[A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

denbosch12
dorpsstraat

Re: VNB: A59 's-Hertogenbosch - Oss

Bericht door denbosch12 » wo 29 apr 2009, 10:44

Rene schreef: De lay-out gaat daar bovendien naar redesign toe - de concept-richtlijn voor redesign op het OWN is (helaas) al in een vergevorderd stadium.
Geldt deze nieuwe richtlijn met redesign ook voor de Rijkswegen op het OWN, of zijn dat de laatste wegen die verschoond blijven van deze ANWB-miskleun?

harry
Wegnummerfotograaf

VNB: A2/A59 rond 's-Hertogenbosch

Bericht door harry » wo 29 apr 2009, 11:15

Wouter N14 schreef:Ontbreken er op het eerste bord geen afstandsaanduidingen tot de splitsingen?
jan schreef:Nu wel, maar misschien moet er in de uiteindelijke situatie hier uitgevoegd worden voor Waalwijk.
Ik denk het ook. Dat kun je ook zien aan de pijlen: die zijn recht en niet krom.

Ik merk dat dit topic nu vooral over de A2 gaat. Misschien wordt het tijd om het topic-onderwerp aan te passen? Bijvoorbeeld zoiets als "VNB: A2/A59 rond 's-Hertogenbosch"
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 29 apr 2009, 11:36

^^ Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Volgens het bord liggen hier straks 4 rijstroken én begint op dit punt de uitrijstrook naar de A59-Waalwijk. Vijf rijstroken dus. Het lijkt mij niet echt te passen om nog drie rijstroken tussen de barrier en de geluidswal te proppen. Daarnaast loop de geluidswal ook nog een heel eind door, waardoor ik het ook merkwaardig vind dat straks de uitrijstrook al op dit punt zou beginnen.

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 apr 2009, 12:14

Ik ga me afvragen of men die verschillende hellingsgraden wel zal begrijpen, maar goed, de tijd zal het leren. Jammer ook dat op deze foto "RING" niet in zwart-op-wit staat, zoals op de foto bij afrit Helmond/Veghel wel het geval is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 29 apr 2009, 12:43

^^ Dat laatste is omdat je hier nog niet op de ring zit. Het is een verwijzing er naartoe. Verderop is de aanduiding zwart-op-wit, omdat je dan wel op de ring zit.
Rainier

harry
Wegnummerfotograaf

Zie maar

Bericht door harry » wo 29 apr 2009, 12:55

Wouter N14 schreef:Vijf rijstroken dus. Het lijkt mij niet echt te passen om nog drie rijstroken tussen de barrier en de geluidswal te proppen.
De borden kunnen in de uiteindelijke situatie een stukje naar links geschoven worden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 29 apr 2009, 13:11

^^ Ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat de huidige barrier precies in het midden tussen de twee nieuwe geluidswallen lijkt te staan. Dus ik neem aan dat de borden al op definitie plek hangen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » wo 29 apr 2009, 14:16

Kunnen we Tilburg niet op 2 manieren bewegwijzeren ;)
- Tilburg zuid/oost via Vught/N65
- Tilburg noord/west via Waalwijk

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 29 apr 2009, 18:38

Het gaat niet primair om het bewegwijzeren van de stad Tilburg, maar om het bewegwijzeren van de uitvalsweg N65. De N65 is op dit punt van belang om bewegwijzerd te worden. Je bent immers bij 's-Hertogenbosch en daar is de N65 een uitvalsweg van. Daarbij komt dat verkeer hier heel gemakkelijk zich zou kunnen vergissen in de vraag of je hier wel of niet al de parallelbaan moet hebben om op de N65 te komen. Met de vermelding Tilburg wordt die twijfel weggenomen.

Het is wel een serieus bijkomend nadeel dat de N65 niet de enige route naar Tilburg is. Als er een alternatief doel mogelijk zou zijn om de N65 aan te duiden, zou dat eel mooi zijn geweest want dan was dat probleem opgelost. Maar met het zoeken naar een alternatief kom je niet verder dan Vught (dat niet echt een N65 doel is maar ook gewoon aan de A2 ligt) of plaatsen die te klein zijn voor deze rol zoals Helvoirt, Haaren, Oisterwijk, Berkel-Enschot, etc. geen alternatieven dus.

