[A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: NBA: A2/A59 Ring 's-Hertogenbosch
Eerder een ironing lady denk ik 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Lijkt me een prima idee. Staat nog aangegeven op de bewegwijzering langs de N65 ook! Vinden is dus geen probleemharry schreef:bij de IJzeren Man in Vught

-
- expressweg
Sterker nog, er is een hele ijzeren familie.harry schreef:Die zouden eigenlijk iets verderop moeten optreden: bij de IJzeren Man in Vught. Dan komen er misschien ook nog ijzeren kindjes van.Palance schreef:(Iron Maiden hebben er vorig jaar of het jaar daarvoor nog opgetreden).
.Wikipedia schreef: IJzeren Kind
Het IJzeren Kind, genoemd naar de baggermachine die het groef, is een klein meer in 's-Hertogenbosch en het maakt onderdeel uit van wat ook de IJzeren familie rond 's-Hertogenbosch wordt genoemd[bron?]. Het meer ligt aan de rand van Hintham. Het IJzeren Kind is een zandafgraving en dus geen natuurlijk meer. Het zand dat hier werd afgegraven is gebruikt om de wijk Hintham Zuid te bouwen. In het gat van 200 m breed dat achterbleef staat tegenwoordig het grondwater. De oppervlakte van het meer is ongeveer 0,03 km2.
IJzeren Vrouw
De IJzeren Vrouw, genoemd naar de baggermachine die het groef, is een meer dichtbij de Binnenstad van 's-Hertogenbosch.
In 1874 is voor 's-Hertogenbosch de vestingstatus opgeheven. Dit resulteerde in de mogelijkheden om de stad uit te breiden. De wijk De Muntel is toen gebouwd, maar daarvoor was zand nodig. Door de zandafgraving ontstond een kunstmatig meer, de IJzeren Vrouw. De bouw van de wijk is in 1917 begonnen.
De naam van het meer is ontstaan naar analogie van de IJzeren Man, een meer bij Vught. Dat meer is genoemd naar de machine waarmee het gegraven werd.
In eerste instantie ging men alleen evenwijdig aan de wallen bouwen. Dat is nog heel goed zichtbaar in de wijk de Muntel, die tussen de IJzeren Vrouw en de wallen ligt.
Vroeger gebruikte men dit meer gedeeltelijk om te zwemmen. Daarbij werden nog door middel van een schot de mannelijke van de vrouwelijke zwemmers gescheiden.
Vandaag de dag wordt er weinig meer gezwommen in het meer. Rondom de plas wordt voornamelijk gewandeld en gevist in het Prins Hendrik Park. Aan het meer liggen enkele kleine voetbalveldjes en een kinderboerderij.
IJzeren bos
Het IJzeren Bos is een bosje van een honderdveertigtal bomen. Het is geplant door de Stichting IJzeren Vrouw om te voorkomen dat het groen in de stad wordt volgebouwd. De stichting is dan ook tegen hoogbouw rondom het park. De gemeente 's-Hertogenbosch wil op braak liggende terreinen rondom de IJzeren vrouw woontorens bouwen van minimaal 40 meter hoog. De stichting wil dit onder meer door middel van het planten van bomen voorkomen. In 2006 zijn er 60 bomen geplant, in april 2007 kwamen daar 80 bomen bij. De bomen zijn geplant op de plaats waar voorheen het zwembad Brabantbad heeft gestaan bij de IJzeren Vrouw.
-
- Wegnummerfotograaf

Toen ik in de jaren 80 in Den Bosch werkte vond een Engelse collega het trouwens opmerkelijk dat er een plas naar de Iron Lady was genoemd...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Je zou bijna zeggen dat het optreden van de Iron Maiden geen toeval was 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Nu nog de Ijzeren Rijn langs 's-Hertogenbosch leggen en de familie is weer compleet.kees schreef:Sterker nog, er is een hele ijzeren familie.
-
- verkeersader

Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
- Secretaris
Ik zou het eerder hebben over de Verroeste Afgedamde IJssel...evos schreef:Maar is de Betuweroute niet eigenlijk een IJzeren Waal?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- stadsweg
Er rijden nu een heel stuk minder treinen dan gepland. ik geloof 4x per uur ipv de voorspelde 12.
-
- Wegnummerfotograaf
(Enorme schop)
In 2009 postte Frits deze foto hier:

Inmiddels vond men kennelijk dat het duidelijker was om ook het nummer van de enige afrit van de parallelweg (20 dus) aan te geven.
De andere kant op, bij Empel, doet men dat ook.

(Dit is 1 bord verder. Van dit bord kon ik geen oudere foto vinden...)
In 2009 postte Frits deze foto hier:

Inmiddels vond men kennelijk dat het duidelijker was om ook het nummer van de enige afrit van de parallelweg (20 dus) aan te geven.
De andere kant op, bij Empel, doet men dat ook.

(Dit is 1 bord verder. Van dit bord kon ik geen oudere foto vinden...)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Misschien dat dat het aantal foutrijders zal verminderen ja. Simpel, maar doeltreffend. 

-
- verkeersader
En binnen niet al te lange tijd zal het rechtse portaalbord vervangen worden, en zal het linkse portaalbord in zijn geheel verdwijnen; dit in verband met het doortrekken van het hoofd/parallelrijbaan-systeem bij de de verbreding van de A2 Den Bosch - Eindhoven.
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch
Ik kom de laatste tijd vaak over de A2 bij Den Bosch en verbaas me eigenlijk steeds meer over het totale gebrek aan logische stedelijke afritdoelen.
Van zuid naar noord:
Afrit 22:
Schijndel, Sint-Michielsgestel, servicebord industrienummers. Waar is de Pettelaar of 's-Hertogenbosch-Zuid?
Afrit 21:
Veghel, Helmond, servicebord industrienummers. Waar is Aawijk?
Afrit 20:
Rosmalen, servicebord industrienummers. Waar zijn Rompert/Hambaken en Empel?
Van noord naar zuid:
Afrit 20:
Rosmalen, 's-Hertogenbosch-Centrum, servicebord industrienummers. Waar zijn Rompert/Hambaken en Empel?
Afrit 21:
Afrit 22:
Schijndel, Sint-Michielsgestel, servicebord industrienummers. Waar is de Pettelaar of 's-Hertogenbosch-Zuid?
Afrit 1 - A65:
RING-West, Ring 's-Hertogenbosch-West (
), Vught-Centrum, servicebord [H] JBZ. Waar is 's-Hertogenbosch-Centrum?
Al met al erg onlogisch, zeker gezien het feit dat het hier om regionale parallelbanen gaat waar de vermeldingen zouden worden weergegeven.
Van zuid naar noord:
Afrit 22:
Afrit 21:
Afrit 20:
Rosmalen, servicebord industrienummers. Waar zijn Rompert/Hambaken en Empel?
Van noord naar zuid:
Afrit 20:
Rosmalen, 's-Hertogenbosch-Centrum, servicebord industrienummers. Waar zijn Rompert/Hambaken en Empel?
Afrit 21:
Afrit 22:
Afrit 1 - A65:
RING-West, Ring 's-Hertogenbosch-West (

