Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 24 sep 2020, 18:16

Als je weet dat de batterijen op de bodem liggen, waarom moeten ze de bovenzijde dan zo lomp maken?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » do 24 sep 2020, 19:02

Zodat je meteen kan zien dat de batterijen op de bodem liggen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » vr 25 sep 2020, 9:38

Ik vind die nieuwe ID ontwerpen extreem lelijk en VW gaat denk ik hiervoor nog een hoge prijs voor betalen in de vorm van lagere verkoopcijfers als concurrenten met mooiere \ betere ontwerpen komen. Laat de marktwerking maar zijn werk doen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » zo 27 sep 2020, 23:02

Afgelopen week een reis door Duitsland/Zwitserland/Lombardije gemaakt met de Opel Ampera-e (2018) van mijn reisgezel.
Allereerst: de auto is pijlsnel qua optrekken - zelfs in een miniscuul gaatje kun je inspringen zonder in de problemen te komen. Verder is het weggedrag met regenererend remmen puik te nomen. Door het gas los te laten komt de auto, als je dat tijdig doet tot stilstand.

Het nadeel waar je tegenaan loopt is het beperkte bereik:
Met 100% gevulde batterijen haal je zo'n 400 km, maar daarvoor moet je uiterst behoedzaam rijden (max. 100 km/h) en geen energieslurpers inschakelen (airco en verwarming). Dit leidt ertoe dat wil je nog enigszins een fatsoenlijk aantal kms kunnen rijden je met beslagen ruiten rijdt of met geopende ramen om de binnentemperatuur te drukken. Hoogteverschillen zijn funest voor het verbruik (met name stijgingen).

Het aantal snelladers is wel redelijk op niveau, maar de laders kennen kuren zodat ze bijvoorbeeld na 15 minuten stoppen met elektriciteit afgeven.
Verder duurt het laden eerder 60'-75' waardoor stops naar mijn idee onacceptabel lang worden. De laadpunten kunnen op onaantrekkelijke locaties staan zonder voorzieningen.

Duurladers waar tot 100% gevuld kan worden zijn schaars en zeker niet voorradig bij accommodaties.

Oftewel: wil het aanslaan bij het grote publiek, dan is een betrouwbaarder bereik en een uitbreiding van het aantal duurladers nodig.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 27 sep 2020, 23:26

Hoe hadden jullie de voorbereiding op het laden gedaan?

Het is wel plannen en vooral ervaringen van laadvoorzieningen vooraf controleren op het internet, naar mijn idee.

Verders wel een leuke trip gehad?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » zo 27 sep 2020, 23:34

De voorbereidingen waren vrij beperkt, dat wel. Maar de reistijd kan zomaar 50% langer duren dan met conventionele brandstofauto's.

Daarbij kan de actieradius afhankelijk van het terrein en het weer sterk wijzigen - waar veel minder op valt te plannen. Zelfs een onverwachte omleiding kan je in de problemen brengen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » zo 27 sep 2020, 23:38

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » ma 28 sep 2020, 8:24

Voor mij was het vooral een experiment. De huidige EV is voor dagelijks gebruik prima inzetbaar, maar niet voor de extremere situaties.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 02 okt 2020, 18:22

Een megatest van de ANWB. 11 EVs voor maximaal € 40.000.

Inmiddels dus veel keuze, maar tegelijkertijd is ook duidelijk dat je voor maximaal 40.000 sowieso geen EV kan kopen waar een aanhanger achter mag, en het praktisch rijbereik van al deze auto is ernstig ondermaats voor een vakantie naar het buitenland. Dat is geen zorgeloze vakantie maar een beladen vakantie ;)

De meeste EVs halen op een volle accu rond of net iets boven de 200 kilometer, met een uitschieter naar 300 kilometer, maar als je een langer stuk wil rijden en je dus van 80 > 10 > 80% rijdt en ook gewoon 120-130 wil rijden, dan sta je toch een groot deel van de reisduur aan een laadpaal. Ze noemen ook nog het verschil in rijbereik tussen 15 en 22 graden. Dat maakt de EV nog niet bepaald een goed alternatief voor een brandstofauto op de wat langere afstanden (zie ook de review van Waldo recentelijk).

