Duitse spoorlijnen
Moderator: Moderatoren
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Re: Duitse spoorlijnen
Men bericht dat de DB heeft voor het eerst in 7 jaar weer 'zwarte cijfers' heeft geschreven. Daarnaast is er ook een passagiersrecord. In het eerste halfjaar van 2026 waren het er 960 miljoen. Dat zijn er 17 miljoen meer dan in 2025. O.a. de hoge brandstofprijzen zouden zo hun effect hebben gehad.
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 9217bc17e6
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 9217bc17e6
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Wesel
Wat beelden uit Wesel van gisteren: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0334941620
1.Langs spoor 3. De RE19 kwam vanuit Bocholt aankoppelen aan de RE19 vanuit Arnhem op weg naar Düsseldorf Hbf

2.Station Wesel. Blik op het zuiden

3.Danke für Ihr Verständnis. Edoch, het was nog ruim 2 maanden verder niet klaar

4.Als je goed kijkt kun je nog net "DB Anlage" ontwaren

5.Vanaf de Friedrich-Ebert-Brücke (B58), kijkrichting noord

6.Idem. Ginds verderop kun je het viaduct zien van de Isselstraße / Brüner Landstraße. Plus Keramag Keramische Werke AG

7.Vanaf genoemde brug, kijkrichting zuid. Wesel Bf en wat woontorens

8.De Lärmschutz heeft hier en daar nog wat gaatjes. Deze foto is genomen vanaf 'An de Tent,' Zuidoostelijk van Wesel Bf

9.Idem

10.Onderdoorgang Kurt-Kräcker-Straße. Die sluit aan de westzijde aan op de Dinslakener Landstraße, verbindende schakel tussen B58 en B8

Wat beelden uit Wesel van gisteren: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0334941620
1.Langs spoor 3. De RE19 kwam vanuit Bocholt aankoppelen aan de RE19 vanuit Arnhem op weg naar Düsseldorf Hbf

2.Station Wesel. Blik op het zuiden

3.Danke für Ihr Verständnis. Edoch, het was nog ruim 2 maanden verder niet klaar

4.Als je goed kijkt kun je nog net "DB Anlage" ontwaren

5.Vanaf de Friedrich-Ebert-Brücke (B58), kijkrichting noord

6.Idem. Ginds verderop kun je het viaduct zien van de Isselstraße / Brüner Landstraße. Plus Keramag Keramische Werke AG

7.Vanaf genoemde brug, kijkrichting zuid. Wesel Bf en wat woontorens

8.De Lärmschutz heeft hier en daar nog wat gaatjes. Deze foto is genomen vanaf 'An de Tent,' Zuidoostelijk van Wesel Bf

9.Idem

10.Onderdoorgang Kurt-Kräcker-Straße. Die sluit aan de westzijde aan op de Dinslakener Landstraße, verbindende schakel tussen B58 en B8

-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Nog wat andere bevindingen/observaties RE19 Arnhem-Wesel:
*Vlak voor Millingen bei Rees (~ 3.000 inwoners) zag ik een nieuw viaduct. Blijkt onderdeel van een nieuwe bypass daar (L458n) (en ook van Ausbau Betuwelinie):

De bouw begon juni vorig jaar. Niks @ OSM, maar 't wordt zoiets:

https://rp-online.de/nrw/staedte/emmeri ... -147523977
*Onderweg zijn meer ongelijkvloerse kruisingen gekomen t.o.v. het spoor. In totaal gaat het dan ook om:
*Sommige stations zijn gemoderniseerd, maar ook dat is nog niet overal klaar.
*De trein reed beide keren nagenoeg pünktlich. Overstappen in Emmerich was zowel op de heen als terugweg niet nodig.
*Eenmaal weer in Arnhem aan het begin van de avond stond er wel dat er beperkingen waren in de treindienst, ik heb niet kunnen ontdekken welke.
*Geen politiecontrole.
*Vooral voorbij Emmerich ri. oosten bekruipt me soms wat een voormalig DDR gevoel als ik naar buiten kijk.
*Vlak voor Millingen bei Rees (~ 3.000 inwoners) zag ik een nieuw viaduct. Blijkt onderdeel van een nieuwe bypass daar (L458n) (en ook van Ausbau Betuwelinie):

