[GBZ] Gibraltar
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
[GBZ] Gibraltar
Omdat ik vermoed dat dit topic nog niet bestaat, maak ik er nu 1 aan over Gibraltar omdat stukje rots toch wel veel interessanter is dan de meeste mensen denken. Het is namelijk het enige Britse overzees gebied waar men rechts rijd.
Een beetje uitleg over de ligging;
Gibraltar is een overzees gebiedsdeel onder soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk. De stad ligt op een schiereiland in het uiterste zuiden van Spanje aan de Straat van Gibraltar. De Rots van Gibraltar is in de klassieke literatuur één van de Zuilen van Hercules.
Een beetje uitleg over de ligging;
Gibraltar is een overzees gebiedsdeel onder soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk. De stad ligt op een schiereiland in het uiterste zuiden van Spanje aan de Straat van Gibraltar. De Rots van Gibraltar is in de klassieke literatuur één van de Zuilen van Hercules.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
- Moderator
-
- expressweg
[GIB] Gibraltar
Er heersen trouwens nog altijd spanningen tussen Spanje en Gibraltar over wie nu de rechtmatige heerser is van dat stukje rots. Een filmpje van in Gibraltar stad.
[youtube]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FLcqHUR58AU&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FLcqHUR58AU&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/youtube]
[youtube]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FLcqHUR58AU&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FLcqHUR58AU&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/youtube]
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op di 22 sep 2009, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [GBZ] Gibraltar
Het meest opvallende in het wegennet van Gibraltar is dat deze de start- en landingsbaan van het vliegveld kruist. Als er een vliegtuig passeert, wordt de weg afgesloten.
-
- expressweg
Re: [GIB]
Nee hoor, ik heb het eerst opgezocht en ik kom overal GIB uitChris schreef:Gibraltar is GBZ

-
- Moderator
GBZ is de landencode van Gibraltar voor kentekens.
GBG is al ingenomen door Guernsey.
GIB is de ISO-code maar die wordt niet gebruikt op kentekens.
GBG is al ingenomen door Guernsey.
GIB is de ISO-code maar die wordt niet gebruikt op kentekens.
-
- expressweg
GIB is de internationale landcode voor Gibraltar, als men hier op het forum de afkortingen van op de nummerplaten gebruikt, dan is GBZ uiteraard wel juist.
-
- Moderator
Op dit forum gebruiken we de toepasselijker kentekencodes.
Het is ook SLO (niet SI), H (niet HU), S (niet SE), N (niet NO), D (niet DE), B (niet BE), F (niet FR) en A (niet AT) etc.
Het is ook SLO (niet SI), H (niet HU), S (niet SE), N (niet NO), D (niet DE), B (niet BE), F (niet FR) en A (niet AT) etc.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Gibraltar is een fascinerend schiereiland, veel leuker dan ik in eerste instantie verwacht had. Maar na meer dan 2 dagen gaat het wel vervelen denk ik, wij zijn er enkel een middag geweest en dat was voldoende.
In Gibraltar betaalt men met de Pond en spreekt men er Engels, hoewel je dat niet verwacht voor zo'n klein land. Een vriend van mij bestelde een Cerveza (Spaans voor bier), en toen zei de ober terug "You mean a beer!".
Overigens kun je er wel gewoon met euro's betalen, maar tegen wisselkoers. En aangezien de pond nu best laag staat is shoppen er erg goedkoop. Naast de detailhandel is toerisme ook een belangrijke inkomstenbron. Met de busjes waarin je mee kan rijden net over de grens (ga niet met de auto over de grens maar lopend, dat scheelt je veel rompslomp) kun je alle interessante dingen van Gibraltar zien, zoals een grot, tunnel, apenrots en het uitzicht.
Erg leuk is ook dat de weginrichting typisch Engels is. Een aantal foto's:
Uitzicht op de landingsbaan van het vliegveld. De toegangsweg tot Gibraltar loopt er loodrecht op, en wordt afgesloten als er vliegtuigen landen of opstijgen en leidt tot grote opstoppingen aan beide zijden:

Typische Engelse oversteek met de zwart-witte palen en gele bollen:

Oversteek met verkeerslichten:

Bewegwijzering:

Verkeerslicht ter hoogte van het vliegveld. Ook voetgangers hebben hier een licht. Ik vraag me dan ook af wat de ontruimingstijd is voor voetgangers als het licht eenmaal rood is. Zou een aankomend vliegtuig dan moeten stoppen?

eer foto's.
In Gibraltar betaalt men met de Pond en spreekt men er Engels, hoewel je dat niet verwacht voor zo'n klein land. Een vriend van mij bestelde een Cerveza (Spaans voor bier), en toen zei de ober terug "You mean a beer!".