Link

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » vr 02 okt 2020, 18:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » vr 02 okt 2020, 20:32

Ik rij nog altijd te veel het traject Gent-Menton of Gent-Aups dat een elektrische auto voor ons als gezin een tweede (dure) auto zou zijn, en die investering is dat ondanks alles nog niet waard. Komt nog eens bij een paar onbenullige argumenten zoals belevenis, esthetica en "waar laad ik hem in godsnaam op vanop de 15de verdieping in een wijk waar er 2 laadpalen zijn die constant ingepalmd worden door deelauto's"?

Vooral dat laatste is gewoon wanbeleid, maar ja, dat is Gent nu eenmaal tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 02 okt 2020, 21:07

jelger schreef: vr 02 okt 2020, 18:43Ik spreek niet voor het gros van autorijdend Nederland, maar als ik zo rondkijk dan is er best verkooppotentieel voor EVs zonder trek mogelijkheid
Ongetwijfeld, maar ik positioneerde het meer van 'zelfs voor 30.000 - 40.000 euro heb je een elektrische auto die nog serieuze nadelen heeft'. Zoals trekgewicht of bereik. Maar ik vraag mij ook af of je op al die auto's dan wel een fietsendrager kan.

De meeste van deze komen op ongeveer 200 - 250 kilometer uit in de ANWB test. Dat is de helft binnendoor en de helft snelweg (met 100 neem ik aan). Maar wil je gewoon 120-130 rijden en lange afstanden dan kom je wellicht bij 70% accugebruik maar op 100 - 150 kilometer reëel rijbereik en dan moet je telkens weer 60-70 minuten laden. Je moet wel heel erg van koffie en hamburgers houden als dat nog leuk is op een rit naar Oostenrijk of Zuid-Frankrijk.

Volgens de laatste cijfers van Autoweek is het aandeel EV in de tweede hands verkopen nog maar 1%. En dat zijn alleen cijfers van verkopen van bedrijven aan particulieren, nog niet particulieren onderling (waar het aandeel EV vermoedelijk bijna 0 is).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 02 okt 2020, 22:33

^^ die 60-70 minuten snellaadtijd is bij 0-100% volladen, dus daar gaat je berekening mank. Juist als je alleen beperkt ontlaadt dus tussen 20-80%, dan daalt de laadtijd naar zo'n 30 minuten omdat je dan precies in het gebied blijft waarbij de batterij het snelst laadt.
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » vr 02 okt 2020, 23:28

@km357: Dat betekent en route laden. De geneugten daarvan hebben jullie in mijn verslag van afgelopen zondag kunnen lezen.

Verder lollig filmpje waarin ze duidelijk de plussen en minnen van elektrische auto's in beeld brengen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » vr 02 okt 2020, 23:31

Lekkere Kwal schreef: vr 02 okt 2020, 22:33 ^^ die 60-70 minuten snellaadtijd is bij 0-100% volladen, dus daar gaat je berekening mank. Juist als je alleen beperkt ontlaadt dus tussen 20-80%, dan daalt de laadtijd naar zo'n 30 minuten omdat je dan precies in het gebied blijft waarbij de batterij het snelst laadt.
Link
Met de Opel Ampera-e leverde van 20% naar 80% laden al een laadtijd op van minimaal 45 minuten. Vaak zat het eerder tussen 60 en 75 minuten in. Maar dat kan aan het gemis van 3-fasen laden hebben gelegen.

En ik heb je repliek gemist op mijn verslag van zondagavond :dontknow:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 03 okt 2020, 0:07

^^ driefase is een aspect van wisselstroomladen, wat je thuis of aan de straat doet. Met driefase kan dat op 11 kW en bij sommige modellen nog hoger, als de laadpaal dat ook kan. Hoe dan ook gaat het dan om meerdere uren laadtijd om 150-200 km bereik bij te laden (uitgezonderd de Zoe Q serie die 43 kW wisselstroom bij Fastned haalt).

