[GBZ] Gibraltar
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [GBZ] Gibraltar
Ik heb met Schotse ponden kunnen betalen op de ferry van Hull naar Europoort.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Inderdaad heb ik wel eens op het "vasteland" van Groot-Brittannie verschrikkelijk veel moeite moeten doen om een biljet van het eiland Man (die hebben ook eigen papiergeld) weer kwijt te raken. Uiteindelijk moest een medewerkster van een koffietent het aan haar leidinggevende vragen en na een heel college over het Britse geldsysteem werd het dan toch geaccepteerd.
Laatst gewijzigd door Willem op vr 06 nov 2015, 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Leuk om je wereldverzameling bankbiljetten te kunnen uitbreiden, maar praktisch voor de reiziger is het allerminst.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Wat foto's vanuit Gibralter. Toch wel apart: Britse stijl, maar het verkeer rijdt rechts. Is dat de enige deel van het VK waar verkeer rechts rijdt?
Daarom zijn de rotondepijlen ook zo leuk, volgens het Britse systeem staan ze dus verkeerd om
Ik vroeg me ook al af of in Gibraltar het Britse of het Europese systeem voor afstanden wordt gehanteerd, maar dat blijken dus gewoon meters te zijn, en geen mijlen. Wegnummers zijn er niet (ik heb ze althans niet gezien)
Gelet op de bovenstaande discussie: Ik heb geen geld gewisseld, ik heb gepind of betaald met Euro's, die overal worden geaccepteerd.
Daarom zijn de rotondepijlen ook zo leuk, volgens het Britse systeem staan ze dus verkeerd om

Gelet op de bovenstaande discussie: Ik heb geen geld gewisseld, ik heb gepind of betaald met Euro's, die overal worden geaccepteerd.
- SPOILER: TOON
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Gibraltar hoort strikt genomen niet bij het VK.Palance schreef:Wat foto's vanuit Gibralter. Toch wel apart: Britse stijl, maar het verkeer rijdt rechts. Is dat de enige deel van het VK waar verkeer rechts rijdt?

The fourteen British Overseas Territories (BOT) are territories under the jurisdiction and sovereignty of the United Kingdom; they do not, however, form part of it.
Maar als je die Territories ook tot het VK rekent is Gibraltar niet het enige gebied waar rechts wordt gereden, dat gebeurt ook in de British Indian Ocean Territory (Diego Garcia en een handvol andere atols). In alle andere Territories wordt links gereden. Alleen voor de British Antarctic Territory heb ik geen regel gevonden, al zal daar nauwelijks (over wegen) gereden worden en als het al wel gebeurt zal het waarschijnlijk ook wel links zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
2 jaar geleden ben ik met de auto Gibraltar ingereden. Had niet de indruk daar lang in de file te hebben gestaan 

-
- 2x4 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
De rij in La Linea was nogal lang, en daarom duurde het even voordat ik het parkeerterrein aan de grens op kon. Maar toen ik 's middags terugging was er niks meer van de file over, dus het zal wel net even een piekmomentje geweest zijn.
Pal aan de grens was parkeerplek zat, weliswaar betaald parkeren. Ik was iets meer dan 6 Euro kwijt voor 4 uurtjes ofzo.
Op Streetview is nog niks te zien (klik), maar ondertussen ligt hier een mooi bewaakt parkeerterrein.
Pal aan de grens was parkeerplek zat, weliswaar betaald parkeren. Ik was iets meer dan 6 Euro kwijt voor 4 uurtjes ofzo.
Op Streetview is nog niks te zien (klik), maar ondertussen ligt hier een mooi bewaakt parkeerterrein.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben in 2009 Gibralter ingereden. Op de heenweg was er zo'n 1,5 km langzaam rijdend verkeer en duurde het een half uurtje voor ik 'binnen was'. Op de terugweg was het vier rijen dik slingeren bij de grens. Het was meer stilstaan dan rijden, maar al met al kostte dat ook zo'n 30 tot 40 minuten. In Gibraltar zelf zijn diverse grote garages waar je prima kan parkeren.
-
- 4x5 autosnelweg
Het scheelt ook dat ik een huurauto bij me had en niet zeker wist (had geen zin om het uit te zoeken
) of ik een grens ermee overmocht, dat is namelijk lang niet altijd vanzelfsprekend.
Maar dat parkeerterrein aan de grens is prima, je loopt zo Gibraltar binnen.