De bouw begon juni vorig jaar. Niks @ OSM, maar 't wordt zoiets:

https://rp-online.de/nrw/staedte/emmeri ... -147523977
*Onderweg zijn meer ongelijkvloerse kruisingen gekomen t.o.v. het spoor. In totaal gaat het dan ook om:
*Geluidswanden zijn er nog niet veel tot Wesel. Enkel een paar kilometer bij Haldern (Rheinland).Anpassung/Neubau von 47 Eisenbahn- und Straßenüberführungen
Rückbau von 55 Bahnübergängen inkl. Ersatzmaßnahmen
*Sommige stations zijn gemoderniseerd, maar ook dat is nog niet overal klaar.
*De trein reed beide keren nagenoeg pünktlich. Overstappen in Emmerich was zowel op de heen als terugweg niet nodig.
*Eenmaal weer in Arnhem aan het begin van de avond stond er wel dat er beperkingen waren in de treindienst, ik heb niet kunnen ontdekken welke.
*Geen politiecontrole.
*Vooral voorbij Emmerich ri. oosten bekruipt me soms wat een voormalig DDR gevoel als ik naar buiten kijk.
-
Taran 5
- verkeersader
Afgelopen vrijdag was ik te Aachen:

Aachen is vanuit Nederland te bereiken met de drielandentrein (die op vrijdag niet verder reed dan Heerlen).

Achen Hbf is best een compact station voor een internationale bestemming.

De andere kant van de overkapping aan de Belgische zijde, de ICE was net binnengekomen en zal na een uur weer vertrekken naar Brussel. Eigenlijk zou de drielandentrein vanaf dat spoor vertrekken maar die ging naar spoor 7.

Omdat Aachen dicht bij de Belgische grens ligt hebben de sporen 6 tot en met 9 een omschakelbare bovenleding, hier kan je dat zien aan de dubbele rijdraden die boven spoor 7 hangen, dus kunnen de treinen van de NMBS rijden tot en met dit station. Ik las op Wiki dat er plannen zijn om een spanningssluis te maken nog voorbij de Hammerbrücke, geen idee wat hier van waar is.

Spoor 7, voor mij het spoor waar ik de lange reis terug ging maken. Ik kwam aan op spoor 9.

Als ik me niet vergis een treinstel van het Baureihe 1440.

Aachen is vanuit Nederland te bereiken met de drielandentrein (die op vrijdag niet verder reed dan Heerlen).

Achen Hbf is best een compact station voor een internationale bestemming.

De andere kant van de overkapping aan de Belgische zijde, de ICE was net binnengekomen en zal na een uur weer vertrekken naar Brussel. Eigenlijk zou de drielandentrein vanaf dat spoor vertrekken maar die ging naar spoor 7.

Omdat Aachen dicht bij de Belgische grens ligt hebben de sporen 6 tot en met 9 een omschakelbare bovenleding, hier kan je dat zien aan de dubbele rijdraden die boven spoor 7 hangen, dus kunnen de treinen van de NMBS rijden tot en met dit station. Ik las op Wiki dat er plannen zijn om een spanningssluis te maken nog voorbij de Hammerbrücke, geen idee wat hier van waar is.

Spoor 7, voor mij het spoor waar ik de lange reis terug ging maken. Ik kwam aan op spoor 9.

Als ik me niet vergis een treinstel van het Baureihe 1440.
Laatst gewijzigd door Taran 5 op ma 03 aug 2026, 7:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Mooi jugendstil-station. Mooi dat ze dat na de oorlog gerestaureerd hebben en niet gekozen voor een saaie jaren '50-gebouw zoals in veel andere Duitse steden.
-
Egbert
- expressweg
Dat is waar, DB Infrago wil dat graag. Op dit moment is dat niet mogelijk omdat dan de S41 niet meer in Aachen kan komen. Die wordt nu (bij gebrek aan beter) met I11 en een HLE18 gereden en die kan geen 15 kV. Men is aan het testen met een nieuwe loc, HLE17 (Traxx 3), die wel 15 kV kan, dan kan die ombouw gestart worden.Taran 5 schreef: zo 02 aug 2026, 23:48
Ik las op Wiki dat er plannen zijn om een spanningssluis te maken nog voorbij de Hammerbrücke, geen idee wat hier van waar is.
Of als MS30 in dienst komt, dat wordt stoptreinmaterieel waarbij voor de inzet in het buitenland een accuvariant wordt besteld.
-
Egbert
- expressweg
Overigens heb je in NRW nog wat meer van die pareltjes. Krefeld Hbf is zo mogelijk nog mooier en Mönchengladbach is ook niet verkeerd
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Dat het station van Akem compact is is logisch. Ondanks de internationale treinen ligt de stad binnen Duitsland nogal excentrisch.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
De Rb 87 tussen Göttingen en Bebra krijgt ook met wat beperkingen te maken. de Cornberger Tunnel (uit 1875) naast de B27 bij het gelijknamige dorp onder de Großer Bärenkopf door, is aan het eind van z'n Latijn.
Er wordt een nieuwe naast gebouwd. Die moet eind 2028 in bedrijf gaan. Tot die tijd beperkingen of soms helemaal geen treinverkeer, vanwege aanleg met gebruik van explosieven.
https://www.hessenschau.de/wirtschaft/r ... l-100.html
't Kunstwerk is ruim 700 meter lang.

