[GBZ] Gibraltar

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [GBZ] Gibraltar

Bericht door Palance » za 07 nov 2015, 9:06

En de codes van Canadese vliegvelden beginnen allemaal met een "Y".

Beetje jammer weer dat die code van Gibraltar nu net weer GIB is :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 07 nov 2015, 12:11

^^ Naar Gibraltar is het toch vaak praktischer om naar AGP (Málaga) te vliegen. ;) Veel meer bestemmingen met grotere vliegtuigen, veel frequentere bediening.
Palance schreef:En de codes van Canadese vliegvelden beginnen allemaal met een "Y".
Voor alle grote vliegvelden klopt dat, dat is historisch zo ontstaan. Een paar kleinere vliegvelden hebben wel codes die niet met een Y beginnen, en omgekeerd liggen niet alle luchthavens die een code hebben die met een Y begint in Canada. Soms kun je aan de code helemaal niet zien welke luchthaven het is. YVR is nog herkenbaar als Vancouver en YQB als Québec, maar YUL voor Montréal-Pierre Elliot Trudeau, YYT voor St. John's International of YYZ voor Toronto Pearson International, dat is in het geheel niet herkenbaar. Het lijkt ook totaal niet op de namen van de luchthavens.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 07 nov 2015, 17:23

Alfa schreef:Net zoals Sint-Maarten waar de officiële landencode SX en SXM is.
SX is in feite de gecodeerde Sint-, de X kan je dus inderdaad lezen als spatie. Het is overigens wel een wonderlijke extentie van een internetadres, ik heb reclames gezien voor onschuldige producten die vanwege dat een wat meer "volwassen" lading krijgen als je eventjes met een half oog langs het betreffende reclamebord rijdt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » di 10 nov 2015, 9:28

Die 3-cijferige luchthavencodes, betekent dat nou ook dat er over de hele wereld max 17576 'becode' luchthavens kunnen zijn? (26*26*26)
Hmm, nu ik het zo bekijk is dat eigenlijk helamal niet zo weinig :o

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 10 nov 2015, 10:13

Er is 144,5 miljoen km2 aardoppervlak, dus dan kun je op elke 8.200km2 een luchthaven kwijt. Bij een proportionele verdeling zouden er voor Nederland dan vijf luchthavens mogelijk zijn. De enorme verlaten oppervlakten in Australië, Afrika en Rusland maken dat echter ruimschoots goed.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 11:30

Bongo schreef:Die 3-cijferige luchthavencodes, betekent dat nou ook dat er over de hele wereld max 17576 'becode' luchthavens kunnen zijn? (26*26*26)
Hmm, nu ik het zo bekijk is dat eigenlijk helamal niet zo weinig :o
Sommige kleinere niet-commerciële vliegvelden, zweefvliegvelden, helikopterhavens en airstrips hebben geen IATA-code (wel vaak een vierletterige ICAO-code maar die zijn minder gangbaar). Voor vliegtickets worden vrijwel uitsluitend de IATA-codes gebruikt.

Ook kleinere vliegvelden als Drachten, Hilversum, Breda (Seppe) en Budel hebben geen IATA-code. Militaire vliegvelden of vliegvelden met een militaire historie hebben vaak wel een IATA-code, zoals bv. Den Helder, Gilze-Rijen, Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht en Enschede

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 nov 2015, 11:43

@mods: Dit draadje afsplitsen naar het wegrestaurant?

Ik weet dat men al jarenlang het plan heeft om 3-letterige IATA-codes te vervangen door 4-letterige en dat men ook codes van luchtvaartmaatschappijen van 2 naar 3 posities wil uitbreiden. Het eerste lukt maar blijkbaar niet, het tweede zie je ondertussen al wel vaker gebeuren op sites of op vliegvelden (bv HV en TRA voor Transavia).

Ik heb voor mijn toeristische opleiding zo'n 20 jaar terug heel erg veel van die codes moeten stampen. Best leuk, want op veel boekingssites gebruik ik die codes vaak eerder dan de plaatsnamen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 11:58

Palance schreef:@mods: Dit draadje afsplitsen naar het wegrestaurant?

Ik weet dat men al jarenlang het plan heeft om 3-letterige IATA-codes te vervangen door 4-letterige en dat men ook codes van luchtvaartmaatschappijen van 2 naar 3 posities wil uitbreiden. Het eerste lukt maar blijkbaar niet, het tweede zie je ondertussen al wel vaker gebeuren op sites of op vliegvelden (bv HV en TRA voor Transavia).
Bij de codes van luchtvaartmaatschappijen worden ook cijfers gebruikt. Maar dan heb je met twee posities 36 x 36 verschillende codes, in totaal 1296. Dat is aan de krappe kant. Wel zijn de codes met twee posities nog veel gangbaarder.
Ik heb voor mijn toeristische opleiding zo'n 20 jaar terug heel erg veel van die codes moeten stampen. Best leuk, want op veel boekingssites gebruik ik die codes vaak eerder dan de plaatsnamen.
Ik heb voor mijn werk veel transporten met luchtvracht geboekt, dus ik ken ook de nodige codes die ik wel gebruikte in de communicatie met onze vervoerders en die ook op air waybill's gebruikt worden.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 31 mar 2023, 23:07