Maar dat parkeerterrein aan de grens is prima, je loopt zo Gibraltar binnen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Voorzitter
Toen ik er in 2012 was met de auto stond ik ook een half uur in de file, maar toen landde er net een vliegtuig. Dan gaat de grens een tijdje dicht en ontstaat er een file.Palance schreef:De rij in La Linea was nogal lang, en daarom duurde het even voordat ik het parkeerterrein aan de grens op kon. Maar toen ik 's middags terugging was er niks meer van de file over, dus het zal wel net even een piekmomentje geweest zijn.
Op de terugweg kon ik zonder noemenswaardig oponthoud weer naar Spanje rijden.
-
- Penningmeester
Daar hebben we echt geen seconde bij stilgestaan in 2010. Vorig jaar wel, toen waren we in Portugal en moesten we dus bij de Spaanse grens keren.Palance schreef:Het scheelt ook dat ik een huurauto bij me had en niet zeker wist (had geen zin om het uit te zoeken) of ik een grens ermee overmocht, dat is namelijk lang niet altijd vanzelfsprekend.
Overigens was ik in Gibraltar misschien nog wel het meest gefascineerd door het feit dat de enige toegangsweg pal over de start- en landingsbaan van het vliegveld loopt. Voor de rest vind ik het nogal een overgewaardeerd stukje schiereiland.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat laatste geldt voor bijna alle dwergstaatjes (al dan niet onafhankelijk). Dat je in een apart "land(-je)" bent is een attractie op zich.
Laatst gewijzigd door Willem op vr 06 nov 2015, 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Daar sta ik wel degelijk bij stil. Stel,dat je een probleem krijgt (pech of een aanrijding) en je bent in een ander land, dan kan het nog wel eens problematisch worden. Soms mag het hoe-dan-ook niet (met mijn Portugese auto mocht ik 6 jaar geleden Spanje niet in onder geen enkele voorwaarde), soms met bijbetaling (2 jaar geleden moest ik een tientje bijbetalen om met mijn Kroatische huurauto naar Bosnië-Herzegovina en Montenegro te rijden). Ik wil het risico niet lopen.RSK schreef:Daar hebben we echt geen seconde bij stilgestaan in 2010. Vorig jaar wel, toen waren we in Portugal en moesten we dus bij de Spaanse grens keren.Palance schreef:Het scheelt ook dat ik een huurauto bij me had en niet zeker wist (had geen zin om het uit te zoeken) of ik een grens ermee overmocht, dat is namelijk lang niet altijd vanzelfsprekend.
Op de heenweg ben ik die met een lijnbus gepasseerd, op de terugweg heb ik het lopend gedaan. Helaas geen vliegtuig gezien.RSK schreef:Overigens was ik in Gibraltar misschien nog wel het meest gefascineerd door het feit dat de enige toegangsweg pal over de start- en landingsbaan van het vliegveld loopt.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Het zijn ook belastingparadijzen, en soms mogen er dingen die "thuis" niet mogen: zoals gokken of naar de hoeren. Maar in Gibraltar lijkt me daar geen sprake van.Willem schreef:Dat laatste geldt voor bijna alleen dwergstaatjes (al dan niet onafhankelijk). Dat je in een apart "land(-je)" bent is een attractie op zich.
-
- 2x3 autosnelweg
Gibraltar vind ik wel een bijzonder stukje land vanwege de geschiedenis, de geringe omvang, de grenscontrole, de weg die dwars door de landingsbaan loopt, het Britse gehalte, de verhouding met Spanje, de rots en last but not least de aapjes! Kortom, ik vond en vind het wel een dagtrip waard.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Voorzitter
Ik weet dat ik na vijf jaar reageer, maar ik zie dit nu pas.mavas schreef:Volgens mij wordt Gibraltar expres niet genoemd vanaf dat deel van de A7, maar pas verderop op de A7 zodat je niet door het oostelijk/centrumdeel van La Linea hoeft.

