discussies op).GuteFahrt schreef: wo 13 aug 2025, 22:58 Ik heb nog een andere vraag. Zou in andere draden kunnen, maar ik denk het beste toch maar hier (anders verplaatsen). Zijn er forummers die weleens controle van de politie in de trein hebben gehad in Nederland vanuit Duitsland (of België). Bij mijn treinreizen richting Duitsland zowel bij Bad Nieuweschans, Bad Bentheim, Gronau en Emmerich dit vaker wel dan niet meegemaakt. Maar andersom nooit.
-
Egbert
- expressweg
Ja. In plaats van de rechtstreekse trein Keulen - Wenen via Nürnberg die dan alleen via een omweg kan rijden. En waarom zou je moeten overstappen als je een rechtstreekse trein Keulen - Wenen via Ulm rijdt? Rechtstreeks betekent "niet overstappen".Pino schreef: di 14 okt 2025, 12:25Wat wil je dan rechtstreeks gaan aanbieden? Köln-Wien via Mannheim-München? Uiteindelijk zit er altijd wel ergens een keer een overstap.
En hoe is het rijden van lange verbindingen vervelend? Juist met die verbindingen waar je steeds moet overstappen heb je weer het risico om de overstap te missen. Zoals Sondermaut zegt "De vraag is alleen of je in Duitsland moet willen vertrouwen op overstappen van een kwartier of korter."
Als het mis gaat, gaat het mis bij die overstap. Afgelopen weekend non-stop van Basel naar Keulen kunnen rijden, op de heenweg had ik een overstap in Mannheim en wat denk je? We hadden zoveel vertraging dat die aansluiting weg was.
Hamburg - Basel wordt via twee routes non-stop gereden en vanuit Basel vertrekken die 10 minuten na elkaar. Eerst de trein via Frankfurt en Kassel, dan de trein via Keulen en Bremen.
Die laatste is voor doorgaande reizigers naar Hamburg uiteraard niet interessant en is dan ook meer een doortrekking van die trein naar Bremen tot Hamburg. Die dan weer interessant is voor reizigers die vanaf Keulen reizen.
En die twee treinen maakt het dan mogelijk om vanuit Interlaken of Chur een ICE te rijden. Die gaat via de Kassel en tussen Basel en Mannheim heb je mogelijkheid om op de trein naar Keulen te stappen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Wat ik bedoel is dat er altijd een overstap in Keulen is. Omdat je bijvoorbeeld opstapt in de S-Bahn in Köln-Nippes, of op de ICE in Amsterdam. Alles rechtstreeks werkt niet. Nou ja, het werkt misschien in Frankrijk met zijn directe treinen Paris-Marseille ofzo. Maar Duitsland moet functioneren als een netwerk, waarin mensen afkomstig zijn uit een veelheid aan opstapplaatsen en op weg zijn naar een veelheid van bestemmingen. En in zo'n setting is het leuk dat bepaalde verbindingen dan rechtstreeks kunnen worden aangeboden, maar moet je ook het spel met de hubs en de overstaps handig spelen om zoveel mogelijk mensen goed te kunnen bedienen met dat treinstel dat toevallig heen en weer beweegt tussen Keulen en Wenen.Egbert schreef: di 14 okt 2025, 13:14 Ja. In plaats van de rechtstreekse trein Keulen - Wenen via Nürnberg die dan alleen via een omweg kan rijden. En waarom zou je moeten overstappen als je een rechtstreekse trein Keulen - Wenen via Ulm rijdt? Rechtstreeks betekent "niet overstappen".
Het rijden van de lange verbinding is fijn. Heerlijk, dat instappen in Hamburg en dan pas hoeven uitstappen in Basel. Maar je praat over treinen die ook de vervoersbehoefte Frankfurt-Karlsruhe moeten vervullen. En wanneer dat aanbod fors onbetrouwbaarder wordt door het risico dat ergens stroomopwaarts vertraging ontstaat, gooi je wel een kind met badwater weg.En hoe is het rijden van lange verbindingen vervelend? Juist met die verbindingen waar je steeds moet overstappen heb je weer het risico om de overstap te missen. Zoals Sondermaut zegt "De vraag is alleen of je in Duitsland moet willen vertrouwen op overstappen van een kwartier of korter."