Wat er vervolgens gebeurt met 't oude kunstwerk:
Er wordt een nieuwe naast gebouwd. Die moet eind 2028 in bedrijf gaan. Tot die tijd beperkingen of soms helemaal geen treinverkeer, vanwege aanleg met gebruik van explosieven.
https://www.hessenschau.de/wirtschaft/r ... l-100.html
't Kunstwerk is ruim 700 meter lang.

Wat er vervolgens gebeurt met 't oude kunstwerk:
Die beiden Tunnelportale bleiben erhalten, ebenso wie 20 Meter Schienenoberbau zu beiden Seiten, damit die bisherige Funktion weiter zu erkennen ist. Der Bestandstunnel wird zwar verfüllt, aber nicht gänzlich. Durch ein Gitter wird man hineinschauen können. Die Baustelle wird nahe der archäologischen Fundstätte des Klosters Bubenbach liegen. Dort gibt es noch mittelalterliche Wände im Boden. Der Bereich wird mit einem Zaun abgesperrt.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 03 aug 2026, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Sondermaut
- verkeersader
Daar rijden naast de RB87 van cantus ook nog veel goederentreinen als het goed is. Het traject sluit in Bebra aan op de Nord-Süd-Strecke verder naar Fulda en Frankfurt/Würzburg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Dat ligt aan de positie in het netwerk: de belangrijkste verbindingen zijn naar Keulen en naar Düsseldorf. Op de wikipediapagina van het station staan alle treindiensten die het station aandoen.Willem schreef: ma 03 aug 2026, 14:04 Dat het station van Akem compact is is logisch. Ondanks de internationale treinen ligt de stad binnen Duitsland nogal excentrisch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aachen_Hauptbahnhof
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Er lopen 3 binnenlandse RE verbindingen, 2 buitenlandse RE verbindingen, 2 RB verbindingen via Aken. Plus elke 2 uur een ICE van en naar Brussel aangevuld met enkele Eurostars. En een losse ICE naar Berlijn.
Me dunkt dat het aardig bediend wordt voor een uithoek.
-
Taran 5
- verkeersader
Ik was niet lang terug in KrefeldEgbert schreef: ma 03 aug 2026, 13:06 Overigens heb je in NRW nog wat meer van die pareltjes. Krefeld Hbf is zo mogelijk nog mooier en Mönchengladbach is ook niet verkeerd

Het stationsgebouw van Krefeld Hbf.

De hal van Krefeld Hbf.

Als kind was ik met mijn vader in Darmstadt en het viel me onderweg op dat vele grotere Duitse stations een soort tussen perron hebben, deze is lager dan het perron waar je kan opstappen. Hamburg heeft dit ook.

Grote overkapping voor niet veel perronsporen.

Er is wel heel wat onkruid op die lage perrons.

Een vertrkkende Baureihe 1440. Ik logeerde in Mönchengladbach, een bezoek aan het station zat er, mede omdat we maar 3 nachten daar waren, er niet meer in.