De tunnel in Gibraltar is vannacht geopend:
https://www.chronicle.gi/over-14-years- ... nel-opens/

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 01 apr 2023, 0:22

Zo te zien alleen voor gemotoriseerd verkeer, voetgangers gaan nog steeds over de baan. 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 apr 2023, 2:55

Het was me afgelopen september niet eens opgevallen dat er een tunnel aangelegd werd. Het is wel beter, want na een afsluiting staan er flinke files.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 apr 2023, 10:33

Chrysa schreef: za 01 apr 2023, 0:22 Zo te zien alleen voor gemotoriseerd verkeer, voetgangers gaan nog steeds over de baan. 8-)
Er zit ook een fietspad en voetpad in een aparte buis. Dus ik denk dat het lopen of rijden over de landingsbaan wel helemaal voorbij is nu.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 01 apr 2023, 10:57

Als ik een ander artikel goed begrijp blijft het voetpad over de landingsbaan gewoon open. https://www.chronicle.gi/pedestrians-cl ... n-in-days/

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 apr 2023, 16:49

Voor zover OSM actueel is lijkt de nieuwe tunnel wel een enorme omweg te zijn.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 01 apr 2023, 17:22

Willem schreef: za 01 apr 2023, 2:55 Het was me afgelopen september niet eens opgevallen dat er een tunnel aangelegd werd. Het is wel beter, want na een afsluiting staan er flinke files.
Ik heb er vooral iets verderop voor de douane in de file gestaan eerlijk gezegd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 apr 2023, 17:40

Willem schreef: za 01 apr 2023, 16:49 Voor zover OSM actueel is lijkt de nieuwe tunnel wel een enorme omweg te zijn.
Gezien de beperkte oppervlakte van Gibraltar zal de ‘omweg’ maximaal enkele honderden meters omvatten denk ik. Tijdverlies is dus minimaal, zeker vergeleken met de wachttijden bij de grens (althans toen ik er een jaar of 10 geleden was).

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 apr 2023, 18:32

Rein schreef: za 01 apr 2023, 17:40
Willem schreef: za 01 apr 2023, 16:49 Voor zover OSM actueel is lijkt de nieuwe tunnel wel een enorme omweg te zijn.
Gezien de beperkte oppervlakte van Gibraltar zal de ‘omweg’ maximaal enkele honderden meters omvatten denk ik. Tijdverlies is dus minimaal, zeker vergeleken met de wachttijden bij de grens (althans toen ik er een jaar of 10 geleden was).
Je moet de omweg uiteraard wel in de verhouding tot de grootte van het land c.q. territorium zien.

In Canada vinden ze een omweg van 200 km. ook prima aangezien de reis in totaal 9000 km. is.
Terwijl hier in Nederland een omweg van 200 km. extreem is.

Ergo: laten we de lengte van omwegen bekijken in relatie tot het oppervlak c.q. territorium van een bepaalde entiteit.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 01 apr 2023, 20:15

Nou nee.

Je kunt van alles verzinnen, maar het lijkt me duidelijk dat het hier geen ‘enorme omweg’ is. :yes:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 01 apr 2023, 20:59

2,32 km tegenover 700 meter.

Het kan gekker :p

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 02 apr 2023, 16:41

Fietsers en voetgangers kunnen inderdaad blijkbaar beide routes nemen:
Afbeelding

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 07 sep 2023, 23:51

Ik ben dinsdag in Gibraltar geweest en de route over de landingsbaan (Winston Churchill Avenue) blijft duidelijk de meest gebruikte route voor voetgangers en fietsers. Dat is ook logisch omdat het voor voetgangers wel een grote omweg is om de tunnel te nemen (dan spreek je over 1,7 km extra). Google stuurt wandelaars echter altijd door de tunnel, maar dat is niet de meest zinvolle weg.

Ze hebben wel geluk dat Devil's Tower Road al van oudsher als 2x2-weg is ingericht. Want voorheen was dat een onbelangrijke weg naar Eastern Beach en wat secundaire bedrijfsgebouwen errond. Maar nu is dat onderdeel van de toegangspoort naar Gibraltar waar de meeste voertuigen moeten passeren (behalve de mensen die de Sir Herbert Miles Road aan de oostkant van de rots gebruiken). Mocht de Devil's Tower Road een 1+1-weg geweest zijn had het een flessenhals geweest.

Ik vind overigens dat er in Gibraltar opvallend veel auto's rondrijden. Vaak heel storend door de smalle straatjes, als voetganger wordt je dan bijna tegen de gebouwen gedrukt. Met name in het bovengedeelte van de stad. In het nieuwere benedengedeelte is dat geen punt, daar is alles ruim opgezet.