En dat soort verhalen zijn dus precies waarom denken in rechtstreekse verbindingen een maar zeer beperkt plaatje oplevert. Overstap-mogelijkheden maken je reis, in ieder geval in de zin dat ze je veel meer mogelijkheden geven om een reis te laten plaatsvinden op een tijdstip dat voor jou werkt. Alleen de kansen die zo'n netwerkbenadering biedt worden nogal afgezwakt door de eeuwige vertragingen in Duitsland. Zolang dat niet succesvol wordt aangepakt, is te vaak óf je eerste trein zo vertraagd dat je je aansluiting niet haalt óf je tweede trein zo vertraagd dat je ongeveer evenveel tijd verdoet op je overstapstation.Hamburg - Basel wordt via twee routes non-stop gereden en vanuit Basel vertrekken die 10 minuten na elkaar. Eerst de trein via Frankfurt en Kassel, dan de trein via Keulen en Bremen.
Die laatste is voor doorgaande reizigers naar Hamburg uiteraard niet interessant en is dan ook meer een doortrekking van die trein naar Bremen tot Hamburg. Die dan weer interessant is voor reizigers die vanaf Keulen reizen.
En die twee treinen maakt het dan mogelijk om vanuit Interlaken of Chur een ICE te rijden. Die gaat via de Kassel en tussen Basel en Mannheim heb je mogelijkheid om op de trein naar Keulen te stappen.
-
Egbert
- expressweg
Ja, duh. Maar welke relatie heeft dat met het wel of niet aanbieden van een rechtstreekse verbinding van Keulen naar Wenen via Ulm die tijdens de 10 maanden durende werkzaamheden sneller is dan de bestaande rechtstreekse verbinding via Nürnberg?Pino schreef: di 14 okt 2025, 14:39Wat ik bedoel is dat er altijd een overstap in Keulen is. Omdat je bijvoorbeeld opstapt in de S-Bahn in Köln-Nippes, of op de ICE in Amsterdam.Egbert schreef: di 14 okt 2025, 13:14 Ja. In plaats van de rechtstreekse trein Keulen - Wenen via Nürnberg die dan alleen via een omweg kan rijden. En waarom zou je moeten overstappen als je een rechtstreekse trein Keulen - Wenen via Ulm rijdt? Rechtstreeks betekent "niet overstappen".
Ofwel: waarom ageer je tegen die rechtstreekse verbinding met het argument "maar in Keulen moet je toch overstappen".
Dat moet je nu ook. Dus het is geen argument.
Dus eigenlijk wil je korte IC's aanbieden omdat er teveel vertragingen zijn, waardoor je mensen die lange afstanden reizen meer risico hebben op vertragingen (die dan eigenlijk per definitie minstens een uur zijn).Het rijden van de lange verbinding is fijn. Heerlijk, dat instappen in Hamburg en dan pas hoeven uitstappen in Basel. Maar je praat over treinen die ook de vervoersbehoefte Frankfurt-Karlsruhe moeten vervullen. En wanneer dat aanbod fors onbetrouwbaarder wordt door het risico dat ergens stroomopwaarts vertraging ontstaat, gooi je wel een kind met badwater weg.
Dat lijkt me juist kind en badwater.
Zo heb ik eens een dagje met het Deutschlandticket gehad. Dan moet je dus tig keer overstappen omdat allemaal die stoptreinen maar van de ene grote stad naar de andere gaan. En dan heeft je trein vertraging zodat je de aansluiting niet haalt: 1 uur vertraging. En dan heeft de volgende trein ook weer vertraging zodat je de aansluiting niet haalt: 2 uur vertraging.
Ja serieus, zo heb ik eens 4 uur vertraging gehad.
Ik moet er niet aan denken om met IC's hetzelfde te hebben. Van Basel naar Karlsruhe. Overstappen op de trein naar Mannheim. Overstappen op de trein naar Frankfurt. Overstappen op de trein naar Keulen.
Dat staat toch volstrekt diametraal op het concept "Fernverkehr"?