Vanaf hier zal overigens de route A2-N65 wel naar een groter deel van Tilburg in de toekomst de optimale zijn dan voorheen. Het stuk A2 wordt hier immers minder filegevoelig, dat is althans de bedoeling. Het verschil in reistijd naar Tilburg-West/Noord zal maar heel klein zijn. Niet genoeg reden dus om de bewegwijzering hier aan te passen. Een uitsplitsing naar verschillende Tilburgen is niet alleen nadelig voor deze toch al volle bordencombinatie, het zou bovendien een extra doel op de A59 vereisen om het continu te houden.

Als de rechtdoorvermelding Tilburg dan toch echt als "fout" moet worden bestempeld vanwege de alternatieve route A59-N261, dan is een bord 'Tilburg-Noord route Waalwijk' meer op zijn plaats. Zo behoudt de vermelding Tilburg de rol die die heeft en hoort te hebben: het aanduiden van de N65.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2009, 19:15

Maar je vergeet te vermelden dat de N 65 een hopeloze verkeerslichtenroute blijft, terwijl de N 261, samen met de Ring Tilburg wordt opgewaardeerd tot Stroomweg met 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen. De route via de A 59 / N 261 zal dus de voorkeursroute (moeten) blijven... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 29 apr 2009, 19:22

Riva schreef:^^ Dat laatste is omdat je hier nog niet op de ring zit. Het is een verwijzing er naartoe. Verderop is de aanduiding zwart-op-wit, omdat je dan wel op de ring zit.
Dat geldt in principe ook voor de A59, die wel in wit-op-rood vermeld wordt ;)

Maar daar wil ik zeker geen punt van maken, want deze vermeldingen in wit-op-blauw voor de Ring vind ik een stuk rustiger dan wanneer dit in zwart-op-wit zou zijn gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 29 apr 2009, 19:50

Rene schreef:
harry schreef:Afbeelding
Op deze foto wordt een situatie uitgelegd waarbij er sprake is van een splitsing hoofd/parbaan, waarbij op de parbaan direct een afrit volgt. Hierbij is pijlen omhoog een enorme meerwaarde. In de layout met vallende pijlen hadden alle doelen van het rechterbord dus boven elkaar gestaan met twee vallende pijlen, en was je daarna vlak voor de afrit plots daarmee geconfronteerd. Met staande pijlen kan een dergelijke figuratie dus al veel verder van tevoren adequaat worden aangeduid.
Dat is niet helemaal waar. Bij Lille doet zich een vergelijkbare situatie voor, waar een andere oplossing is gekozen:

Afbeelding
(c) Chris

Even los van een oeverloze discussie wat mooier is (i.p.v. voor het Franse systeem, zou je dit ook op zijn Nederlands kunnen doen), vind ik het losse bord voor rechtsafslaand verkeer een rustiger beeld opleveren dan alles op 1 bord te zetten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 apr 2009, 20:21

^^ Volgens mij is dat een niet-vergelijkbare situatie omdat de 2 rechterrijstroken al lang begonnen zijn, zo lijkt het althans. In het geval van de A2 volgt direct na het begin van de 2 rijstroken de afrit naar Waalwijk.
Queue schreef:Als er een alternatief doel mogelijk zou zijn om de N65 aan te duiden, zou dat eel mooi zijn geweest want dan was dat probleem opgelost. Maar met het zoeken naar een alternatief kom je niet verder dan Vught (dat niet echt een N65 doel is maar ook gewoon aan de A2 ligt) of plaatsen die te klein zijn voor deze rol zoals Helvoirt, Haaren, Oisterwijk, Berkel-Enschot, etc. geen alternatieven dus.
In het kader van het netwerkdenken zou Breda of Antwerpen hier dan toch prima passen? Ik denk dat men nog niet de netwerkdoelen heeft uitgewerkt en daarom in dit geval voor het hoofddoel Tilburg heeft gekozen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Queue
autoweg

Re: VNB: A59 / A2 's-Hertogenbosch

Bericht door Queue » wo 29 apr 2009, 20:32

^^ Voor Breda en Antwerpen geldt hetzelfde probleem als voor Tilburg, alleen nog in grotere mate: dat je ook de A59 kan pakken. Met Tilburg is het probleem alleen maar dat de optimale route naar een deel van de stad afwijkt. Dat de N65 ermee bedoeld wordt blijft duidelijk. Met Breda en Antwerpen geldt zelfs dat laatste niet. Met Breda kan juist ook de A59 bedoeld zijn, en met een doel als Antwerpen zou je zelfs uitgebreid moeten gaan nadenken welke weg ze bedoelen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 apr 2009, 20:43

