[A002][A059] NBA: Ring 's-Hertogenbosch

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hanno
autoweg

Re: VNB: A59 / A2 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanno » zo 10 mei 2009, 13:36

Dit worden toch hele flinke borden zo, met al die bestemmingen. Afritnummers, ringaanduiding, wegnummers én nog vijf doelen voor de afslaande richting. Dat moet je even in je opnemen. De link met het volgende, in deze draad reeds geposte bord is mij niet helemaal duidelijk. Hier lijkt het dat alles er over 600 m af gaat, terwijl het volgende bord doet vermoeden dat Waalwijk er eerder af gaat. Maar goed, de uiteindelijke rijstrookconfiguratie zal wel duidelijkheid bieden.

Afbeelding

Hier staat ze nog gebroederlijk naast elkaar... Zonder enige serviceborden in de huidige situatie biedt de VNB toch flink wat minder info...

Afbeelding

denbosch12
dorpsstraat

Bericht door denbosch12 » zo 10 mei 2009, 14:18

Ik vind het ook nogal wat om alle witte doelen weg te halen. Bij de afrit Veghel / Helmond zijn zoals te zien alle bestemmingen richting Den Bosch weggehaald (Centrum, Aawijk, De Brand) zodat het lijkt alsof deze afrit louter naar Veghel gaat. Het tegengestelde is waar, het merendeel van het verkeer dat deze afslag neemt moet of 's ochtends naar De Brand, of naar de Aawijk of naar het centrum en slechts een kleine groep rijdt daadwerkelijk naar Veghel of Helmond. Ik vind dit toch een behoorlijke achteruitgang qua informatie, wat met een klein servicebordje langs de weg niet wordt gecompenseerd.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 10 mei 2009, 15:11

Hanno schreef:Hier lijkt het dat alles er over 600 m af gaat, terwijl het volgende bord doet vermoeden dat Waalwijk er eerder af gaat. Maar goed, de uiteindelijke rijstrookconfiguratie zal wel duidelijkheid bieden.
Over 600 meter moet je uitvoegen voor de parbaan, eenmaal op de parbaan moet je er direct af voor de A59 ri. Waalwijk. Het 600 meterbord toont aan dat je in de uiteindelijke situatie voor de Waalwijk de taper kunt pakken, maar ik weet niet of dat verstandig is...
denbosch12 schreef:Ik vind het ook nogal wat om alle witte doelen weg te halen. Bij de afrit Veghel / Helmond zijn zoals te zien alle bestemmingen richting Den Bosch weggehaald (Centrum, Aawijk, De Brand) zodat het lijkt alsof deze afrit louter naar Veghel gaat.
Ik vind het ook te veel van het goede; Centrum vind ik niet iets voor een servicebord, industrieterreinen wat mij betreft wel.

Op het 600 meterbord lijkt het nu net of je er voor 's Hertogenbosch af moet, wat dus nog niet zo is; dit had dan ook wel even mogen worden afgeplakt en met een ruiter of sticker bijgevoegd worden aan de A2 bestemmingen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 10 mei 2009, 15:13

denbosch12 schreef:Ik vind het ook nogal wat om alle witte doelen weg te halen.
Ik vind het een verademing. Waalwijk verdronk tussen alle witte bestemmingen, straks valt tenminste weer op waar de aftakkende snelweg naartoe gaat.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 10 mei 2009, 15:32

Ben het eens met die doelstelling om weer terug te gaan naar de doelen van de kruisende snelweg in plaats van allerlei lokaal grut. Maar ik vind het moeilijk vol te houden dat tegen Den Bosch aanliggende plaatsjes zoals Veghel en Rosmalen wel vermeld mogen worden, maar het centrum van Den Bosch dan weer niet. Als je het dan hebt over concentreren op doorgaand verkeer, laat dan ook dat soort plaatsjes min of meer voor wat ze zijn. Wanneer een knooppunt tevens het begin vormt van een parallelbaan voor lokaal verkeer, zorg dan in ieder geval dat de doelen van de kruisende snelweg prominent genoeg in beeld komen en niet dreigen te verzuipen tussen het lokale werk. Zowel hier bij Den Bosch als bij Eindhoven (met Veldhoven en Waalre) dreigt dat.

Bij al mijn afkeer van lokaal grut op de borden, zou ik overigens menen dat het centrum en evenementenhallen een ietsje prominentere plaats op de borden verdienen. Ze trekken toch meer ter plaatse onbekend verkeer dan het gemiddelde stadsdeel en al helemaal ten opzichte van bedrijventerreinen en andere objecten. Je moet er alleen voor zorgen dat dat soort vermeldingen niet al te veel plek op de borden innemen. Bij voorkeur breng je ze op één regel zodat ze niet in de weg komen te staan ten opzichte van de doorgaande doelen op het bord. Zie bijvoorbeeld dit oudere ontwerp.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 10 mei 2009, 16:26

Veghel is niet een voorstad van Den Bosch maar een verderweg gelegen plaats die het hoofddoel vormt van de N279. Rosmalen is dat wel en dat valt dus wel in dezelfde categorie als Veldhoven en Waalre.

Het idee dat die voorsteden net zo behandeld kunnen worden als stadsdelen ben ik het niet mee eens. Op grotere afstand wel: op weg naar Rosmalen volg je gewoon Den Bosch, wat ook geldt voor delen van Den Bosch. Op het moment van splitsing tussen verschillende rijbanen geldt dat niet meer. Delen van Den Bosch laten zich samenvatten door het doel 's-Hertogenbosch of Ring, maar voorsteden niet.

Dat je niet elke voorstad gelijk vermeldt bij het naderen van de stad is terecht, maar dat gebeurt ook niet. Vlijmen en Vught worden gelaten voor wat ze zijn, en bij de splitsing bij Eindhoven worden Best, Son en Breugel, Nuenen en Geldrop ook gelaten voor wat ze zijn. Echter, dat je voor een bepaalde afrit de parallelbaan moet hebben, daar mag geen onduidelijkheid over bestaan. Bij de "oude" parallelbanen is het niet anders, gezien de vermeldingen Capelle a/d IJssel en Nieuwegein.

Dat Centrum en Brabanthallen niet worden vermeld is ook logisch. 's-Hertogenbosch wordt in zijn geheel vermeld dus dat volg je als je daarnaartoe op weg bent.

Het dreigen te verzuipen onder lokaal grut valt wel mee. Het enige dat je hier lokaal zou kunnen noemen naast 's-Hertogenbosch is Rosmalen. De andere afslaande doelen zijn Veghel, Nijmegen en Waalwijk, allemaal hoofddoelen van doorgaande wegen. Er zijn locaties in Nederland waar de constatering wel terecht is, zoals het Prins-Claus-Plein waar Amsterdam verzuipt tussen de lokale doelen, maar op deze locatie geldt dat volgens mij niet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 10 mei 2009, 16:57

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk wat betreft Veghel. Was in de war met Vught. Punt blijft wel dat het voor het grootste gedeelte van het verkeer op dit punt een vrij onbelangrijk doel is; niet meer dan een doel van één van de afritten aan de parallelbaan. Het is zaak om allereerst de doelen van de A59 duidelijk te maken en deze niet onder te laten sneeuwen door de doelen van de parallelbaan - of die nou lokaal zijn of het doel van een N-weg waarnaar je via de paralellbaan afslaat. Die problematiek heeft inderdaad maar weinig met de VNB te maken. Bij de old school bewegwijzering van het Prins Clausplein zie je hetzelfde, waar tussen de doelen van de A4 en de A12 ook nog eens wordt gewerkt met Den Haag-Leidscheveen, Wassenaar en dergelijke. Zulke vermeldingen doen gewoon af aan waar het voor 95 % van het verkeer bij zo'n knooppunt om draait.

Ik zie je punt over de manier waarop je plaatsen als Rosmalen en Veldhoven benadert ten opzichte van (stadsdelen van) Den Bosch respectievelijk Eindhoven. Bij het Prins Clausplein geldt natuurlijk hetzelfde voor Leidschendam en Wassenaar. En toch vind ik dat je in die situatie iets moet doen aan het grote aantal doelen dat nul toegevoegde waarde heeft voor het verkeer dat op zo'n knooppunt moet kiezen tussen doorgaande landelijke routes. Empel is wat dat betreft inderdaad niet zo problematisch als het Prins Clausplein, maar met twee van de vier doelen vind ik het toch op het randje. Zou dat toch liever op een andere manier opgelost zien, bijvoorbeeld met een los overzichtsbord welke afritten je via de parallelbaan kunt bereiken ("volg RING-Oost").

Of het nou gaat om een knooppunt met een afrit erin, een knooppunt waar de richtingen naar de verschillende stadsdelen zich splitsen of om een knooppunt dat tevens het begin vormt van een parallelbaan, de doelen van de snelwegen die zich daar kruisen moeten de boventoon blijven voeren. Empel laat zich in die zin ook niet vergelijken met het aangeven van Capelle a/d IJssel bij Rotterdam. Daar is immers geen "concurrentie" tussen knooppunt en afrit. En ja, dat betekent dan dat de route naar een voorstad niet echt lekker staat aangegeven. Maar dat is het voordeel van de huidige tijd met routeplanners en navigatiesystemen. Je hoeft de weggebruiker niet zo sterk aan het handje te nemen met bewegwijzering en kunt meer weglaten. Dus ook plaatsen als Rosmalen en Veghel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 10 mei 2009, 17:03

Maar dat is het voordeel van de huidige tijd met routeplanners en navigatiesystemen.
En die laten het juist afweten op dit soort momenten. :shutup:

Voorbeeld: bij de Beekse bergen wordt je voor het Safaripark door de DomDom naar de uitgang gestuurd in plaats naar de ingang. Mag je de wegbeheerder op zijn blote knietjes danken dat het betreffende park tenminste ook op de bewegwijzering wordt aangegeven, in plaats van ergens op een servicebord gekwakt en een zoek het maar verder zelf uit mentaliteit. Het toppunt was nog wel dat meneer DomDom vond dat we 'in het weiland' reden bij afritten die enkele maanden geleden zijn verplaatst, waardoor hij precies de verkeerde kant op stuurde als waar we heen moesten. :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 10 mei 2009, 17:09

Het is blijkbaar ook zoooooo moeilijk om het concept 'RING' overal consequent op dezelfde manier door te voeren...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mei 2009, 17:10

Het is al een paar keer uitgelegd. Deze vorm van aanduiding is een vooraankondiging van de ring. Beter lezen dus ;)

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 10 mei 2009, 17:16

^^

sorry voor de snelle reactie... zal toch nog eens al die pagina's doorlezen :)

maar blijft staan dat het er voor de gemiddelde weggebruiker, die niet eerst dit hele forum doorgelezen heeft, niet echt consequenter en logischer op wordt... :)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mei 2009, 17:18

Kwestie van wennen denk ik :)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 mei 2009, 17:21

Over die tweede foto: Er komt waarschijnlijk nog een rechtdoorbord naast aangezien er op de bordcode staat: A002-111,500-Re-2. Die 2 staat voor het 2e bord aan het portaal... Zie ik dit goed? René?

jan
autoweg

Re: NBA: A59 / A2 's-Hertogenbosch

Bericht door jan » ma 01 jun 2009, 15:07

Rene schreef:Maar de RING-aanduiding is echt voorbehouden aan de wegvakken van de RING-zelf, voor het oprijden van de Ring krijg je een windrichting.
Hmm, komende vanaf Eindhoven hangt er op de A2 bij Hintham nu ook NBA, je zit hier al op ring, maar toch krijg je een windrichting te zien: oost.

Direction
zandpaadje

Bericht door Direction » wo 03 jun 2009, 10:46

Rene schreef:
denbosch12 schreef:Ik vind het ook nogal wat om alle witte doelen weg te halen.
Ik vind het een verademing. Waalwijk verdronk tussen alle witte bestemmingen, straks valt tenminste weer op waar de aftakkende snelweg naartoe gaat.
Nu kan Zierikzee er wel bij :D

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 12:02

Liever zie ik Zierikzee verdwijnen van de hele A59 vanaf Den Bosch tot een heel eind richting Zonzeel. Hopelijk begint bij Hintham de victorie !

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 jun 2009, 12:38

Richting Zonzeel? Zeg maar gerust tot aan Zonzeel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 13:13

Als vierde of vijfde doel op de afstandenborden zou misschien nog net kunnen.

Direction
zandpaadje

Bericht door Direction » wo 03 jun 2009, 13:31

Ik vind Zierikzee een goed doel vanaf Den Bosch. Ook een mooi doel voor de Duitse toeristen. Alleen Waalwijk vanaf Den Bosh is onwenselijk.... Net alsof de weg niet verder gaat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 jun 2009, 13:46

Duitsers zullen eerder via de A67/A58 naar Zeeland rijden dan de A59.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 03 jun 2009, 14:59

Aangezien er niet al te veel logische doelen zijn die de A59 goed vertegenwoordigen, vind ik Zierikzee, ondanks de beperkte grootte, niet misstaan op de afstandenborden. Ik heb al vaker geopperd dat ik Dordrecht een goed doel voor de A59 zou vinden. Rotterdam kan immers ook via A2/A15, dus zie ik Waalwijk, Dordrecht en Zierikzee wel op de afstandsborden staan. Na Waalwijk kunnen dan Breda en Utrecht verschijnen. Maar goed, ik dwaal af.

Positief vind ik inderdaad dat Waalwijk (wat ook voldoende is op een voorwegwijzer, in noordelijke richting zou Dodrecht kunne worden toegevoegd) niet meer verzuipt tussen alle witte doelen op de Ring 's-Hertogenbosch.
Rainier

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 15:12

Dat laatste vind ik absoluut ook positief. Wat betreft de doelenkeuze van de A59, voor mij is het gewoon een weg die doodloopt op Knooppunt Zonzeel, en vanaf daar kun je twee kanten uit op de A16. Dat er aan de andere kant van een gat in de A59 nog een westelijk deel is, moet wat mij betreft voor de bewegwijzering niet uitmaken. Je ziet op de Duitse A4 bij Olpe ook geen doelen aan de andere kant van het gat in de A4 staan, zolang het nog geen doorlopende route is.

Kortom, het gebruik van Zierikzee omdat het nou eenmaal aan de A59 ligt, is wat mij betreft geen optie. Je kunt het hoogstens in de buurt van Zonzeel plaatsen, omdat er daar nog wel enig verkeer richting Zeeland op de weg zal zitten, wat je daarmee een houvast kunt geven.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 03 jun 2009, 17:15

^^
Er is wel een groot verschil tussen BAB4 en de A59: het ontbrekende stuk in Duitsland is vele malen groter en de A59 loopt dubbel genummerd verder via de A16 en A17 (toch?). Desalniettemin zou Zierikzee van mij ook pas veel later op de borden mogen verschijnen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 17:37

Die dubbelnummering halen ze wat mij betreft vandaag nog van de borden. Vervolgens de A59-west omnummeren en dan is alle link tussen beide delen van de route weg, want die delen zullen toch nooit meer bijeen worden gebracht.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » za 06 jun 2009, 16:54

Ik kan me voorstellen dat je de N59 tussen Hellegatsplein en Serooskerke omnummert. De vraag is dan welk nummer het stukje Noordhoek - Sabina moet krijgen, of je moet het deel Noordhoek - Serooskerke als één route zien. Overigens stond vroeger voor voltooiing van de A59 Terheijden - Zonzeel altijd Zevenbergen vanaf 's-Hertogenbosch aangegeven. De N285 heette toen nog N59.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 06 jun 2009, 17:13

Ik ben geneigd de A59 dan te splitsen in een westelijk gedeelte (Noordhoek - Serooskerke) en een oostelijk gedeelte (Zonzeel - Paalgraven).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 06 jun 2009, 17:35

^^ Dat lijkt mij ook wel een redelijk alternatief. Hoewel ik in de praktijk eerder verwacht dat het stuk ten westen van Zierikzee ooit eens onnodig wordt hernummerd, omdat het provinciaal wordt ofzo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 06 jun 2009, 19:41

Als we toch bezig gaan zou ik het stuk Serooskerke - Zierikzee een apart nummer geven en de weg Goes - Hellegatsplein omdopen naar N62. Het stukje Sabina - Noordhoek zou ik dan ook een apart nummer geven.
Rainier

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 06 jun 2009, 21:28

Zomaar een foto:

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 07 jun 2009, 11:13

Jammer van dat blauwvlak onder die A2, dat maakt het bord onnodig groot.