Al met al erg onlogisch, zeker gezien het feit dat het hier om regionale parallelbanen gaat waar de vermeldingen zouden worden weergegeven.
-
- autoweg
Je bent niet de enige..
Op de A59 gaat het wel iets beter.
Op de A59 gaat het wel iets beter.
-
- expressweg
De Bossche doelen op de parallelbeen van de A2 zijn idd uitermate karig.
ik vind het dan wel weer logisch om vanuit het noorden het centrumverkeer al bij de afrit Rosmalen van de A2 af te leiden i.p.v. bij de afrit Veghel. Beter was het geweest om daar Centrum-Noord neer te zetten, Ik zou bij de afrit St. Michielsgestel ook de bestemming 's-Hertogenbosch-Centrum-Zuid toevoegen.
ik vind het dan wel weer logisch om vanuit het noorden het centrumverkeer al bij de afrit Rosmalen van de A2 af te leiden i.p.v. bij de afrit Veghel. Beter was het geweest om daar Centrum-Noord neer te zetten, Ik zou bij de afrit St. Michielsgestel ook de bestemming 's-Hertogenbosch-Centrum-Zuid toevoegen.
-
- expressweg
Het nadeel van de bewegwijzering, zoals hierboven beschreven, is gisteravond wel weer duidelijk geworden.
De weg naar het zuiden vanaf afslag St. Michielsgestel was afgesloten. Daardoor waren alle doelen op de borden van de afslag doorgestreept, zodat de afslag dicht lijkt (als je alleen op de borden let). Echter, je kon vanaf die afslag gewoon nog 's-Hertogenbosch inrijden. Maar daarvan staat er geen enkel doel op de borden.
De weg naar het zuiden vanaf afslag St. Michielsgestel was afgesloten. Daardoor waren alle doelen op de borden van de afslag doorgestreept, zodat de afslag dicht lijkt (als je alleen op de borden let). Echter, je kon vanaf die afslag gewoon nog 's-Hertogenbosch inrijden. Maar daarvan staat er geen enkel doel op de borden.
-
- expressweg
Vanuit het Noorden:
Het rare is dat op knooppunt Empel 's-Hertogenbosch ontbreekt voor de A59. 's-Hertogenbosch-Noord/West zou daar niet onlogisch zijn.
Voor 's-Hertogenbosch moet je dan de parallelbaan van de A2 volgen. Dan kan je bij Rosmalen afslaan voor 's-Hertogenbosch-Centrum, maar als je niet in het centrum moet zijn moet je het doen met Eindhoven, Veghel en Nijmegen. Geen enkel lokaal doel op de parallelbaan.
Vanuit het Zuiden:
Ook hier staat enkel 's-Hertogenbosch-Centrum vermeldt, dit keer bij afrit 23 (knooppunt Vught). Daarna geen verwijzing meer naar 's-Hertogenbosch.
Vanuit het Oosten:
Op de A59 staat 's-Hertogenbosch als control city gewoon vermeld. Als je dan echter bij knooppunt Hintham aankomt, staat daar geen enkel deel van 's-Hertogenbosch vermeld. Terwijl je nog geen enkel deel van de stad hebt gehad. Je moet het doen met Eindhoven en Tilburg, of Utrecht en Waalwijk. Maar hoe ik naar de Sint-Jan moet komen? Geen idee. Als ik zo slim ben om de A59 te vervolgen, dan kom ik bij afrit 47 wel 's-Hertogenbosch Centrum tegen. Helaas is die route vanuit Oss wel 6 kilometer langer en 8 minuten trager.
Het rare is dat op knooppunt Empel 's-Hertogenbosch ontbreekt voor de A59. 's-Hertogenbosch-Noord/West zou daar niet onlogisch zijn.
Voor 's-Hertogenbosch moet je dan de parallelbaan van de A2 volgen. Dan kan je bij Rosmalen afslaan voor 's-Hertogenbosch-Centrum, maar als je niet in het centrum moet zijn moet je het doen met Eindhoven, Veghel en Nijmegen. Geen enkel lokaal doel op de parallelbaan.
Vanuit het Zuiden:
Ook hier staat enkel 's-Hertogenbosch-Centrum vermeldt, dit keer bij afrit 23 (knooppunt Vught). Daarna geen verwijzing meer naar 's-Hertogenbosch.
Vanuit het Oosten:
Op de A59 staat 's-Hertogenbosch als control city gewoon vermeld. Als je dan echter bij knooppunt Hintham aankomt, staat daar geen enkel deel van 's-Hertogenbosch vermeld. Terwijl je nog geen enkel deel van de stad hebt gehad. Je moet het doen met Eindhoven en Tilburg, of Utrecht en Waalwijk. Maar hoe ik naar de Sint-Jan moet komen? Geen idee. Als ik zo slim ben om de A59 te vervolgen, dan kom ik bij afrit 47 wel 's-Hertogenbosch Centrum tegen. Helaas is die route vanuit Oss wel 6 kilometer langer en 8 minuten trager.
-
- autoweg
Dat is niet helemaal waar, want komend vanuit Oss wordt 's-Hertogenbosch-Centrum via afrit 48 geleid. Je hebt de afslag naar het centrum dus wel degelijk gehad als je bij knooppunt Hintham aankomt. Voor de rest van de stad volg je de verschillende windrichtingen van de Ring.
-
- expressweg