^^ Vergeet dan maar wat ik gezegd heb.
Dan stappen we maar over op de Joure-se manier: Tilburg via A/N65 en Tilburg via A59 - A/N261 ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jan
autoweg

Bericht door jan » wo 29 apr 2009, 21:05

Wouter N14 schreef: Volgens het bord liggen hier straks 4 rijstroken én begint op dit punt de uitrijstrook naar de A59-Waalwijk. Vijf rijstroken dus. Het lijkt mij niet echt te passen om nog drie rijstroken tussen de barrier en de geluidswal te proppen. Daarnaast loop de geluidswal ook nog een heel eind door, waardoor ik het ook merkwaardig vind dat straks de uitrijstrook al op dit punt zou beginnen.

Die gedachte heb ik ook, maar volgens René moet het toch gaan gebeuren:
Rene schreef:Op deze foto wordt een situatie uitgelegd waarbij er sprake is van een splitsing hoofd/parbaan, waarbij op de parbaan direct een afrit volgt.
Vinny schreef: Ring Tilburg wordt opgewaardeerd tot Stroomweg met 2x2 rijstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
Nee hoor, allemaal gelijkvloers :!:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 apr 2009, 21:09

Ds79m schreef:
Riva schreef:^^ Dat laatste is omdat je hier nog niet op de ring zit. Het is een verwijzing er naartoe. Verderop is de aanduiding zwart-op-wit, omdat je dan wel op de ring zit.
Dat geldt in principe ook voor de A59, die wel in wit-op-rood vermeld wordt ;)
@Riva: correct
@Ds79m: De rangeerbaan is straks onderdeel van de A59. Dus de vermelding A59 is wel correct.
Maar de RING-aanduiding is echt voorbehouden aan de wegvakken van de RING-zelf, voor het oprijden van de Ring krijg je een windrichting.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2009, 21:38

Even los van een oeverloze discussie wat mooier is (i.p.v. voor het Franse systeem, zou je dit ook op zijn Nederlands kunnen doen), vind ik het losse bord voor rechtsafslaand verkeer een rustiger beeld opleveren dan alles op 1 bord te zetten.
Ik vind de Franse manier er in ieder geval voor zorgen dat de meerwaarde van kleurverschil goed tot zijn recht komt, zonder dat het bord in een kleurenkermis veranderd (wat in andere landen, zoals Nederland wel eens gebeurt).
Nee hoor, allemaal gelijkvloers :!:
Hmm ik had begrepen dat ook de ring werd opgewaardeerd, en dan met name het oude stukje, tussen De Baars en afrit Tilburg Noord. De N 261 (tussen de aansluiting met de A 59 en de afrit Tilburg Noord) wordt wel opgewaardeerd tot autosnelweg maar dan in de lightvorm: De Vmax blijft beperkt tot 100 km/h en de weg krijgt om onnavolgbare reden autowegstatus.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 29 apr 2009, 21:58

Het stukje A261 gaat gedegradeerd worden van 120 naar 100 met de omvorming naar N261. Daarmee is de hele weg 100 :)

Dat bord voor knooppunt Empel met die splitsing hoofd-/parallelbaan ervaar ik als erg vol :?

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 29 apr 2009, 22:11

waldo79 schreef:Dat bord voor knooppunt Empel met die splitsing hoofd-/parallelbaan ervaar ik als erg vol :?
Dat is onvermijdelijk. Er staat volgens mij niets op dat je met goed fatsoen weg kan laten en er staat een hoop niet op waarvan je had kunnen vrezen dat het ook nog vermeld zou worden: Bossche bestemmingen voor Ring-Noord, Helmond, Oss, industrienummers, allemaal netjes weggelaten, waarvan sommige dingen waarschijnlijk gepland voor op een servicebord.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 apr 2009, 22:22

waldo79 schreef:Het stukje A261 gaat gedegradeerd worden van 120 naar 100 met de omvorming naar N261. Daarmee is de hele weg 100 :)

Dat bord voor knooppunt Empel met die splitsing hoofd-/parallelbaan ervaar ik als erg vol :?
Maar het knooppunt met de A 59 wordt vloeiend en alle afritten worden ongelijkvloers. Er zullen geen normale kruisingen meer bestaan. Fysiek wordt de weg dus opgewaardeerd, terwijl de knelpunten worden verholpen. De weg wordt wel degelijk interessanter dan de N 65 (die ook nog kleine stukjes A 65 kent).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 30 apr 2009, 8:00