Het snelladen is met gelijkstroom, en daar verschillen de modellen ook sterk van gemiddelde laadsnelheid. De Ampera-E is een voorbeeld van een vroeg model met slechte implementatie hiervan, vandaar die hoge laadtijd voor zelfs een beperkt oplaadbereik. Wat ik overigens ook wel mis in de reviews van bijvoorbeeld de ANWB, want daar had de Honda-E ook nog een kritiekpunt mee kunnen verdienen. Daarentegen is het wel zo dat als een voertuig met 100 kW gespecificeerd is, die ook gemiddeld ruim boven de 50 kW laadt, met dus makkelijk 30 kWh opladen in een half uur. Daar vallen dus ook de e208, MG ZS en de modellen van Kia en Hyundai onder, dus niet per se alleen de EV's van boven de 40k.

Wat betreft mn repliek: ik heb eigenlijk weinig op het reisverslag te zeggen. De Ampera-E scoorde al bij z'n introductie geen hoge punten dus dan krijg je ook zulke resultaten als je het van snelladen moet hebben. In wezen net als de I-pace waarvan zulke reisverhalen bekend zijn. En zie ook de opmerking in het ANWB filmpje over de problematische road trip met de Leaf naar Denemarken. Het is eigenlijk net als het begrip van een smartphone als camera gebruiken beoordelen op basis van een mid-range telefoon uit 2015. Daar krijg je ook niet de resultaten mee die je met een actueel model uit die klasse wel krijgt. Zo snel gaat die ontwikkeling bij de EV dus ook.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » za 03 okt 2020, 0:19

Tja, ik was vooral benieuwd hoe het nu zou rijden. Maar de Ampera-e in die vorm is al van de markt. Misschien dat met een andere auto mijn ervaringen anders waren geweest.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » za 03 okt 2020, 17:07

^^^ Klopt, de voorraad is bijna verkocht.. ;)
https://www.opel.nl/apps/StockSite/Default.aspx#search

Enfin, hoe was het rijcomfort, ruimte, van de Ampera op zo'n lange trip. Boden de stoelen voldoende comfort van laadpunt naar laadpunt rijdend?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » za 03 okt 2020, 18:36

Rijcomfort prima, zitcomfort ronduit goed en binnenruimte ronduit royaal (vooral achterin). Verder toch wel gebruik van veel plastic. Da's jammer :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 06 nov 2020, 18:33

Kia Niro vs Volkswagen ID.3.

Ik verbaasde mij nog wel over zijn 'bijna gelijkspel' aan het einde, waar de Kia Niro net wint, want als je de hele video kijkt krijg je best een negatief beeld van de Volkswagen: erg minimalistisch / spartaans interieur met lage kwaliteit afwerking, waardeloze ergonomie en een multimediasysteem wat voor geen meter werkt, waardoor je je in de ID.3 de hele tijd ergert. Ook is de ID.3 blijkbaar erg zoekerig qua wegligging. De Kia had eigenlijk als enige nadeel dat deze wat minder volwassen reed, alhoewel de Volkswagen daar ook niet de volle 100 punten op pakt.

Link

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Elektrische auto's

Bericht door boe! » vr 06 nov 2020, 19:33

Chris schreef: vr 06 nov 2020, 18:33 Kia Niro vs Volkswagen ID.3.

Ik verbaasde mij nog wel over zijn 'bijna gelijkspel' aan het einde, waar de Kia Niro net wint, want als je de hele video kijkt krijg je best een negatief beeld van de Volkswagen:
Hebben we naar dezelfde video gekeken? Hij noemt het rijgedrag van de VW een van de beste aspecten van de auto. Hij is niet kapot van het minimalistische interieur, maar dat is een kwestie van smaak. Het enige punt waar hij echt ontevreden over is, is het multimediasysteem wat te traag is en niet intuïtief. Ik snap het gelijkspel wel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » vr 06 nov 2020, 20:10

Die VW ID.3 krijgt dan ook nog een herkansing. Misschien dat deze versie dan toch wat overhaast in de markt is gezet :?:
Maar met 2500 e-kms achter de kiezen ben ik meer te porren voor het vertrouwde karakter ten opzichte van een reguliere auto

(even tussen de regels door: die presentator praat echt 500 woorden in een minuut - dat luistert best vermoeiend :yes: )

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 06 nov 2020, 20:27

boe! schreef: vr 06 nov 2020, 19:33
Chris schreef: vr 06 nov 2020, 18:33 Kia Niro vs Volkswagen ID.3.