Ook irritant vond ik de vele hekjes rond de kruispunten en langs de wegen die je soms dwongen om lange omwegen te nemen om de weg over te steken.

Overigens wel jammer dat ze tegen de rots nu grote appartementsgebouwen aan het optrekken zijn ter hoogte van Eastern Beach. Dat verpest de charme toch een beetje. Die torens zijn er bovendien uit zoals appartementen in Hong Kong, extreem armoedige architectuur.

Verder vond ik het wel een net gebied. Groot is het natuurlijk niet, de rots met zijn attracties en de pittoreske (en vrij lange) Main Street en dan heb je het wel gezien. De enige taal die daar in schrift gebruikt wordt is Engels (zowel op verkeersborden als in winkels, bedrijven en restaurants), maar verder spreekt iedereen vooral Spaans. Wat ik eigenlijk wel een gekke situatie vind. Ik heb zelfs de indruk dat niet iedereen goed Engels kan. Met name bij de kabelbaan kon de dame aan de balie alvast niet zo goed Engels. Tegelijk zag je dan ook wel kinderen in schooluniform (dus ontegensprekelijk locals en geen toeristen) met een typisch Brits uiterlijk (rost haar met sproeten) wat mij doet vermoeden dat de ook veel uitgeweken Britten wonen en de bevolking dus vrij divers is.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 08 sep 2023, 11:43

De Spaans sprekenden zijn Spanjaarden die in Gibraltar werken (hoger loon), er voor zaken moeten zijn of Spaanse toeristen. De inheemse bevolking spreekt Engels.

Het is een bijzonder stukje VK, net zoals het VK zelf eigenlijk.
Het grootste verschil is dat ze er rechts rijden i.p.v. links, de kentekenplaten zien er wat anders uit en ze hebben hun eigen geld: het Gibraltar pond, 1 op 1 gekoppeld aan het Britse pond, wat ook een wettig betaalmiddel is.

Hier en daar wordt de euro ook geaccepteerd, maar betaal je daarmee contant, dan ontvang je het wisselgeld in ponden, omgerekend tegen een (zeer) ongunstige wisselkoers.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 sep 2023, 11:50

Hajo schreef: vr 08 sep 2023, 11:43 De Spaans sprekenden zijn Spanjaarden die in Gibraltar werken (hoger loon), er voor zaken moeten zijn of Spaanse toeristen. De inheemse bevolking spreekt Engels.
In dit soort kleine landen is vaak nog meer een tekort aan personeel, helemaal voor laagbetaalde functies.

Ik was in Liechtenstein waar ze aan het Schloss Vaduz aan het bouwen waren. Het enige wat ik hoorde op de bouwplaats was Italiaans. In Liechtenstein zelf zijn gewoon niet genoeg mensen die bouwvakker zijn. In Gibraltar waarschijnlijk niet genoeg mensen die in de horeca willen werken, of tickets verkopen, of ander repetitief manueel werk.

Ik voel mij soms wel wat schuldig als je die mensen zo ziet met geestdodend en laagbetaald werk, terwijl ze wel weer essentieel zijn voor je eigen behoefte (en het fijn is dat het niet zo duur is). Aan de andere kant: door daar gebruik van te maken hebben ze wel werk en inkomen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 08 sep 2023, 21:43

Toen ik vorig jaar in Gibraltar was, was ik vrij verbaasd dat het bedienend personeel tijdens de lunch alleen Spaans sprak en geen Engels. Tweetaligheid Spaans/Engels lijkt me toch om in Gibraltar werkzaam te zijn.

Overigens zal sinds de Brexit de positie van grenswerkers vast moeilijker zijn, met meer administratief gedoe enzo.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 08 sep 2023, 22:51

Gibraltar is zo klein dat men qua werkkrachten afhankelijk is van naburig Spanje en in Zuid-Spanje is een brede kennis van het Engels zeker niet gebruikelijk.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 29 sep 2023, 12:10

Een aantal weken geleden een dagje in Gibraltar geweest vanuit Algeciras. Allereerst stelde de grenscontroles niet zoveel voor. De haven deed me denken aan Monaco of de golfstaten. Veel luxe jachten en moderne appartementengebouwen. het centrum was een mengelmoes tussen Britse en Spaanse invloeden wat grappig was om te zien. Uiteraard ook nog met de kabelbaan naar de rots van Gibraltar geweest. Naast de geweldige uitzichtpunten op zowel de Middellandse Zee als ook de Atlantische oceaan, ook nog de oude militaire bunkers bezocht. Gibraltar is van oudsher natuurlijk een militaire basis geweest voor Groot Brittannië. De stad is niet geschikt voor doorgaand verkeer, dus zet de auto gewoon in een parkeergarage aan de rand van de stad. Tot slot nog wel even de oostelijke route gereden vanaf de tunnel naar Europa Point. Die is er gaaf, omdat je aan de ene kant de zee hebt, en aan de andere kant de cliff van 400m hoog.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 29 sep 2023, 13:12

Een kort filmpje van die nieuwe tunnel.
Link