Te Hamburg heb je dus ook een dergelijk laag niet toegankelijk perron, zal iemand vast wel weten waar deze voor dienen.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Mundial
- verkeersader
Gent-Sint-Pieters had dat voor de renovatie ook (of mogelijk nog, de renovatie blijft maar duren), ik heb mij laten vertellen dat die voor goederen bedoelt waren.Taran 5 schreef: ma 03 aug 2026, 21:40 Als kind was ik met mijn vader in Darmstadt en het viel me onderweg op dat vele grotere Duitse stations een soort tussen perron hebben, deze is lager dan het perron waar je kan opstappen. Hamburg heeft dit ook.
-
Taran 5
- verkeersader
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is een grote stad, en ook geen uithoek omdat het een dichtbevolkte streek is. Alleen liggen de andere grote plaatsen in resp. Nederland en Belgiëwaldo79 schreef: ma 03 aug 2026, 20:26 Er lopen 3 binnenlandse RE verbindingen, 2 buitenlandse RE verbindingen, 2 RB verbindingen via Aken. Plus elke 2 uur een ICE van en naar Brussel aangevuld met enkele Eurostars. En een losse ICE naar Berlijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Wat ik wilde betogen is dat er voldoende mogelijkheden zijn om verder Duitsland in te reizen vanuit Aken. Regionale integratie met name naar Zuid-Limburg is prima.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Het is vanuit Aken wel jammer dat er geen normale intercity’s zijn naar Nederland en België.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Egbert
- expressweg
Die lage perrons zijn inderdaad voor goederenvervoer (in het verleden liepen er vaker goederenwagons mee in reizigerstreinen, er zijn zelfs rijtuigen geweest waarvan de helft bagagewagen was), tegenwoordig worden ze op grotere stations nog gebruikt om de restauratiewagens te bevoorraden en afval af te voeren. In Keulen kun je dat nog zien.
Veel stations hebben dat niet en dan moet zo'n bevoorradingswagentje door de reizigers heenrijden.
Veel stations hebben dat niet en dan moet zo'n bevoorradingswagentje door de reizigers heenrijden.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Eens, intercity's vanuit België en Nederland eindigen net aan de eigen kant van de grens. De Nederlandse kant is dan weer beter geïntegreerd in het regionaal vervoer dan de Waalse kant. Het helpt wel dat Vaals een voortzetting is van Aken. Maar Kerkrade wordt ook bediend door het stadsnet van Aken. Dat gebeurt aan Waalse zijde alleen in Kelmis, Eynatten en een uitloper naar Eupen.Ds79m schreef: di 04 aug 2026, 10:09 Het is vanuit Aken wel jammer dat er geen normale intercity’s zijn naar Nederland en België.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
In Frankfurt heb je die lage perrons ook nog. Naast het bijvullen van restauratiewagens en het afvoeren van afval zie ik daar ook regelmatig personeel met waterslangen in de weer om de toilet- en watertanks van treinen te legen respectievelijk bij te vullen.
Op dit Streetview-beeld zijn twee van die lage perrons goed te zien, inclusief de water- en afzuigaansluitingen: https://maps.app.goo.gl/L49pRfMTmPXpnNqR8?g_st=ac
Op dit Streetview-beeld zijn twee van die lage perrons goed te zien, inclusief de water- en afzuigaansluitingen: https://maps.app.goo.gl/L49pRfMTmPXpnNqR8?g_st=ac
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Bij zo'n interview als dit: https://www1.wdr.de/nrw/bergisches-land ... r-100.html
Krijg je het idee dat de gelatenheid bij de Duitsers intussen meer en meer plaats maakt voor frustratie of zelfs woede over de situatie op het spoor.
Ook een WDR noemt het een chaos..
Krijg je het idee dat de gelatenheid bij de Duitsers intussen meer en meer plaats maakt voor frustratie of zelfs woede over de situatie op het spoor.
Ook een WDR noemt het een chaos..
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op do 06 aug 2026, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
De 'ordnung muss sein' en 'Deutsche pünktlichkeit' is zo'n contrast met de chaos op het spoor daar. Het is intussen ook wel internationaal bekend hoe onbetrouwbaar de Duitse spoorwegen zijn geworden.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Maar als het verkeersministerie zich niet kan vinden in het plan van aanpak, waarom is er dan medewerking aan deze sanering?
-
Wouter N14
- Moderator
Wat ik zo snel zag was dat met de grootschalige renovatie sommige onderdelen toch niet zijn meegenomen, zoals een brug en wissel, en dat die nu alsnog problemen geven. Tja, dat is dan ook niet handig allemaal 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Een brug ten noorden van Leverkusen blijkt te zwak om met volle snelheid en last te worden benut. Voordat dat manco is verholpen zijn we jaren verder.
-
Egbert
- expressweg
Omdat er anders helemaal niets gebeurt?waldo79 schreef: wo 05 aug 2026, 15:59 Maar als het verkeersministerie zich niet kan vinden in het plan van aanpak, waarom is er dan medewerking aan deze sanering?
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Het heeft soms ook z'n voordelen. IC-kaartjes zijn in de regel goedkoper dan ICE-kaartjes, maar bij een voorspelde vertraging van meer dan 20 minuten op de bestemming wordt de Zugbindung opgeheven en mag je iedere trein nemen. Dat leidde er afgelopen zondag toe dat ik uiteindelijk anderhalf uur eerder op mijn bestemming aankwam dan oorspronkelijk gepland, voor minder dan de helft van de prijsChris schreef: wo 05 aug 2026, 15:52 De 'ordnung muss sein' en 'Deutsche pünktlichkeit' is zo'n contrast met de chaos op het spoor daar. Het is intussen ook wel internationaal bekend hoe onbetrouwbaar de Duitse spoorwegen zijn geworden.