Ik denk dat we daar enigszins langs elkaar heen praatten, omdat het mij (in ieder geval aan het begin van deze discussie) eerder ging om de vraag "hoe kom ik handig naar Wenen toe" in plaats van wat je zou gaan doen met de bestaande rechtstreekse verbinding Köln-Wien over een traject waar er een Generalsanierung aankomt. En daarin bewoog de discussie naar het wel en wee van overstap-verbindingen tegenover rechtstreekse.Egbert schreef: di 14 okt 2025, 14:51 Ja, duh. Maar welke relatie heeft dat met het wel of niet aanbieden van een rechtstreekse verbinding van Keulen naar Wenen via Ulm die tijdens de 10 maanden durende werkzaamheden sneller is dan de bestaande rechtstreekse verbinding via Nürnberg?
Ofwel: waarom ageer je tegen die rechtstreekse verbinding met het argument "maar in Keulen moet je toch overstappen".
Dat moet je nu ook. Dus het is geen argument.
Overigens denk ik dat het omleiden van de bestaande rechtstreekse verbinding over Mannheim-Ulm moeilijk zal liggen in verband met de beschikbare treinpaden, waar er nu op de route Frankfurt Flughafen-Nürnberg gewoon een treinpad klaar ligt. Je loopt al snel tegen de capaciteitsproblemen van het Duitse spoornet als geheel aan. En je zou dan iets moeten met het verlies van bestaande ICE-verbindingen Köln-Frankfurt-Nürnberg. Of naar Regensburg en Passau. Want -ik kom terug op het thema- maar een klein deel van de passagiers dat in Köln instapt zal reizen naar Wenen. Door de verbinding over zijn normale route te handhaven, en alleen om te laten rijden over Nürnberg-Ingolstadt-Regensburg, hoef je minder te zoeken naar treinpaden. Zeker op het laatste stuk Ingolstadt-Regensburg denk ik dat men het regionale verkeer zal laten wijken voor Fernverkehr, dus zo maak je treinpaden die op Frankfurt-Mannheim-München gewoon veel moeilijker te vinden zullen zijn.
Terecht punt uiteraard. Het is dus een kwestie van balans zoeken; niet te kort en niet te lang. Maar als ik een beetje zit te puzzelen met de dienstregeling en ik heb Optie A van een overstap in Köln op een trein die daar begint, en Optie B van een overstap in Frankfurt op een trein die ergens uit het noorden komt, dan kies ik toch echt Optie A vanwege het veel kleinere vertragingsrisico.Dus eigenlijk wil je korte IC's aanbieden omdat er teveel vertragingen zijn, waardoor je mensen die lange afstanden reizen meer risico hebben op vertragingen (die dan eigenlijk per definitie minstens een uur zijn).
Dat lijkt me juist kind en badwater.