^^De doorstroming en de veiligheid zijn beide gediend met de aanpak van route 261 ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 30 apr 2009, 13:12

Rene schreef:
harry schreef:Afbeelding
Op deze foto wordt een situatie uitgelegd waarbij er sprake is van een splitsing hoofd/parbaan, waarbij op de parbaan direct een afrit volgt. Hierbij is pijlen omhoog een enorme meerwaarde. In de layout met vallende pijlen hadden alle doelen van het rechterbord dus boven elkaar gestaan met twee vallende pijlen, en was je daarna vlak voor de afrit plots daarmee geconfronteerd. Met staande pijlen kan een dergelijke figuratie dus al veel verder van tevoren adequaat worden aangeduid.
Vind deze oplossing hoe dan ook beter dan die bij Zaarderheiken, met de bijbehorende suggestie dat je voor de eerste afrit op de rangeerbaan per sé op de rechterbaan moet zitten en dat je voor de doorgaande richting op de rangeerbaan per sé de taper moet pakken. Ze doen me denken aan soortgelijke borden in Zuid-Afrika. Zie bijvoorbeeld hier en hier. Die Zuid-Afrikaanse borden vind ik echter wel duidelijker, vooral omdat ze meer rust uitstralen. De voornaamste reden zit hem daarbij denk ik in het aantal doelen. Het probleem van dit bord bij Den Bosch zit in mijn optiek in het feit dat het veel te vol staat. Ik tel acht doelen plus twee ring-vermeldingen plus weg- en afritnummers. Dat is gewoon teveel van het goede. Linksom of rechtsom moet worden gestreept in de doelen.

Verder ben ik het wel eens met Queue over die A2-vermelding voor de parallelbaan. Zie het nut er niet helemaal van in, hij verwart eerder.

Het Franse voorbeeld van Chris zie je trouwens ook op onze eigen A10, wanneer je vanaf RAI naar Knooppunt De Nieuwe Meer rijdt.

jan
autoweg

Bericht door jan » do 30 apr 2009, 17:36

Afbeelding
^Het valt mij nu pas op dat 'centrum' is geschrapt bij afrit 21.

Bij het knp. Empel ontbreekt nu ook verwijzing naar het centrum (ging in oude situatie via de A59 -> Waalwijk).

Centrum is toch niet iets voor een service bord. :dontknow:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 30 apr 2009, 17:40

Centrum is een lokale bestemming (zwart op wit) en dus een bestemming voor een servicebord.

jan
autoweg

Bericht door jan » do 30 apr 2009, 17:44

^^ Het vorkbord op de A10 bij s111 toont centrum in wit op blauw...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 30 apr 2009, 17:57

Het vorkbord op Knooppunt Amstel vermeldt "Amsterdam-Centrum" in wit op blauw. En zo zou men het hier ook aan hebben moeten pakken, wanneer het centrum van de stad een doel van de afrit had moeten zijn. Als 's-Hertogenbosch-Centrum dus. Waarmee de conclusie dus gerechtvaardigd is dat dat voor deze afrit geen doel is. Mogelijk hangt het samen met de toekomstige parallelbaan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 apr 2009, 19:00

Rene schreef: Maar de RING-aanduiding is echt voorbehouden aan de wegvakken van de RING-zelf, voor het oprijden van de Ring krijg je een windrichting.
Stel dat je een Ring niet meer kan ontwijken (bv. bij KP Benelux komende vanuit Europoort). Komt RING dan nog altijd niet wit-op-zwart? Ik vind dat juist weer een beetje te overcorrect.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 30 apr 2009, 19:14

Alle keuzes hebben voor- en nadelen.
Er is voor gekozen niet 2x een RING-verwijzing aan te brengen op het bord voor het oprijden van een ring, en het te laten bij de RING-verwijzing die ook de windrichting vermeldt. Dat laatste kun je trouwens qua lengte ook niet in combinatie met een wegnummer in een zwart/wit schild kwijt.

En uiteraard heb je dan ook weer de uitzonderingen, zoals de Eindhovense "Randweg"... :bezorgdroos:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 apr 2009, 19:28

Eindhoven en Dordrecht kunnen anders best zonder :)

Autosnelwegen.net