Het was georganiseerd op het circuit in Lelystad en men had een 3 tal omgebouwde auto's; 2x golf station en een Lotus Elise.
We moesten allemaal een rondje racen a la Top Gear en kijken wie de snelste tijd neer kon zetten in de Golf. Nou zou je denken, lekker saai omdat er weinig power
in die apparaten. Het vervelende was dat er juist té veel power in zat. De auto had zo veel koppel dat bij 80km/h je nog slippende banden had en al gauw hing er een enorme
wolk van verbrand rubber, na 4 deelnemers...hield helaas een van de Golfjes er mee op door een kapotte aandrijving.

Het rondje over de oval met kuipbocht in de elektrische Lotus was geniaal, op het recht plank gas en ik haalde al vrij snel de gelimiteerde top van rond de 210km/h. (de wind maakte enorme herrie, dat voegt toe aan de sensatie). Maar dat karretje ging heerlijk, werkelijk. Helaas niet kunnen testen waar de Elise zo goed in is: weggedrag en hoe dit beinvloed was door de batterijen. ( hij is 100 kg zwaarder )
Nu heeft dit mij verbaasd, ik verwachtte dat de elektromotoren vrij weinig power hadden, gezien die dingen in de Priussen ( of Prii :P ). Dat vooroordeel was dus
weggenomen wat mij betreft, want geloof me, die dingen gaan als een tiet. Maar het blijkt dat deze auto's een range van nog geen 150 kilometer hebben en als bestuurder maakt je dit
weinig flexibel.
Uiteraard waren er de uitspraken van: kinderschoenen en toekomst meer opslag. Maar ik hoor dit al jaren, en nog steeds kom ik niet verder dan Eindhoven, en dan hang ik weer 7 uur aan de leut.
Ze zeggen dat met snelladen de auto in 15 a 20 minuten vol is, maar dat vereist een speciale lader (380Volt). Voor de ritjes woon-werk binnen de randstad op de snelweg lijkt het ideaal, omdat je 50 km rijdt en dan op kantoor aan de leut hangt. Er zaten wat mij betreft nog wel een aantal kanttekeningen aan.
Ik zal de voor en nadelen zoals mij die nu bekend zijn opsommen, en ben benieuwd wat jullie vinden:
Nadelen:
- kleine range
- batterijen slijten en zijn DUUR ( nog steeds )
- op dit moment lage gebruikskosten (4 cent/km), maar wat doet de overheid als accijns-inkomsten verdwijnen door deze auto? 4 cent / km is dan niet reëel.
- wat doet de auto als het vriest? mijn telefoon/mp3speler doet ook niets bij -5 C.
- lange oplaadtijd, zelfs 15 a 20 minuten is lang vergeleken bij nu.
- batterijen zijn zwaar en dat beinvloed het weggedrag van de auto (VEEEEEEEEEEL onderstuur)
- productie van batterijen is enorm vervuilend
- wellicht erg kwetsbaar in vochtige omgevingen; oxidatie?
- de stroom moet ergens vandaan komen, en productie van stroom is nog steeds slechts 6% 'duurzaam' dus nog steeds vervuilend
- het motorgeluid van verbrandingsmotoren is bij sommige auto's bijzonder aangenaam

voordelen:
- infrastructuur voor stroom bestaat grootendeels en is veel flexibeler dan tankstations; Bijvoorbeeld in elke garage een laadpunt.
- enorm veel vermogen
- geen geluidsoverlast en stankoverlast dus wegen aanleggen zou in de toekomst minder problemen veroorzaken.
- In theorie is deze vorm van vervoer duurzaam en maakt 'ons' als westen minder afhankelijk van de OPEC landen.
- relatief goedkoop, hoewel ik denk dat dit verrekend gaat worden omdat overheid nu eenmaal niet al die accijns-inkomsten kan missen. (helaas waar)
- minder bewegende onderdelen, dus minder onderhoud en minder kan stuk door slijtage
Tot slot:
Dit alles heeft in mijn ogen vooral heel veel toekomst in combo met brandstof-cellen. Die kun je zoals nu bijvullen bij een station en hebben ook 0,0 uitstoot en missen veel van bovenstaande nadelen.
Ik ging er vandaag naartoe met een dubbele scepsis, elektromotoren zijn geen goede aandrijver én batterijen als energieleverancier werken in het echt gewoon niet.
Een van deze hebben ze mij weggenomen, maar de 2e zal lastig worden. De argumenten voor het gebruik van batterijen t.o.v. brandstofcellen zijn in mijn ogen niet afdoende.