https://www.google.nl/maps/@36.2069894, ... 56!6m1!1e1
https://www.google.nl/maps/@36.2167476, ... 56!6m1!1e1
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 09 okt 2015, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x4 autosnelweg
Vanwege die verhouding met Spanje verbaasde het me dat op die ene autovia Gibraltar al staat aangegeven en niet alleen La Linea.Rein schreef:Gibraltar vind ik wel een bijzonder stukje land vanwege de geschiedenis, de geringe omvang, de grenscontrole, de weg die dwars door de landingsbaan loopt, het Britse gehalte, de verhouding met Spanje, de rots en last but not least de aapjes! Kortom, ik vond en vind het wel een dagtrip waard.
-
- 4x5 autosnelweg
Die aapjes zijn strontvervelend, want verwend door nog vervelendere toeristen. Op het voeren van apen staat een boete van 4000 Pond, maar gelet op de hoeveelheid boterhamzakjes, bananenschillen en andere resten wordt er niet gehandhaafd of is de boete nog niet hoog genoeg. En ook zijn de beestjes erg brutaal, ik zag een aap iemand bijten omdat die toevallig met zijn arm stond te leunen op een plek waar de aap net langs wilde lopen.Rein schreef:Gibraltar vind ik wel een bijzonder stukje land vanwege de geschiedenis, de geringe omvang, de grenscontrole, de weg die dwars door de landingsbaan loopt, het Britse gehalte, de verhouding met Spanje, de rots en last but not least de aapjes! Kortom, ik vond en vind het wel een dagtrip waard.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
GBZ betekent Great Britain Zone.
Ik ben er 9 jaar geleden ook geweest om te werken in een dok aan de klipper "Stad Amsterdam".
Omdat ze daar rechts rijden staat er bij oversteekplaats LOOK LEFT op de weg geschreven. Zodat je niet naar rechts kijkt terwijl het verkeer van links komt. Idd veel fortificaties en 1 fort was als gezellig binnenplein ingericht met winkeltjes en kroegen. Van dat laatste heb ik dan ook gebruik gemaakt
Ik ben ook in een bruine kroeg/pub geweest tegenover het gebouw van de gouverneur. Ook de botanische tuin, de apenrots en de tunnels met kanonnen in de rotsen bekeken. Vanuit het hotel had ik een mooi uitzicht op de haven. Met het vliegtuig ben ik vanaf de startbaan opgestegen. Op de heenweg in Malaga geland en met de auto naar Gibraltar gebracht. Het dok was uit 1812.
Een stukje "Engeland" in zuidelijk Europa.
Ik ben er 9 jaar geleden ook geweest om te werken in een dok aan de klipper "Stad Amsterdam".
Omdat ze daar rechts rijden staat er bij oversteekplaats LOOK LEFT op de weg geschreven. Zodat je niet naar rechts kijkt terwijl het verkeer van links komt. Idd veel fortificaties en 1 fort was als gezellig binnenplein ingericht met winkeltjes en kroegen. Van dat laatste heb ik dan ook gebruik gemaakt

Een stukje "Engeland" in zuidelijk Europa.
-
- 2x4 autosnelweg
De naam "Great Brittain Zone" is nogal nietszeggend. Gibraltar valt daaronder, maar alle andere Britse gebieden, zoals de Falklands of Sint Helena, net zo goed ook. In die zin is het willekeur dat de afkorting GBZ aan Gibraltar is toegewezen. Of, gezien de betekenis van de afkorting, juist weer niet om zo de Spanjaarden te stangen.
-
- Voorzitter
Ik kan op internet niet echt een verklaring vinden voor de afkorting GBZ. De afkorting GBZ is in 1924 gekozen, GBG was al voor Guernsey in gebruik. Waarom dan de Z gekozen is, geen idee. Dat ze Z voor 'Zone' staat wordt ook nergens echt bevestigd.
-
- 4x5 autosnelweg
De "Z" heeft misschien dezelfde functie als de voorloop 9 in veel departementale wegen in Frankrijk. Er moest nog een letter na "GB" en dan ligt het voor de hand om de "Z" te nemen...
-
- Moderator
Groot-Brittannië Zuid 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Met een andere letter krijg je ook een gekunstelde combinatie. De G kan er immers niet bij. Dan valt er wel wat voor te zeggen om maar gewoon de Z te nemen. Iets als GBT had nog gekund. De T zelf slaat nergens op, maar in combinatie met de GB ontstaat iets wat erg op Gibraltar lijkt.Vinny schreef:De "Z" heeft misschien dezelfde functie als de voorloop 9 in veel departementale wegen in Frankrijk. Er moest nog een letter na "GB" en dan ligt het voor de hand om de "Z" te nemen...
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Voorzitter
SXM is ook de IATA-code van de luchthaven van Sint Maarten. Bij IATA-codes komt het frequent voor dat een X als 'opvulletter' wordt gebruikt. Denk aan LAX voor de luchthaven van Los Angeles, PDX voor de luchthaven van Portland of BNX voor de luchthaven van Banja Luka (en zo zijn er nog tientallen kleinere en grotere voorbeelden).
Doordat er uitsluitend drieletterige codes zijn krijgen sommige luchthaven een niet voor de hand liggende code. Málaga heeft bijvoorbeeld AGP, en daar zijn een heleboel theorieën over, maar het schijnt te komen van de vroegere naam van de luchthaven, Málaga Pablo Picasso. MAL was logischer geweest, maar dat wordt gebruikt door het kleine Indonesische vliegveld van Mangole...
Doordat er uitsluitend drieletterige codes zijn krijgen sommige luchthaven een niet voor de hand liggende code. Málaga heeft bijvoorbeeld AGP, en daar zijn een heleboel theorieën over, maar het schijnt te komen van de vroegere naam van de luchthaven, Málaga Pablo Picasso. MAL was logischer geweest, maar dat wordt gebruikt door het kleine Indonesische vliegveld van Mangole...