Bericht
door Chris » di 03 okt 2023, 16:29
Ik heb vandaag de hele S3 afgereden van Legnica tot Świnoujście. Een flinke rit, Polen is toch wel een groot land. Zelfs met autosnelwegen ben je een aardig deel van de dag (9-16) uur kwijt om door het hele land te rijden.
Ik was wel benieuwd naar het deel tussen Gorzów Wielkopolski en Szczecin. Dat traject is nu 13 jaar open. De staat van onderhoud is nog steeds heel goed, een paar plekken hebben ze moeten bakfrezen, maar dat is normaal op de rechterrijstrook na zo'n periode. Voor de rest nog heel mooi asfalt. Ook alle wegmeubilair was nog netjes, geleiderails, borden, bebakening, etc. Allemaal tip-top. Ook de bermen waren goed onderhouden, netjes gemaaid, inclusief de middenberm. Geen struikgewas of hoog onkruid. Ook nergens graffiti. Echt wel een verschil met Duitsland.
Het laatste deel tot aan Świnoujście is nog in aanbouw, je rijdt zowat 30 kilometer door wegwerkzaamheden, dat schiet niet erg op.
Er reed toch wel aardig wat verkeer op de S3. Het was zeker niet druk (behalve het A6 deel langs Szczecin), maar ook niet uitgestorven, in beide richtingen een continue stroom verkeer, met best veel vrachtverkeer. Een verademing met Nederland, eindeloos 120 op de cruise control. Het meeste autoverkeer gaat wel iets sneller, maar echt hard rijden heb ik maar één of twee keer gezien.