Ik verbaasde mij nog wel over zijn 'bijna gelijkspel' aan het einde, waar de Kia Niro net wint, want als je de hele video kijkt krijg je best een negatief beeld van de Volkswagen:
Hebben we naar dezelfde video gekeken? Hij noemt het rijgedrag van de VW een van de beste aspecten van de auto. Hij is niet kapot van het minimalistische interieur, maar dat is een kwestie van smaak. Het enige punt waar hij echt ontevreden over is, is het multimediasysteem wat te traag is en niet intuïtief. Ik snap het gelijkspel wel.
In de video gebruikt hij termen als 'waardeloos' voor de ergonomie en 'werkt voor geen meter' voor het multimediasysteem. Ze zijn op die aspecten toch niet snel zó uitgesproken negatief bij een review. Bovendien wordt nogal de nadruk gelegd op hoe Volkswagen hier een andere weg inslaat dan de perfectionering van de Golf en dat is duidelijk niet positief bedoeld.

En dat terwijl de Kia zeker niet slecht scoort op rijgedrag, alhoewel de Volkswagen daar dan beter wordt genoemd, maar dan worden wel weer de besturing en het zoekerige rijgedrag van de banden als nadeel genoemd.

En dan heeft de Volkswagen een wel erg minimalistisch design, mogelijk niet tijdsloos en komt minder ver op een acculading. En de kofferbak is kleiner.

Dat kan ik toch moeilijk net iets meer dan gelijkspel noemen. Kia scoort op vrijwel alle punten (stukken) beter.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » vr 06 nov 2020, 20:28

Maar waarom blijven ze die elektrische auto's zo lomp en lelijk maken? Alsof men denk dat als je elektrisch wil rijden je dan ook maar herkend moet worden als zijnde saai.

Voor mij inderdaad een verkoopsargument dat me niet positief raakt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » za 07 nov 2020, 8:56

Lompe auto's is al langer een trend. Vooral vanwege voetgangerbotsveiligheid maar ook vanwege de vraag naar SUV's. Mooie auto's vind ik auto's met een lage voorkant, en die zie je gewoon bijna niet meer. Eerste generatie Peugeot 406 coupé bijvoorbeeld.
Dan krijg je nog dat je je accu's kwijt moet en als je geen goed ontworpen accupack hebt wordt je auto daar ook al 20 centimeter hoger van. Tesla heeft dat dan beter voor elkaar, die maken wel een redelijk mooi gelijnde auto, maar ook de model 3 heeft op plekken zijn vreemde wendingen.
Ik denk als je een model 3 met een wat langer kont maakt dat je dan iets veel mooiers hebt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 12 nov 2020, 9:13

De BMW iX3. De elektrische versie van de X3 (die groter is dan de oorspronkelijke X5). Wat op het eerste gezicht een snelle elektrificatie van een bestaand model lijkt om aan de emissie-eisen te voldoen blijkt te verrassen als een goede EV met bruikbare range en goede BMW rij-eigenschappen en die prijstechnisch in dezelfde range valt als de gewone X3.

Link

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 12 nov 2020, 9:15

En het ziet er niet té elektrisch uit. Blijf natuurlijk een SUV dus een grote No No voor mij.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » do 12 nov 2020, 20:19

Ben niet zo'n BMW adept, maar hiermee bewijzen ze zichzelf een dienst. Puike wagen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Elektrische auto's

Bericht door Snelwegfreak » do 12 nov 2020, 20:25

^^ Totdat je de onlangs aangekondigde iX ziet... :pukey:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » do 12 nov 2020, 20:25

Die blauwtinten, nee dat wordt het niet voor mij :nothanks:

Plaats reactie