-
- 2x5 autosnelweg
https://mirta2deilvught.nl/programma/qu ... fault.aspx
Zou naar aanleiding hiervan ook de doelenkeuze eens onder de loep genomen worden? Het stoort me steeds meer dat er geen enkele logica in zit.
Voorstel van zuid richting noord:
A65 afrit 1: 's-Hertogenbosch-Centrum, -West, Vught-Centrum, EIndhoven (A2)
Rechtdoor: Utrecht, Nijmegen (A59) [A2]
A2, afrit 22: 's-Hertogenbosch-Zuid, Schijndel
Rechtdoor HRB: Amsterdam, Utrecht [A2] - rechtdoor PRB: Nijmegen (A59), 's-Hertogenbosch-Oost [A2]
A2, afrit 21: Veghel, Helmond [N279]
Rechtdoor PRB: Utrecht, Nijmegen (A59), 's-Hertogenbosch-Oost [RING A2]
A2, knp. Hintham: Nijmegen, Oss, Rosmalen-Oost [A59]
Rechtdoor PRB: Utrecht, Waalwijk, 's-Hertogenbosch-Oost, Rosmalen [RING A2][A59]
A2, afrit 20: 's-Hertogenbosch-Oost, Rosmalen
Rechtdoor PRB: Utrecht, Waalwijk, 's-Hertogenbosch-Noord [RING A2]
A2, knp. Empel: Waalwijk, 's-Hertogenbosch-Noord [A59]
Rechtdoor PRB: Utrecht, Amsterdam [A2]
Voorstel van noord richting zuid:
Rechtdoor HRB: EIndhoven, TIlburg [A2], rechtdoor PRB: Nijmegen (A59), Rosmalen, 's-Hertogenbosch [RING A2][A59]
A2, afrit 20: 's-Hertogenbosch-Oost, -Centrum, Rosmalen
Rechtdoor PRB: Eindhoven, Nijmegen, Rosmalen-Oost, 's-Hertogenbosch-Zuid [RING A2][A59]
Rechtdoor PRB: Eindhoven, Tilburg (N65), 's-Hertogenbosch-Zuid [RING A2]
Rechtdoor PRB: Eindhoven, Tilburg (N65), 's-Hertogenbosch-West [RING A2]
A65 afrit 1: 's-Hertogenbosch-Centrum, -West, Vught-Centrum
Rechtdoor: Tilburg, Vught [N65]
Ik heb voor de overzichtelijkheid vooral in doelen als Veghel en Waalwijk zitten snijden, maar het is een complexe puzzel met die knooppunten op de parallelstructuur. Ben benieuwd waar RWS uiteindelijk mee komt, want op bovenstaande is ook genoeg aan te merken.
Zou naar aanleiding hiervan ook de doelenkeuze eens onder de loep genomen worden? Het stoort me steeds meer dat er geen enkele logica in zit.
Voorstel van zuid richting noord:
A65 afrit 1: 's-Hertogenbosch-Centrum, -West, Vught-Centrum, EIndhoven (A2)
Rechtdoor: Utrecht, Nijmegen (A59) [A2]
Rechtdoor HRB: Amsterdam, Utrecht [A2] - rechtdoor PRB: Nijmegen (A59), 's-Hertogenbosch-Oost [A2]
Rechtdoor PRB: Utrecht, Nijmegen (A59), 's-Hertogenbosch-Oost [RING A2]
Rechtdoor PRB: Utrecht, Waalwijk, 's-Hertogenbosch-Oost, Rosmalen [RING A2][A59]
A2, afrit 20: 's-Hertogenbosch-Oost, Rosmalen
Rechtdoor PRB: Utrecht, Waalwijk, 's-Hertogenbosch-Noord [RING A2]
Rechtdoor PRB: Utrecht, Amsterdam [A2]
Voorstel van noord richting zuid:
Rechtdoor HRB: EIndhoven, TIlburg [A2], rechtdoor PRB: Nijmegen (A59), Rosmalen, 's-Hertogenbosch [RING A2][A59]
A2, afrit 20: 's-Hertogenbosch-Oost, -Centrum, Rosmalen
Rechtdoor PRB: Eindhoven, Nijmegen, Rosmalen-Oost, 's-Hertogenbosch-Zuid [RING A2][A59]
Rechtdoor PRB: Eindhoven, Tilburg (N65), 's-Hertogenbosch-West [RING A2]
A65 afrit 1: 's-Hertogenbosch-Centrum, -West, Vught-Centrum
Rechtdoor: Tilburg, Vught [N65]
Ik heb voor de overzichtelijkheid vooral in doelen als Veghel en Waalwijk zitten snijden, maar het is een complexe puzzel met die knooppunten op de parallelstructuur. Ben benieuwd waar RWS uiteindelijk mee komt, want op bovenstaande is ook genoeg aan te merken.
-
- 2x5 autosnelweg
Uit de nieuwsbrief MIRT-verkenning A2 Deil-Vught van oktober:
Ik ben benieuwd wat er precies wordt aangepast en of ook de onlogische afritbenamingen rondom de stad in dit project worden meegenomen.3. Project bewegwijzering ring ’s-Hertogenbosch
Weggebruikers op de ring ’s-Hertogenbosch vinden het soms lastig te kiezen tussen hoofdrijbaan en parallelrijbaan, omdat de bewegwijzering tot verwarring kan leiden. Er is een plan gemaakt om dat te verduidelijken. Dit leidt naar verwachting tot minder zoekend verkeer en minder onrust bij de
weggebruiker. En dat leidt weer tot een betere doorstroming en veiligheid op dit deel van de A2. De Stuurgroep is akkoord met de uitvoering van deze plannen. De aanpassingen worden volgend jaar uitgevoerd.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik kan me voorstellen dat je niet verwacht dat een bestemming als Nijmegen alleen via de parallelbanen bereikbaar is. Maar dat is niet de makke van NBA.
-
- Wegnummerfotograaf

Het viel mij kortgeleden ook op dat ik hier toch wel even moest zoeken naar A59 tussen al die informatie. Een rode A59 op dezelfde hoogte als RING A2 zou al een stuk helpen.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Veranderen van volgorde met Nijmegen bovenaan zou wellicht ook al helpen. Ik zie het nut er niet van in om qua doelenvolgorde neurotisch vast te houden aan richtlijnen die voor de gemiddelde weggebruiker (op dit punt) geen nut hebben.
-
- 2x5 autosnelweg

Eens, en dan wellicht nog een horizontale scheidingsstreep tussen netwerkdoelen en lokale doeken.
-
- 2x3 autosnelweg
Zet in elk geval de A59-bestemmingen bovenaan en bij elkaar. Nu heb je precies waar ‘we’ rond Parijs zo veel kritiek op hebben, namelijk dat lokale bestemmingen als hier Rosmalen de bewegwijzering domineren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen