Afbeelding

[GBZ] Gibraltar

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [GBZ] Gibraltar

Bericht door Palance » za 07 nov 2015, 9:06

En de codes van Canadese vliegvelden beginnen allemaal met een "Y".

Beetje jammer weer dat die code van Gibraltar nu net weer GIB is :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 07 nov 2015, 12:11

^^ Naar Gibraltar is het toch vaak praktischer om naar AGP (Málaga) te vliegen. ;) Veel meer bestemmingen met grotere vliegtuigen, veel frequentere bediening.
Palance schreef:En de codes van Canadese vliegvelden beginnen allemaal met een "Y".
Voor alle grote vliegvelden klopt dat, dat is historisch zo ontstaan. Een paar kleinere vliegvelden hebben wel codes die niet met een Y beginnen, en omgekeerd liggen niet alle luchthavens die een code hebben die met een Y begint in Canada. Soms kun je aan de code helemaal niet zien welke luchthaven het is. YVR is nog herkenbaar als Vancouver en YQB als Québec, maar YUL voor Montréal-Pierre Elliot Trudeau, YYT voor St. John's International of YYZ voor Toronto Pearson International, dat is in het geheel niet herkenbaar. Het lijkt ook totaal niet op de namen van de luchthavens.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 07 nov 2015, 17:23

Alfa schreef:Net zoals Sint-Maarten waar de officiële landencode SX en SXM is.
SX is in feite de gecodeerde Sint-, de X kan je dus inderdaad lezen als spatie. Het is overigens wel een wonderlijke extentie van een internetadres, ik heb reclames gezien voor onschuldige producten die vanwege dat een wat meer "volwassen" lading krijgen als je eventjes met een half oog langs het betreffende reclamebord rijdt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » di 10 nov 2015, 9:28

Die 3-cijferige luchthavencodes, betekent dat nou ook dat er over de hele wereld max 17576 'becode' luchthavens kunnen zijn? (26*26*26)
Hmm, nu ik het zo bekijk is dat eigenlijk helamal niet zo weinig :o

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 10 nov 2015, 10:13

Er is 144,5 miljoen km2 aardoppervlak, dus dan kun je op elke 8.200km2 een luchthaven kwijt. Bij een proportionele verdeling zouden er voor Nederland dan vijf luchthavens mogelijk zijn. De enorme verlaten oppervlakten in Australië, Afrika en Rusland maken dat echter ruimschoots goed.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 11:30

Bongo schreef:Die 3-cijferige luchthavencodes, betekent dat nou ook dat er over de hele wereld max 17576 'becode' luchthavens kunnen zijn? (26*26*26)
Hmm, nu ik het zo bekijk is dat eigenlijk helamal niet zo weinig :o
Sommige kleinere niet-commerciële vliegvelden, zweefvliegvelden, helikopterhavens en airstrips hebben geen IATA-code (wel vaak een vierletterige ICAO-code maar die zijn minder gangbaar). Voor vliegtickets worden vrijwel uitsluitend de IATA-codes gebruikt.

Ook kleinere vliegvelden als Drachten, Hilversum, Breda (Seppe) en Budel hebben geen IATA-code. Militaire vliegvelden of vliegvelden met een militaire historie hebben vaak wel een IATA-code, zoals bv. Den Helder, Gilze-Rijen, Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht en Enschede

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 nov 2015, 11:43

@mods: Dit draadje afsplitsen naar het wegrestaurant?

Ik weet dat men al jarenlang het plan heeft om 3-letterige IATA-codes te vervangen door 4-letterige en dat men ook codes van luchtvaartmaatschappijen van 2 naar 3 posities wil uitbreiden. Het eerste lukt maar blijkbaar niet, het tweede zie je ondertussen al wel vaker gebeuren op sites of op vliegvelden (bv HV en TRA voor Transavia).

Ik heb voor mijn toeristische opleiding zo'n 20 jaar terug heel erg veel van die codes moeten stampen. Best leuk, want op veel boekingssites gebruik ik die codes vaak eerder dan de plaatsnamen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 11:58

Palance schreef:@mods: Dit draadje afsplitsen naar het wegrestaurant?

Ik weet dat men al jarenlang het plan heeft om 3-letterige IATA-codes te vervangen door 4-letterige en dat men ook codes van luchtvaartmaatschappijen van 2 naar 3 posities wil uitbreiden. Het eerste lukt maar blijkbaar niet, het tweede zie je ondertussen al wel vaker gebeuren op sites of op vliegvelden (bv HV en TRA voor Transavia).
Bij de codes van luchtvaartmaatschappijen worden ook cijfers gebruikt. Maar dan heb je met twee posities 36 x 36 verschillende codes, in totaal 1296. Dat is aan de krappe kant. Wel zijn de codes met twee posities nog veel gangbaarder.
Ik heb voor mijn toeristische opleiding zo'n 20 jaar terug heel erg veel van die codes moeten stampen. Best leuk, want op veel boekingssites gebruik ik die codes vaak eerder dan de plaatsnamen.
Ik heb voor mijn werk veel transporten met luchtvracht geboekt, dus ik ken ook de nodige codes die ik wel gebruikte in de communicatie met onze vervoerders en die ook op air waybill's gebruikt worden.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 31 mar 2023, 23:07

De tunnel in Gibraltar is vannacht geopend:
https://www.chronicle.gi/over-14-years- ... nel-opens/

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 01 apr 2023, 0:22

Zo te zien alleen voor gemotoriseerd verkeer, voetgangers gaan nog steeds over de baan. 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 apr 2023, 2:55

Het was me afgelopen september niet eens opgevallen dat er een tunnel aangelegd werd. Het is wel beter, want na een afsluiting staan er flinke files.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 apr 2023, 10:33

Chrysa schreef: za 01 apr 2023, 0:22 Zo te zien alleen voor gemotoriseerd verkeer, voetgangers gaan nog steeds over de baan. 8-)
Er zit ook een fietspad en voetpad in een aparte buis. Dus ik denk dat het lopen of rijden over de landingsbaan wel helemaal voorbij is nu.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 01 apr 2023, 10:57

Als ik een ander artikel goed begrijp blijft het voetpad over de landingsbaan gewoon open. https://www.chronicle.gi/pedestrians-cl ... n-in-days/

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 apr 2023, 16:49

Voor zover OSM actueel is lijkt de nieuwe tunnel wel een enorme omweg te zijn.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 01 apr 2023, 17:22

Willem schreef: za 01 apr 2023, 2:55 Het was me afgelopen september niet eens opgevallen dat er een tunnel aangelegd werd. Het is wel beter, want na een afsluiting staan er flinke files.
Ik heb er vooral iets verderop voor de douane in de file gestaan eerlijk gezegd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 apr 2023, 17:40

Willem schreef: za 01 apr 2023, 16:49 Voor zover OSM actueel is lijkt de nieuwe tunnel wel een enorme omweg te zijn.
Gezien de beperkte oppervlakte van Gibraltar zal de ‘omweg’ maximaal enkele honderden meters omvatten denk ik. Tijdverlies is dus minimaal, zeker vergeleken met de wachttijden bij de grens (althans toen ik er een jaar of 10 geleden was).

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 apr 2023, 18:32

Rein schreef: za 01 apr 2023, 17:40
Willem schreef: za 01 apr 2023, 16:49 Voor zover OSM actueel is lijkt de nieuwe tunnel wel een enorme omweg te zijn.
Gezien de beperkte oppervlakte van Gibraltar zal de ‘omweg’ maximaal enkele honderden meters omvatten denk ik. Tijdverlies is dus minimaal, zeker vergeleken met de wachttijden bij de grens (althans toen ik er een jaar of 10 geleden was).
Je moet de omweg uiteraard wel in de verhouding tot de grootte van het land c.q. territorium zien.

In Canada vinden ze een omweg van 200 km. ook prima aangezien de reis in totaal 9000 km. is.
Terwijl hier in Nederland een omweg van 200 km. extreem is.

Ergo: laten we de lengte van omwegen bekijken in relatie tot het oppervlak c.q. territorium van een bepaalde entiteit.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 apr 2023, 20:15

Nou nee.

Je kunt van alles verzinnen, maar het lijkt me duidelijk dat het hier geen ‘enorme omweg’ is. :yes:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 01 apr 2023, 20:59

2,32 km tegenover 700 meter.

Het kan gekker :p

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 02 apr 2023, 16:41

Fietsers en voetgangers kunnen inderdaad blijkbaar beide routes nemen:
Afbeelding