Overigens kun je er wel gewoon met euro's betalen, maar tegen wisselkoers. En aangezien de pond nu best laag staat is shoppen er erg goedkoop. Naast de detailhandel is toerisme ook een belangrijke inkomstenbron. Met de busjes waarin je mee kan rijden net over de grens (ga niet met de auto over de grens maar lopend, dat scheelt je veel rompslomp) kun je alle interessante dingen van Gibraltar zien, zoals een grot, tunnel, apenrots en het uitzicht.
Erg leuk is ook dat de weginrichting typisch Engels is. Een aantal foto's:
Uitzicht op de landingsbaan van het vliegveld. De toegangsweg tot Gibraltar loopt er loodrecht op, en wordt afgesloten als er vliegtuigen landen of opstijgen en leidt tot grote opstoppingen aan beide zijden:

Typische Engelse oversteek met de zwart-witte palen en gele bollen:

Oversteek met verkeerslichten:

Bewegwijzering:

Verkeerslicht ter hoogte van het vliegveld. Ook voetgangers hebben hier een licht. Ik vraag me dan ook af wat de ontruimingstijd is voor voetgangers als het licht eenmaal rood is. Zou een aankomend vliegtuig dan moeten stoppen?

eer foto's.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
Leuke foto's! Ik wil daar in het najaar ook nog heen. Interessant trouwens dat men daar rechts rijdt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg

Dat is de enige plaats in de wereld waar men een rechts georiënteerde versie kan vinden van het Britse systeem.
-
- stadsweg
2 jaar geleden zijn wij bezig geweest met het binnenhalen van een werk op Gibraltar. Er moest een autotunnel komen onder de startbaan. Helaas is de klus naar een Spaanse aannemer gegaan. We hebben toen veel puzzel 'plezier' gehad aan het verwerken van de eisen. Alle eisen waren namelijk op links rijden en mijlen ontworpen. Maar zo te zien zijn ze nog niet begonnen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ze zijn zeker de specificaties aan het omschrijven naar rechts verkeer en kilometers... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Gebruiken ze in Gibraltar kilometers?Vinny schreef:Ze zijn zeker de specificaties aan het omschrijven naar rechts verkeer en kilometers...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x3 autosnelweg
Gezien de achtergrond en structuur van het landje is Gibraltar een must-see voor toponerds en ruimtelijke ordening verslaafden.
Ik ben er dan ook twee weken geleden geweest en moet zeggen dat ik het allemaal erg interessant vond.
Wat opmerkzaamheden:
- Gibraltar wordt vanaf de Spaanse A7 niet bewegwijzerd. Al vanaf Malaga wordt als hoofddoelbestemming de stad Alcagiras aangegeven dat enkele kilometers van Gibraltar afligt en waar o.a. boten naar Marokko vertrekken. Echter, ook dichterbij komende moet je maar weten dat je bij de afrit 'La Linea' er ook af moet voor Gibraltar. Pas als je van de snelweg af bent staat er op het eerste de beste bord aangegeven dat ook Gibraltar de betreffende kant op is. La Linea ligt overigens tegen Gibraltar aangeplakt, maar is verder volstrekt oninteressant (voorzover ik uit de auto kon waarnemen).
- Om Gibraltar in te komen moet je eerst door een file van (in ons geval) een goede kilometer heen. De Spaanse autoriteiten laten je hierbij een vrij zinloze slinger maken via een pier (in de oceaan) waar je eerst de ene kant oprijdt en na een rotonde gewoon weer dezelfde weg terug rijdt...... Al met al mag je gerust rekenen op een half uur vertraging om Gibraltar in te komen.
- Bij het oversteken van de grens moet je steekproefsgewijs je paspoort laten zien waarna de beambtes deze vluchtig bekijken.
- In ons geval stond het verkeer direct na de grens muurvast doordat er eerst een vliegtuig moest opstijgen. Heel bijzonder om dit mee te maken. Na het vertrek van het vliegtuig duurde het overigens nog wel een minuut voordat de slagbomen opengingen en het verkeer weer kon doorrijden.
- De eerste kilometer van/in Gibraltar is het één grote chaos. Al het verkeer in/uit Gibraltar en van/naar het vliegveld (incl bussen) moet via een veel te beperkte 2*2 weg. Het ruimtegebruik is hier erg intensief. Daarbij wordt er voor het vliegveld momenteel gebouwd aan een nieuwe terminal die meen ik in 2012 klaar moet zijn. Van de bouw van een tunnel onder de landingsbaan is nog niets te zien. Overigens vraag ik me wel af waar de tunnelmond aan de 'Spaanse' kant van Gibraltar dan moet komen. Zoals aangegeven is echt alles hier volgebouwd (denk ook aan busstation, tax free shops, etc.) en lijkt er nergens ruimte om een nieuwe weg boven te laten komen.
- Gibraltar bestaat feitelijk uit twee delen: de grote, steile rots aan de Middelandse zeekant en een semi-vlak door mensen volgebouwd en bewoond deel aan de Altantische Oceaankant. Dit laatste deel is echt volledig volgebouwd met o.a. appartementgebouwen, havens etc. Verder zijn er heel veel fortificaties op dit schiereiland van verschillende periodes.
- Uiteraard zie je op Gibraltar veel Britse invloeden. Dit vond ik echter veel minder dan ik vooraf had gedacht. Uiteraard heb je de telefooncellen en pubs etc., maar voor het overige zie je in het straatbeeld niet echt heel veel Britse invloeden vind ik. Wel is het op Gibraltar erg netjes en schoon.
- In de meeste winkels lijkt het meeste personeel niet van Britse origine te zijn. Er lijken veel Spanjaarden van de andere kant van de grens te werken die ook gewoon de Spaanstalige radio aan hebben staan. Sowieso lijkt de voertaal op straat eerder Spaans dan Engels te zijn.
- Je kunt overal zowel in euro's als in ponden betalen, maar je moet bij (kleinere) winkels e.d. wel beducht zijn op 'creatieve' wisselkoersen waarbij je als eurobetaler vreselijk beduveld kan worden. Bij grotere ketens, tankstations e.d. gaat het allemaal wat eerlijker. Overigens is de kans wel aanwezig dat als je in euro's betaalt, je wisselgeld in ponden terugkrijgt. In de parkeergarage bijvoorbeeld betaalde ik met een tien euro biljet en kreeg als wisselgeld een 50 pence munt terug.
- Er zitten nog altijd apen op de grote rots die in semi-vrijheid leven. Hun voedsel krijgen ze volledig van de autoriteiten die er door dit voedsel uit te strooien langs de meest fotogenieke plekken voor zorgen dat er altijd apen gespot kunnen worden langs de routes van de taxi's en minibusjes.
- Gibraltar weer uitkomen duurde wederom een ruime tijd. Om een mij onbekende reden laten de autoriteiten je op Gibraltars grondgebied een paar zinloze slingers maken waarbij het verkeer wordt verdeeld over vier rijstroken. Vervolgens mogen steeds een stuk of tien auto's per rijstrook het land uitrijden. Gevolg: een zeer matige doorstroming.
Ik ben er dan ook twee weken geleden geweest en moet zeggen dat ik het allemaal erg interessant vond.
Wat opmerkzaamheden:
- Gibraltar wordt vanaf de Spaanse A7 niet bewegwijzerd. Al vanaf Malaga wordt als hoofddoelbestemming de stad Alcagiras aangegeven dat enkele kilometers van Gibraltar afligt en waar o.a. boten naar Marokko vertrekken. Echter, ook dichterbij komende moet je maar weten dat je bij de afrit 'La Linea' er ook af moet voor Gibraltar. Pas als je van de snelweg af bent staat er op het eerste de beste bord aangegeven dat ook Gibraltar de betreffende kant op is. La Linea ligt overigens tegen Gibraltar aangeplakt, maar is verder volstrekt oninteressant (voorzover ik uit de auto kon waarnemen).
- Om Gibraltar in te komen moet je eerst door een file van (in ons geval) een goede kilometer heen. De Spaanse autoriteiten laten je hierbij een vrij zinloze slinger maken via een pier (in de oceaan) waar je eerst de ene kant oprijdt en na een rotonde gewoon weer dezelfde weg terug rijdt...... Al met al mag je gerust rekenen op een half uur vertraging om Gibraltar in te komen.
- Bij het oversteken van de grens moet je steekproefsgewijs je paspoort laten zien waarna de beambtes deze vluchtig bekijken.
- In ons geval stond het verkeer direct na de grens muurvast doordat er eerst een vliegtuig moest opstijgen. Heel bijzonder om dit mee te maken. Na het vertrek van het vliegtuig duurde het overigens nog wel een minuut voordat de slagbomen opengingen en het verkeer weer kon doorrijden.
- De eerste kilometer van/in Gibraltar is het één grote chaos. Al het verkeer in/uit Gibraltar en van/naar het vliegveld (incl bussen) moet via een veel te beperkte 2*2 weg. Het ruimtegebruik is hier erg intensief. Daarbij wordt er voor het vliegveld momenteel gebouwd aan een nieuwe terminal die meen ik in 2012 klaar moet zijn. Van de bouw van een tunnel onder de landingsbaan is nog niets te zien. Overigens vraag ik me wel af waar de tunnelmond aan de 'Spaanse' kant van Gibraltar dan moet komen. Zoals aangegeven is echt alles hier volgebouwd (denk ook aan busstation, tax free shops, etc.) en lijkt er nergens ruimte om een nieuwe weg boven te laten komen.
- Gibraltar bestaat feitelijk uit twee delen: de grote, steile rots aan de Middelandse zeekant en een semi-vlak door mensen volgebouwd en bewoond deel aan de Altantische Oceaankant. Dit laatste deel is echt volledig volgebouwd met o.a. appartementgebouwen, havens etc. Verder zijn er heel veel fortificaties op dit schiereiland van verschillende periodes.
- Uiteraard zie je op Gibraltar veel Britse invloeden. Dit vond ik echter veel minder dan ik vooraf had gedacht. Uiteraard heb je de telefooncellen en pubs etc., maar voor het overige zie je in het straatbeeld niet echt heel veel Britse invloeden vind ik. Wel is het op Gibraltar erg netjes en schoon.
- In de meeste winkels lijkt het meeste personeel niet van Britse origine te zijn. Er lijken veel Spanjaarden van de andere kant van de grens te werken die ook gewoon de Spaanstalige radio aan hebben staan. Sowieso lijkt de voertaal op straat eerder Spaans dan Engels te zijn.
- Je kunt overal zowel in euro's als in ponden betalen, maar je moet bij (kleinere) winkels e.d. wel beducht zijn op 'creatieve' wisselkoersen waarbij je als eurobetaler vreselijk beduveld kan worden. Bij grotere ketens, tankstations e.d. gaat het allemaal wat eerlijker. Overigens is de kans wel aanwezig dat als je in euro's betaalt, je wisselgeld in ponden terugkrijgt. In de parkeergarage bijvoorbeeld betaalde ik met een tien euro biljet en kreeg als wisselgeld een 50 pence munt terug.
- Er zitten nog altijd apen op de grote rots die in semi-vrijheid leven. Hun voedsel krijgen ze volledig van de autoriteiten die er door dit voedsel uit te strooien langs de meest fotogenieke plekken voor zorgen dat er altijd apen gespot kunnen worden langs de routes van de taxi's en minibusjes.
- Gibraltar weer uitkomen duurde wederom een ruime tijd. Om een mij onbekende reden laten de autoriteiten je op Gibraltars grondgebied een paar zinloze slingers maken waarbij het verkeer wordt verdeeld over vier rijstroken. Vervolgens mogen steeds een stuk of tien auto's per rijstrook het land uitrijden. Gevolg: een zeer matige doorstroming.
-
- expressweg

Vreemd toen ik in Gibraltar was vond ik het straatbeeld net zeer Brits. Wegmarkeringen, hekjes, verlichting, verkeersborden en knipperbollen. Als wat ze in het thuisland hebben vind je daar ook.
-
- 2x4 autosnelweg
Die slinger voor de grensovergang zullen wel bedoeld zijn om zo de mogelijke lengte van de wachtrij voor de grens te vergroten. Zonder slinger zou de file te lang worden, zodat het verkeer mogelijk al op de startbaan van het vliegveld in de rij komt te staan en dat is uiteraard onwenselijk.
-
- 2x5 autosnelweg
Inderdaad, dat gevoel had ik ook. En iedereen sprak toch echt Engels ipv Spaans.Wimpie24 schreef:
Vreemd toen ik in Gibraltar was vond ik het straatbeeld net zeer Brits. Wegmarkeringen, hekjes, verlichting, verkeersborden en knipperbollen. Als wat ze in het thuisland hebben vind je daar ook.
Daarnaast snap ik niet dat je hebt geprobeerd om met de auto Gibraltar in te gaan. Te voet is toch echt zoveel sneller en makkelijker. Parkeren in het inderdaad verder troosteloze La Linea is ook veel handiger.
Volgens mij wordt Gibraltar expres niet genoemd vanaf dat deel van de A7, maar pas verderop op de A7 zodat je niet door het oostelijk/centrumdeel van La Linea hoeft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x2 autosnelweg
Is Gribraltar een leuk vakantiegebied? Wel lang door Spanje rijden om daar te komen. 

-
- expressweg
Het is interessant, zeker voor mensen zoals wij maar verder betekent het niet veel. Het is amper een scheet groot, het is er bloedheet en je passeert onderweg prachtige gebieden in Spanje waarvan je denkt "was ik daar maar gestopt".
-
- zandpaadje
Ik ben net weer terug van een motorritje uit Gibraltar en ben met een vraagje blijven zitten, de bewoners weten het antwoord niet, :confuuuse: (mijn zoon en schoondochter) maar wat is de betekenis van GBZ, GB is Gibraltar of Groot Brittanie maar de Z ?? Wie weet het ?? Voorheen was het gewoon GIB.
Groetjes
Wingrijder
Groetjes
Wingrijder
-
- zandpaadje
Ik kom er net vandaan en ze zijn nog steeds niet begonnen, mensen die daar wonen hebben nog bgeen idee wanneer ze er aan zouden gaan beginnen. Dus zal nog wel even duren voor je er onder door kunt gaan.jaap47 schreef:2 jaar geleden zijn wij bezig geweest met het binnenhalen van een werk op Gibraltar. Er moest een autotunnel komen onder de startbaan. Helaas is de klus naar een Spaanse aannemer gegaan. We hebben toen veel puzzel 'plezier' gehad aan het verwerken van de eisen. Alle eisen waren namelijk op links rijden en mijlen ontworpen. Maar zo te zien zijn ze nog niet begonnen.
-
- Moderator
-
- zandpaadje
Ik heb familie wonen in Gib en onderling spreken ze zeker Spaans, zelfs veel meer dan Engels. Op de scholen krijgen de kinderen gewoon de Engelstalige opleiding. Sinds kort zijn de Spaanse lessen afgeschaft tegen de zin in van de bewoners, deze zijn bang dat straks de kinderen van nu geen Spaans meer kunnen lezen of schrijven, spreken zal wel blijven bestaan omdat dat toch echt de taal is die de Gibraltezen onderling spreken.mavas schreef:Inderdaad, dat gevoel had ik ook. En iedereen sprak toch echt Engels ipv Spaans.Wimpie24 schreef:
Daarnaast snap ik niet dat je hebt geprobeerd om met de auto Gibraltar in te gaan. Te voet is toch echt zoveel sneller en makkelijker. Parkeren in het inderdaad verder troosteloze La Linea is ook veel handiger.
Volgens mij wordt Gibraltar expres niet genoemd vanaf dat deel van de A7, maar pas verderop op de A7 zodat je niet door het oostelijk/centrumdeel van La Linea hoeft.
-
- zandpaadje
In Gibraltar betaalt men met de Pond, maar denk erom dat het voornamelijk de Gibraltese pond is die daar rond gaat, deze Gibraltese pond is haast nergens in te wisselen behalve tegen een erg hoge koers. dus als je in Gib een rondje bent wezen doen, zorg er dan voor dat je geen Gibraltese ponden meer heb en deze hebt verwisseld voor de Engelse pond.mavas schreef:In Gibraltar betaalt men met de Pond en spreekt men er Engels, hoewel je dat niet verwacht voor zo'n klein land. Een vriend van mij bestelde een Cerveza (Spaans voor bier), en toen zei de ober terug "You mean a beer!".![]()
Overigens kun je er wel gewoon met euro's betalen, maar tegen wisselkoers. En aangezien de pond nu best laag staat is shoppen er erg goedkoop. Naast de detailhandel is toerisme ook een belangrijke inkomstenbron.
-
- 4x5 autosnelweg
Gezellig zo'n munteenheid die in de rest van de wereld niet gebruikt wordt... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat gebeurt in meer landen hoor 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Toch niet helemaal. Van veel munten weet je dat ze over de grens niet of nauwelijks inwisselbaar zijn; iedereen weet dat je je kippen lekker in Laos moet achterlaten. Je kunt ze kwijt voor een lage wisselkoers bij dubieuze straathandelaren, en als je geluk hebt tegen een min of meer courante koers bij een reiziger die juist op weg is naar Laos. Binnen het Verenigd Koninkrijk gaan dingen toch net ietsje anders, en dat heeft te maken met het feit dat daar meerdere instellingen het muntrecht hebben. De ponden uitgegeven door de Bank of England zijn wereldwijd courant. Maar ook bepaalde Schotse banken hebben muntrecht. Die geven Schotse ponden uit, de zogenaamde Pound Scots. Waarde is hetzelfde als die van de Britse pond, en om die reden zijn in Schotland beide door elkaar heen in omloop - heeft niemand last van. Maar als je vervolgens Schotland verlaat, blijkt de ene soort ponden wel geaccepteerd en de andere niet. Want de Pound Scots is absoluut niet courant buiten Schotland. Gibraltar heeft een soortgelijke pond.